XJ600 -93 mod vanskelig å få i 1 gir
- hakhap
- Innlegg: 2598
- Registrert: 14 sep 2012, 14:39
- Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
- Bosted: Buskerud
XJ600 -93 mod vanskelig å få i 1 gir
Hei alle,
prøvekjørde en Yamaha XJ600 Diverson i går for @Joanna som leter etter ne moped til når hun har lappen.
Den var greit , men den er vanskelig å få ned i 1 gir fra neutral av og til.
Er dette en stor bekymmering eller er det noe man greit kan fikse hvis det viser seg å vare noe og ikke bare tilfeldig?
prøvekjørde en Yamaha XJ600 Diverson i går for @Joanna som leter etter ne moped til når hun har lappen.
Den var greit , men den er vanskelig å få ned i 1 gir fra neutral av og til.
Er dette en stor bekymmering eller er det noe man greit kan fikse hvis det viser seg å vare noe og ikke bare tilfeldig?
-
- Innlegg: 1370
- Registrert: 18 mai 2012, 14:36
- Motorsykkelen din: KTM
Re: XJ600 -93 mod vanskelig å få i 1 gir
Muligens en halvdårlig olje eller sliten clutch?
Hvor langt er den gått?
Sent from my GT-I9505 using Tapatalk 2
Hvor langt er den gått?
Sent from my GT-I9505 using Tapatalk 2

Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000
Sjekk ut bloggen min!
- hakhap
- Innlegg: 2598
- Registrert: 14 sep 2012, 14:39
- Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
- Bosted: Buskerud
Re: XJ600 -93 mod vanskelig å få i 1 gir
TheHaughom skrev:Muligens en halvdårlig olje eller sliten clutch?
Hvor langt er den gått?
Sent from my GT-I9505 using Tapatalk 2
ca 45000 , men nylig (1-2 år siden) bytt clutch enlig eier
- Carpa
- Innlegg: 4918
- Registrert: 20 aug 2012, 11:49
- Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
- Bosted: Røyken
Re: XJ600 -93 mod vanskelig å få i 1 gir
Skolesykkelen min var slik under en kjøretime og da jeg klaget til kjørelæreren justerte han vaieren ved hendelen så virket den fint igjen. Men dette er jo så typisk slitt clutch da.
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
- Kjellrf
- Innlegg: 1621
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Bosted: Sandefjord
Re: XJ600 -93 mod vanskelig å få i 1 gir
Da Motorrad langtestet "krispaketet" da den kom, var kassa ganske sliten etter 50.000km (sykkelen blir tatt fra hverandre og kontrollmålt). De regnet at den ville tåle 10-20.000km til, før den trengte overhaling.
I følge Yamaha-folk jeg kjenner, har ikke dette vært noe problem i Norge, men Motorrad hadde sett tendenser til dårlige gearkasser på flere langtestede Yamaha'er (for rundt 20 år siden).
Og en 20 år gammel sykkel som kun skal ha gått 45.000km, kan like gjerne ha gått vesentlig mer.
I følge Yamaha-folk jeg kjenner, har ikke dette vært noe problem i Norge, men Motorrad hadde sett tendenser til dårlige gearkasser på flere langtestede Yamaha'er (for rundt 20 år siden).
Og en 20 år gammel sykkel som kun skal ha gått 45.000km, kan like gjerne ha gått vesentlig mer.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: XJ600 -93 mod vanskelig å få i 1 gir
Er clutchen riktig justert? Frir den orntlig ut?
Kjør motoren litt varm, og tapp av olja før den blir kald. Drypp et par dråper av olja du tapper ut på et reint glasskår. Legg et annet reint glasskår oppå slik at du klemmer oljedråpene til en tynn film. Da blir olja gjennomsiktig om den er aldri så svart. Se mot lyset gjennom glasset og se om du ser metallspon av en viss størrelse. (du vil alltid kunne se små metallpartikler i spillolje uten at det trenger å være noe galt) Men større metallpartikler vil gi en indikasjon på at noe er i ferd med å skje.
Dette er en luftkjølt motor så fyll på igjen helsyntetisk 10W50 olje av god kvalitet, den tåler store temperaturforandringer og holder en god oljefilm på tannhjula selv om den blir varm.
Ikke godt å si hva dette kommer av. 1. giret er jo normalt ikke spesielt utsatt for store påkjenninger, og er normalt heller ikke det giret som man først får problemer ved et begynnende girhavari. Det er gjerne 2. og 3. giret som får de høyeste belastningene og størst slitasje.
Kjør motoren litt varm, og tapp av olja før den blir kald. Drypp et par dråper av olja du tapper ut på et reint glasskår. Legg et annet reint glasskår oppå slik at du klemmer oljedråpene til en tynn film. Da blir olja gjennomsiktig om den er aldri så svart. Se mot lyset gjennom glasset og se om du ser metallspon av en viss størrelse. (du vil alltid kunne se små metallpartikler i spillolje uten at det trenger å være noe galt) Men større metallpartikler vil gi en indikasjon på at noe er i ferd med å skje.
Dette er en luftkjølt motor så fyll på igjen helsyntetisk 10W50 olje av god kvalitet, den tåler store temperaturforandringer og holder en god oljefilm på tannhjula selv om den blir varm.
Ikke godt å si hva dette kommer av. 1. giret er jo normalt ikke spesielt utsatt for store påkjenninger, og er normalt heller ikke det giret som man først får problemer ved et begynnende girhavari. Det er gjerne 2. og 3. giret som får de høyeste belastningene og størst slitasje.
- hakhap
- Innlegg: 2598
- Registrert: 14 sep 2012, 14:39
- Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
- Bosted: Buskerud
Re: XJ600 -93 mod vanskelig å få i 1 gir
kjellv skrev:Er clutchen riktig justert? Frir den orntlig ut?
Kjør motoren litt varm, og tapp av olja før den blir kald. Drypp et par dråper av olja du tapper ut på et reint glasskår. Legg et annet reint glasskår oppå slik at du klemmer oljedråpene til en tynn film. Da blir olja gjennomsiktig om den er aldri så svart. Se mot lyset gjennom glasset og se om du ser metallspon av en viss størrelse. (du vil alltid kunne se små metallpartikler i spillolje uten at det trenger å være noe galt) Men større metallpartikler vil gi en indikasjon på at noe er i ferd med å skje.
Dette er en luftkjølt motor så fyll på igjen helsyntetisk 10W50 olje av god kvalitet, den tåler store temperaturforandringer og holder en god oljefilm på tannhjula selv om den blir varm.
Ikke godt å si hva dette kommer av. 1. giret er jo normalt ikke spesielt utsatt for store påkjenninger, og er normalt heller ikke det giret som man først får problemer ved et begynnende girhavari. Det er gjerne 2. og 3. giret som får de høyeste belastningene og størst slitasje.
Takk for innspill, lest lit på noen forum på nettet og det kan vare clutch wire som begynner å gå itu.
Da dette ikke er min sykkel og vi vurerer å kjöpe den lurer jeg på hvor ille det kan vare.
- bjornen
- Innlegg: 245
- Registrert: 01 sep 2012, 19:17
- Motorsykkelen din: 2 stk honda, en gammel + en ny
- Bosted: Drammen
Re: XJ600 -93 mod vanskelig å få i 1 gir
prøvde å bruke mineralsk 20w-50 olje på den gamle shadowen min i fjor
( etter anbefaling fra folk som skulle / burde ha greie på det (Forhandler/ mekaniker))
håpløs å få i / ut av gir før motoren ble varm, måtte virkelig tråkke til.
har nå helsyntetisk 10w-40 på motoren, fungerer fint så langt (men har bare kjørt 10-15 mil med den sykkelen i år
( etter anbefaling fra folk som skulle / burde ha greie på det (Forhandler/ mekaniker))
håpløs å få i / ut av gir før motoren ble varm, måtte virkelig tråkke til.
har nå helsyntetisk 10w-40 på motoren, fungerer fint så langt (men har bare kjørt 10-15 mil med den sykkelen i år
Re: XJ600 -93 mod vanskelig å få i 1 gir
Carpa skrev:Skolesykkelen min var slik under en kjøretime og da jeg klaget til kjørelæreren justerte han vaieren ved hendelen så virket den fint igjen. Men dette er jo så typisk slitt clutch da.
Blir så imponert når "mekanikere" uttaler seg så skråsikkert

- Kjellrf
- Innlegg: 1621
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Bosted: Sandefjord
Re: XJ600 -93 mod vanskelig å få i 1 gir
Var også borti en GSX600F som etter oljeskift fra Motul 5100 til en mineralsk olje av anerkjent merke (begynner på P..), begynte å slure på clutsjen, eieren fikk beskjed av verkstedet der han hadde byttet olja/hatt service, om at clutsjen var utslitt. Men siden han hadde vært mer fornøyd med Motul 5100, byttet han tilbake til Motul 5100, og clutsjfeilen forsvant.bjornen skrev:prøvde å bruke mineralsk 20w-50 olje på den gamle shadowen min i fjor
( etter anbefaling fra folk som skulle / burde ha greie på det (Forhandler/ mekaniker))
håpløs å få i / ut av gir før motoren ble varm, måtte virkelig tråkke til.
har nå helsyntetisk 10w-40 på motoren, fungerer fint så langt (men har bare kjørt 10-15 mil med den sykkelen i år
Jeg tok sykkelen i innbytte et par måneder etterpå, og kunne konstantere at clutsjwiren gikk tregt, så den blei byttet.
Og Motul 5100 er en svært bra olje når det gjelder clutsj og girproblematikk.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
- Carpa
- Innlegg: 4918
- Registrert: 20 aug 2012, 11:49
- Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
- Bosted: Røyken
Re: XJ600 -93 mod vanskelig å få i 1 gir
Så du mener altså at dette ikke er et typisk tegn på slitt clutchDuville skrev:Carpa skrev:Skolesykkelen min var slik under en kjøretime og da jeg klaget til kjørelæreren justerte han vaieren ved hendelen så virket den fint igjen. Men dette er jo så typisk slitt clutch da.
Blir så imponert når "mekanikere" uttaler seg så skråsikkert- ikke bli nå så veldig fornærmet.. :-)

Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: XJ600 -93 mod vanskelig å få i 1 gir
Lite trolig...Carpa skrev: Så du mener altså at dette ikke er et typisk tegn på slitt clutch
Slitt clutch vil merkes som at punktet der clutchen går i inngrep blir stadig nærmere at clutchhendelen er helt ute. Til sist vil clutchen slure selv om du har sluppet hendelen helt. Da må clutchen justeres.
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Bosted: Åsgårdstrand
Re: XJ600 -93 mod vanskelig å få i 1 gir
Piltema...?Kjellrf skrev: Var også borti en GSX600F som etter oljeskift fra Motul 5100 til en mineralsk olje av anerkjent merke (begynner på P..),

Sent from my GT-I9300
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km