Tips til sommerjakke

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Tips til sommerjakke

Legg inn av gorbys »

Skinnjakka mi er alt for varm i solsteiken, selv med innerjakka tatt ut.
Så jeg er på jakt etter ei tynn jakke til småkjøring i solsteika, som alikevel gir meg den beskyttelsen jeg trenger om jeg skulle gå i bakken ;)
Noen som har noen tips?

Noen lette sko til slik småkjøring er også på ønskelisten siden jeg bare har touringstøvler og det blir for tungvindt...

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Tips til sommerjakke

Legg inn av RuneMC »

Dainese har diverse mesh jakker. Mesh=netting i slitesterkt stoff som tåler en sklitur, små masker. Ellers er det vel mange fabrikat som har diverse lufteåpninger. Under kan du ha en T-skjorte i "coolmax" stoff.

Jeg kjøpte meg Air 2 når jeg tok kjøretimer - det var en absolutt lettelse sammenlignet med "pastpose"-varme Bullfighter.
Kan absolutt anbefales. Fortsatt ikke like luftig som T-skjorte, men dog med mye mer beskyttelse. Kontra tyngre jakker blir den selvfølgelig et lite kompromiss på sikkerhet - men det er utrolig deilig å ha lufting gjennom hele fronten og på armene når termometeret viser over 25C
[video]http://www.youtube.com/watch?v=m5PM6kDaNrs[/video]
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Tips til sommerjakke

Legg inn av gorbys »

Se der ja, akkurat det jeg er ute etter.

Kjøpte du her i landet eller på nettet noen plass?

Vaagen
Innlegg: 23
Registrert: 30 des 2012, 10:42
Motorsykkelen din: Suzuki DL650 V-Strom 2004
Sted: Rjukan

Re: Tips til sommerjakke

Legg inn av Vaagen »

Jeg kjøpte meg BMW Airshell - jakke i vår. Den har varm innerjakke m gore tex som kan tas ut og mesh i ytterjakken.

Ser ut som den kan brukes hele året, i alle fall MC-året. Har brukt den i alt fra +2 til over +20 grader så langt og det har funket helt fint.

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Tips til sommerjakke

Legg inn av gorbys »

Enda et tips ja:-)

Sent from my C6603 using Tapatalk 2

Brukeravatar
jodlevann
Innlegg: 99
Registrert: 29 jul 2012, 18:59
Motorsykkelen din: BMW R850R
Sted: Bærum

Re: Tips til sommerjakke

Legg inn av jodlevann »

Kikket på beskrivelsen av Airshell. De sier:

Wind-blocking, watertight and breathable with insert in C.A.R.E. climate membrane.
Insert -
Dette er innerforet regner jeg med.

Hvordan oppleves jakka i regn?? Blir ytterjakken søkkvåt og innerforet holder seg tørt?

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Tips til sommerjakke

Legg inn av RuneMC »

Dainese's Air 2 jakke er ikke dyr, kan det ha vært rundt 1500,- ? Litt for lenge siden at jeg kjøpte (Yamaha Vinterbro) til at jeg husker. Synes jevnt over Dainese har god passform og skikkelige skulder- og albubeskyttere (dvs de sitter der de skal og "svømmer" ikke rundt, som på visse andre merker).
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Tips til sommerjakke

Legg inn av gorbys »

RuneMC skrev:Dainese's Air 2 jakke er ikke dyr, kan det ha vært rundt 1500,- ? Litt for lenge siden at jeg kjøpte (Yamaha Vinterbro) til at jeg husker. Synes jevnt over Dainese har god passform og skikkelige skulder- og albubeskyttere (dvs de sitter der de skal og "svømmer" ikke rundt, som på visse andre merker).
Ja noe rundt der mener jeg det var når jeg endelig fant den, http://www.dainese.no" onclick="window.open(this.href);return false; må være en av de dårligste webshopper jeg har sneia innom :mk Forresten så har jo air-3 jakka kommet nå, men jeg har enda ikke fått noe svar på mailen jeg sendte yamaha vinterbro ang pris...

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Tips til sommerjakke

Legg inn av RuneMC »

Ja, webshop'en er ikke mye å skryte av - butikken er bedre. Men er det ikke noen butikker nærmere deg? Klærne bør prøves, spesielt med tanke på italienske størrelser.
Str på Air jakka er 56 (litt tettsittende) mens min vanlige kjørejakke (Dainese det også, Gore-tex til 4K, husker ikke modell) er str 60 (romslig for å kunne ha mye ull under, men med justeringer på siden for å trekke inn og få den ganske tettsittende med kun t-skjorte også) - så der ser du at det er ganske stort spenn... (er ellers ikke av de slankeste da :-# )

Ellers - advarsel - kjøpte bukse til sommerbruk av merke Bering (Odyssee) fra nettbutikk i Bergen. Ikke passform i det hele tatt... mer enn lang nok i bena men for smal i lårene. Har kurert meg fra å handle klær på nett, ikke mulig å si noe om hvordan det vil passe.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Tips til sommerjakke

Legg inn av gorbys »

Nei er dårlig med forhandlere her omkring, men jeg skal til oslo i helga i bryllup så jeg lurer på om ikke jeg skal komme meg avgårde litt tidlig så jeg kan fise nedom å prøve. Ser de har åpent til klokken 19:00 på hverdager :)

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Tips til sommerjakke

Legg inn av Snikendeugle »

http://www.dainese.com" onclick="window.open(this.href);return false; sender til Norge også. Den er hakket mer vedlikeholdt enn den norske siden du linket (er den idetheletatt ofisiell? :p)
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Tips til sommerjakke

Legg inn av gorbys »

Jupp, det r det som er litt skremmende :-P

Sent from my C6603 using Tapatalk 2

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Tips til sommerjakke

Legg inn av RuneMC »

Yamaha MC på Vinterbro (Vinterbro senteret inngang vis a vis Elkjøp) har også Alpinestars og Jofama/Halvarssons om jeg ikke husker feil. En av få kveldsåpne jeg vet om, og de gjør nok endel salg på det.

Ellers i Oslo, så har du jo MC Oslo kort gange fra Helsfyr T-Bane - de har BMW kjøreklær og noen flere merker men husker ikke akkurat hvilke. Lørdag er kanskje ikke dagen der, hvis du ikke liker kø... (hvis ikke ting har forbedret seg der denne sesongen).

Motorcenteret Billingstad har Jofama/Halvarssons/Lindstrands, Alpinestars (?) og Spidi

En annen kveldsåpen jeg kom på er Plassen MCLiertoppen kjøpesenter - har ihvertfall fått Spidi nå (Spidi er et av merkene jeg forbinder med kvalitet) men da snakker vi et stykke vest for Oslo
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Tips til sommerjakke

Legg inn av Snikendeugle »

AMD Motorsykler i Oslo har også endel klær fra KTM, Dainese, Alpinestars, TCX (sko), og et par andre som jeg ikke husker. (ikke kveldsåpen)

https://maps.google.no/maps?q=olaf+scho ... o&t=m&z=16" onclick="window.open(this.href);return false;
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Tips til sommerjakke

Legg inn av gorbys »

Takk ja:-) det må bli handling imorgen da bryllupet skulle være på lørdag:-/
Vinterbrosenteret, snakker vi kjøpesenter da eller? Dama måtte ha noen finsko, kunne kanskje slått to fluer i en smekk.:-P

Sent from my C6603 using Tapatalk 2

Svar