Kjedeolje/ møkk på pipene

... om verktøy, service, problemløsninger, reparasjoner og modifiseringer
Svar
gbruaset
Motorsykkelen din: 2011 Bmw F 800 GS

Kjedeolje/ møkk på pipene

Legg inn av gbruaset »

Hei. Fra tid til annen, ser jeg at det ryker litt fra eksospipene mine, på min BMW 800 GS. Dette skyles i første omgang møkk fra veien/ olje fra kjedet som går over pipene. Men nå i det siste, har det vært litt mer av det. Noen andre som er "plaget" med dette, er det uheldig , tror dere? Eller ikke noe å bry seg om.

Brukeravatar
DrGreve
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2

Re: Kjedeolje/ møkk på pipene

Legg inn av DrGreve »

gbruaset skrev:Hei. Fra tid til annen, ser jeg at det ryker litt fra eksospipene mine, på min BMW 800 GS. Dette skyles i første omgang møkk fra veien/ olje fra kjedet som går over pipene. Men nå i det siste, har det vært litt mer av det. Noen andre som er "plaget" med dette, er det uheldig , tror dere? Eller ikke noe å bry seg om.
De fleste kjedesprayene har en tendens til å sprute rundt hvis man sprayer på når kjeden er kald. Smør kjedet rett etter en kjøretur når kjedet er varmt. Og finn en spray som har god heft.
Og hvis du er sikker på at røyken kommer fra kjedesmøringen er det ikke noe å bry seg om men følg mitt råd :)
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
Kjellrf
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi

Legg inn av Kjellrf »

Hvis du smører for mye, eller har en grisete kjedeolje, vil det bygge seg opp mye drit foran ved fordrevet. Denne gugga kan igjen gå tilbake på kjedet når det blir for mye, og bli kastet rundt.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.

gbruaset
Motorsykkelen din: 2011 Bmw F 800 GS

Legg inn av gbruaset »

Jeg tror også det ryker fra gammel kjedeolje. Jeg skrudde av beskyttelses dekselet til fremdrevet, og der låg det masse gammel gøgg fra oljen. Den ligger jo bare centimeter fra eksospipene, så det er nok rester som fra tid til annen faller ned på pipene. Eller at varmen fra pipene gjør at det ryker fra restene.

Svar