Kjellrf skrev:gsx750_80 skrev:Kjellrf skrev:Det er Stortinget som har bestemt at kjøretøy som er 30 år eller eldre, skal ha lav årsavgift. Dette avhenger altså av alderen til kjøretøyet, ikke når den er registrert. Og Trafikkstasjonen har plikt til å følge stortingets bestemmelser, så lenge alderen kan dokumenteres.
Søker man toll og avgift, kan man få avslag første gangen (det gjorde jeg), tydelig at da er det vanlige saksbehandlere/byråkrater som avgjør. Ved anke er det juristene som avgjør, de kan reglene bedre.
Jeg håper perhjalmar, DrGreve og Kjellrf har rett i sin konklusjon. I alle fall kan
http://www.toll.no" onclick="window.open(this.href);return false; tyde på det.
På
http://www.toll.no" onclick="window.open(this.href);return false; , nærmere bestemt
http://www.toll.no/templates_TAD/Topic.aspx?id=196391" onclick="window.open(this.href);return false; står det:
"Veteranbiler og veteranmotorsykler er bil/motorsykkel som er produsert for mer enn 30 år siden. "
"Produsert" er uthevet i fete typer på tollvesenets webside..
Jeg veit jeg har rett, har vedtaket på min anke i en perm her :)
I dag har jeg fått epost fra Kellox, som sier klart og tydelig at samtlige CB 1100 F
("Super Bol D'Or") er produsert i 1983.
I tillegg fikk jeg tilsendt et dokument som sier at samtlige SC11 med rammenummer
som starter fra 2000000 er produsert i 1983.
Sammenholdt med mitt vognkort dokumenterer dette at sykkelen er produsert i 1983,
og dermed har krav på veteranstatus fra og med 2013.
Vegvesenet undersøker om de kan foreta seg noe i forhold til denne sykkelens status
før jeg sender en henvendelse til "toll.no" .
Konsekvensene av ikke å få sykkelen klassifisert som veteran til riktig tid koster jo penger,
hva gjelder årsavgift, omregistrering og i form av dyrere forsikring.