oppkjøring i mai

Prat, råd og tips for dere med lett-MC, crossere o.l.
Stianlarsn
Innlegg: 49
Registrert: 25 apr 2013, 22:19
Motorsykkelen din: Yamaha yzf r125
Sted: Fredrikstad

Re: oppkjøring i mai

Legg inn av Stianlarsn »

jonas.johnstad skrev:
Carpa skrev:
jonas.johnstad skrev:
Stianlarsn skrev: har kjøretime imorra, da skal vi gå over sikkerhetsspørsmåla jeg kommer til å trekke på del 1. hvilket spm fikk DERE? hva måtte dere gjøre/sjekke? gleder meg utrolig mye. her i Fredrikstad er det ca. 2 uker mellom del 1 og del 2. spør du meg er dette absurd, det skal ikke ta så lang tid for å få lappen syns jeg, klarer man del 1 går man videre til del 2 samme dag. ikke 2 uker senere, men det er sånn det er.
Jeg fikk spørsmål "Sjekk bremser bak", og "Hva kan være konsekvensen av lite bremsebelegg?". Da sjekket jeg over lekkasjer på hydraulikken, trykktestet og sjekket bremsebelegg. Svarte at konsekvensen er høyere friksjon på skiven når bremsebelegget er borte på grunn av "metall-mot-metall", og at det dermed ble veldig varmt som fører til bremsesvikt. Sa også at dette ødelegger skiva, så det blir nok dyrt! Han sa ikke at noe av det er feil i alle fall, men han sa egentlig INGEN ting... :-k Jeg blir så nervøs av stillhet, så jeg prøvde å dra en spøk og få i gang en samtale, men det var han tydeligvis ikke interessert i, for han svarte aldri (Med unntak av "Høyre", "venstre" og "følg skiltene mot...") :lol
Jeg tror faktisk jeg hadde Norges hyggeligste sensor. Han pratet og spøkte og var så sympatisk. Tilbakemeldingen jeg fikk på sikkerhetsspørsmålet vedr noen gafler var vel noe ala "det trenger vi ikke å prate om" :redface
Han sa at under øvelsene i kjøregården så kom han til å lage notater og ikke si noen ting og det skulle jeg ikke bry meg noe om, det var bare så han skulle huske hva han skulle si til meg senere.
Der ser man hvor "heldig/uheldig" man kan være med sensorene... Dommen ang. bestått eller ikke bestått fra sensorene er vel omtrent den samme hos alle, men har fått inntrykk av at enkelte sensorer er MYE flinkere til å hjelpe eleven med å holde nervene i sjakk. Det tror jeg kan hjelpe for mange!
dette er så sant som det kan få blitt, jo hyggeligere og imøtekommende sensor som ikke er så stille føler man seg ikke presset eller at nervøsitet er der. men med stillhet får man inntrykk av at man gjør noe dårlig.

er redd spm. går rett i dass, men skal øve imorgen. regner ikke med kjørelæreren sender meg opp for å stryke, han vet vel om jeg klarer det eller ikke.
IF YOU WANNA BE THE BEST, YOU GOTTA TAKE OUT THE BEST.

Gta5freak
Innlegg: 105
Registrert: 15 okt 2012, 17:19
Motorsykkelen din: honda cbr 650 2023
Sted: horten

Re: oppkjøring i mai

Legg inn av Gta5freak »

da har jeg fått ny oppkjørings dato. 1 july. kan hende jeg får en tidligere....
Honda cbr650 2023
Honda cbr500 2019
Honda cbr125 2007

Stianlarsn
Innlegg: 49
Registrert: 25 apr 2013, 22:19
Motorsykkelen din: Yamaha yzf r125
Sted: Fredrikstad

Re: oppkjøring i mai

Legg inn av Stianlarsn »

Så bra, du får håpe på en tidligere OM du føler deg klar! dette går helt sikkert fint. har oppkjøring del 1 nå til onsdag, ganske nervøs!
IF YOU WANNA BE THE BEST, YOU GOTTA TAKE OUT THE BEST.

Stianlarsn
Innlegg: 49
Registrert: 25 apr 2013, 22:19
Motorsykkelen din: Yamaha yzf r125
Sted: Fredrikstad

Re: oppkjøring i mai

Legg inn av Stianlarsn »

Ville bare informere dere om at idag bestod jeg med glans på del 1. og har fått oppkjøring den 25. Juni! gleder meg intenst
IF YOU WANNA BE THE BEST, YOU GOTTA TAKE OUT THE BEST.

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: oppkjøring i mai

Legg inn av Snikendeugle »

Det var da fryktelig til mellomrom mellom de to delene? 0_o
Men gratulerer skal du ha! :D bra jobba :)

Jeg lagde en tråd istad forresten, med alle sikkerhetskontrollspørmål en kan få på oppkjøringen:
http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f=1&t=6149" onclick="window.open(this.href);return false;
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
Tomgsx-r
Innlegg: 249
Registrert: 26 mar 2013, 07:45
Motorsykkelen din: SUZUKI GSX-R 1000
Sted: Rogaland

Re: oppkjøring i mai

Legg inn av Tomgsx-r »

Stianlarsn skrev:Ville bare informere dere om at idag bestod jeg med glans på del 1. og har fått oppkjøring den 25. Juni! gleder meg intenst
Gratulerer :D :thumleft

Dagen før jeg har oppkjøring det :P :p Jeg har ikke hørt noe ang splitting av oppkjøring, så håper ikke det er tilfelle for meg. Noen som vet om det gjelder Rogaland, nærmere spesifikt Egersund trafikkstasjon? :scratch

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: oppkjøring i mai

Legg inn av TheHaughom »

Tomgsx-r skrev:
Stianlarsn skrev:Ville bare informere dere om at idag bestod jeg med glans på del 1. og har fått oppkjøring den 25. Juni! gleder meg intenst
Gratulerer :D :thumleft

Dagen før jeg har oppkjøring det :P :p Jeg har ikke hørt noe ang splitting av oppkjøring, så håper ikke det er tilfelle for meg. Noen som vet om det gjelder Rogaland, nærmere spesifikt Egersund trafikkstasjon? :scratch
Tror bare det er et par stasjoner på Østlandet som er i en prøveordning. Har ikke hørt noe om dette i Rogaland.
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

Brukeravatar
West77
Innlegg: 62
Registrert: 07 feb 2012, 14:34
Motorsykkelen din: Yamaha FZ8 11`
Sted: Klepp

Re: oppkjøring i mai

Legg inn av West77 »

Stianlarsn skrev:1. hvilket spm fikk DERE? hva måtte dere gjøre/sjekke? .
Jeg fikk spms ang. nyttelast og siden jeg var så heldig å få låne en ukjent sykkel enn skolesykkel (olje lekkasje) på oppkjørings dagen fikk jeg ikke opp låsen på sete hvor vognkortet lå på "lånesykkelen" hehe :prf men men husket ca. vekt og det gikk bra til slutt for det.
:-)å
Yamaha FZ8 11`
Triumph Speedmaster 12` (til salgs)
----------------------------------

Stianlarsn
Innlegg: 49
Registrert: 25 apr 2013, 22:19
Motorsykkelen din: Yamaha yzf r125
Sted: Fredrikstad

Re: oppkjøring i mai

Legg inn av Stianlarsn »

om det hadde vært splittet oppkjøringsdel for deg hadde du vist om det for lengst!
IF YOU WANNA BE THE BEST, YOU GOTTA TAKE OUT THE BEST.

Brukeravatar
Tomgsx-r
Innlegg: 249
Registrert: 26 mar 2013, 07:45
Motorsykkelen din: SUZUKI GSX-R 1000
Sted: Rogaland

Re: oppkjøring i mai

Legg inn av Tomgsx-r »

TheHaughom skrev:
Tomgsx-r skrev:
Stianlarsn skrev:Ville bare informere dere om at idag bestod jeg med glans på del 1. og har fått oppkjøring den 25. Juni! gleder meg intenst
Gratulerer :D :thumleft

Dagen før jeg har oppkjøring det :P :p Jeg har ikke hørt noe ang splitting av oppkjøring, så håper ikke det er tilfelle for meg. Noen som vet om det gjelder Rogaland, nærmere spesifikt Egersund trafikkstasjon? :scratch
Tror bare det er et par stasjoner på Østlandet som er i en prøveordning. Har ikke hørt noe om dette i Rogaland.
Stianlarsn skrev:om det hadde vært splittet oppkjøringsdel for deg hadde du vist om det for lengst!
Ja, det håper jeg inderlig. :twisted

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: oppkjøring i mai

Legg inn av Carpa »

Gratulerer :grin:

Da er vel det verste gjort tenker jeg og sikkert litt kjedelig å vente såpass lenge på del to.

Jeg har forøvrig hørt at den to-delingen av førerprøven kun forekommer i Østfold

Carpas Crap a talk
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
Icetruck
Innlegg: 275
Registrert: 24 mai 2012, 08:50
Motorsykkelen din: 2011 Suzuki GSXR-600
Sted: Drammen (Lier)

Re: oppkjøring i mai

Legg inn av Icetruck »

Hva er poenget med denne oppdelingen av oppkjøring???
2014 - 11" Suzuki GSX-R600
2013 - 10" Honda CBR600RR
2012 - 09" Yamaha R6

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: oppkjøring i mai

Legg inn av Carpa »

Icetruck skrev:Hva er poenget med denne oppdelingen av oppkjøring???
Tja, et av argumentene jeg har fått høre er at det blir mer effektivt for trafikkstasjonene... Men for trafikkskolene blir det jo mindre effektivt og jeg vil tro at oppkjøringen kommer til å bli dyrere også, om de skulle finne på å innføre dette over hele landet

Foreløpig er det et prøveprosjekt hos utvalgte trafikkstasjoner.

En ting er at de har delt det i to, en annen ting er at man må vente så lenge fra man har tatt del 1 til man får ta del 2.
Og om man er så uheldig å stryker så vil det fort ta hele sommeren å få lappen i boks :-)å
Synes slett ikke noe om dette opplegget og er jammen glad jeg er ferdig
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: oppkjøring i mai

Legg inn av TheHaughom »

Jeg trodde man skulle ha disse rett etter hverandre. Altså Del 1 og så dagen etter Del 2.

Hvis man må vente i ukes/månedsvis er det jo bare latterlig...
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

Stianlarsn
Innlegg: 49
Registrert: 25 apr 2013, 22:19
Motorsykkelen din: Yamaha yzf r125
Sted: Fredrikstad

Re: oppkjøring i mai

Legg inn av Stianlarsn »

Alle jeg kjenner her i østfold sier at dette er latterlig. vi har del 1, får oppkjøring mellom 2-4 uker etterpå. det eneste vi skal ha imellom disse to delene er landeveiskjøring, som tar 3 timer. hadde de vært fornuftige kunne de tatt del 1 første dagen, landeveiskjøring dagen derpå og deretter del 2 på tredje dag.

dette er et testprosjekt i utvalgte kommuner, Østfold ble trukket ut itl todelt oppkjøring samt. med todelt kjørestil, altså om sensor kjører på egen sykkel bak eller sitter på deg. alt fra hva som er tilgjengelig og hva han føler for selv.

har oppkjøring somsagt 25. Juni, og drar til Amerika den 28. Juni
IF YOU WANNA BE THE BEST, YOU GOTTA TAKE OUT THE BEST.

Svar