Intruder skrev:
Eksperter sier mye og dyrt søkeutstyr.så....
Dersom nivået er at alt skal kunne feilsøkes med en 13mm fastnøkkel, ja da er det du trenger
for å vedlikeholde en BMW fra 2013 dyrt. Men da skal du heller ikke vedkommende ansvaret
for noe produsert efter år 2000.
Selv min tretten år gamle BMW har da ABS, innsprøytning og blinklys uten relé. Ingenting av
dette kan feilsøkes med fastnøkkel og skrujern.
[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
Har GS911-toolen sjøl, og ser ingen grunn til å bruke verksted til vanlige servicer og evt feilsøking. Der kommer beskjed i klartekst så diagnose har aldri vært enklere.
Via PC`en får man også synka stepmotorer, sletta gamle koder, rørt rundt i ABS-systemet hvis man vil det når man skifter bremseveske, osv osv.
Diverse sensorer får man fram kurvene på så man ser om de jobber innenfor spec eller ikke.
Vel anvendte penger.
Men skal kardangen overhales eller clutchen skiftes blir det verkstedjobb. Det klarer PC`en ikke :-)å
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...
Intruder skrev:Hvis knutks opplysninger om hvor enkelt søkeutstyr som trengs for feilsøking stemmer,vet han antakelig mye mer enn andre....
Vel, i all beskjedenhet... tydligvis
Intruder skrev:
Eksperter sier mye og dyrt søkeutstyr.så....
Vet ikke hvilken "ekspert" du her referer til, ei heller hvilket ambisjonsnivå man snakker om.
Skal spare alle for en lenger utredning, men om noen ønsker å svi av flere hundre tusen på utstyr, "be my guest".
Nå har jeg (og joo) fortalt hva man trenger for reperasjon og vedlikehold, så kan man jo benytte seg av informasjonen, eller la det være...
Jeg er kommet i kjøpemodus litt for tidlig , og kommer mest sannsynlig til å legge min 800GS for salg i vinter.
Den nye R1200GS frister mye med sine tekniske dippedutter, men med vesker kommer den på 270.000,-
Man kan heller ikke få originale aluminiums kofferter som kan åpnes fra toppen.
Vurderer derfor den nye 800GS Adventure som et alternativ. Jeg har ikke behov for den større motoren som 1200GS har som fortrinn, men annet dilldall frister.
Nå kan jeg på den andre siden få 800GSA med ESA,TCA,LED ekstralys, større tank, bedre vindbeskyttelse og alukasser for 190.000,-
Den nette sum av 80.000,- kan man ha mye moro for i opplevelser og 800GSA er en bedre maskin utenfor veien. Dessuten ser den etter min mening mer ut som en ADV sykkel enn den nye 1200GS.
Den nye 1200GS er nok en del bedre på veien og ser mer moderne og gateorientert ut.
For og i mot.....vanskelig valg
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.
Intruder skrev:Hvis knutks opplysninger om hvor enkelt søkeutstyr som trengs for feilsøking stemmer,vet han antakelig mye mer enn andre....
Vel, i all beskjedenhet... tydligvis
Intruder skrev:
Eksperter sier mye og dyrt søkeutstyr.så....
Vet ikke hvilken "ekspert" du her referer til, ei heller hvilket ambisjonsnivå man snakker om.
Skal spare alle for en lenger utredning, men om noen ønsker å svi av flere hundre tusen på utstyr, "be my guest".
Nå har jeg (og joo) fortalt hva man trenger for reperasjon og vedlikehold, så kan man jo benytte seg av informasjonen, eller la det være...
Trenger man som en vanlig kunde å vite hvordan man feilsøker en motor som vel er verdens mest utprøvde ?
Nesten 80 års urviklingstid, hardtestet i mer enn 5 år i fra minus 50 på østfronten til pluss 50 i nordafrika, og vel også utsatt for litt "røff" bruk under den samme "langtesten.
Intruder skrev:Hvis knutks opplysninger om hvor enkelt søkeutstyr som trengs for feilsøking stemmer,vet han antakelig mye mer enn andre....
Vel, i all beskjedenhet... tydligvis
Intruder skrev:
Eksperter sier mye og dyrt søkeutstyr.så....
Vet ikke hvilken "ekspert" du her referer til, ei heller hvilket ambisjonsnivå man snakker om.
Skal spare alle for en lenger utredning, men om noen ønsker å svi av flere hundre tusen på utstyr, "be my guest".
Nå har jeg (og joo) fortalt hva man trenger for reperasjon og vedlikehold, så kan man jo benytte seg av informasjonen, eller la det være...
Trenger man som en vanlig kunde å vite hvordan man feilsøker en motor som vel er verdens mest utprøvde ?
Nesten 80 års urviklingstid, hardtestet i mer enn 5 år i fra minus 50 på østfronten til pluss 50 i nordafrika, og vel også utsatt for litt "røff" bruk under den samme "langtesten.
Og boksern er da vel forbedret etter krigen ?
Jeg aner ikke hva folk snakker om. Jeg peiler og skifter olje. Thats it :)
Intruder skrev:Hvis knutks opplysninger om hvor enkelt søkeutstyr som trengs for feilsøking stemmer,vet han antakelig mye mer enn andre....
Vel, i all beskjedenhet... tydligvis
Intruder skrev:
Eksperter sier mye og dyrt søkeutstyr.så....
Vet ikke hvilken "ekspert" du her referer til, ei heller hvilket ambisjonsnivå man snakker om.
Skal spare alle for en lenger utredning, men om noen ønsker å svi av flere hundre tusen på utstyr, "be my guest".
Nå har jeg (og joo) fortalt hva man trenger for reperasjon og vedlikehold, så kan man jo benytte seg av informasjonen, eller la det være...
Trenger man som en vanlig kunde å vite hvordan man feilsøker en motor som vel er verdens mest utprøvde ?
Nesten 80 års urviklingstid, hardtestet i mer enn 5 år i fra minus 50 på østfronten til pluss 50 i nordafrika, og vel også utsatt for litt "røff" bruk under den samme "langtesten.
Og boksern er da vel forbedret etter krigen ?
Men, jeg vil nu se på årets boxer mer som ett nytt produkt, enn et videreutviklet. Deler av toppene er blitt vannavkjølte, clutchen er flyttet fra bakerst til fremst og har blitt til våtclutch. Innsug/utblåsing er vridd 90 grader og i grunn er vel minst 80% ny?
ZZR-Erling skrev:Kan foresten hilse fra Dolomittene :-)
Dolomittene hilser tilbake :)
Har faktisk en stein fra Dolomittene liggende på kontoret etter en tur der for 3-4 år siden.
Dolomitt ( knust til pulver) brukes til oppherding av vann om bord skip osv, og jeg har levert det i årevis.
Når jeg først så "kilden" måtte jeg ha med litt hjem :)
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.
ZZR-Erling skrev:Kan foresten hilse fra Dolomittene :-)
Dolomittene hilser tilbake :)
Har faktisk en stein fra Dolomittene liggende på kontoret etter en tur der for 3-4 år siden.
Dolomitt ( knust til pulver) brukes til oppherding av vann om bord skip osv, og jeg har levert det i årevis.
Når jeg først så "kilden" måtte jeg ha med litt hjem :)
ZZR-Erling skrev:Kan foresten hilse fra Dolomittene :-)
Dolomittene hilser tilbake :)
Har faktisk en stein fra Dolomittene liggende på kontoret etter en tur der for 3-4 år siden.
Dolomitt ( knust til pulver) brukes til oppherding av vann om bord skip osv, og jeg har levert det i årevis.
Når jeg først så "kilden" måtte jeg ha med litt hjem :)
Ride safe!
Leverer de dolomitt i Hammerfall i Sørfold?
:) Vet da f,,, Jeg kjøpte det fra et par firmaer i Oslo ømrådet ...
ZZR-Erling skrev:Kan foresten hilse fra Dolomittene :-)
Dolomittene hilser tilbake :)
Har faktisk en stein fra Dolomittene liggende på kontoret etter en tur der for 3-4 år siden.
Dolomitt ( knust til pulver) brukes til oppherding av vann om bord skip osv, og jeg har levert det i årevis.
Når jeg først så "kilden" måtte jeg ha med litt hjem :)
Ride safe!
Leverer de dolomitt i Hammerfall i Sørfold?
:) Vet da f,,, Jeg kjøpte det fra et par firmaer i Oslo ømrådet ...
Kan disse steinene fra Dolomittene eller støvet fra dem brukes i motorsykkelsammenheng ?
Er dette et utstyr som motorsyklister trenger og da spesielt på R1200GS
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.
ZZR-Erling skrev:Kan foresten hilse fra Dolomittene :-)
Dolomittene hilser tilbake :)
Har faktisk en stein fra Dolomittene liggende på kontoret etter en tur der for 3-4 år siden.
Dolomitt ( knust til pulver) brukes til oppherding av vann om bord skip osv, og jeg har levert det i årevis.
Når jeg først så "kilden" måtte jeg ha med litt hjem :)
Ride safe!
Leverer de dolomitt i Hammerfall i Sørfold?
:) Vet da f,,, Jeg kjøpte det fra et par firmaer i Oslo ømrådet ...
Kan disse steinene fra Dolomittene eller støvet fra dem brukes i motorsykkelsammenheng ?
Er dette et utstyr som motorsyklister trenger og da spesielt på R1200GS