Nå er det lenge siden jeg har oppdatert her ser jeg, får skylde på enorme mengder jobb, fint vær og tid

Siden jeg allikevel er syk, så kan jeg jo oppdatere de siste kjøretimene i samme slengen :-)
14.06.2013
Første kjøretime med ny kjøreskole :-) Møtte opp for å kjøre litt på bane, sånn at han kunne se hva jeg kunne der. Fikk vite dagen før at Yamaha FZ6 Fazer'n hadde fått ødelagt drivverket sitt på langtur den dagen, så han skulle heller ta med en BMW F650GS jeg kunne prøve. Gikk forsåvidt helt OK, slet fortsatt litt med gangfartkjøring, men det var visst vanlig for de fleste elevene han hadde. Men sykkelen var helt forferdelig å kjøre, no offense dere som kjører slike sykler, men den likte jeg absolutt ikke

Slet med å finne gripepunktet og følte at den generelt sett var litt vanskelig å jobbe med. Skal selvfølgelig legges til at denne sykkelen var en smule syk, så kjørelæreren likte heller ikke å kjøre denne sykkelen. Heldigvis var det bare en lånesykkel pga Yamaha'en. Den begynte plutselig å blinke med blinklysene helt vilt ut ifra hva den selv ville, og hadde trengt en service (i følge læreren). Uansett, kjørte litt av de øvelsene man har på oppkjøring denne dobbeltimen. Som sagt, slet fortsatt litt, men regner med at det ordner seg :-) Alt i alt en helt grei time
17.06.2013
Her hadde jeg 2 doble kjøretimer ila dagen.
Kjøretime 1 gikk slik at jeg satt på med læreren oppi haugen i Larvik, slik at jeg skulle få kjøre litt i boligfelt og få litt mer forståelse for trafikken osv. Denne gangen på en BMW F800GS. Og det var en relativt fin tur det, slet litt med plasseringene mine til å begynne med. Kjørte litt rundt og stoppet opp sånn at han kunne vise og forklare litt mens han tok en røyk (syns det er greit at vi tar 5 min midt inni for å oppdatere, selv om vi sikkert bare stopper sånn at læreren kan røyke

), og det gikk straks bedre etter det. Men det var en actionfylt time helt på tampen!! Kjørte bortover en gate, så fikk jeg beskjed om å svinge til venstre og til venstre igjen i neste kryss. Jeg svingte til venstre første gang, og la meg opp i 30 som er fartsgrensen, så blir det action. Kjørte forbi et hus der en kar sto ute og drev på med et eller annet, så kommer det et digert monster av en hund løpende ut fra den hagen idet vi kjører forbi. Den tok oss nesten igjen, og jeg skulle egentlig svinge til venstre i krysset som var ikke lenge etterpå. Mistet helt konsentrasjonen og var mest opptatt av å ikke kjøre på hunden som kom løpende etter, så kjørelæreren måtte minne meg på at jeg skulle svinge til venstre sikkert 6-7 ganger. Det gikk heldigvis bra, men jaggu ble jeg skremt :-)å Kjørte ned til kjøreskolen igjen og parkerte der :-)
Kjøretime 2 gikk egentlig rett og slett til helvete. Fikk meg til å tenke på om jeg egentlig var egnet til å sitte på en motorsykkel og om jeg ville fortsette med dette. Skulle fortsette i boligfelt og litt mer utfordrende med rundkjøringer, variert hastighet osv. Startet ganske greit, begynte å få til plasseringene litt bedre (er fortsatt ikke heeeelt 100% sikker på plasseringene, men de sitter på neste time). Så kom kjempesmell nr.1... Kjørte bortover ei gate og kom til enden, hvor jeg skulle svinge til høyre. Kom en bil fra venstre, og jeg hadde ikke vikeplikt annet enn i mitt eget hode. Hogde inn forbremsen så latterlig hardt at kjørelæreren deisa rett i ryggen min (godt man ihvertfall har ryggplate, for det var ubehagelig). Litt "lettere" irritert og vettskremt ble han og fikk høre greit at det der var livsfarlig. Fikk somlet meg avgåre igjen, etter å ha sluppet frem bilen. Ble sittende og gnage på det der selv, noe som resulterer i at konsentrasjonen satt ganske løst. Kjørte litt rundt og var litt flinkere, helt frem til en halvtime etterpå. Da kom vi til en rundkjøring for fjerde eller femte gang den dagen og et snev av panikk la seg over meg idet jeg så at det kom en bil fra venstre. Det var kjempesmell nr.2... Gjorde akkurat det samme som forrige gang, den eneste forskjellen var vel bare det at jeg var litt hard på forbremsen ved et uhell. Fikk karen i ryggen igjen og han ble nok en gang ganske oppgitt, forståelig nok. Merket der og da at det ikke var noen stjerner i margen denne kjøretimen heller. Men det toppet seg egentlig da jeg gikk på en liten smell mot slutten av kjøretimen. Han har en fast plass her i Larvik der han tar med alle elevene, for her lurer vi oss selv. Det er en bolig helt i enden av gata, men det går en liten vei ned til venstre som man egentlig skal kjøre. Tenkte ikke noe over det og kjørte helt opp til boligen, merket da at motivasjonen var relativt tynnslitt

Fikk surret og rørt med ned den lille veien og tatt til venstre (helt syk hårnålsving akkurat der). Kjørte tilbake til kjøreskolen og fikk parkert, med en ganske usikker tanke som nevnt i starten..
Etter mye tenking og hjernesnurring, så fikk jeg satt opp flere timer når kjørelæreren ringte meg. Fant da også ut at jeg måtte skjerpe meg ganske kraftig om jeg skulle bli ferdig med førerkortet jeg har hatt lyst på i alt for mange år nå!
02.07.2013
Atter en gang to doble timer denne dagen!
Time 1: Møtte opp på skolen 15 min før tiden som vanlig, slik at jeg ikke skulle gå glipp av noe tid

Morgentimer er helt fine å ha, frisk temperatur og jeg er allikevel oppe tidlig selv om jeg har fri. Yamaha'en var da tilbake igjen, så jeg skulle få kjøre helt alene på sykkelen

Viser seg det at den sykkelen har mindre nyttelastevne enn en Honda NSR

Uansett, fikk blitt smått kjent med sykkelen baki gården til kjøreskolen og surret meg opp på veien. Kjørte mye i smågater og større gater og litt i rundkjøringer osv. Var en helt fantastisk følelse å kjøre uten å ha læreren bakpå! Usikkerhet, angst og alt bare forsvant når jeg satte meg på en liten tiger (den maler så fint som en tiger). Var på skikkelig cruisetur i Larvik, og koste meg helt sinnsykt! Stoppet ca halvveis for den vanlige røyken og snakken med læreren med en liten update på hvordan det hadde gått, hva som skulle skje osv :-) Kjørte litt flere rundkjøringer og kryss, som gikk ganske bra og bare rullet rundt i byen som om vi var på sightseeing

Var så befriende at jeg klarte å få til det jeg surret med gangen før. Var et par tilfeller der jeg stoppet opp uten at jeg hadde vikeplikt, men det var rett og slett fordi jeg stresset litt i de enkelttilfellene. Men morro var det uansett! Avsluttet turen ved å kjøre tilbake til plassen ved boligen og venstresvingen, som gikk helt strålende! Kjørte da litt sikksakk i gatene ned igjen til skolen og parkerte der sånn at læreren fikk hatt lunsjpause før neste doble time.
Time 2: Etter en baguett og litago på Shell, så var det duket for litt mer kjøring

Skulle nå kjøre oppover mot Sandefjord (ca 20 min på landevei) og kjøre litt i gatene der. Var helt sinnsykt så deilig det var å cruise oppover landeveien i 60 på sykkel med læreren bak meg. Han sier ikke så alt for mye bortsett fra å si hvor vi kjører, så følte nesten litt at jeg kjørte alene

Kjørte opp til Sandefjord, hvor han har en fast plass der 99% av elevene surrer. Det er et skilt hvor det ikke er tillatt med motorvogn, men det er et underskilt der som sier at det er 300m eller noe slikt, noe jeg ærlig talt ikke la merke til engang

Jeg tenkte at jeg var kjempeflink og oppmerksom som blinket til høyre og plasserte meg deretter. Så kom beskjeden om å stoppe i krysset. "Se på skiltet en gang til, så svarer du på hvorfor du blinker til høyre". Fortsatt overså jeg underskiltet og forklarte at det ikke var lov med motorvogn der inne. Læreren begynte å humre litt og sa at jeg gikk i akkurat samme felle som 99% av elevene hans og spurte om jeg ikke så underskiltet. Svaret var jo da nei og vi kjørte videre...rett frem

Etter litt surr og rør i sentrum, med kun 2 feilplasseringer (en gang så lå jeg for langt til venstre i enveiskjørt når vi skulle til høyre og en gang tok jeg liksågodt opp begge feltene inn mot en rundkjøring), kjørte vi og stoppet slik at vi kunne snakke litt om inntrykk osv :-) Turen var da duket for landevei helt tilbake til Larvik, som igjen var en helt ufattelig følelse. Skjønner godt hvorfor vi (kan jo inkludere meg selv også) utsetter oss for noe så flott som motorsykkel
Det var vel en rimelig grei oppdatering på hva som har skjedd! Har fått oppkjøringsdato, men holder denne hemmelig inntil videre

Skal ha veiledningstime trinn 3 på torsdag, så er det over på langkjøring osv før oppkjøring i løpet av sesongen