Hakhaps blogg

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Hakhaps blogg - Nær døden på E18

Legg inn av Carpa »

Uff, det var dramatisk, også i dette været i tillegg. Bra du klarte å komme deg berget igjennom episoden :thumleft
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
omaas
Innlegg: 551
Registrert: 17 mar 2012, 12:20
Motorsykkelen din: Moto Guzzi Stelvio 1200 8V 2011
Sted: Melhus

Re: Hakhaps blogg - Nær døden på E18

Legg inn av omaas »

Har opplevd lignende ting sjøl, godt at det gikk bra med deg.
Kjekt å vite at man reagerer riktig i nødsituasjoner :thumleft
Moto Guzzi Stelvio 8V 2011
Honda NTV 650 Revere 1991

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Hakhaps blogg - Nær døden på E18

Legg inn av SuperMorten »

Jeg har også hatt et par sånn opplevelser, dessverre uten kamera jeg også.. Men min erfaring ut i fra disse hendelsene, er at det ofte er tryggere å lanesplitte litt sakte, enn å kjøre i kollektivfeltet. Dersom køen står stille, f.eks på E18 inn til Oslo om morgenen, vil det så og si ALLTID være en eller annen idiot som ikke følger med, og har det så travelt at han gir blaffen, og kjører i kollektivfeltet. Dersom jeg da kommer her i 80, er mitt fokus ene og alene på den stillestående køen, og om noen har tenkt seg inn foran meg. Men som sagt, foretrekker jeg å lanesplitte i stedet..
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Sted: Buskerud

Re: Hakhaps blogg - Nær døden på E18

Legg inn av hakhap »

SuperMorten skrev:Jeg har også hatt et par sånn opplevelser, dessverre uten kamera jeg også.. Men min erfaring ut i fra disse hendelsene, er at det ofte er tryggere å lanesplitte litt sakte, enn å kjøre i kollektivfeltet. Dersom køen står stille, f.eks på E18 inn til Oslo om morgenen, vil det så og si ALLTID være en eller annen idiot som ikke følger med, og har det så travelt at han gir blaffen, og kjører i kollektivfeltet. Dersom jeg da kommer her i 80, er mitt fokus ene og alene på den stillestående køen, og om noen har tenkt seg inn foran meg. Men som sagt, foretrekker jeg å lanesplitte i stedet..
Denne strekning pleier å vare greit inn mot Oslo på ettermiddagen, men jeg er enig med deg foretrekker lanesplit dog trenger jeg det sjelden på vei in til skøyen fra lysaker.
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

Brukeravatar
taco
Innlegg: 401
Registrert: 25 okt 2011, 10:31
Motorsykkelen din: 02' Yamaha xj900 Diversion
Sted: Oslo

Re: Hakhaps blogg - Nær døden på E18

Legg inn av taco »

:-)å
Godt at det gikk bra da! Det er ganske skummelt med disse kollektivfeltene. Jeg er glad jeg ikke har det på vei til jobb. Men så har jeg heller ikke trafikk som jeg må passere. Kjører fra Oslo til Ski - dvs mot trafikken! Herlig å dra på "landet" hver dag!

:thumleft
2012: 7500 km
2013: 7400 km(mindre? Hmm..)

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Hakhaps blogg - Nær døden på E18

Legg inn av SuperMorten »

hakhap skrev:
SuperMorten skrev:Jeg har også hatt et par sånn opplevelser, dessverre uten kamera jeg også.. Men min erfaring ut i fra disse hendelsene, er at det ofte er tryggere å lanesplitte litt sakte, enn å kjøre i kollektivfeltet. Dersom køen står stille, f.eks på E18 inn til Oslo om morgenen, vil det så og si ALLTID være en eller annen idiot som ikke følger med, og har det så travelt at han gir blaffen, og kjører i kollektivfeltet. Dersom jeg da kommer her i 80, er mitt fokus ene og alene på den stillestående køen, og om noen har tenkt seg inn foran meg. Men som sagt, foretrekker jeg å lanesplitte i stedet..
Denne strekning pleier å vare greit inn mot Oslo på ettermiddagen, men jeg er enig med deg foretrekker lanesplit dog trenger jeg det sjelden på vei in til skøyen fra lysaker.
Vi får vel ikke gjort noe med det. Eneste trøsten får være at for hver gang det går bra, blir jeg/du en bedre sjåfør.
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
E-strom
Innlegg: 642
Registrert: 08 apr 2012, 11:33
Motorsykkelen din: BMW R1200GS og DRZ400S
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: Hakhaps blogg - Nær døden på E18

Legg inn av E-strom »

hakhap skrev:...når en volvo bestemmer seg for å bruke bus/avkjørings feltet til å snike seg i køen...
Opplever det samme nesten daglig i kollektivfeltene her i Trondheim: Biler legger seg ut for tidlig før kryss, bruker ikke blinklys og generelt tar en "kjapp en" - Veldig dårlig forutsigbarhet.

Normalt sporvalg for meg er "til høyre i venstre hjulspor", men i kollektivfeltene blir det ofte "til venstre i høyre hjulspor". I tillegg må det passes ekstra på når kollektivfeltet nærmer seg et kryss og følgelig "avsluttes" i noen ti-talls eller kanskje hundre meter. Der er det mange som legger seg ut for tidlig.

Trener meg selv i å tolke adferd og oppdager snikerne før de utgjør en fare, men sikker blir jeg aldri :-)å
Ser da etter ting som vinkel på framhjul, at bilen rører seg litt i en ellers stillestående kø, at bilen ligger til høyre i egen fil, at bilføreren snur på hodet osv...

Å kjøre fort i kollektivfeltet gjør jeg helst etter at noen har "brøytet vei" foran meg - en buss f.eks.

Lærer noe nytt hver dag - innser etterhvert at jeg aldri blir utlært...
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle :redface
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html

ega16
Innlegg: 367
Registrert: 03 aug 2012, 13:30
Motorsykkelen din: .o. .o.

Re: Hakhaps blogg - Nær døden på E18

Legg inn av ega16 »

Jeg har kjørt til jobb hver dag den siste måneden på E18 (unngår motorveien når det regner mye) og bruker kollektivfeltet der det er mulig. Har faktisk ikke opplevd at noen plutselig har lagt seg ut sånn uten videre bortsett fra før avkjørsler men jeg kjører ikke så veldig lang strekning (frem til skøyen). Er også veldig obs og tar det rolig et godt stykke før ved avkjøringer.

Der kollektivfeltet avslutter f.eks avkjøringen til fornebu passer jeg på å bytte fil tidlig før avkjøringen for å slippe stress med de som samtidig skal av.

Prøver også å lese adferden til bilene i filen ved siden av. Det som kan være skummelt med å plassere seg i høyrehjulspor kan være at det er vanskligere for bilistene å få øye på deg i speilet. Så man må ofre synlighet for litt sikkerhetsmargin.

Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Sted: Buskerud

Re: Hakhaps blogg - Tur til Stavanger

Legg inn av hakhap »

Da er det klart, søndag skal jeg ta Shadowen til Stavanger og her er ruten jeg hastigt lagd i google maps

Det jeg lurer på er om noen kan rekommendere noe flott sted å stanne for middag langs denne rutten?

Videre lurer jeg på flotte sted å ta bilde med kamera når jeg passerer over fjellet :yeyeye
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

Brukeravatar
Bjønnavind
Innlegg: 870
Registrert: 12 mar 2011, 09:36
Motorsykkelen din: 1981 Honda CB900 Custom
Sted: Andebu

Re: Hakhaps blogg - Tur til Stavanger

Legg inn av Bjønnavind »

hakhap skrev:Da er det klart, søndag skal jeg ta Shadowen til Stavanger og her er ruten jeg hastigt lagd i google maps

Det jeg lurer på er om noen kan rekommendere noe flott sted å stanne for middag langs denne rutten?

Videre lurer jeg på flotte sted å ta bilde med kamera når jeg passerer over fjellet :yeyeye
Tur retur stavanger på en dag? Blir fin tur det :)

Ta med deg primus og lag deg god mat på en rastebenk ved en fin innsjø! DET er mye koseligere enn resturanger spør du meg :yeyeye

Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Sted: Buskerud

Re: Hakhaps blogg - Tur til Stavanger

Legg inn av hakhap »

Bjønnavind skrev:
hakhap skrev:Da er det klart, søndag skal jeg ta Shadowen til Stavanger og her er ruten jeg hastigt lagd i google maps

Det jeg lurer på er om noen kan rekommendere noe flott sted å stanne for middag langs denne rutten?

Videre lurer jeg på flotte sted å ta bilde med kamera når jeg passerer over fjellet :yeyeye
Tur retur stavanger på en dag? Blir fin tur det :)
Blir ikke en dag , men dit på söndag og åter tirsdag kveld mest trolig :prf
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

Welshen
Innlegg: 442
Registrert: 27 okt 2010, 11:43
Motorsykkelen din: ?? Uten mc, men plutselig
Sted: Vestsida

Re: Hakhaps blogg - Tur til Stavanger

Legg inn av Welshen »

Dalen hotell er fint. Elles er det supert med rast på suleskardsvegen, der er det spesielt en super fin rasteplass ved et fint vann, også greit å stoppe i Valle..... en fantastisk tur over der.... en av mine favoritter.....
I don`t care about little things.....

Tidligere tohjulte:

Tempo Trygg modell 080 82 modell
Suzuki GSF 650SA ABS 06 modell

BMW F650GS 11 modell

Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Sted: Buskerud

Re: Hakhaps blogg - Tur til Stavanger

Legg inn av hakhap »

Dagens tur Oslo - Stavanger er bare det beste jeg noen gang gjort. Helt utrolig flott natur og 90% av veien var helt nydelige å kjøre. Største problemet var å se på veien og ikke naturen når jeg kjørte.

Startede i Oslo ca 12 og tok E18 til Drammen hvor jeg tog veien mot Kongsberg. Ser godt at det er lit mer en normal vann der rundt Drammen ja.

Må si at det var veldig flott vær og natur i Kongsberg :thumleft

Etter det bar det av mot Notodden hvor jeg fikk tatt noen bilde av fjellet lenger bort.

[img]http://farm3.staticflickr.com/2824/8844 ... 5f4ce8.jpg[/img]

Veien fortsatte i flott vær å mange mcdister på veien nesten så min venstre arm ble utslitt :lol


Må gå gjennom video opptakene jeg gjort og siden blir det en eller flere video og fra denne turen
Stannade i Dalen for å spise på hotellet, men jeg var akkurat 1 time for tidlig da kjøkkenet åpner kl 18 :sorry så det ble en burger på kiosken, ikke så mye skryte av den :sorry

Sa kom jeg meg opp på fjellet igjen mot Valle

[img]http://farm9.staticflickr.com/8132/8844 ... 484ab7.jpg[/img]

og

[img]http://farm8.staticflickr.com/7460/8845 ... db6385.jpg[/img]

Veiene her oppe på fjellet var nydelige og jeg kunne ikke la være å glise fra øre til øre :yeyeye

For en flott natur og jeg følte meg nær på helt alena der oppe. Som å kjøre i en dokumentar om fjellet.

[img]http://farm4.staticflickr.com/3673/8844 ... b78398.jpg[/img]

[img]http://farm8.staticflickr.com/7324/8844 ... 590913.jpg[/img]

og siste fjell kjløringen via Romarstjødn var bare helt "mindblowing"

Her parkerte jeg for å av fjellet for jeg begynte min reise nedover mot Stavanger
[img]http://farm9.staticflickr.com/8533/8844 ... 673d6f.jpg[/img]

[img]http://farm4.staticflickr.com/3704/8845 ... 8d238d.jpg[/img]

Jeg skjønner nå hvorfor mange kommer til Norge for å kjøre MC. Dette er nok den største opplevelsen jeg har hatt på for meg selv. Har vart en helt utrolig dag og reise.

Blir helt enkelt stum av denne opplevelsen :-)å :yeyeye :yeyeye :yeyeye :yeyeye :yeyeye :yeyeye
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Hakhaps blogg - Tur til Stavanger

Legg inn av RuneMC »

Ser ut som en flott tur - kan tenke meg at du stortrivdes ja :thumleft
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Welshen
Innlegg: 442
Registrert: 27 okt 2010, 11:43
Motorsykkelen din: ?? Uten mc, men plutselig
Sted: Vestsida

Re: Hakhaps blogg - Tur til Stavanger

Legg inn av Welshen »

Ja dette er turen sin helt klart. Synd med Dalen hotell da, men det er lite som slår veien over Suleskard. Fikk nesten lyst til å ta turen bortover sjøl.

Fine bilder du har lagt ut!
I don`t care about little things.....

Tidligere tohjulte:

Tempo Trygg modell 080 82 modell
Suzuki GSF 650SA ABS 06 modell

BMW F650GS 11 modell

Svar