Derfor bør syklister IKKE sykle i veien

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Derfor bør syklister IKKE sykle i veien

Legg inn av SuperMorten »

dagkr skrev:
At dette skal skape så mange negative reaksjoner fra en gruppe trafikanter som bare trenger å tenke på å gi gass for å smette forbi er for meg helt uforståelig.
Nå kan jeg kun svare for min egen del, men for meg er de negative reaksjonene 2 delt. For det første, er de aller fleste av oss bilister også. Mye av irritasjonen stammer nok derifra. For det andre, når syklistene tar så stor plass og er så til de grader hensynsløse, at jeg føler det utrygt å kjøre forbi med motorsykkel, mener jeg min irritasjon er berettiget. Dette siste er et problem jeg ser etter at jeg har flyttet til Vestfold, hvor det aktive sykkelmiljøet er ganske stort.
dagkr skrev: Jeg har hatt gleden av å ferdes i trafikken i en del andre europeiske land hvor syklister har en høyere status, og det fungerer ganske bra selv om veiene er smalere og mer svingete.
Det har jeg også. Har bodd perioder i Italia, og her behandles syklistene omtrent som kua i India. De er hellige. MEN: Syklistene i Italia viser hensyn. Har ennå tilgode å se en norsk syklist som ser seg tilbake og flytter seg for motorisert trafikk bakfra.

Det jeg savner, er et regelverk for syklister (Nå snakker jeg om aktive trenings-syklister i kondomdress eller tilsvarende. Ikke tante Olga som skal på butikken med sin 30 år gamle DBS). Syklistene regnes for mye i samme kategorien som fotgjengere. Det burde vært et krav til føreropplæring/lisens e.l. for den aktive syklist.
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: Derfor bør syklister IKKE sykle i veien

Legg inn av TheHaughom »

dagkr skrev:Hva er det egentlig som gjør at mange ikke tåler syklister? Hvis man har forsøkt å sykle på vårparten eller på gangvei med hundeeiere og barnefamilier så kan det ikke være så vanskelig å forstå hvorfor syklister sykler på veien.

Før man har fjernet glass, strøsand og annen dritt fra gangveiene så vil en syklist punktere ganske ofte. Personlig rekord er to ganger på en to mils tur. Når så våren er blitt til sommer så vil det være mange elementer i de omtalte feltene beregnet for gående og syklende det vil være ubehagelig å passere i 30-40km/t og da mener jeg ubehaglig for begge parter. Barnevogntrillere har en tendens til å gå manngard og det kan være direkte helseskadelig å holde et visst tempo der det er uoversiktelige påkjøringer som krysser sykkelstien. Derfor er det ikke for å plage dere at syklister helt lovlig benytter veibanen.

At dette skal skape så mange negative reaksjoner fra en gruppe trafikanter som bare trenger å tenke på å gi gass for å smette forbi er for meg helt uforståelig.

Generaliseringen i tråden skal jeg ikke kommentere, men jeg vil oppfordre til å slutte med den gretne gubbeholdningen og heller respektere alle som ferdes i trafikken. Jeg har hatt gleden av å ferdes i trafikken i en del andre europeiske land hvor syklister har en høyere status, og det fungerer ganske bra selv om veiene er smalere og mer svingete. Men i Norge blir det kø fordi man har en så passiv kjørestil at man trenger en middels stor landingsbane med klar sikt for å våge å plassere hjulene på den andre siden av midtstreken.

En annen ting som bekymrer meg med enkelte av kommentarene i denne tråden er at de er basert på at andre ikke skal kunne opptre smidigere enn seg selv i trafikken. Det er sikkert mange bilister som irriterer seg når en selv smetter mellom køen, eller steller seg først i et lyskryss. Og da er det greit å oppføre seg mot syklister som man vil at bilister skal oppføre seg mot oss.




Sent from my GT-P7320 using Tapatalk HD

Linken som Elolz postet sier nok mye om det.

Nå er det sjelden jeg møter på noen idioter på sykkel, de fleste er viser hensyn og bruker sykkelsti der det er en.
Men det er alltid dem som ikke tar hensyn over hodet. De som slenger seg inn i rundkjøringer og veikryss som om de skulle sittet i en uknuselig panservogn, de som skal ligge på gulstripa til tross for sykkelfeltet, de som sykler på rødt lys midt i veien osv... Disse drar hele gjengen ned og danner et dårlig bilde av alle syklister.

Men slik er det jo også for oss motorsyklister. Vi er (for mange) skumle menn med skjegg, svart skinnvest og full body tattoos, medlemmer av Hells Angels osv.
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

Brukeravatar
Geir
Innlegg: 810
Registrert: 29 mar 2009, 01:24
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Sted: Sør for Bergen...

Re: Derfor bør syklister IKKE sykle i veien

Legg inn av Geir »

dagkr skrev:Hva er det egentlig som gjør at mange ikke tåler syklister? Hvis man har forsøkt å sykle på vårparten eller på gangvei med hundeeiere og barnefamilier så kan det ikke være så vanskelig å forstå hvorfor syklister sykler på veien.

Før man har fjernet glass, strøsand og annen dritt fra gangveiene så vil en syklist punktere ganske ofte. Personlig rekord er to ganger på en to mils tur. Når så våren er blitt til sommer så vil det være mange elementer i de omtalte feltene beregnet for gående og syklende det vil være ubehagelig å passere i 30-40km/t og da mener jeg ubehaglig for begge parter. Barnevogntrillere har en tendens til å gå manngard og det kan være direkte helseskadelig å holde et visst tempo der det er uoversiktelige påkjøringer som krysser sykkelstien. Derfor er det ikke for å plage dere at syklister helt lovlig benytter veibanen.

At dette skal skape så mange negative reaksjoner fra en gruppe trafikanter som bare trenger å tenke på å gi gass for å smette forbi er for meg helt uforståelig.

Generaliseringen i tråden skal jeg ikke kommentere, men jeg vil oppfordre til å slutte med den gretne gubbeholdningen og heller respektere alle som ferdes i trafikken. Jeg har hatt gleden av å ferdes i trafikken i en del andre europeiske land hvor syklister har en høyere status, og det fungerer ganske bra selv om veiene er smalere og mer svingete. Men i Norge blir det kø fordi man har en så passiv kjørestil at man trenger en middels stor landingsbane med klar sikt for å våge å plassere hjulene på den andre siden av midtstreken.

En annen ting som bekymrer meg med enkelte av kommentarene i denne tråden er at de er basert på at andre ikke skal kunne opptre smidigere enn seg selv i trafikken. Det er sikkert mange bilister som irriterer seg når en selv smetter mellom køen, eller steller seg først i et lyskryss. Og da er det greit å oppføre seg mot syklister som man vil at bilister skal oppføre seg mot oss.
Altså; det der "skit og stein og grus og møkk og glass og kniver og sprøyter og bildeler og altogdet på gang- og sykkelveiene ødelegger syklene og dekkene" argumentet er så tynnslitt og oppbrukt at det grenser til hån å bruke det som unnskyldning for kondomdresskledde syklisters totalt hensynsløse og legendarisk egoistiske bruk av veibanen. Ikke for det, jeg underslår ikke at det etter vinterens strøing ligger strøsand på gang- og sykkelveiene som gjør det upraktisk å bruke dem til sykling, men det blir jo kostet og stelt uten at disse kasusene tar dem i bruk av den grunn.

Som en annen var inne på så er vel den holdningen til enkelte syklister som fremkommer her basert på opplevelser man har hatt som bilist. For min del er det sjelden jeg har noe utestående med syklistene så lenge jeg er på to hjul. med mindre jeg havner i en syklist generert kø da... Når holdningen blant alt for mange leggbarberte kondomdresskledde typer med gullskimrende solbriller og sykkelhjelm med antydning til horn i pannen er at "vi har lov til å sykle i veibanen og vi gir jevnt katten i om vi hindrer annen ferdsel - vi har LOV hører du!" får jeg en snikende mistanke om at det er mer derproblemet ligger; "Vi har lov, vi har en rettighet og den skal brukes samma f*en." Det er disse typene som gjør at så mange ikke tåler syklister - slike som beskrives i linken Elolz postet. Slike som SKAL kjøre i veibanen for alt i verden selv om sykkelveien ligger nykostet og kjemisk fri for slike uhyrligheter som barnefamilier, hundeeiere, osv.

Og mens jeg er i gang; det er jo litt fornøyelig at du åpenbart har mye av de samme synspunktene på andre brukere av gang- og sykkelveiene som noen av oss har på enkelte typer syklister. Du skriver at "Barnevogntrillere har en tendens til å gå manngard (...)", men er det ikke nettopp det enkelte typer syklister også gjør? Kjører manngard? 2-4 av arten i bredden uten å ofre en tanke på køen av biler bak? Aner jeg et snev av dobbelmoral her tro.... :-k

Så var det dette med landingsbanen for å kjøre forbi; forventer du virkelig at bilistene skal utsette seg for kollisjon med møtende kjøretøy bare fordi en egoist på velociped ikke kan dra seg til å vise hensyn? Eller at bilisten skal utsette seg for straffansvar fordi vinklepettern på to hjul finner det for godt å sveive litt ekstra ut i veibanen akkurat i forbikjøringsøyeblikket? I så fall; think again.

Til slutt har du kanskje merket deg at jeg har forsøkt å unngå generaliseringsfellen ved å påpeke at jeg snakker om enkelte typer syklister. På samme måte som det finnes flere typer bilister, flere typer mc-førere finnes det flere typer syklister. Mange syklister - kanskje de fleste - er i liket med mange bilister og mc-fører flinke til å ta hensyn til og respektere andre trafikanter. Det er bare det at disse syklistene som ikke er i den kategorien skiller seg sånn ut både i utseende og oppførsel at de overdøver totalt ropet om litt rettferdighet fra de vettuge syklistene. De som bruker gang- og sykkelveier, de som respekterer lyssignal og trafikkregler. Det er synd. Kanskje en holdningskampanje i syklistenes egne rekker kan hjelpe? Kanskje sertifikat? Ikke vet jeg, men en ting er sikkert; når pedalanton & kompisene ligger tre i bredden og gir f'en i bilkøen bak da er de selv skyld i at mange ikke tåler syklister.
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

Brukeravatar
dagkr
Innlegg: 29
Registrert: 28 aug 2011, 22:40
Motorsykkelen din: BMW R1200GS

Re: Derfor bør syklister IKKE sykle i veien

Legg inn av dagkr »

Geir skrev: Altså; det der "skit og stein og grus og møkk og glass og kniver og sprøyter og bildeler og altogdet på gang- og sykkelveiene ødelegger syklene og dekkene" argumentet er så tynnslitt og oppbrukt at det grenser til hån å bruke det som unnskyldning for kondomdresskledde syklisters totalt hensynsløse og legendarisk egoistiske bruk av veibanen. Ikke for det, jeg underslår ikke at det etter vinterens strøing ligger strøsand på gang- og sykkelveiene som gjør det upraktisk å bruke dem til sykling, men det blir jo kostet og stelt uten at disse kasusene tar dem i bruk av den grunn.

Som en annen var inne på så er vel den holdningen til enkelte syklister som fremkommer her basert på opplevelser man har hatt som bilist. For min del er det sjelden jeg har noe utestående med syklistene så lenge jeg er på to hjul. med mindre jeg havner i en syklist generert kø da... Når holdningen blant alt for mange leggbarberte kondomdresskledde typer med gullskimrende solbriller og sykkelhjelm med antydning til horn i pannen er at "vi har lov til å sykle i veibanen og vi gir jevnt katten i om vi hindrer annen ferdsel - vi har LOV hører du!" får jeg en snikende mistanke om at det er mer derproblemet ligger; "Vi har lov, vi har en rettighet og den skal brukes samma f*en." Det er disse typene som gjør at så mange ikke tåler syklister - slike som beskrives i linken Elolz postet. Slike som SKAL kjøre i veibanen for alt i verden selv om sykkelveien ligger nykostet og kjemisk fri for slike uhyrligheter som barnefamilier, hundeeiere, osv.

Og mens jeg er i gang; det er jo litt fornøyelig at du åpenbart har mye av de samme synspunktene på andre brukere av gang- og sykkelveiene som noen av oss har på enkelte typer syklister. Du skriver at "Barnevogntrillere har en tendens til å gå manngard (...)", men er det ikke nettopp det enkelte typer syklister også gjør? Kjører manngard? 2-4 av arten i bredden uten å ofre en tanke på køen av biler bak? Aner jeg et snev av dobbelmoral her tro.... :-k

Så var det dette med landingsbanen for å kjøre forbi; forventer du virkelig at bilistene skal utsette seg for kollisjon med møtende kjøretøy bare fordi en egoist på velociped ikke kan dra seg til å vise hensyn? Eller at bilisten skal utsette seg for straffansvar fordi vinklepettern på to hjul finner det for godt å sveive litt ekstra ut i veibanen akkurat i forbikjøringsøyeblikket? I så fall; think again.

Til slutt har du kanskje merket deg at jeg har forsøkt å unngå generaliseringsfellen ved å påpeke at jeg snakker om enkelte typer syklister. På samme måte som det finnes flere typer bilister, flere typer mc-førere finnes det flere typer syklister. Mange syklister - kanskje de fleste - er i liket med mange bilister og mc-fører flinke til å ta hensyn til og respektere andre trafikanter. Det er bare det at disse syklistene som ikke er i den kategorien skiller seg sånn ut både i utseende og oppførsel at de overdøver totalt ropet om litt rettferdighet fra de vettuge syklistene. De som bruker gang- og sykkelveier, de som respekterer lyssignal og trafikkregler. Det er synd. Kanskje en holdningskampanje i syklistenes egne rekker kan hjelpe? Kanskje sertifikat? Ikke vet jeg, men en ting er sikkert; når pedalanton & kompisene ligger tre i bredden og gir f'en i bilkøen bak da er de selv skyld i at mange ikke tåler syklister.
Innlegget ditt vitner om at du ikke har særlig erfaring med å sykle i sentrale strøk. Og måten du omtaler syklister på vitner samtidig om at du ikke har så mye erfaring med å sykle og da blir det ganske interessant å komme med påstander som er ment å skulle motbevise mine selvopplevde erfaringer. Hvis du ikke tåler å ha syklister i veibanen så bør du kanskje sitte hjemme litt oftere og lage flere satiriske innlegg om ting du ikke kan så mye om. Morsomt å lese var det i hvertfall.

Hvis du tenker deg litt om så skjønner du kanskje at det er enklere å kjøre forbi en klynge av 10 syklister med 3 i bredden i et kjørefelt enn en rekke som er 30 meter lang, eller går jeg litt fort frem nå?




Sent from my iPad using Tapatalk HD

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Derfor bør syklister IKKE sykle i veien

Legg inn av SuperMorten »

dagkr skrev: Innlegget ditt vitner om at du ikke har særlig erfaring med å sykle i sentrale strøk. Og måten du omtaler syklister på vitner samtidig om at du ikke har så mye erfaring med å sykle og da blir det ganske interessant å komme med påstander som er ment å skulle motbevise mine selvopplevde erfaringer. Hvis du ikke tåler å ha syklister i veibanen så bør du kanskje sitte hjemme litt oftere og lage flere satiriske innlegg om ting du ikke kan så mye om. Morsomt å lese var det i hvertfall.

Hvis du tenker deg litt om så skjønner du kanskje at det er enklere å kjøre forbi en klynge av 10 syklister med 3 i bredden i et kjørefelt enn en rekke som er 30 meter lang, eller går jeg litt fort frem nå?




Sent from my iPad using Tapatalk HD
Jeg har heller ingen erfaring med å sykle.. MEN har ligget bak de ganske mange ganger. Jeg mener det er stor forskjell på å havne bak de som sykler Trondheim-Oslo kontra de daglige super-syklistene her i Vestfold. Trondheim-Oslo er greit. Det er et ritt, som de aller fleste av oss vet pågår. Det er godt organisert, og det finnes alternative veier.

Men når en 12-15, kanskje 20 syklister skal "trene" i rushtiden (i den grad du kan kalle det for rushtid rundt Tønsberg), på de mest trafikkerte veiene. Da får ikke syklisten mye sympati fra meg om det skjer en ulykke. Det finnes så mange flott veier i området, at det ikke er en eneste fornuftig grunn til at de skal sykle på den mest trafikkerte veien, på den tiden av døgnet hva det er aller mest trafikk. Da ber de om problemer.

En annen ting. Du nevner 3 i bredden. Hva når de er 5 i bredden. De er så breie at det er ikke fysisk plass til at en bil skal kunne kjøre forbi. Det virker enkelte ganger nesten demonstrativt. Hver gang det kommer bil i mot, legger de seg inn på ett kjørefelt, men med en gang møtende trafikk har passert, legger de seg ut igjen, og fyller mer eller mindre hele veibredden. Har opplevd dette flere ganger fra påske til nå, mellom Nøtterøy og Tjøme. Ikke akkurat min definisjon av sentrale strøk men....
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

olepeder
Innlegg: 203
Registrert: 19 jul 2012, 04:26
Motorsykkelen din: BMW K1600GT
Sted: Levanger

Re: Derfor bør syklister IKKE sykle i veien

Legg inn av olepeder »

dagkr skrev:
Geir skrev: Altså; det der "skit og stein og grus og møkk og glass og kniver og sprøyter og bildeler og altogdet på gang- og sykkelveiene ødelegger syklene og dekkene" argumentet er så tynnslitt og oppbrukt at det grenser til hån å bruke det som unnskyldning for kondomdresskledde syklisters totalt hensynsløse og legendarisk egoistiske bruk av veibanen. Ikke for det, jeg underslår ikke at det etter vinterens strøing ligger strøsand på gang- og sykkelveiene som gjør det upraktisk å bruke dem til sykling, men det blir jo kostet og stelt uten at disse kasusene tar dem i bruk av den grunn.

Som en annen var inne på så er vel den holdningen til enkelte syklister som fremkommer her basert på opplevelser man har hatt som bilist. For min del er det sjelden jeg har noe utestående med syklistene så lenge jeg er på to hjul. med mindre jeg havner i en syklist generert kø da... Når holdningen blant alt for mange leggbarberte kondomdresskledde typer med gullskimrende solbriller og sykkelhjelm med antydning til horn i pannen er at "vi har lov til å sykle i veibanen og vi gir jevnt katten i om vi hindrer annen ferdsel - vi har LOV hører du!" får jeg en snikende mistanke om at det er mer derproblemet ligger; "Vi har lov, vi har en rettighet og den skal brukes samma f*en." Det er disse typene som gjør at så mange ikke tåler syklister - slike som beskrives i linken Elolz postet. Slike som SKAL kjøre i veibanen for alt i verden selv om sykkelveien ligger nykostet og kjemisk fri for slike uhyrligheter som barnefamilier, hundeeiere, osv.

Og mens jeg er i gang; det er jo litt fornøyelig at du åpenbart har mye av de samme synspunktene på andre brukere av gang- og sykkelveiene som noen av oss har på enkelte typer syklister. Du skriver at "Barnevogntrillere har en tendens til å gå manngard (...)", men er det ikke nettopp det enkelte typer syklister også gjør? Kjører manngard? 2-4 av arten i bredden uten å ofre en tanke på køen av biler bak? Aner jeg et snev av dobbelmoral her tro.... :-k

Så var det dette med landingsbanen for å kjøre forbi; forventer du virkelig at bilistene skal utsette seg for kollisjon med møtende kjøretøy bare fordi en egoist på velociped ikke kan dra seg til å vise hensyn? Eller at bilisten skal utsette seg for straffansvar fordi vinklepettern på to hjul finner det for godt å sveive litt ekstra ut i veibanen akkurat i forbikjøringsøyeblikket? I så fall; think again.

Til slutt har du kanskje merket deg at jeg har forsøkt å unngå generaliseringsfellen ved å påpeke at jeg snakker om enkelte typer syklister. På samme måte som det finnes flere typer bilister, flere typer mc-førere finnes det flere typer syklister. Mange syklister - kanskje de fleste - er i liket med mange bilister og mc-fører flinke til å ta hensyn til og respektere andre trafikanter. Det er bare det at disse syklistene som ikke er i den kategorien skiller seg sånn ut både i utseende og oppførsel at de overdøver totalt ropet om litt rettferdighet fra de vettuge syklistene. De som bruker gang- og sykkelveier, de som respekterer lyssignal og trafikkregler. Det er synd. Kanskje en holdningskampanje i syklistenes egne rekker kan hjelpe? Kanskje sertifikat? Ikke vet jeg, men en ting er sikkert; når pedalanton & kompisene ligger tre i bredden og gir f'en i bilkøen bak da er de selv skyld i at mange ikke tåler syklister.
Innlegget ditt vitner om at du ikke har særlig erfaring med å sykle i sentrale strøk. Og måten du omtaler syklister på vitner samtidig om at du ikke har så mye erfaring med å sykle og da blir det ganske interessant å komme med påstander som er ment å skulle motbevise mine selvopplevde erfaringer. Hvis du ikke tåler å ha syklister i veibanen så bør du kanskje sitte hjemme litt oftere og lage flere satiriske innlegg om ting du ikke kan så mye om. Morsomt å lese var det i hvertfall.

Hvis du tenker deg litt om så skjønner du kanskje at det er enklere å kjøre forbi en klynge av 10 syklister med 3 i bredden i et kjørefelt enn en rekke som er 30 meter lang, eller går jeg litt fort frem nå?




Sent from my iPad using Tapatalk HD
Hysterisk morsomt


Sent from my GT-I9505 using Tapatalk 4 Beta

Brukeravatar
dagkr
Innlegg: 29
Registrert: 28 aug 2011, 22:40
Motorsykkelen din: BMW R1200GS

Re: Derfor bør syklister IKKE sykle i veien

Legg inn av dagkr »

SuperMorten skrev: Jeg har heller ingen erfaring med å sykle.. MEN har ligget bak de ganske mange ganger. Jeg mener det er stor forskjell på å havne bak de som sykler Trondheim-Oslo kontra de daglige super-syklistene her i Vestfold. Trondheim-Oslo er greit. Det er et ritt, som de aller fleste av oss vet pågår. Det er godt organisert, og det finnes alternative veier.

Men når en 12-15, kanskje 20 syklister skal "trene" i rushtiden (i den grad du kan kalle det for rushtid rundt Tønsberg), på de mest trafikkerte veiene. Da får ikke syklisten mye sympati fra meg om det skjer en ulykke. Det finnes så mange flott veier i området, at det ikke er en eneste fornuftig grunn til at de skal sykle på den mest trafikkerte veien, på den tiden av døgnet hva det er aller mest trafikk. Da ber de om problemer.

En annen ting. Du nevner 3 i bredden. Hva når de er 5 i bredden. De er så breie at det er ikke fysisk plass til at en bil skal kunne kjøre forbi. Det virker enkelte ganger nesten demonstrativt. Hver gang det kommer bil i mot, legger de seg inn på ett kjørefelt, men med en gang møtende trafikk har passert, legger de seg ut igjen, og fyller mer eller mindre hele veibredden. Har opplevd dette flere ganger fra påske til nå, mellom Nøtterøy og Tjøme. Ikke akkurat min definisjon av sentrale strøk men....
De episodene du nevner er jeg helt enig i at høres ut som kunne vært gjort på bedre måter. Jeg er også enig i at det finnes både fornuftige og mindre fornuftige syklister, det jeg reagerte på var genraliseringen i tråden som jeg tolket litt i retning av at syklister er en gjeng egoister som kun bedriver det de gjør for å kunne plage andre trafikanter med å sykle midt i veien. Men som jeg forsøkte å si så finnes det for meg mange selvopplevde episoder som gjør at jeg forstår at man i mange tilfeller velger vei fremfor sykkelsti/gangvei. At man også velger å ikle seg en ganske trang shorts, hjelm og solbriller som noen her også reagerer på er av ganske praktiske hensyn og ikke for å virke enda mer provoserende.

Sent from my iPad using Tapatalk HD

mekkern
Innlegg: 7628
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Derfor bør syklister IKKE sykle i veien

Legg inn av mekkern »

§ 5. Kjøretøys plass på vegen

1. Så langt forholdene tillater det skal kjøretøy føres på høyre side av vegen. På kjørebane med to eller flere kjørefelt i kjøreretningen skal høyre felt nyttes når ikke trafikkreglene påbyr eller tillater bruk av felt til venstre.

Kjøretøy må holdes godt innenfor kjørefeltet.

Sykkel eller annet kjøretøy som ikke er motorvogn, kan kjøres på vegens høyre skulder.

2. Kjøring i kollektivfelt og sambruksfelt er bare tillatt som angitt på offentlig trafikkskilt. Likevel kan elektrisk eller hydrogendrevet motorvogn, tohjuls motorsykkel uten sidevogn, tohjuls moped, sykkel eller uniformert utrykningskjøretøy nytte slike felt.

3. Avstanden til forankjørende skal være så stor at det ikke oppstår fare for påkjøring dersom den forankjørende saktner farten eller stanser. Avstanden skal være slik at forbikjørende uten fare kan kjøre inn mellom kjøretøyene.

sykling (kjørende)i tett gruppe er da tydelig ikke lovlig..utenom ved avvikling av sykkelritt med dispensasjon...

Har ingen problemer med å ta hensyn til gående på gang/sykkelstier da jeg sykler-ser heller ikke at det offentlige skal stille treningsbaner(veibanen) for sykkelister til rådighet på bekostning av andre kjørende..
Har du noen gang prøvd å passere en sykkelklubb med fullastet vogntog-eller ligget etter et slikt vogntog som ikke har mulighet til å komme forbi, 5-6 kilometer? DA lærer du å hate stretch og bleiegutta.
Ta hensyn til andre traffikanter ødelegger visst "flyten i treningspasset"

mulig det finnes noen klubber som tar hensyn-men virker ikke slik på sentrale østlandet..blitt værre og værre de siste 5-8 åra..
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
dagkr
Innlegg: 29
Registrert: 28 aug 2011, 22:40
Motorsykkelen din: BMW R1200GS

Re: Derfor bør syklister IKKE sykle i veien

Legg inn av dagkr »

mekkern skrev:
sykling (kjørende)i tett gruppe er da tydelig ikke lovlig..utenom ved avvikling av sykkelritt med dispensasjon...

Har ingen problemer med å ta hensyn til gående på gang/sykkelstier da jeg sykler-ser heller ikke at det offentlige skal stille treningsbaner(veibanen) for sykkelister til rådighet på bekostning av andre kjørende..
Har du noen gang prøvd å passere en sykkelklubb med fullastet vogntog-eller ligget etter et slikt vogntog som ikke har mulighet til å komme forbi, 5-6 kilometer? DA lærer du å hate stretch og bleiegutta.
Ta hensyn til andre traffikanter ødelegger visst "flyten i treningspasset"

mulig det finnes noen klubber som tar hensyn-men virker ikke slik på sentrale østlandet..blitt værre og værre de siste 5-8 åra..
Ja dette er nå blitt et så stort samfunnsproblem at vi må forby det. Tror jeg har opplevd det du beskriver ca 0 ganger bare de siste 3-4 årene. Godt det er valg i år så vi får ryddet opp før dette brer om seg. Hva blir det neste, en mil lang kø på alle veier inn og ut av hovedstaden i uke dagene?

Skjønner det var dumt å begynne med å forklare hvorfor det kan være hensiktsmessig med en klynge syklister fremfor en lang rekke, men jeg påstår fortsatt at jeg forstår hvorfor noen velger vei fremfor gangvei, og at sykkelshorts er både praktisk og behagelig. Det holder ting på plass og man slipper krøller og sømmer som gnager seg gjennom huden, men jeg var ikke klar over at det var så provoserende.

Vogntog er forøvrig alltid sjarmerende å ligge bak i venstre feltet på motorvei i det de ligger på fartssperren og forsøker å passere det andre vogntoget som også ligger på fartssperren. Sparer vel ca 30 sekunder på den forbikjøringen som tok 10 minutter å gjennomføre. Men det hører vel hjemme et annet sted.




Sent from my GT-P7320 using Tapatalk HD

Brukeravatar
Zadnez
Innlegg: 600
Registrert: 19 mar 2013, 07:59
Motorsykkelen din: BMW S1000R 2014
Sted: Oslo

Re: Derfor bør syklister IKKE sykle i veien

Legg inn av Zadnez »

makan for en gjeng med surmaga gamle gubber.... jeg har kjørt motorsykkel på østlandet i 20 år og kan telle på en hånd de gangene jeg har irritert meg over syklister... det er dere som irriterer dere grenseløst for bagateller som utgjør fare for syklistene... "get used to it" og aksepter at syklister har LOV å ferdes i veibanen og se heller positivt på at dette er folk som er ute og trener og opprettholder folkehelsa:)

SURPOMPER!

:vs :vs :vs
Katalysator er en kul ting som ikke bør skjules

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Derfor bør syklister IKKE sykle i veien

Legg inn av Duville »

Tydelig at det her er et par motsetninger
- den ene siden kjører i ett distrikt hvor syklister som gruppe ikke er noe problem i det hele tatt, kanskje fordi det ikke er noe sykkelgruppe i det distriktet.
Den andre siden kjører i ett distrikt hvor problemet er til stede.

Det er klart at på de stedene hvor det finnes en sykkelgruppe som skal trene dette 1 - 2 ganger i uka så blir dette fort ett gjentagende problem for de som er på de samme veiene til de samme tidene. De andre har jo ikke helt det samme erfaringsgrunnlaget, ca 0 ganger de siste 2 - 3 årene forteller jo sitt om akkurat det, så kan man spørre om hvem som har best uttalelsesgrunnlag.

ega16
Innlegg: 367
Registrert: 03 aug 2012, 13:30
Motorsykkelen din: .o. .o.

Re: Derfor bør syklister IKKE sykle i veien

Legg inn av ega16 »

De gangene jeg irriterer meg for syklister er når jeg kjører litt aktivt på svingete veier. Da dukker det som regel plutselig opp 2 stykker i bredden midt i svingen når man akkurat har kommet inn i rytmen. Men men ikke, så mye å gjøre med annet enn å finne mer øde veier.

Også har vi disse som kjører i fullfart rett ut i fotgjenger feltet og forlanger vikeplikt da. Har heldigvis ikke vært bort i så mange av disse.

Det er jo også lov å stoppe opp og slippe forbi når man ha 5-10 biler bak seg og man kjører midt i rushen, tror jeg ikke har sett en eneste syklist til nå som er oppmerksom på hva som befinner seg bak, med mindre de hører deg :)

Brukeravatar
dagkr
Innlegg: 29
Registrert: 28 aug 2011, 22:40
Motorsykkelen din: BMW R1200GS

Re: Derfor bør syklister IKKE sykle i veien

Legg inn av dagkr »

Duville skrev:Tydelig at det her er et par motsetninger
- den ene siden kjører i ett distrikt hvor syklister som gruppe ikke er noe problem i det hele tatt, kanskje fordi det ikke er noe sykkelgruppe i det distriktet.
Den andre siden kjører i ett distrikt hvor problemet er til stede.

Det er klart at på de stedene hvor det finnes en sykkelgruppe som skal trene dette 1 - 2 ganger i uka så blir dette fort ett gjentagende problem for de som er på de samme veiene til de samme tidene. De andre har jo ikke helt det samme erfaringsgrunnlaget, ca 0 ganger de siste 2 - 3 årene forteller jo sitt om akkurat det, så kan man spørre om hvem som har best uttalelsesgrunnlag.
Tvert i mot, jeg bor i et område med mange syklister og ser ofte syklister på veien. Det jeg sier er at jeg ikke har opplevd problemet som ble beskrevet med å ligge i kø i 5-6 km pga en sykkelgruppe som kjører midt i veien. Så i motsetning til deg så vil jeg påstå at jeg uttaler meg basert på erfaringsgrunnlag. Men jeg skal innrømme at jeg aldri har kjørt fullastet vogntog, og jeg kan tenke meg at det er vanskelig å passere syklister. Men å forby syklister i veien av den grunn er kanskje litt drøyt.

For å gjenta meg selv, så forstår jeg hvorfor man tyr til veien når man skal sykle fort, og at sykkelshorts er ganske kule. Derfor har jeg heller aldri latt meg irritere av å måtte passere disse når jeg ferdes langs veiene på MC eller i bil. Noe stort nasjonalt problem som har vokst voldsomt de siste 5-8årene opplever jeg det heller ikke å være. Men jeg har fått med meg monsterflått enda heller, så hva vet jeg egentlig?


Sent from my iPad using Tapatalk HD

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Derfor bør syklister IKKE sykle i veien

Legg inn av RuneMC »

For meg koker det ned til:

* Enkeltvise syklister - helt greit, de har rett og ofte gode argumenter til å være kjørende som oss andre.

* Syklister i gruppe - irriterende men OK, har innsett at de kjører etter sine egne regler. Trening er viktigere enn annen trafikk.

* To syklister som sykler ved siden av hverandre (altså ikke en større gruppe, bare 2 stk) - disse kunne med fordel vist hensyn (jfr §3, som også Syklistenes Landsforening nevner i sitt hefte i en liten setning på s5) ved å legge seg bak hverandre når det kommer trafikk bak. Men det virker nærmest demonstrativt noen ganger at de fortsetter å ligge to i bredden. Farlig blir det også i de tilfellene hvor det er sving uten sikt og de fortsatt sykler to i bredden i en 80-sone mens de selv pga oppoverbakke ligger i 5-10 km/t. Da får selv motorsykkel problem med å passere evt foreta unnamanøver hvis det er trafikk imot.

Syklistene er opptatt av minimum 1,5m avstand ved forbikjøring, men det sier seg selv at dette blir vanskelig om ene syklisten ligger nær midtstripen - da er det jo faktisk ikke mulig å passere med denne avstanden (for bil). Det samme gjelder biler imot. For MC blir det også slik at MC blokkeres framfor å kunne passeres sikkert på midtstripa - men syklistene tenker visst like lite på MC som bilistene.

Hvis syklistene tar innover seg at de bør vise et minimum av hensyn til trafikken (og ikke være så demonstrativt opptatt av at alle skal vise dem hensyn), så blir det sikrere for alle parter.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6996
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Derfor bør syklister IKKE sykle i veien

Legg inn av Jompa »

:thumleft :thumleft :thumleft
Zadnez skrev:makan for en gjeng med surmaga gamle gubber.... jeg har kjørt motorsykkel på østlandet i 20 år og kan telle på en hånd de gangene jeg har irritert meg over syklister... det er dere som irriterer dere grenseløst for bagateller som utgjør fare for syklistene... "get used to it" og aksepter at syklister har LOV å ferdes i veibanen og se heller positivt på at dette er folk som er ute og trener og opprettholder folkehelsa:)

SURPOMPER!

:vs :vs :vs
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Svar