Bekymret ved omregistrering fra lav til fulleffekt

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
angelon
Innlegg: 8
Registrert: 08 jun 2013, 20:46
Motorsykkelen din: Suzuki - GSXR - 600 - 2008

Bekymret ved omregistrering fra lav til fulleffekt

Legg inn av angelon »

Hei,

Jeg har kjøpt en Suzuki GSXR 600 2008 fra en forhandler i Fredrikstad fjor November. Sykkelen ble beskrevet med at den var nedplombert fra fulleffekt til laveffekt ved import. Ved videre prat med selger ble det også fortalt at sykkelen var betalt for fulleffekt ved import så det var bare for meg å gå til et verksted å få fjernet en plombering for så å vise dokumentet til vegvesenet uten noe videre kostnad.

Nå når jeg skulle gjøre dette da jeg ikke skulle ha en laveffekt sykkel, ble det litt mer komplisert enn som så..

Prøv å holde dette kortest mulig:

Verksted skulle ha 8000,- for å bytte ECU og for å gi meg lovlige papir på dette. Tok kontakt med forhandleren og han sendte meg et dokument på at sykkelen var ombygd fra laveffekt til fulleffekt. Eneste forhandleren har gjort var å klippe effekt begrensnings ledningen fra ECU..

Så fant jeg også ut at Tollvesenet skulle ha 14700,- for å lovlig gjøre om sykkelen til fulleffekt. Greit nok, jeg tok igjen kontakt med forhandleren som solgte meg sykkelen og han var mer enn villig til å hjelpe meg. Jeg sendte inn søknad til tollvesenet, fikk fakturaen og forhandleren betalte dette gledelig.

Fantastiskt så langt sant?

Eneste problemet jeg har er...

Når jeg skal nå førstkommende tirsdag til statens vegvesen for å få dette lovlig på papir... tviler jeg på at de godtar at det er en avklipt ledning nede i min uskyldige sykkel?

Så mitt spørsmål er... skal jeg lodde sammen den ledningen eller bare la alt være som det er og vise dokumentasjonen som forhandleren har gitt meg på at dette er "lovlig" ?

Håper dette ikke ble for rotete. :)

Brukeravatar
Geir
Innlegg: 810
Registrert: 29 mar 2009, 01:24
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Sted: Sør for Bergen...

Re: Bekymret ved omregistrering fra lav til fulleffekt

Legg inn av Geir »

angelon skrev:[klippe]
(...) bare la alt være som det er og vise dokumentasjonen som forhandleren har gitt meg på at dette er "lovlig" ?
:prf

Har forhandler dokumentert at dette er OK så er det jo det du må forholde deg til med mindre forhandleren ikke er troverdig selvsagt... Lodder du sammen igjen ledningene er du vel tilbake til utgangspunktet. Tviler forresten på at SVV gidder å rote rundt etter løse/klippede ledninger...
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

angelon
Innlegg: 8
Registrert: 08 jun 2013, 20:46
Motorsykkelen din: Suzuki - GSXR - 600 - 2008

Re: Bekymret ved omregistrering fra lav til fulleffekt

Legg inn av angelon »

Geir skrev:
angelon skrev: Tviler forresten på at SVV gidder å rote rundt etter løse/klippede ledninger...
Hehe... Det er jo nettopp derfor vi har kommet hvor vi er ^^

Ble stoppet i en kontroll tidlig april, hvor de ville ha meg på teknisk kontroll.. Da rev de fanken meg opp batteri, alle sensorer som ligger under setet for å komme seg til hovedledningen. Og vips, der var de en avklipt ledning :)

Så de har nok veldig god peiling på at den er der :( Var slik jeg fant ut at det var en laveffekt sykkel egentlig :p

Tror du fremdeles det vil ordne seg?

PS... De orka ikke å sette tilbake en eneste ting de tok ut. :(

Brukeravatar
tor2502
Innlegg: 545
Registrert: 19 mar 2013, 00:23
Motorsykkelen din: 19 HD Ultra Limited
Sted: Holmestrand

Re: Bekymret ved omregistrering fra lav til fulleffekt

Legg inn av tor2502 »

Geir skrev:
angelon skrev:[klippe]
(...) bare la alt være som det er og vise dokumentasjonen som forhandleren har gitt meg på at dette er "lovlig" ?
:prf

Har forhandler dokumentert at dette er OK så er det jo det du må forholde deg til med mindre forhandleren ikke er troverdig selvsagt... Lodder du sammen igjen ledningene er du vel tilbake til utgangspunktet. Tviler forresten på at SVV gidder å rote rundt etter løse/klippede ledninger...
SVV gidder ikke noe lengre...... De er kun interessert i papirer og ingenting annet, når jeg skulle ha sykkelen godkjent var det bare papirer vedkommende var interessert i, om lys bremser dekk etc etc. Det ga han pokker i bare kun så på papirene, sjekka ikke engang ce merkingen.
Som han sa: dette ser greit ut....... Kablammmm..... der gikk stemplet på papiret!
Tor2502
-06 HD V-ROD CVO - Solgt -
-13 HD Roadking 110th Anniversary - Solgt -
-19 HD Ultra Limited - Tilsalgs -
-99 Honda Valkyrie CT Tourer- Selges aldri! -
-15 Honda CBF

angelon
Innlegg: 8
Registrert: 08 jun 2013, 20:46
Motorsykkelen din: Suzuki - GSXR - 600 - 2008

Re: Bekymret ved omregistrering fra lav til fulleffekt

Legg inn av angelon »

tor2502 skrev:
Geir skrev:
angelon skrev:[klippe]
(...) bare la alt være som det er og vise dokumentasjonen som forhandleren har gitt meg på at dette er "lovlig" ?
:prf

Har forhandler dokumentert at dette er OK så er det jo det du må forholde deg til med mindre forhandleren ikke er troverdig selvsagt... Lodder du sammen igjen ledningene er du vel tilbake til utgangspunktet. Tviler forresten på at SVV gidder å rote rundt etter løse/klippede ledninger...
SVV gidder ikke noe lengre...... De er kun interessert i papirer og ingenting annet, når jeg skulle ha sykkelen godkjent var det bare papirer vedkommende var interessert i, om lys bremser dekk etc etc. Det ga han pokker i bare kun så på papirene, sjekka ikke engang ce merkingen.
Som han sa: dette ser greit ut....... Kablammmm..... der gikk stemplet på papiret!
Får krysse fingra da på at de er like greie hos meg. Er en meget nøye tekniker jeg har fått med å gjøre. Han var jo frem med optisk kamera som han stakk nedi rommet for å ta bilder i hytt og pine :/

Om ikke alle papirene er i orden til tirsdag så ble jeg truet med anmeldelse til politiet å styr.

Brukeravatar
tor2502
Innlegg: 545
Registrert: 19 mar 2013, 00:23
Motorsykkelen din: 19 HD Ultra Limited
Sted: Holmestrand

Re: Bekymret ved omregistrering fra lav til fulleffekt

Legg inn av tor2502 »


Får krysse fingra da på at de er like greie hos meg. Er en meget nøye tekniker jeg har fått med å gjøre. Han var jo frem med optisk kamera som han stakk nedi rommet for å ta bilder i hytt og pine :/

Om ikke alle papirene er i orden til tirsdag så ble jeg truet med anmeldelse til politiet å styr.

Jeg viste frem sykkelen på Risløkka Trafikkstasjon i Oslo, med meg var de kjempegreie.
Men det var heller ingenting de kunne satt fingrene på, alt var slik det skulle være , hadde tilogmed fått disp. på eksosanlegget
siden dette var en screami'n eagle utgave.

Krysser fingrene og ønsker lykke til.
Tor2502
-06 HD V-ROD CVO - Solgt -
-13 HD Roadking 110th Anniversary - Solgt -
-19 HD Ultra Limited - Tilsalgs -
-99 Honda Valkyrie CT Tourer- Selges aldri! -
-15 Honda CBF

angelon
Innlegg: 8
Registrert: 08 jun 2013, 20:46
Motorsykkelen din: Suzuki - GSXR - 600 - 2008

Re: Bekymret ved omregistrering fra lav til fulleffekt

Legg inn av angelon »

tor2502 skrev:
Jeg viste frem sykkelen på Risløkka Trafikkstasjon i Oslo, med meg var de kjempegreie.
Men det var heller ingenting de kunne satt fingrene på, alt var slik det skulle være , hadde tilogmed fått disp. på eksosanlegget
siden dette var en screami'n eagle utgave.

Krysser fingrene og ønsker lykke til.
Krysser fingrer jeg også, Eksosanlegget mitt får jeg også godkjent. Det er tidligere bekreftet, bare betale for avgiften for nytt vognkort så skulle de legge til det :)

1 liten sak i orden av 2 ting i alle fall :)

mekkern
Innlegg: 7656
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Bekymret ved omregistrering fra lav til fulleffekt

Legg inn av mekkern »

http://www.mc24.no/article.php?articleI ... tegoryID=6

tror dette er bakgrunnen for at Suzuki MÅ skifte ECU for godkjenning til fulleffekt, selv om det dreier seg om dokumentasjon på utslipp.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

angelon
Innlegg: 8
Registrert: 08 jun 2013, 20:46
Motorsykkelen din: Suzuki - GSXR - 600 - 2008

Re: Bekymret ved omregistrering fra lav til fulleffekt

Legg inn av angelon »

mekkern skrev:http://www.mc24.no/article.php?articleI ... tegoryID=6

tror dette er bakgrunnen for at Suzuki MÅ skifte ECU for godkjenning til fulleffekt, selv om det dreier seg om dokumentasjon på utslipp.
Har hørt noe om det der ja, men vil det si at det dokumentet jeg har ikke er gyldig da? Siden jeg personlig vet at det ikke er byttet noe ECU. Og hvis SVV spør meg hva som er gjort, kan jeg ikke si noe som helst... da jeg ikke vet en ting hva forhandleren har gjort tidligere.. om det er noe som er gjort i det hele tatt :/

Brukeravatar
Geir
Innlegg: 810
Registrert: 29 mar 2009, 01:24
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Sted: Sør for Bergen...

Re: Bekymret ved omregistrering fra lav til fulleffekt

Legg inn av Geir »

angelon skrev:
Geir skrev:
angelon skrev: Tviler forresten på at SVV gidder å rote rundt etter løse/klippede ledninger...
Hehe... Det er jo nettopp derfor vi har kommet hvor vi er ^^

Ble stoppet i en kontroll tidlig april, hvor de ville ha meg på teknisk kontroll.. Da rev de fanken meg opp batteri, alle sensorer som ligger under setet for å komme seg til hovedledningen. Og vips, der var de en avklipt ledning :)

Så de har nok veldig god peiling på at den er der :( Var slik jeg fant ut at det var en laveffekt sykkel egentlig :p

Tror du fremdeles det vil ordne seg?

PS... De orka ikke å sette tilbake en eneste ting de tok ut. :(
Ehh... Var det ikke forhandler som klippet ledningene i forbindelse med omregistrering fra lav til fullefekt da? Det er slik jeg oppfatter posten din her.... Det er vel det som er pointet her; å få registrert sykkelen som fulleffekt? I så fall; hva om de finner den klippede ledningen??

Det er f*nden så klart at når SVV er ute på kontroll og stopper en sykkel som skal være laveffekt så undersøker de om det er gjort endringer slik at sykkelen har høyere effekt enn vognkortet viser! Når du kommer til dem med sykkelen for å registrere den som fulleffekt har de jo ikke mer å grave etter...

Får ikke helt sammenheng i denne historien forresten; i det ene øyeblikket skriver du at "Sykkelen ble beskrevet med at den var nedplombert fra fulleffekt til laveffekt ved import." I neste øyeblikk skriver du (i fbm. teknisk kontroll der den klippte ledningen ble avdekket) at det "Var slik jeg fant ut at det var en laveffekt sykkel egentlig" :scratch

Anyway. Er forhandleren et registrert, anerkjent firma som vet hva de holdr på meg så ja; jeg tror det går bra. Er forhandleren av typen "Grøftekanten gardinstang & mc salg Ltd"; håper du treffer en hyggelig fyr på SVV. :thumleft
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

angelon
Innlegg: 8
Registrert: 08 jun 2013, 20:46
Motorsykkelen din: Suzuki - GSXR - 600 - 2008

Re: Bekymret ved omregistrering fra lav til fulleffekt

Legg inn av angelon »

For å prøve å gjøre hele historien litt klarere :)

under salget ble det fortalt at sykkelen var betalt for fulleffekt tidligere. Men at det stod et 25kw kit på sykkelen. i tillegg stod det en power commander på sykkelen. Så når jeg fikk sykkelen skulle jeg starte prosessen med å få den lovliggjort som fulleffekt.

Da viste det seg at ingenting var betalt for tidligere, dermed sa forhandleren seg villig til å betale for eventuelle kostnader.. Før jeg ble ferdig med hele denne prosessen ble jeg stoppet i Teknisk kontroll av SVV og ble bedt om å komme inn for en gjennomgang.

Jeg visste at sykkelen gikk som "full effekt" der og da, noe jeg trodde var grunnet Power Commanderen. Så jeg tok ut power commanderen for å gå gjennom kontrollen slik at jeg rakk å bli ferdig med hele søknads prosessen osv.

Da jeg kom til kontroll, viste det seg at det var enda en ledning som forårsaket at det var Full Effekt. Det var denne jeg ikke var klar over, og det var denne de påpekte der og da.

Nå har jeg fått dokument fra forhandleren om at dette er lovlig ombygd og at alt av avgifter er betalt for til tollvesenet.

Det er en meget rar historie men... Vet ikke om dette gjorde noe klarere :/

Brukeravatar
Geir
Innlegg: 810
Registrert: 29 mar 2009, 01:24
Motorsykkelen din: -95 XJ 900 Diversion, -82 KZ650SR
Sted: Sør for Bergen...

Re: Bekymret ved omregistrering fra lav til fulleffekt

Legg inn av Geir »

:knegg Mye greier... Ja, ja - forhandleren tok jo ansvar og betalte avgiften og utstyrte deg med dokumentasjon på at alt er OK i fht. registrering som fulleffekt både teknisk og økonomisk. Det er jo fulleffekt du vil ha den registrert for (?) og da skulle det jo gå beine veien hos SVV nå. Ut fra det jeg har lest meg til kan ikke jeg tro noe annet i alle fall.
Geir

1995 Yamaha XJ900 Diversion
1982 Kawasaki KZ650SR D4
-------------------------------------------------------------------------
Hvis du finner feil hos meg kan du bare beholde dem; jeg har mange flere.

angelon
Innlegg: 8
Registrert: 08 jun 2013, 20:46
Motorsykkelen din: Suzuki - GSXR - 600 - 2008

Re: Bekymret ved omregistrering fra lav til fulleffekt

Legg inn av angelon »

Hei,

Da har jeg blitt politianmeldt for "ulovlig trimming" av kjøretøy. Statens vegvesen så tvers igjennom det dokumentet som ble gitt av forhandler sykkelen ble kjøpt hos. Skiltene er klipt av og kjøretøyet står bom stille..

Har vært i kontakt med forhandleren vedrørende å heve kjøpet, men han sier seg uvillig til dette da han mener han har gjort det han skal. Så langt jeg vet, så har jeg kjøpt et kjøretøy som ikke kan brukes og ikke i lovlig tilstand. Selgeren sier dog at årsaken til at han ikke kan ta tilbake sykkelen er grunnet at hans firma Legger ned førstkommende Fredag...

Alt tyder til at dette må gå rettens vei desverre nok og nå står jeg her med forsikring på nærmere 120kr pr dag på et kjøretøy som ikke kan kjøres.

Ble visst ikke en positiv Tirsdag desverre :(

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Bekymret ved omregistrering fra lav til fulleffekt

Legg inn av Snikendeugle »

Oi snap, den er kjip 0_o

Her burde du prøve å få gjort noe i retten mot forhandleren, son har solgt deg dette og påpekt at det er i ok stand (om det hadde latt seg gjøre såklart)
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

angelon
Innlegg: 8
Registrert: 08 jun 2013, 20:46
Motorsykkelen din: Suzuki - GSXR - 600 - 2008

Re: Bekymret ved omregistrering fra lav til fulleffekt

Legg inn av angelon »

Snikendeugle skrev:Oi snap, den er kjip 0_o

Her burde du prøve å få gjort noe i retten mot forhandleren, son har solgt deg dette og påpekt at det er i ok stand (om det hadde latt seg gjøre såklart)
Nå var det visst ingen problem å få det hevet, bare så surt at slike ting tar Fryktelig lang tid via slik oppgjørsbo. Spesifikt nærmere 6-7 måneder i kø før alle andre har fått sitt ble jeg fortalt.

Vurderer å kjøre til nærmeste suzuki forhandler, strupe den ned til 34hk.. Få alt godkjent, og selge den. Burde faktisk få litt mer enn hva jeg kjøpte den for siden det er betalt 15 000 i Tollavgift så om kjøper har lyst å endre den til Fulleffekt koster det ikke mer en usle 5 lapper for å gjøre det godkjent.

Burde være et godt salgsargument iallefall :)

Selge, også gå over til en Z800. Sparer meg jo nærmere 24000 pr år i forsikring :P

Svar