Om ledsager skal sitte på eller kjøre egen sykkel ser ut til å være valgfritt - det står "eller" på sidene hos Vegvesenet
Sitat: "...Den som er med deg kan sitje på motorsykkelen saman med deg så sant motorsykkelen har stor nok nyttelast, eller følgje etter på mellomtung eller tung motorsykkel..."
Øvelseskjøring på MC
- E-strom
- Motorsykkelen din: BMW R1250GS og DRZ400S
- Kontakt:
Re: Øvelseskjøring på MC
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle

Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html
-
- Motorsykkelen din: Suzuki DL650 V-Strom 2004
Vedrørende ledsager på samme/egen sykkel har det tydeligvis skjedd en regelendring - det var bra! Var 19/1 samme dato som de nye reglene for mellomtung trådte i kraft? I så fall er det vel en EU-tilpasning.
-
- Motorsykkelen din: KTM
YeppVaagen skrev:Vedrørende ledsager på samme/egen sykkel har det tydeligvis skjedd en regelendring - det var bra! Var 19/1 samme dato som de nye reglene for mellomtung trådte i kraft? I så fall er det vel en EU-tilpasning.

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk 4 Beta

Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000
Sjekk ut bloggen min!
-
- Motorsykkelen din: Kawa Z800 2013 sort matt
-han du kjører med må ha hatt lappen sammenhengende i 5 år
- dere kan kjøre hver deres sykkel så lenge dere har intercom
- Gul vest holder, trenger ikke noe L
Thats the rules
Thats the rules

- Geir
- Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Joda. L'en er et krav. Reglene i korttekst er forøvrig her...tommen30 skrev:-han du kjører med må ha hatt lappen sammenhengende i 5 år
Thats the rules
Geir
1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.
1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.
-
- Motorsykkelen din: Kawa Z800 2013 sort matt
ok, den var ny for meg.. men tror ikke politiet tar deg på det. Da har de lite å gjøre i allefall. Men du har rett ser jeg :)
- knuteinarbekkevold
- Motorsykkelen din: Suzuki - V-Strom - 650 - 2011
Hei.Godtvoksen skrev:Hei,
Det er en kar som har lyst å være med på en MC-tur og spør meg om jeg vil øvelseskjøre med han. Regler for dette fant jeg her; http://www.vegvesen.no/Forerkort/Forero ... otorsykkel" onclick="window.open(this.href);return false;
Vi har intercom så den saken er grei, men vi mangler gule MC-vester med bokstaven L på. Er det noen som vet konsekvenser dersom vi blir tatt for å øvelseskjøre uten slik vest med bokstav?
Jeg var med på øvelseskjøring i fjor. Jeg var ledsager, om vi kan kalle det for det. Vi kjørte med hver vår gule vest med svart L på ryggen, det skulle visstnok være det. Vi hadde også trådløs kommunikasjon mellom oss. En flott mulighet til og kjøre mye for den som skal ta lappen, mange penger spart i kjøretimer. Jeg var med til og fra kjøretimene som var obligatoriske og kjørelærer hadde ingen kommentarer til øvelseskjøringen og utstyret vi hadde...tilfredsstilte vel kravene for øvelseskjøring.
Politiet bryr seg kanskje ikke men motpartens forsikringsselskap vil kanskje gjøre det dersom du bare kjører slik som alle andre - med refleksvest uten L dersom du forårsaker en ulykke. De benytter alle muligheter dersom det er penger å spare.tommen30 skrev:ok, den var ny for meg.. men tror ikke politiet tar deg på det. Da har de lite å gjøre i allefall. Men du har rett ser jeg :)
Alle reglene står her: http://www.teori-prover.no/teoriprove-mc-klasse-a-og-a1 og http://www.teorisiden.no/teoriprove-mc-a1Duville skrev:Øvelses kjøring uten å oppfylle kravene som er satt for dette defineres vel som kjøring uten sertifikat - veldig dumt hvis dere blir stoppet... eller noe skjer.
Etter hva jeg har hørt, er det nå slik, at man skal, kjøre hver sin sykkel. Veivesenet praktiserer dette nå, etter flere tilfeller hvor sensor er så feit, at fører ikke får kontroll over sykkelen pga at tyngdepunktet er såpass endra.Vaagen skrev:Vær obs på at det kun er lov å kjøre på hver sin sykkel om det ikke er lov å kjøre på samme, mao om en bryter vektgrensen eller noe annet. Usikker på hvor strengt dette praktiseres. Avhenger vel av om onkel har en god dag eller ikke...
Jeg hadde ingen bakpå når jeg øvelseskjørte og jeg tok lappen for mer enn 10år sia. Da var det ganske strengt.
Nei, reglene i korttekst er ikke der. "Innholdet kan ha blitt flyttet, eller du kan ha skrevet inn en nettadresse som ikke eksisterer."Geir skrev:Joda. L'en er et krav. Reglene i korttekst er forøvrig her...tommen30 skrev:-han du kjører med må ha hatt lappen sammenhengende i 5 år
Thats the rules