Lasse`s logg: Kawasaki Z H2 2020

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
lasse_hansen
Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020

Re: Lasse`s logg: Z1000SX :)

Legg inn av lasse_hansen »

Så de har kanskje testet det ut ja? Så jeg skal slippe? Det var snilt gjort :yeyeye
Da går jeg utifra at 3,5cm bør gå greit selv om jeg synes det virka stramt.. Men ble kvitt mye av lugginga og nappinga, så da bør det jo være greit. Siden standard er 2-3cm.. Og det er jo bedre det er for slakk, enn for stramt så :thumleft

Ps. I brukerhåndboka står det 20-30mm slakk, vil det si 20-30cm slakk tru :scratch :prop: :lol

Brukeravatar
lasse_hansen

ejs skrev:
lasse_hansen skrev:Liten krise her, hehe...
Slakken på kjedet skal måles der hvor man får beveget kjedet mest opp og ned det??? Ser ihvertfall ut slik i brukerhåndboken.... Og skal man bruke krefter når man begever kjedet opp og ned, for å måle slakken?

Andre problemet mitt er, står 2-3cm standard i brukerhåndboken..

Igår hadde jeg 3-3,5cm slakk, full pakke med kofferter og kone på mcèn, da synes jeg kjedet virket litt stramt.
Løsnet litt på det idag, og hadde 4, nesten 4,5cm slakk og dette synes jeg ble litt voldsomt, rykket og slikt,. Så føler ikke jeg kan ha det slikt...

Kan jeg kanskje bare gå ut ifra at 3cm som står i brukerhåndboken er ok da?

Hilsen en som IKKE er ekspert på å skru.. og spesielt ikke på mc :sk?

Brukeravatar
lasse_hansen

En ting jeg ikke helt skjønner er:
Brukerhåndboken sier standard 2-3cm slakk i kjedet, når sykkelen står på sidestøtten med bare sykkelens egenvekt som belastning. Si da at man justerer det slik at man har 3cm slakk f.eks.
MEN, vil ikke det komme ann på vektra på fører, hvor stor slakk man egentlig har når man setter seg på sykkelen..
Hvis man f.eks sier at man justerer sånn at jeg har 3cm slakk, og når jeg setter meg på har jeg kanskje 2cm slakk? Men så skal naboen f.eks sette seg på sykkelen, og han veier kanskje 100kg mer enn meg.. Og da blir kanskje kjede for stramt??
Skjønner dere hva jeg mener?
Og hva om bakdemperen er justert inn på myk, og man kjører med to, da bør man jo ha mere slakk i kjedet, enn man burde ha når demperen står på hard?

Eller? Logik?

Jeg har nå justert slik at jeg har 4cm slakk jeg altså, men bare prøve å skjønne åssen man kan si 2-3cm slakk i brukerhåndboken, det kan umulig gjelde alle? Kommer vel ann på vekt, ny/gammel demper? Antall personer på sykkelen? Bagasje? :scratch

Regner her idag, så får heller sitte inne i møkka været og finne ut av verdens problemene :-)å :P :p

:prop:

Brukeravatar
SuperMorten
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT

Re: Re: Lasse`s logg: Z1000SX :)

Legg inn av SuperMorten »

Tror sikkert at produsent har tatt høyde for varierende vekt på "tilbehør". Har du tenkt på hvor stor belastning kjedet egentlig tåler. Det tåler helt sikkert både deg, kjerringa og et par til. Tenk på alle kreftene som overføres fra motor til bakhjul, via.... nettopp, kjedet.. kjør på sier nå jeg :-)

Sent from my GT-I9300
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
ejs
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell

Legg inn av ejs »

lasse_hansen skrev:En ting jeg ikke helt skjønner er:
Brukerhåndboken sier standard 2-3cm slakk i kjedet, når sykkelen står på sidestøtten med bare sykkelens egenvekt som belastning. Si da at man justerer det slik at man har 3cm slakk f.eks.
MEN, vil ikke det komme ann på vektra på fører, hvor stor slakk man egentlig har når man setter seg på sykkelen..
Hvis man f.eks sier at man justerer sånn at jeg har 3cm slakk, og når jeg setter meg på har jeg kanskje 2cm slakk? Men så skal naboen f.eks sette seg på sykkelen, og han veier kanskje 100kg mer enn meg.. Og da blir kanskje kjede for stramt??
Skjønner dere hva jeg mener?
Og hva om bakdemperen er justert inn på myk, og man kjører med to, da bør man jo ha mere slakk i kjedet, enn man burde ha når demperen står på hard?

Eller? Logik?

Jeg har nå justert slik at jeg har 4cm slakk jeg altså, men bare prøve å skjønne åssen man kan si 2-3cm slakk i brukerhåndboken, det kan umulig gjelde alle? Kommer vel ann på vekt, ny/gammel demper? Antall personer på sykkelen? Bagasje? :scratch

Regner her idag, så får heller sitte inne i møkka været og finne ut av verdens problemene :-)å :P :p

;-)
Slakken er jo størst når avstanden mellom tannhjulene er minst..
Minst slakk når tannhjulene og svingarmfeste står på linje.
Over og under mindtlinje øker jo slakken.

If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
lasse_hansen

ejs, da er det sikkert slik at 3cm slakk er det lengste man trenger, det er sikkert når tannhjulene er lengst fra hverandre ;-)

Brukeravatar
lasse_hansen

Tenkte bare å si ifra at jeg fikk svar ifra forhandler idag, ang kjedet.. Og det er ikke rart man blir forvirret...
Jeg spurte jo om hvor mye slakk man burde ha på et kjede, ettersom jeg synes 3cm, som står i brukerhåndboken ble for stramt med kona bakpå.. Dette var det jeg fikk til svar:

KAN BRUKE 4-4,5CM SLAKK NÅR SYKKEL ER FULT LASTET. OG DET SOM STÅR I BOKA NÅR DU IKKE HAR MED KONE OG KOFFERTER.

Så det som står i boka er altså kun med fører, ikke med passasjer.. Dette viste jeg ikke, og synes egentlig det var litt merkelig.. Men nå har jeg ihvertfall 4cm slakk.. så da forblir det sånn :thumleft Basta bom

Brukeravatar
Barbarozza
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Legg inn av Barbarozza »

lasse_hansen skrev:
KAN BRUKE 4-4,5CM SLAKK NÅR SYKKEL ER FULT LASTET. OG DET SOM STÅR I BOKA NÅR DU IKKE HAR MED KONE OG KOFFERTER.
Beviser det jeg sa at mekanikere og forhandler ofte ikke skjønner hva de prater om i tilfelle :scratch

For har lengden på baksvingen din endra seg når du har mye last på, eller vinkelen ?

Slakken er beregna ut i fra nytt kjede, og den geometrien og lengden du har på baksvingen, det være seg med last eller ikke. Du trenger ikke slakkere kjede med mer last !!

Men et godt råd, sett kjedet på 3 cm, over litt tid strekker det seg også. Det er hva som står i boka og ferdig med det !!!
Memento mori

Brukeravatar
lasse_hansen

Barbarozza skrev:
lasse_hansen skrev:
Beviser det jeg sa at mekanikere og forhandler ofte ikke skjønner hva de prater om i tilfelle :scratch

For har lengden på baksvingen din endra seg når du har mye last på, eller vinkelen ?

Slakken er beregna ut i fra nytt kjede, og den geometrien og lengden du har på baksvingen, det være seg med last eller ikke. Du trenger ikke lengre kjede med mer last !!!!!!!

Men et godt råd, sett kjedet på 3 cm, over litt tid strekker det seg også. Det er hva som står i boka og ferdig med det !!!
Det er det jeg mener også.. Det burde fint gå med 3cm slakk som beskrevet i boka... Nå som jeg har 4cm slakk så lugger og napper det i sykkelen innimellom. Når jeg girer, og slikt innimellom... Når jeg har 3cm så går det helt toppers...

Brukeravatar
lasse_hansen

Hei sann folkens!

Nå er jeg møkk lei regnet, og håper på noe sol fremover :P :p
Men ville bare fortelle, at jeg har vært i kontakt med Norsk Motor Import, Kawasaki importøren.. Og må bare si at de har super service... Sendte dem egentlig mail for å høre ang kjede slakk osv, og han fyren ringte meg, og vi kom inn på den tikkelyden som jeg snakket med samme mannen om ifjor.

Og etter noen mailer, telefoner, og lydklipp som jeg har sendt han. Så endte det slik, sykkelen min har nå gått 3000km, og skal på service ved 6000km.. Og nå har han kawasaki importøren snakket med forhandleren min, og de skal justere ventilene på den når den er inne på 6000km servicen.. Og dette skal ikke koste meg noen verdens ting for den ventil justeringa..
Han kawasaki importøren sa at det hørtes veldig ut som ventiltikking, fikk nemlig sendt han et ordentlig lydklipp.. :yeyeye
YEEEY, da blir det ventil justering ved 6000km servicen, og lyden forsvinner mest sannsynlig..

Og ang kjedet, så skal det justeres etter brukerhåndboka, altså 3cm... Det er hele slakken sykkelen trenger, altså ikke 3,5-4cm som forhandleren min sa :-)

Brukeravatar
Jompa
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050

Legg inn av Jompa »

Bra at det løser seg, både med ulyd og kjedeskrammel.
Regner med at importøren har skjønt at en fornøyd kunde er verdt mer enn tusen annonser.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
lasse_hansen

Jompa skrev:Bra at det løser seg, både med ulyd og kjedeskrammel.
Regner med at importøren har skjønt at en fornøyd kunde er verdt mer enn tusen annonser.
Kan virke som han har skjønt det :prf Sånt gjør at man har lyst på kawasaki ved neste mc bytte og :P :p :thumleft

Brukeravatar
lasse_hansen

Han fra kawasaki leverandøren sa at om jeg hadde depo støtte, noe jeg har. Så kan jeg sette sykkelen på denne. Og deretter justere kjedet, man skulle dytte kjedet pent opp, og pent ned, og måle 3cm ifra bunn kjede hele tiden.. Man skulle ikke bruke krefter når man beveget kjedet opp og ned. Kun pen dytting... Og man skulle måle slakken der hvor man får beveget kjedet mest opp og ned, omtrent midt på kjedet.. Så skulle skruene strammes med 64nm igjen, så da kommer moment nøkkelen min til nytte :thumleft

LordShaft
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Kontakt:

Legg inn av LordShaft »

Jeg har alltid justert kjede på gamle syklene mine når den har stått på depostøtten. Mulig dette ikke har vært best framgangsmåte. Men har nå fått både kjeder og drev til å holde bra lenge :thumleft

Nm har jeg kanskje vært litt slurvete med :redface

Brukeravatar
lasse_hansen

Re: Re: Lasse`s logg: Z1000SX :)

Ja det blir nok bra. Et lite spørsmål bare folkens, man må jo som regel justere likt på hver side når man strammer kjede. Og dem fleste sykler har sånn strek merker for å gjøre dette lettere. Men er det sånn at dette må stemme på millimeteren? Eller hvordan er det?

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

Svar