Tips om regntøy
- Ter
- Innlegg: 74
- Registrert: 01 jul 2012, 13:59
- Motorsykkelen din: Kawasaki ER 6F 2013
- Bosted: Vestvågøy
- Kontakt:
Tips om regntøy
Noen som har tips til test/kjøp av regndresser.. fant bare noe fra 2001 og det er faktisk en stund siden. Noe nytt må det være der ute.. Gjerne med link og bilder :-)
- tagesk
- Innlegg: 2274
- Registrert: 05 nov 2008, 12:08
- Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
- Bosted: Toscana, Italia
- Kontakt:
Re: Regntøy
Jeg liker ikke dresser; det må være to deler for det gir mindre kondens.
[TaSK]
[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
- Flattop
- Innlegg: 415
- Registrert: 29 apr 2010, 14:43
- Motorsykkelen din: BMW K1200LT 2003
- Bosted: Vegsund, Ålesund ligger rett ved siden av meg
Re: Regntøy
Jeg har notert meg at:
Rainlock 2
og
Prorain 3
har fått gode anmeldelser. Har ingen av dem selv, og kan derfor ikke bidra med kommentarer. Dette var ei tid da jeg lurte på ny dress, men som sagt kjøpte ingen.
Rainlock 2
og
Prorain 3
har fått gode anmeldelser. Har ingen av dem selv, og kan derfor ikke bidra med kommentarer. Dette var ei tid da jeg lurte på ny dress, men som sagt kjøpte ingen.

Re: Regntøy
Ser meg enig med Tagesk her. Det er mye styr med dress. Jeg har alltid kun brukt vanlig regnbukse og regnjakke (skall) utenpå skinnbekledningen. Bergansjakke nå. Greit å ikke ha dress om det bare småregner, da det kun er behov for jakken. Greit på langturer også for da kan skalljakken i tillegg benyttes til hverdagsjakke utenom kjøringen (plassbesparende).
Re: Regntøy
Der er to typer å velge mellom, heldress eller todelt.
Todelt dress er mye lettere å ta på om du må stoppe underveis for å ta på regndress fordi det plutslig begynner å regne.
Om man først har fått dressen på er nok en heldress å foretrekke. Den har ingen potensiell glippe på midten. Her vil nok kjørestilling på sykkel påvirke problemstillingen.
Stoffvalg: Tradisjonelt ble regndressene laget i pottetett stoff som ikke slapp inn vann, men ei heller pustet. Senere år ser vi at flere produsenter tilbyr pustende regndresser.
Pustende regndresser vil være mer komfortable, men det forutsettes jo selvsagt at stoffkvaliteten er av en type som gjør at de fortsatt holder tett, pustingen til tross.
Fargevalg: regnværsdager er otftest triste og grå. Personlig ville jeg velge en stofftype som bidro til øket synlighet.
Hvor mye synligheten er verdt strides de lærde, men for egen del føler jeg meg bedre om jeg har en følelse av å være mere synlig. Jeg følger følelsen og gir bang i vitenskapen.
Passform:
Regndressene er som regel romslige. Dette gjør dem lettere å ta på utenpå kjøreutstyret. Det gjør også at de flagrer i vinden når farten øker.
Kjøring i Norge gir ikke de store utfordringene i så måte, men om man skal kjøre utenlands begynner det å merkes.
Man merker det gjerne når farten kryper over 100, og problemet øker med farten.
Todelt dress er mye lettere å ta på om du må stoppe underveis for å ta på regndress fordi det plutslig begynner å regne.
Om man først har fått dressen på er nok en heldress å foretrekke. Den har ingen potensiell glippe på midten. Her vil nok kjørestilling på sykkel påvirke problemstillingen.
Stoffvalg: Tradisjonelt ble regndressene laget i pottetett stoff som ikke slapp inn vann, men ei heller pustet. Senere år ser vi at flere produsenter tilbyr pustende regndresser.
Pustende regndresser vil være mer komfortable, men det forutsettes jo selvsagt at stoffkvaliteten er av en type som gjør at de fortsatt holder tett, pustingen til tross.
Fargevalg: regnværsdager er otftest triste og grå. Personlig ville jeg velge en stofftype som bidro til øket synlighet.
Hvor mye synligheten er verdt strides de lærde, men for egen del føler jeg meg bedre om jeg har en følelse av å være mere synlig. Jeg følger følelsen og gir bang i vitenskapen.
Passform:
Regndressene er som regel romslige. Dette gjør dem lettere å ta på utenpå kjøreutstyret. Det gjør også at de flagrer i vinden når farten øker.
Kjøring i Norge gir ikke de store utfordringene i så måte, men om man skal kjøre utenlands begynner det å merkes.
Man merker det gjerne når farten kryper over 100, og problemet øker med farten.
- tagesk
- Innlegg: 2274
- Registrert: 05 nov 2008, 12:08
- Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
- Bosted: Toscana, Italia
- Kontakt:
Re: Regntøy

Efter 13.000 km i sommer, hvorav minst 10.000 i regn, må jeg si at jeg nok aldri går for dress.
Den røde jakken er et tykt materiale som minner om gode gamle Helly-Hansen. Kjøpt billig hos Louis.de.
Buksen er tynnere og sømmen i skrittet er tapet (av meg) for å sikre at ikke en dråpe kommer inn selv efter en lang dag sittende på vått sete.
Efter et par dager med trening brukte vi seks minutter fra vi var i fart uten regntøy til vi var tilbake i fart med regntøy. Inklusive samtaleanlegg og varmevester.
Bildet er fra en ferge i Finland.
[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
- Epylypzon
- Innlegg: 1227
- Registrert: 22 mar 2012, 06:46
- Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy -12, Yamaha WR426F -02
- Bosted: Stange
- Kontakt:
Re: Regntøy
Jeg har selv en Jofama regndress.
http://www.jofama.se/motorcycle_wear/im ... 1_40_B.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Syns den er enkel i bruk, hopp ned i den og dra igjen glidlåsen, at det tar så mye lengre tid en bukse og jakke skjønner jeg ikke.
http://www.jofama.se/motorcycle_wear/im ... 1_40_B.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Syns den er enkel i bruk, hopp ned i den og dra igjen glidlåsen, at det tar så mye lengre tid en bukse og jakke skjønner jeg ikke.
Mine mc er:
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125
Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km
http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125
Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km
http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp
Re: Regntøy
Vi er typisk godværskjørere, men i år blir det noen dager på MC tur hvor det nødvendigvis ikke er pent vær hele tiden...(Skal til vestlandet)
Begge har Jofama/Halvarsson jakker/bukser.
Bør vi ha regndresser i tillegg? Eller er disse såpass tette at det ikke er nødvendig?
:-) Geso
Begge har Jofama/Halvarsson jakker/bukser.
Bør vi ha regndresser i tillegg? Eller er disse såpass tette at det ikke er nødvendig?
:-) Geso
Er ikke så flink, men veldig ivrig!
- Intruder
- Innlegg: 8271
- Registrert: 08 des 2008, 10:44
- Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
- Bosted: Brumunddal
Re: Regntøy
Epylypzon skrev:Jeg har selv en Jofama regndress.
http://www.jofama.se/motorcycle_wear/im ... 1_40_B.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Syns den er enkel i bruk, hopp ned i den og dra igjen glidlåsen, at det tar så mye lengre tid en bukse og jakke skjønner jeg ikke.
Synes heller ikke Jofamadressen er spesielt`"trevalig",men hver sin smak...


Evig eies kun det tapte !
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
- omaas
- Innlegg: 551
- Registrert: 17 mar 2012, 12:20
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi Stelvio 1200 8V 2011
- Bosted: Melhus
Re: Tips om regntøy
Vi bruker Spyke 2 delte og er veldig fornøyd med den. Lett å ta på/av.
Moto Guzzi Stelvio 8V 2011
Honda NTV 650 Revere 1991
Honda NTV 650 Revere 1991
- Bjønnavind
- Innlegg: 870
- Registrert: 12 mar 2011, 09:36
- Motorsykkelen din: 1981 Honda CB900 Custom
- Bosted: Andebu
Re: Tips om regntøy
Har hørt mye skryt om Alpinestars El Nino, så den har jeg bestilt :-)
Tæppatå'k!
Tæppatå'k!