[klippe bort masse tekst som de interesserte kan lese ellers i tråden...]
Zadnez skrev:
Føler at du mener at alle som ikke følger DINE regler akal holde seg borte fra veibanen. Det finne ikke en regel som sier at syklister skal flytte seg øyeblikkelig når du kommer kjørende. Det er ikke å IKKE vise hensyn å kjøre i det tempoet en syklist normalt kan klare, de ligger normalt rolig i sitt tempo og så skal DU passere trygt ved første anledning. En landeveissyklist som er ute å trener har ingenting på en sykkelsti å gjøre, det er farlig for gående og roligere syklister. I tillegg er veidekket på sykkelstiene VESENTLIG dårligere enn i veibanen, og utgjør i seg selv en fare for en syklist som sykler fort. Veibanen er ikke til for at du skal få kjøre aktivt i ditt tempo uten tanke for andre trafikanter. Ta grep om tankebanen din, du er FARLIG.
Hva du
føler at jeg mener har jeg selvsagt ingen kontroll over, og for meg må du endelig føle hva du vil. Men; tillegg ikke meg produktene av dine følerier.
Jeg forholder meg til det enkle faktum at selv syklister har å følge de reglene som gjelder i trafikken på lik linje med deg og meg og alle andre veifarende. Hvor får du dette med mine regler fra? Det er ikke MINE regler det er snakk om her - jeg har ikke laget noen av dem og har heller ikke mandat eller behov for å lage regler. Det er reglene myndighetene har utarbeidet og implementert det er snakk om. Du må forholde deg til det jeg faktisk skriver og ikke det du
føler - slikt blir det bare surr av.
Hvor har du dette med at jeg mener at "syklister skal flytte seg øyeblikkelig når du kommer kjørende." fra? Igjen; forhold deg til det jeg faktisk skriver. Jeg har ikke nevnt noe som helst om at syklistene skal skvette ut av veien når jeg kommer, men jeg forventer at de på lik linje med annen saktegående trafikk gjør sin fordømte plikt og hjelper trafikken bak forbi, ikke noe som helst annet. Det
erhensynsløst
og i strid med trafikkreglene å ligge der som en kork og lage kø og ignorere den ene muligheten etter den andre til å slippe trafikken forbi - jfr. trafikkreglene §12.4 og selvsagt vegtrafikkloven §3.
Når det kommer til vegdekket på gang- og sykkelveg er du rimelig kategorisk uten å underbygge påstanden på noen måte. Jeg har selv sett gang- og sykkelveier med
vesentlig bedre dekke enn i vegbanen ved siden av, men det betyr ikke at det er en gyldig konklusjon for tilstanden på alle gang- og sykkelveier. Og dessuten; hvorfor skal ikke syklistene måtte forholde seg til at vegdekket faktisk er som det er? Det må alle andre trafikanter gjøre; hvis vegens beskaffenhet ikke tillater 80 km/t, vel så kan man ikke kjøre i 80 km/t selv om fartsgrensen tillater det. Det samme skulle vel gjelde for syklister? Dessuten; de kan jo i så fall kjøre i vegbanen uten å være til hinder for noen med såpass fart - det er vel ingen som sier noe på det!
Så fortsetter du med å tillegge meg meninger basert på dine følerier; jeg har da aldri verken sagt eller ment at vegbanen er til for at jeg skal "
få kjøre aktivt i ditt tempo uten tanke for andre trafikanter." Hvor tar du det fra? Fakta mann - fakta!
Og til slutt; jeg har et godt grep om min "tankebane" - ikke bekymre deg for det. Ta derimot tak i dine egne utfordringer og les hva dine motdebattanter skriver før du slipper fingrene løs på tastaturet i fri dressur. Leser du trafikkregler like usammenhengende og inkonsekvent som du har lest mine poster her er nok du farligere enn meg...