Ok, går det en slange under denne røde gummiventilen? Hvor går den ut eventuelt?mekkern skrev:den røde gummidingsen under lokket er tankluftingen sjekk at slangen på den er åpen-samme med tanklokket/hullet.
Sykkelen kutter motorkraft
- thewiz
- Innlegg: 637
- Registrert: 01 apr 2013, 16:32
- Motorsykkelen din: 2018 S1000RR
- Bosted: Trondheim
Re: Sykkelen kutter motorkraft - tips?
Re: Sykkelen kutter motorkraft - tips?
Blås og se/kjenn?thewiz skrev:Ok, går det en slange under denne røde gummiventilen? Hvor går den ut eventuelt?mekkern skrev:den røde gummidingsen under lokket er tankluftingen sjekk at slangen på den er åpen-samme med tanklokket/hullet.
- thewiz
- Innlegg: 637
- Registrert: 01 apr 2013, 16:32
- Motorsykkelen din: 2018 S1000RR
- Bosted: Trondheim
Re: Sykkelen kutter motorkraft - tips?
Liten update her.
Kjørte sykkelen i ca 2 timer tidligere i dag for å undersøke om det bygde seg opp vaccum i tanken. Løfte opp tanklokket etter 1time ++ kjøring. Ingen lyd eller luftlyd
Så forløpig ser det ut som problemet er løst ! Sykkelen oppførte seg som normalt hele turen. Takk for alle tips folkens ! :)
Kjørte sykkelen i ca 2 timer tidligere i dag for å undersøke om det bygde seg opp vaccum i tanken. Løfte opp tanklokket etter 1time ++ kjøring. Ingen lyd eller luftlyd

Så forløpig ser det ut som problemet er løst ! Sykkelen oppførte seg som normalt hele turen. Takk for alle tips folkens ! :)
- thewiz
- Innlegg: 637
- Registrert: 01 apr 2013, 16:32
- Motorsykkelen din: 2018 S1000RR
- Bosted: Trondheim
Re: Sykkelen kutter motorkraft - tips?
Hmm...
Det ser ikke ut som problemet er løst likevell. Kjørte litt i dag og når jeg åpnet tanken var det vaccum der igjen.
Sykkelen har oppført seg helt normalt og har ikke fusket, men når vaccumet blir for stort vil den begynne å fuske igjen.
Det ser ikke ut som problemet er løst likevell. Kjørte litt i dag og når jeg åpnet tanken var det vaccum der igjen.
Sykkelen har oppført seg helt normalt og har ikke fusket, men når vaccumet blir for stort vil den begynne å fuske igjen.
- DrGreve
- Innlegg: 2304
- Registrert: 31 aug 2012, 01:50
- Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
- Bosted: Helgeland
Re: Sykkelen kutter motorkraft - tips?
Dukker dette problemet opp ved ett spesifikt nivå på tanken, og blir den røde luftpassasjen klemt sammen når du låser/lukker tanklokket?
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)
Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

- thewiz
- Innlegg: 637
- Registrert: 01 apr 2013, 16:32
- Motorsykkelen din: 2018 S1000RR
- Bosted: Trondheim
Re: Sykkelen kutter motorkraft - tips?
Rett etter jeg hadde blåst gjennom alle slangene til tanken og demontert scottoileren var det ikke vaccum i tanken etter 1 time + kjøring. Men i dag var det plutselig vaccum der etter ca 45 minutter med kjøring. Blir vel ikke tett sånn uten videre, så er nok ikke luftinga til tanken, eller?
Den røde under tanklokket blir klemt av tanklokket når man lukker det. Men det er et lite hull metallet som er rett over den røde ventilen når man lukker lokket. Man ser det såvidt på bildene av tanklokket jeg la ut.
Den røde under tanklokket blir klemt av tanklokket når man lukker det. Men det er et lite hull metallet som er rett over den røde ventilen når man lukker lokket. Man ser det såvidt på bildene av tanklokket jeg la ut.
- Kjellrf
- Innlegg: 1621
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Bosted: Sandefjord
Re: Sykkelen kutter motorkraft - tips?
Litt vacuum kan være normalt, da det i tanklokket er en liten ventil som krever litt vacuum før den slipper opp. Dette for å forhindre at det lukter bensin.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
- thewiz
- Innlegg: 637
- Registrert: 01 apr 2013, 16:32
- Motorsykkelen din: 2018 S1000RR
- Bosted: Trondheim
Re: Sykkelen kutter motorkraft - tips?
Mistenker at det er den røde ventilen som ligger rett under tanklokket som skaper problemer. Skal undersøke litt videre.
Et annet spørsmål. I følge servicepapirer på sykkelen ble det utført oljeskift med Castrol GPS 10W-40 Halvsyntetisk olje.
Siden oljenivået er litt lavt nå, tenkte jeg å etterfylle litt. Stakk innom bilxtra og de hadde Castrol GTX 10W-40 halvsyn. Kan jeg bruke denne til å etterfylle? Forskjellen er GPS / GTX.
I følge castrol sine nettsider anbefaler de 10W-40 4-taktsolje som jeg så bilxtra også hadde.
Hva tror folket?
Et annet spørsmål. I følge servicepapirer på sykkelen ble det utført oljeskift med Castrol GPS 10W-40 Halvsyntetisk olje.
Siden oljenivået er litt lavt nå, tenkte jeg å etterfylle litt. Stakk innom bilxtra og de hadde Castrol GTX 10W-40 halvsyn. Kan jeg bruke denne til å etterfylle? Forskjellen er GPS / GTX.
I følge castrol sine nettsider anbefaler de 10W-40 4-taktsolje som jeg så bilxtra også hadde.
Hva tror folket?
-
Onlinebiker7
- Innlegg: 1309
- Registrert: 12 feb 2011, 15:41
- Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
- Bosted: solør
Re: Sykkelen kutter motorkraft - oljetips?
Castrol GTX er vel beregnet for bil.. IKKE bruk denne på mc. Bil-olje har ikke egenskapene til å smøre motor,gir,klutsj, som den skal gjøre på sykkelen din. GPS som den hette tidligere, men som nå heter Power 1, er beregnet på mc. "Power 1" er delsyntetisk, mens "Power 1 racing" er helsyntetisk.
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:
-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)
-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)
- thewiz
- Innlegg: 637
- Registrert: 01 apr 2013, 16:32
- Motorsykkelen din: 2018 S1000RR
- Bosted: Trondheim
Re: Sykkelen kutter motorkraft - oljetips?
Ok, takk for tipset.
Da skal jeg se om jeg finner Power 1 i noen butikker :-)
Da skal jeg se om jeg finner Power 1 i noen butikker :-)
- thewiz
- Innlegg: 637
- Registrert: 01 apr 2013, 16:32
- Motorsykkelen din: 2018 S1000RR
- Bosted: Trondheim
Re: Sykkelen kutter motorkraft - oljetips?
Kan kanskje komme med en oppdatering her, siden sykkelen står vinterlagret og jeg ikke har noe bedre å gjøre på denne årstiden
Fikk kjøpt riktig olje og alt er fryd og gammen der, så takk for det.
Når det gjelder tanksituasjonen, demonterte jeg hele tanklokket for å se hva som skapte problemer med luftingen der. Under den røde proppen ( bilde på s.2) er det ingen videre hull ned i tanken..
Skjønner faktisk ingenting av hvordan denne luftingen skal fungere da det ikke er hull rett under den røde proppen. Er ikke hull noensteder bortsett fra der man fyller på selvfølgelig...
Fortsatt problemer med trykk i tanken og alle slangene som går fra under tanken har jeg blåst gjennom, men ingen av disse er nok lufting...

Fikk kjøpt riktig olje og alt er fryd og gammen der, så takk for det.
Når det gjelder tanksituasjonen, demonterte jeg hele tanklokket for å se hva som skapte problemer med luftingen der. Under den røde proppen ( bilde på s.2) er det ingen videre hull ned i tanken..
Skjønner faktisk ingenting av hvordan denne luftingen skal fungere da det ikke er hull rett under den røde proppen. Er ikke hull noensteder bortsett fra der man fyller på selvfølgelig...
Fortsatt problemer med trykk i tanken og alle slangene som går fra under tanken har jeg blåst gjennom, men ingen av disse er nok lufting...
- Barbarozza
- Innlegg: 560
- Registrert: 21 apr 2011, 15:57
- Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400
Re: Sykkelen kutter motorkraft
Så litt på tråden din, og leste gjennom...
På det ene bildet du har der du har lokket åpent ser du at det ser rustent ut...
Så jeg kopierte bildet og blåste det opp og synes at tanken din ser ut som litt rusten innvendig også, evt at du har felling innvendig av rust eller noe annet. Ikke så lett å se..men sjekk
Det andre er at når du har rust på toppen og ned sånn så har det også vært vann der, Synes du skal sjekke tanken din, og evt sjekke forgasserne dine også.. samt bensinfilteret for evt ting. Du bruker 5 min på å ta den av etter at du har tømt den
På det ene bildet du har der du har lokket åpent ser du at det ser rustent ut...
Så jeg kopierte bildet og blåste det opp og synes at tanken din ser ut som litt rusten innvendig også, evt at du har felling innvendig av rust eller noe annet. Ikke så lett å se..men sjekk
Det andre er at når du har rust på toppen og ned sånn så har det også vært vann der, Synes du skal sjekke tanken din, og evt sjekke forgasserne dine også.. samt bensinfilteret for evt ting. Du bruker 5 min på å ta den av etter at du har tømt den
Memento mori
-
Onlinebiker7
- Innlegg: 1309
- Registrert: 12 feb 2011, 15:41
- Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
- Bosted: solør
Re: Sykkelen kutter motorkraft
Hadde litt de samme "tank-tankene"Barbarozza skrev:Så litt på tråden din, og leste gjennom...
På det ene bildet du har der du har lokket åpent ser du at det ser rustent ut...
Så jeg kopierte bildet og blåste det opp og synes at tanken din ser ut som litt rusten innvendig også, evt at du har felling innvendig av rust eller noe annet. Ikke så lett å se..men sjekk
Det andre er at når du har rust på toppen og ned sånn så har det også vært vann der, Synes du skal sjekke tanken din, og evt sjekke forgasserne dine også.. samt bensinfilteret for evt ting. Du bruker 5 min på å ta den av etter at du har tømt den


Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:
-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)
-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)
- DrGreve
- Innlegg: 2304
- Registrert: 31 aug 2012, 01:50
- Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
- Bosted: Helgeland
Re: Sykkelen kutter motorkraft
Henger ikke helt i logikken rundt vakuum på tanken, men greit å sjekke lell.biker7 skrev:Hadde litt de samme "tank-tankene"Barbarozza skrev:Så litt på tråden din, og leste gjennom...
På det ene bildet du har der du har lokket åpent ser du at det ser rustent ut...
Så jeg kopierte bildet og blåste det opp og synes at tanken din ser ut som litt rusten innvendig også, evt at du har felling innvendig av rust eller noe annet. Ikke så lett å se..men sjekk
Det andre er at når du har rust på toppen og ned sånn så har det også vært vann der, Synes du skal sjekke tanken din, og evt sjekke forgasserne dine også.. samt bensinfilteret for evt ting. Du bruker 5 min på å ta den av etter at du har tømt den![]()
Greit å sjekke ut..
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)
Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

- thewiz
- Innlegg: 637
- Registrert: 01 apr 2013, 16:32
- Motorsykkelen din: 2018 S1000RR
- Bosted: Trondheim
Re: Sykkelen kutter motorkraft
Ja, det kan være at tanken har sett bedre dager, men jeg er ganske sikker på at problemet skyldes vakuum i tank og da er det bare luftinga det står på. Den røde proppen er vel luftinga? For det er ingen hull under denne proppen i metallet, så jeg skjønner ikke hvordan de har tenkt..
Sykkelen er vinterlagret for øyeblikket, men jeg skal undersøke tanken innvendig når tiden kommer.
Sykkelen er vinterlagret for øyeblikket, men jeg skal undersøke tanken innvendig når tiden kommer.