Jompa, en mann i slutten av 50årene

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: GYLLENE TIDER, sesongstart

Legg inn av DrGreve »

He, he. Fornøyelig lesning :lol
Vi hadde også en stripe hvor vi sjekket forholdene først den ene veien og hvis det var klart, så var det full gass :)
Dette var jo på E-6, så noe dragrace ble det ikke men fort gikk det hvis alt klaffet.
Her er strekningen vi brukte.. kan vel tippe den var ca. 3 km.
[img]http://i1295.photobucket.com/albums/b62 ... 327c54.jpg[/img]
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: GYLLENE TIDER, sesongstart

Legg inn av L-NA »

Jompa skrev:Får vel hoppe noen tiår tilbake igjen, til det glade 80-tallet.
Æ va med og arrangerte drag-race en gang, på riksveien litt sør for Alta. Dvs Rv93, Kautokeinoveien.
Vi var et gjeng som kjørte ut en ganske sen kveld for å "teste".

En av guttan hadde pickup, så han måtte kjøre veiarbeidskilt og trebukker med bom som ble
'lånt" fra Veivesnet.
Så sperra vi av riksveien i begge endene av ei lang slette, merka opp start og mål med spraylakk og
plasserte en kar med stoppeklokke på målstreken. Samme kar var starter også,
når armen hans gikk ned var det full gass.

Æ kan ikke huske hvordan "stripa" var målt, definitivt ikke med Gps, og sansynligvis ikke målband
eller avstandskikkert heller. Det va nok helst triptellern på en sykkel som ble brukt,
så dragstripa var nok ikke nøyaktig 402 meter.

Min oppgave ble å stå vakt et stykke lenger ned mot Alta i tifelle "purken" sku dukke opp.
Hvis de viste seg, skulle æ kjøre opp å varsle de andre, helst så tidlig at det ble tid til å rydde bort
sperringene og skiltene.....

Det kom ikke noe politi, heldigvis, for da hadde æ vel drette i buksa.....

For evt yngre lesere e det vel på sin plass å nevne at på den tida var det bare trailersjåfører blant
"Vanlige folk ' som hadde tilgang til mobiltelefon...

Nå, draget ble avvikla på den måten at to og to kjørte mot hverandre, og halvparten gikk videre til
neste runde. Kan ikke huske hvem som vant, eller noen tider.

Men æ fikk da prøvd meg mot en GSX, og som venta kom GS 1100 G'en min til kort.
Det trengtes ikke målfoto.......som uansett hadde vært nødt til å fremkalles først,
hos Fotoknutsen i Oslo.

Æ va allikevel godt fornøyd, for æ klarte å løfte fremhjulet da æ gira fra første til andre.
Og det med kardangsykkel
:thumleft DRITBRA :thumleft

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7011
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: GYLLENE TIDER, sesongstart

Legg inn av Jompa »

Nebbdyret, menneskets beste venn ?
Like sikkert som at snetittingen og grågåsa kommer hver vår, dog noen uker senere, kommer nebbdyrene.
Når du møter dem langs veien legger du merke til nebbet og to lysende øyne.
Alene eller i små grupper, med rytter på ryggen og kløv bestående av alukasser bak på ræva.

Nebbdyrene kommer fra hele Europa, og skal uten unntak til Nordkapp, og i dag har jeg møtt mange av dem.
I 20 plussgrader over vidda ser det bare helt herlig ut, og jeg unner turistene av hele hjertet å oppleve Finnmark i sånt vær.
Sant og si er jeg ikke lite stolt over å bo her på en sånn dag.

Og tenker med meg sjøl; hvorfor i all verden tar ikke jeg en Nordkapptur ?
Skal se hva det blir til i sommer.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7011
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: GYLLENE TIDER, sesongstart

Legg inn av Jompa »

Etter 2 uker med sommervær regna det kraftig i ettermiddag.
Fin anledning til å ikke klippe plenen, som jeg egentlig skulle. Hadde til og med funnet på det helt av meg sjøl.
Istedet ble det noen timer i garasjen, æ fikk nye styrelager i posten for noen dager siden, og de har ligget til modning på kjøkkenbenken.
Det var egentlig ikke store jobben, det værste var å få lokket av verktøykista, og resten var "bare skruing".

Såvidt kommet i gang. Har løsna på styret, gaffelkrona ifra gaffelbeina og tappa ut bremsevæska.
DSCF2392.JPG
Og kommet litt lenger.
Da æ skulle løsne skruen som holder gaffelkrona fast i "kingbolten" oppdaga æ at den allerede var ganske løs.
Og den har æ ikke skrudd på før, så DET var ihvertfall ikke selvforskyldt.
DSCF2393.JPG
Det kan være lurt å ta løs speedometerwiren før man skrur vekk mutterne som holder øvre styrelager.
Æ hadde ikke lagt noen skikkelig slagplan for arbeidet, og handboka lå igjen inne....
DSCF2400.JPG

Meninga var egentlig å ta av forhjulet og skjermen før æ tok av gaffelen, men plutselig var gaffelen løs, og det oppdaga æ da æ va igang med å heise
opp sykkelen.
Var nok litt av et syn, da æ stod og holdt gaffelen med ei hand med andre handa på hendelen til jekkestroppa og enden av stroppa i kjeften.
Det gikk bra, ikke ramla gaffelen i golvet, og æ klarte å få låst lastestroppa før sykkelen tippa fremover.

Her er ytterringene til de gamle lagrene.
Vet ikke hvor godt det vises på bildet, men det er tydelige slitasjespor på lagerbanen.
DSCF2403.JPG
Nedre styrelager på plass.
Det er ytterst viktig at man er sikker på at lagrene står godt mot ansatsene, ytterringene også.
Den oppmerksomme leser har sikkert allerede sett at det ikke er fett på lageret enda.
Måtte bare ta bilde først...
Det er ikke nødvendig å overdrive smøringa, men fettet må gnies godt inn i lageret. Bruk fingrene.

Gaffelen med hjulet på står forresten på golvet og er surra fast i skrustikka med en strengbit. Det fungerte alldeles utmerket.
DSCF2405.JPG
Æ brukte de gamle ytterringene til å slå fast de nye, man hører godt nå lagrene er på plass, lyden fra hammerslagene forandrer seg.
Her er nedre ytterring på plass.
DSCF2411.JPG
Måtte bare ta et bilde av motorn forfra uten hjulet i veien, så alle trippelfanatikerne kan få sjansen til å beundre en skikkelig firer.
DSCF2412.JPG

Æ brukte fire tima på hele operasjonen, inkl lufting av bremse etterpå. Syns ikke det var så aller værst.
Skal enda skifte gass- og clutchwire når tanken allikevel er tatt av. Wirene har vært "på lager" i snart 2 år, og clutchen begynner å bli treg.
Æ prøvde å smøre wiren i forrige uke, og da blei den bare enda verre.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: GYLLENE TIDER, sesongstart

Legg inn av DrGreve »

Jompa skrev:Etter 2 uker med sommervær regna det kraftig i ettermiddag.
Fin anledning til å ikke klippe plenen, som jeg egentlig skulle. Hadde til og med funnet på det helt av meg sjøl.
Istedet ble det noen timer i garasjen, æ fikk nye styrelager i posten for noen dager siden, og de har ligget til modning på kjøkkenbenken.
Det var egentlig ikke store jobben, det værste var å få lokket av verktøykista, og resten var "bare skruing".

Såvidt kommet i gang. Har løsna på styret, gaffelkrona ifra gaffelbeina og tappa ut bremsevæska.
DSCF2392.JPG
Og kommet litt lenger.
Da æ skulle løsne skruen som holder gaffelkrona fast i "kingbolten" oppdaga æ at den allerede var ganske løs.
Og den har æ ikke skrudd på før, så DET var ihvertfall ikke selvforskyldt.
DSCF2393.JPG
Det kan være lurt å ta løs speedometerwiren før man skrur vekk mutterne som holder øvre styrelager.
Æ hadde ikke lagt noen skikkelig slagplan for arbeidet, og handboka lå igjen inne....
DSCF2400.JPG

Meninga var egentlig å ta av forhjulet og skjermen før æ tok av gaffelen, men plutselig var gaffelen løs, og det oppdaga æ da æ va igang med å heise
opp sykkelen.
Var nok litt av et syn, da æ stod og holdt gaffelen med ei hand med andre handa på hendelen til jekkestroppa og enden av stroppa i kjeften.
Det gikk bra, ikke ramla gaffelen i golvet, og æ klarte å få låst lastestroppa før sykkelen tippa fremover.

Her er ytterringene til de gamle lagrene.
Vet ikke hvor godt det vises på bildet, men det er tydelige slitasjespor på lagerbanen.
DSCF2403.JPG
Nedre styrelager på plass.
Det er ytterst viktig at man er sikker på at lagrene står godt mot ansatsene, ytterringene også.
Den oppmerksomme leser har sikkert allerede sett at det ikke er fett på lageret enda.
Måtte bare ta bilde først...
Det er ikke nødvendig å overdrive smøringa, men fettet må gnies godt inn i lageret. Bruk fingrene.

Gaffelen med hjulet på står forresten på golvet og er surra fast i skrustikka med en strengbit. Det fungerte alldeles utmerket.
DSCF2405.JPG
Æ brukte de gamle ytterringene til å slå fast de nye, man hører godt nå lagrene er på plass, lyden fra hammerslagene forandrer seg.
Her er nedre ytterring på plass.
DSCF2411.JPG
Måtte bare ta et bilde av motorn forfra uten hjulet i veien, så alle trippelfanatikerne kan få sjansen til å beundre en skikkelig firer.
DSCF2412.JPG

Æ brukte fire tima på hele operasjonen, inkl lufting av bremse etterpå. Syns ikke det var så aller værst.
Skal enda skifte gass- og clutchwire når tanken allikevel er tatt av. Wirene har vært "på lager" i snart 2 år, og clutchen begynner å bli treg.
Æ prøvde å smøre wiren i forrige uke, og da blei den bare enda verre.
Jeg hjalp en kompis i dag med å skru litt på en GPZ1100 85 modell. Han fikk problemer med en sensor etter at han byttet til gelbatteri. I den forbindelse kjørte jeg noen kilometer og ett eller annet var riv ruskende galt. Den har stått lagret i 4 år og det var lite luft i framhjulet og det var sikkert grunnen til at jeg etterpå kjøreturen konkluderte med at det var den mest trassige sykkelen jeg noen gang har kjørt :) Det var jo omtrent umulig å få til å svinge...
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7011
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: GYLLENE TIDER, sesongstart og nye styrelager

Legg inn av Jompa »

Et lite jubileum i dag, 40 000 visninger i bloggen er passert.
Æ hadde vel ikke ant at det skulle bli så mange da æ begynte å skrive for omtrent to og et halvt
år siden. :scratch
Regner med at de fleste visningene og har vært "lesninger", at ikke folk bare har klikka feil :scratch
Nå, kommentarene fra andre forumister tyder ikke på feilklikk.

Begynte med å skrive om gamle mc-blader og min egen ungdom.
Æ e vel etterhvert blitt en ganske typisk 80-taller, selv om æ aldri fikk prøvd meg som japp.
Liker fremdeles 80-talls sykler, 80-talls musikk mm best. Er til og med gift fremdeles med
ho som var kjæresten min på 80- tallet.

Æ hadde ikke noe bestemt mål med å begynne å blogge, har prøvd å holde meg innenfor
en hviss ramme, dvs ikke alt for mye utenom mc.
Har vel klart det sånn bob-bob.

Blitt litt kjent med veldig mange trivelige folk, og truffet utrulig mange av de samme trivelige folkan.
Fikk plutselig en fornemmelse av å ha skrevet den forrige setninga en gang før... :scratch
Vel, det gjør sikkert ikke noe, det er vel fler enn meg som slit med hukommelsen.

Her skulle det vært ei jublende avslutning på innlegget, men hauet gikk tomt..............
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
dag-zzr
Innlegg: 399
Registrert: 18 feb 2012, 19:36
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR 1400-2010
Sted: Notodden

Re: GYLLENE TIDER, jubileum

Legg inn av dag-zzr »

Gratulerer med jubileet Jompa. Ser frem til fortsettelsen.:mrgreen:

Sent from my HTC Desire HD A9191 using Tapatalk 2

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: GYLLENE TIDER, jubileum

Legg inn av Carpa »

Wow, imponerende jubileum. Men bloggen din er morsom å lese den, til og med for meg som ikke bryr meg særlig mye om å mekke sykkel :thumleft
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
taco
Innlegg: 401
Registrert: 25 okt 2011, 10:31
Motorsykkelen din: 02' Yamaha xj900 Diversion
Sted: Oslo

Re: GYLLENE TIDER, jubileum

Legg inn av taco »

Grattis! Er jo ikke så rart!
Det er alltid interessant å se hvordan du løser de forskjellige utfordringene (ikke problemer) med sykkelen. :thumleft

Har jo en forkjærlighet for de gode gamle syklene jeg da. Har hatt Yamaha 350, Suzuki GT 750, 3 stk Kawa Z650. Men det krever ofte litt mer vedlikehold enn de nyere. Fordelen er at det er lettere å gjøre tingene selv, enn å måtte sette bort alt.

Stå på!
:vs
2012: 7500 km
2013: 7400 km(mindre? Hmm..)

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: GYLLENE TIDER, jubileum

Legg inn av Intruder »

Gratulerer Jompa,og har du tenkt deg sørover en gong så kan jeg fortelle deg hvor jeg bor !! :rose
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
omaas
Innlegg: 551
Registrert: 17 mar 2012, 12:20
Motorsykkelen din: Moto Guzzi Stelvio 1200 8V 2011
Sted: Melhus

Re: GYLLENE TIDER, jubileum

Legg inn av omaas »

Gratulerer jompa, har vært interessant å følge med din oppussing av sykkel!
Moto Guzzi Stelvio 8V 2011
Honda NTV 650 Revere 1991

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7011
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: GYLLENE TIDER, jubileum

Legg inn av Jompa »

Takk alle sammen, både dere som har kommentert og dere som "bare" leser.

Det har blitt litt kawing denne uka med bytte av styrelager og clutchwire og prøvekjøring i kveld.
Gode styrelager anbefales på det varmeste !
Bør byttes minst hvert 30. år :prop:

Ellers sitter jeg og gremmes over at det ikke ble Norgestreff på meg i år.
Hadde tilbud om å låne sykkel av en forumist sørpå.....
Vel, det kommer nye sjanser, det ser ut som Norgestreffet kan bli i Bodø neste år.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7011
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: GYLLENE TIDER, jubileum

Legg inn av Jompa »

Æ har prøvd å finne fortellinger og bilder fra Norgestreffet, men det ser ut til å være lite. Kommer kanskje mer etterhvert ?
Skulle gjerne ha vært der, men med mange hobbyer blir det crash til stadighet.
Denne helga var det korpsstevne på Sortland, en rask busstur på 70 mil. Med noen pils, underbuksehumor og ellers en "livat gjeng" går en
sånn tur unna ganske radig.
2 dager med marsjering, konserter, festmiddag of fest. Det er stort sett korpsfolk som spiller for hverandre. "Vanlige" folk bryr seg ikke om korpsmusikk.

Var heldig og fikk meg "stevnekjærest".
Ei jente som æ kjenne sånn halvveis fra før. Da æ va i begynnelsen av ten-åran spilte ho i et anna korps her i Alta og æ hadde et godt øye til ho.
Søt jente med klarinett :P :p , noen få år yngre enn meg.
Og i helga fikk æ danse med ho, tilogmed flere enn en dans. Må vel inrømme at æ aldri har vært noen Fred Astaire på dansegolvet......
men vi hadde det kjempeartig, og hadde mye gamle historier å mimre om.

Vel, da æ va ung var det sånn at "stevnekjærester" var man bare i 2 dager, så lenge stevnet varte.
Det her "forholdet" varte bare noen få kveldstimer, og var helt uskyldig, trur til og med at æ glemte godnattklemmen. :redface
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: GYLLENE TIDER, jubileum

Legg inn av SuperMorten »

Jompa skrev: Det her "forholdet" varte bare noen få kveldstimer, og var helt uskyldig, trur til og med at æ glemte godnattklemmen. :redface
Det skyldes alderen det.. :knegg :prop:
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7011
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: GYLLENE TIDER, jubileum

Legg inn av Jompa »

SuperMorten skrev:
Jompa skrev: Det her "forholdet" varte bare noen få kveldstimer, og var helt uskyldig, trur til og med at æ glemte godnattklemmen. :redface
Det skyldes alderen det.. :knegg :prop:
Regner med at du mente min alder ?

Det fine med å komme litt nærmere middelalder, e å kunne kunne være på fest i lag med
damer uten at jaktinstinktet våkner uiddelbart :sk? og sleppe den evindelige konkurransen med
med andre hanner, sånn som det var i tenårene og litt til...

Og hvis man til og med klarer og omgåes med veldig unge jenter uten å bli oppfatta som
Gammel Gris, ja da e det trivelig å være på fest!

Det siste e æ vel inhabil te å prøve meg på noen egen vurdering av =; :scratch
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Svar