Jompa, en mann i begynnelsen av 60'årene.
- Kjellrf
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Re: GYLLENE TIDER, sesongstart
Fordekk som er slitt mest midt på?
Enten kjører du som ei pingle, med sidevogn eller med alt for lite luft i fordekket.
Lufttrykk skal være 2.5 bar/35 psi foran og 2.8-2.9 bar/40-42 psi bak. Noen ganger oppgir dekkfabrikantene høyere trykk for sine dekk enn mc-fabrikantene. Da gjelder høyeste verdi.
Og ja, slitt fordekk kan riste, men da pleier man å se at det er trappet.
Man kan merke at 0.20 kast vibrerer ørlite grann mer enn ønsket, husjer jeg rett fra CBR'en jeg hadde.
Fikk rettet skiva, så den var kun 0.13, da måtte jeg kjenne etter for å merke at det var noe på den sykkelen.
Spinnin Wheel på Mysen har rettet mange bremseskiver, ofte med bra resultat. Ved dårlig resultat, slapp man å betale.
Enten kjører du som ei pingle, med sidevogn eller med alt for lite luft i fordekket.
Lufttrykk skal være 2.5 bar/35 psi foran og 2.8-2.9 bar/40-42 psi bak. Noen ganger oppgir dekkfabrikantene høyere trykk for sine dekk enn mc-fabrikantene. Da gjelder høyeste verdi.
Man kan merke at 0.20 kast vibrerer ørlite grann mer enn ønsket, husjer jeg rett fra CBR'en jeg hadde.
Fikk rettet skiva, så den var kun 0.13, da måtte jeg kjenne etter for å merke at det var noe på den sykkelen.
Spinnin Wheel på Mysen har rettet mange bremseskiver, ofte med bra resultat. Ved dårlig resultat, slapp man å betale.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
- Jompa
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Har verken sidevogn eller lite luft i dekkene.
En dag starter jeg kanskje en ny tråd : Mc-sidens store tråd for oss som bare sliter midten av dekkene.
En dag starter jeg kanskje en ny tråd : Mc-sidens store tråd for oss som bare sliter midten av dekkene.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- Kjellrf
Var nok litt stygg der, beklager. Men det er vel endel lange, relativt rette veier i nord, det forklarer også endel.
- SuperMorten
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Melder meg inn i den klubben jegJompa skrev:Har verken sidevogn eller lite luft i dekkene.

[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
-
- Motorsykkelen din: KTM
Lufttrykk skal vel ikke være "set in stone"?Kjellrf skrev:Fordekk som er slitt mest midt på?
Lufttrykk avhenger jo veldig av hvilket dekk man har, og hvor tung sykkelen er.
For eksempel på min sykkel, en lett KTM med sportsdekk fra Michelin, er anbefalt lufttrykk 28/28 for solo-rider.
Jeg kjører 30/32 ettersom madammen sitter på av og til, men det er fortsatt mykt nok til å sitte skikkelig på veien.

Det som står på siden av dekket er MAX trykk i kalde dekk, ikke anbefalt trykk.

Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000
Sjekk ut bloggen min!
- Kjellrf
Dekktrykket jeg skreiv, er anbefalt på tyngre sykler, f.eks. GPZ1100. Opprinnelig Pirelli's anbefaling på begynnelsen av 80-tallet, da Pirelli Phantom var det råeste dekket, men med kort levetid, fordi fabrikantene oppga lavere trykk enn dekket var anbefalt for. Og da var levetiden ned til 2000km på det dekket, når man kjørte snaut 30 psi i dekket bak. Offroadere skal gjerne ha andre trykk. Mener f.eks på GSX1100-80 var dekktrykket oppgitt fra Suzuki til å være 28psi?TheHaughom skrev:Lufttrykk skal vel ikke være "set in stone"?Kjellrf skrev:Fordekk som er slitt mest midt på?
For eksempel på min sykkel, en lett KTM med sportsdekk fra Michelin, er anbefalt lufttrykk 28/28 for solo-rider.
Jeg kjører 30/32 ettersom madammen sitter på av og til, men det er fortsatt mykt nok til å sitte skikkelig på veien.![]()
Pirellis generelle oppskrift, var 28-35 psi foran og 35-42 psi bak, på 500 eller større sykler. Og bedre med litt for mye, enn litt for lite til vanlig gatebruk. Dette har funka greit for meg i alle år, og syklene kom etterhvert med det lufttrykket som anbefalt.
Husker jeg hadde 26 psi i bakdekket, og på en tur fra Holmestrand til Oslo og tilbake med passasjer, var det dekket slitt ned 1 mm på midten. Det var varmt den dagen.
-
- Motorsykkelen din: KTM
Da er vi enige. Virket bare som du satt en standard om at alle forhjul skulle være 35psi, og alle bakdekk 40-42psi.Kjellrf skrev:Dekktrykket jeg skreiv, er anbefalt på tyngre sykler, f.eks. GPZ1100. Opprinnelig Pirelli's anbefaling på begynnelsen av 80-tallet, da Pirelli Phantom var det råeste dekket, men med kort levetid, fordi fabrikantene oppga lavere trykk enn dekket var anbefalt for. Og da var levetiden ned til 2000km på det dekket, når man kjørte snaut 30 psi i dekket bak. Offroadere skal gjerne ha andre trykk. Mener f.eks på GSX1100-80 var dekktrykket oppgitt fra Suzuki til å være 28psi?TheHaughom skrev:Lufttrykk skal vel ikke være "set in stone"?Kjellrf skrev:Fordekk som er slitt mest midt på?
Jeg kjører 30/32 ettersom madammen sitter på av og til, men det er fortsatt mykt nok til å sitte skikkelig på veien.![]()
Pirellis generelle oppskrift, var 28-35 psi foran og 35-42 psi bak, på 500 eller større sykler. Og bedre med litt for mye, enn litt for lite til vanlig gatebruk. Dette har funka greit for meg i alle år, og syklene kom etterhvert med det lufttrykket som anbefalt.
Husker jeg hadde 26 psi i bakdekket, og på en tur fra Holmestrand til Oslo og tilbake med passasjer, var det dekket slitt ned 1 mm på midten. Det var varmt den dagen.

Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000
Sjekk ut bloggen min!
- Jompa
Så var pinsehelga over.
Det meste av helga er brukt til å hjelpe dattera mi og typen med å beise huset.
Det aller meste er gjort, to strøk på alle veggene, bare litt småpirk igjen som jeg er redd de kommer
til å bruke resten av sommeren på å få gjort.
Fikk meg en kveldstur 17.mai, benken var kommet på plass utfor Statoil, så det ble en times
prat med kjente og ukjente.
I går kveld ble det to- tre timers "kvalitetstid" i garasjen.
Jeg fikk lånt et måleur før helga, hadde mistanke om skeive bremseskiver.
Av med forhjulet, tre det in på en "aksling" av ei 14mm gjengestang som satt fast i skrustikka,
rigg opp måleur, sprittusj og skiftnøkkel og sett igang.
Første måling viste 0,35 mm sideveis kast på venstre skive og 0,15 på høyre. Målt på ytterkanten av skiva, ikke som på bildet.
Frem med skiftnøkken og bend skiva sideveis, uten å ta i for mye.
Jeg fant metoden på et HD-forum, og den fungerer ! Riktignok ble det anbefalt og bruke rørtang, men det er vel litt i overkant ?
Dessuten har rørtenger tenner.
Og man kan nok ikke gjøre sånt med flytenede skiver.
Etter å ha bendt og målt flere ganger, havna begge skivene til slutt innenfor 0,1 mm, maks avvik iflg boka er 0,2.
Med flere ganger mener jeg mange flere ganger, for bender man for hardt blir det skeivt andre veien, eller så flytter feilen seg til en annen plass.
Oppdaga etterhvert at tålmodighet og en smule nøyaktighet er ikke så dumt.
Nytt fremdekk skal monteres iløpet av uka, må bare få lønning først.
Sist jeg ringte kontofonen, hørtes kontofondama veldig negativ ut ...
Det meste av helga er brukt til å hjelpe dattera mi og typen med å beise huset.
Det aller meste er gjort, to strøk på alle veggene, bare litt småpirk igjen som jeg er redd de kommer
til å bruke resten av sommeren på å få gjort.
Fikk meg en kveldstur 17.mai, benken var kommet på plass utfor Statoil, så det ble en times
prat med kjente og ukjente.
I går kveld ble det to- tre timers "kvalitetstid" i garasjen.
Jeg fikk lånt et måleur før helga, hadde mistanke om skeive bremseskiver.
Av med forhjulet, tre det in på en "aksling" av ei 14mm gjengestang som satt fast i skrustikka,
rigg opp måleur, sprittusj og skiftnøkkel og sett igang.
Første måling viste 0,35 mm sideveis kast på venstre skive og 0,15 på høyre. Målt på ytterkanten av skiva, ikke som på bildet.
Frem med skiftnøkken og bend skiva sideveis, uten å ta i for mye.
Jeg fant metoden på et HD-forum, og den fungerer ! Riktignok ble det anbefalt og bruke rørtang, men det er vel litt i overkant ?
Dessuten har rørtenger tenner.
Og man kan nok ikke gjøre sånt med flytenede skiver.
Etter å ha bendt og målt flere ganger, havna begge skivene til slutt innenfor 0,1 mm, maks avvik iflg boka er 0,2.
Med flere ganger mener jeg mange flere ganger, for bender man for hardt blir det skeivt andre veien, eller så flytter feilen seg til en annen plass.
Oppdaga etterhvert at tålmodighet og en smule nøyaktighet er ikke så dumt.
Nytt fremdekk skal monteres iløpet av uka, må bare få lønning først.
Sist jeg ringte kontofonen, hørtes kontofondama veldig negativ ut ...
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
-
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Kontakt:
Se her ja, mye greie tips å ta med seg dette
Akkurat det med negativ kontofondame sliter jeg også veldig med til tider. Mulig det er lenge mellom hver gang
Sendt med Note2

Akkurat det med negativ kontofondame sliter jeg også veldig med til tider. Mulig det er lenge mellom hver gang

Sendt med Note2
- Jompa
Der har vi hatt ei uke med sommer allerede.
Varmen kom17.mai og har holdt seg i ro her siden. Får bare håpe at ikke all varmen blir brukt opp,
for her er det gjerne sånn at hvis det blir varmt i mai, blir det kaldt i juni.
Æ har en teori som går ut på at i Finnmark har vi kvote på sommerdager, og blir kvota brukt opp
for tidlig, ja..... da e det bare å håpe at høsten blir fin.
Æ har kjørt tur nesten hver kveld den siste uka.
Tur og tur, forresten. Mest cruising og sitting på Statoilbenken, men det sosiale e jo også viktig,
ikke sant ?
Nytt fremdekk idag, Metzeler Lazertec.
Og endelig en "langtur" i kveld utover Altafjorden i midnattsol.
Midnattsola e egentlig ganske oppskrytt, du får den rett i øyan når du kjøre nordover,
og du ser mindre enn du gjør en mørk høstkveld med regnvær.
Vel, æ klage ikke på sola. Det e bare å ta det lungt så lenge man har den i øyan.
Så kan æ heller kompensere med mere inspirert kjøring på hjemturen.
Det va en ren nytelse å kjøre med nytt dekk, det gamle ville styre alle veier i hjulsporene og
høvelstripene.
Og best av alt, æ har allerede slitt vekk "piggene" på nydekket, nesten helt ut til kantene
Varmen kom17.mai og har holdt seg i ro her siden. Får bare håpe at ikke all varmen blir brukt opp,
for her er det gjerne sånn at hvis det blir varmt i mai, blir det kaldt i juni.
Æ har en teori som går ut på at i Finnmark har vi kvote på sommerdager, og blir kvota brukt opp
for tidlig, ja..... da e det bare å håpe at høsten blir fin.
Æ har kjørt tur nesten hver kveld den siste uka.
Tur og tur, forresten. Mest cruising og sitting på Statoilbenken, men det sosiale e jo også viktig,
ikke sant ?
Nytt fremdekk idag, Metzeler Lazertec.
Og endelig en "langtur" i kveld utover Altafjorden i midnattsol.
Midnattsola e egentlig ganske oppskrytt, du får den rett i øyan når du kjøre nordover,
Vel, æ klage ikke på sola. Det e bare å ta det lungt så lenge man har den i øyan.
Så kan æ heller kompensere med mere inspirert kjøring på hjemturen.
Det va en ren nytelse å kjøre med nytt dekk, det gamle ville styre alle veier i hjulsporene og
høvelstripene.
Og best av alt, æ har allerede slitt vekk "piggene" på nydekket, nesten helt ut til kantene

- SuperMorten
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Men når du kjører sørover har du verdens beste tusenmetre..Jompa skrev: Midnattsola e egentlig ganske oppskrytt, du får den rett i øyan når du kjøre nordover,

[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
- Jompa
I går kom endelig en pakke med bremseklosser fra CMS.
Æ fikk bytta klossene i full fart på ettermiddagen, og ut på prøvekjøring.
Forbremsa lugge enda litt, men er blitt vesentlig bedre, Lugginga er mykere,
ikke kraftig vibrasjon som med de "gamle" klossene fra SBS.
Fikk meg en fin kveldstur i går.
Æ har ei favorittløype med fin blanding av lange, oversiktelige svinger og skarpe, ikke fullt så
oversiktelige svinger. Og noen rette strekninger som også er UP sine favorittstrekninger.
Men i går var drt ingen UP ute, og lite biltrafikk.
Først kjøring mot sola i pene hastigheter for å sjekke forholdene, snu og kjøre litt mere inspirert hjemover.
"Trivselsfarta" ligg rundt 130 på min sykkel.
Da har æ passelig støtte fra fartsvinden, og fjæringa jobbe fint.
Skal ikke lyge at æ kjørte i trivselsfart hele veien, men æ fikk absolutt prøvd
Og oppdaga en ny feil på sykkeln :-)å
Av og til og særlig i det siste har æ merka at sykkeln har vært vanskelig å holde stabil gjennom svingan. Æ trudde nytt fremdekk skulle gjøre susen, men nei.
Av og til har æ hørt knepping fra en eller anna plass fremme på sykkeln, men hadde slått meg til ro
med at det sikkert var slark i gaffelen.
Knippinga kommer fra styrelagrene, ingen tvil om det.
I går kveld prøvde æ å vri styret fra side til side med hengende forhjul, og kjente tydelig at
lagrene ikke gikk lett.
Har også et "dødpunkt" når hjulet står rett frem.
Får bare bestille nye lager og forberede meg på jobben.
Lagerbytte ser ut som en ganske omfattende operasjon, men det er vel helst før man kommer i gang ?
Æ har ei favorittløype med fin blanding av lange, oversiktelige svinger og skarpe, ikke fullt så
oversiktelige svinger. Og noen rette strekninger som også er UP sine favorittstrekninger.
Først kjøring mot sola i pene hastigheter for å sjekke forholdene, snu og kjøre litt mere inspirert hjemover.
Skal ikke lyge at æ kjørte i trivselsfart hele veien, men æ fikk absolutt prøvd

Av og til og særlig i det siste har æ merka at sykkeln har vært vanskelig å holde stabil gjennom svingan. Æ trudde nytt fremdekk skulle gjøre susen, men nei.
Av og til har æ hørt knepping fra en eller anna plass fremme på sykkeln, men hadde slått meg til ro
I går kveld prøvde æ å vri styret fra side til side med hengende forhjul, og kjente tydelig at
lagrene ikke gikk lett.
Lagerbytte ser ut som en ganske omfattende operasjon, men det er vel helst før man kommer i gang ?
- Kjellrf
Tror nok halve jobben er å begynne :)Jompa skrev:I går kom endelig en pakke med bremseklosser fra CMS.
Skal ikke lyge at æ kjørte i trivselsfart hele veien, men æ fikk absolutt prøvd![]()
lagrene ikke gikk lett.
Pass på å sett inn koniske lager, husker ikke hva som er originalt, men ofte løse kuler. Koniske lager gir større overflate mellom gaffel og ramme = mer stabil sykkel.
- Jompa
Det er allerede koniske lager, og halve jobben er nok å begynne.
Akkurat som når man skal male, det verste er å få lokket av malingspannet.
Akkurat som når man skal male, det verste er å få lokket av malingspannet.
- Jompa
Får vel hoppe noen tiår tilbake igjen, til det glade 80-tallet.
Æ va med og arrangerte drag-race en gang, på riksveien litt sør for Alta. Dvs Rv93, Kautokeinoveien.
Vi var et gjeng som kjørte ut en ganske sen kveld for å "teste".
En av guttan hadde pickup, så han måtte kjøre veiarbeidskilt og trebukker med bom som ble
'lånt" fra Veivesnet.
Så sperra vi av riksveien i begge endene av ei lang slette, merka opp start og mål med spraylakk og
plasserte en kar med stoppeklokke på målstreken. Samme kar var starter også,
når armen hans gikk ned var det full gass.
Æ kan ikke huske hvordan "stripa" var målt, definitivt ikke med Gps, og sansynligvis ikke målband
eller avstandskikkert heller. Det va nok helst triptellern på en sykkel som ble brukt,
så dragstripa var nok ikke nøyaktig 402 meter.
Min oppgave ble å stå vakt et stykke lenger ned mot Alta i tifelle "purken" sku dukke opp.
Hvis de viste seg, skulle æ kjøre opp å varsle de andre, helst så tidlig at det ble tid til å rydde bort
sperringene og skiltene.....
Det kom ikke noe politi, heldigvis, for da hadde æ vel drette i buksa.....
For evt yngre lesere e det vel på sin plass å nevne at på den tida var det bare trailersjåfører blant
"Vanlige folk ' som hadde tilgang til mobiltelefon...
Nå, draget ble avvikla på den måten at to og to kjørte mot hverandre, og halvparten gikk videre til
neste runde. Kan ikke huske hvem som vant, eller noen tider.
Men æ fikk da prøvd meg mot en GSX, og som venta kom GS 1100 G'en min til kort.
Det trengtes ikke målfoto.......som uansett hadde vært nødt til å fremkalles først,
hos Fotoknutsen i Oslo.
Æ va allikevel godt fornøyd, for æ klarte å løfte fremhjulet da æ gira fra første til andre.
Og det med kardangsykkel
Æ va med og arrangerte drag-race en gang, på riksveien litt sør for Alta. Dvs Rv93, Kautokeinoveien.
Vi var et gjeng som kjørte ut en ganske sen kveld for å "teste".
En av guttan hadde pickup, så han måtte kjøre veiarbeidskilt og trebukker med bom som ble
'lånt" fra Veivesnet.
Så sperra vi av riksveien i begge endene av ei lang slette, merka opp start og mål med spraylakk og
plasserte en kar med stoppeklokke på målstreken. Samme kar var starter også,
når armen hans gikk ned var det full gass.
Æ kan ikke huske hvordan "stripa" var målt, definitivt ikke med Gps, og sansynligvis ikke målband
eller avstandskikkert heller. Det va nok helst triptellern på en sykkel som ble brukt,
så dragstripa var nok ikke nøyaktig 402 meter.
Min oppgave ble å stå vakt et stykke lenger ned mot Alta i tifelle "purken" sku dukke opp.
Hvis de viste seg, skulle æ kjøre opp å varsle de andre, helst så tidlig at det ble tid til å rydde bort
sperringene og skiltene.....
Det kom ikke noe politi, heldigvis, for da hadde æ vel drette i buksa.....
For evt yngre lesere e det vel på sin plass å nevne at på den tida var det bare trailersjåfører blant
"Vanlige folk ' som hadde tilgang til mobiltelefon...
Nå, draget ble avvikla på den måten at to og to kjørte mot hverandre, og halvparten gikk videre til
neste runde. Kan ikke huske hvem som vant, eller noen tider.
Men æ fikk da prøvd meg mot en GSX, og som venta kom GS 1100 G'en min til kort.
Det trengtes ikke målfoto.......som uansett hadde vært nødt til å fremkalles først,
hos Fotoknutsen i Oslo.
Æ va allikevel godt fornøyd, for æ klarte å løfte fremhjulet da æ gira fra første til andre.
Og det med kardangsykkel