Fant ut nå på morrakvisten at jeg skulle klusse ned en liten logg her på forumet :-) I første omgang får det handle om veien til førerkortet :-)
Hadde første kjøretime i går, 29/5. Har ikke kjørt så mye på 2 hjul før, annet enn lånt litt mopeder og sånn for 11 år siden og kjørt 10 meter på lettsykkel. Så det var med rimelig høy puls jeg satte meg i bilen og kjørte ned til kjøreskolen for å møte læreren.
Hadde en liten samtale om min tidligere erfaring og løpet videre de første 15 minuttene, før jeg satte meg bakpå og læreren kjørte opp til en bane.
Først var det å finne gripepunktet til clutchen, noe som gikk greit :-) Så var det på tide å kjøre et par runder, slik at han kunne få se en trestokk på sykkel

Han satte opp litt kjegler og ville ha meg til å krypkjøre litt for å lære meg å bruke clutchen i første gir for å kontrollere farta, det var lettere sagt enn gjort

Fikk roet meg litt ned, pustet i bakken og konsentrert meg litt på nytt om å holde blikket langt frem (ville se ned på kjeglene til å begynne med for å ikke velte de), og slappe av i skuldrene og armene.
Forbedret meg litt og da prøvde jeg litt på å kjøre i 8-tall etterfulgt av kjeglekjøring. Var mye knoting med 8-tallet til å begynne med også, med nestenvelter pga for lite gass og for mye clutch.
Tenkte der og da at dette her var jo litt flaut og at det kom til å bli vanskelig å klare å få tatt lappen (et par minutters negativitet er bra har jeg erfart er bra), men slo meg sjøl ut av dette og tenkte at nå har jeg mast i så mange år på å få kona med på at jeg skal ha førerkortet, at nå måtte jeg bare skjerpe meg og huske at det var første time.
Slappet litt av igjen og begynte å få litt mer tak i 8-tallet også etterhvert. Nå begynte det jo å bli knallmorro, selv om promillen ikke hadde kommet lengere ned enn 2

Var ganske så uheldig med været i tillegg til føret på banen etter regn absolutt hele dagen i tillegg til kontinuerlig regn under kjøretimen. Fikk hvertfall sjekket at alt det nye tøyet er vanntett

Uansett, kjørte noen runder for meg selv mens kjørelæreren pakket sammen kjeglene da timen nesten var over. Sto og pratet i et par minutter om at det var synd været var såpass dårlig på første time, før han sa at vi fikk kjøre ned til skolen igjen. Var på vei til å hoppe av sykkelen, da han sa at han ikke hadde planer om å sitte noe annet sted enn bakpå ned igjen til skolen. Følte jo at han hadde tillitt til at det skulle gå bra, så da fikk jeg kjørt ned igjen til skolen med litt rundkjøringer, gangfelt osv

Avsluttet det hele med å prate litt om målene fremover, som f.eks å satse på en oppkjøring i juli

Jobber turnus, så jeg har muligheten til kjøretimer 2 dager i uka når som helst på dagen, og de andre har jeg mulighet til å kjøre etter 1800, så skal få unnagjort mange nok timer hvis han har tid

Så nå sitter jeg her og deler litt med dere og gleder meg som et lite barn på julaften til kjøretimen senere i dag

Kjører forresten en KTM 690 Duke om noen lurer :-)