oppkjøring i mai

Prat, råd og tips for dere med lett-MC, crossere o.l.
Neburern
Innlegg: 18
Registrert: 22 feb 2013, 22:27
Motorsykkelen din: Honda rebel 125cc

Re: oppkjøring i mai

Legg inn av Neburern »

Da er oppkjøring i neste uke... (Gruer meg som ei bikkje) og gleder meg like mye. Men jeg bare lurer på noen ting. Dette spørsmålet har sikkert blitt spurt før, men hva er det egentlig sensor ser etter? Jeg skjønner at han ser om du kan å håndtere en motorsykkel, men hva med det traffikale. Plassering, fart og trafikkbilde osv. Kan noen forklare dette litt mer detaljert? Hadde i såfall vært veldig fint :) takker for alle svar :-)

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: oppkjøring i mai

Legg inn av Carpa »

Sensoren ser etter dine trafikale ferdigheter og hvordan du samspiller med andre trafikanter.
At du har god oversikt over alt som skjer rundt, plasserer deg riktig i kryss og rundkjøringer o.l slik at andre trafikanter kan "lese" hvor du har tenkt deg. Overholde vikeplikter, stoppskilt, stoppe for fotgjengere, rød lys, bruke blinklys, følge med i speil og dødsoner etc....
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

jonas.johnstad
Innlegg: 18
Registrert: 28 feb 2013, 20:47
Motorsykkelen din: Honda-CBR-125-2005

Re: oppkjøring i mai

Legg inn av jonas.johnstad »

Neburern skrev:Da er oppkjøring i neste uke... (Gruer meg som ei bikkje) og gleder meg like mye. Men jeg bare lurer på noen ting. Dette spørsmålet har sikkert blitt spurt før, men hva er det egentlig sensor ser etter? Jeg skjønner at han ser om du kan å håndtere en motorsykkel, men hva med det traffikale. Plassering, fart og trafikkbilde osv. Kan noen forklare dette litt mer detaljert? Hadde i såfall vært veldig fint :) takker for alle svar :-)
Sensoren min ga uttrykk for at han var veldig opptatt av trafikkflyt! Jeg fikk f. eks. en en tilbakemelding om at jeg gjorde et smart valg i et kryss med høyreregel:
Jeg kom kjørende mot et kryss der det kom bil fra høyre. Jeg senket farten og var klar til å opprettholde vikeplikten, men så så jeg forgjengere som skulle krysse veien der han kom fra! Dette førte til at han måtte stoppe uansett, og dermed kjørte jeg. Det var sensoren veldig fornøyd med! :)

Stianlarsn
Innlegg: 49
Registrert: 25 apr 2013, 22:19
Motorsykkelen din: Yamaha yzf r125
Sted: Fredrikstad

Re: oppkjøring i mai

Legg inn av Stianlarsn »

ja, jeg har nå fått oppkjøringsdatoen, dette er på den 25. Juni, om 3 uker fra i dag. gruer meg og gleder meg, føler jeg klarer det, men vil ikke ha for store forhåpninger.

kan dere vennligst komme med tilbakemeldnger fra hva sensoren sa om deres kjøring, hva han la merke til som var dårlig og hva som var bra? så vi er litt obs på hva vi burde huske på for å enten få (+/-) for bra valg i trafikken.

jeg føler at jeg kunne klart oppkjøringa nå, sikkert mange som sier det samme, men jeg har nå øvelseskjørt i over 1 år med faren min på egen sykkel. men føles helt annerledes å kjøre med kjørelærer, her er jeg mer stressa på å ikke gjøre feil. det er som regel da jeg gjør dem. men får håpe edt går bra. kom med tips er dere snille! og helst tilbakemeldinger fra sensor, både gode og dårlige
IF YOU WANNA BE THE BEST, YOU GOTTA TAKE OUT THE BEST.

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: oppkjøring i mai

Legg inn av Carpa »

Tja, får vel prøve å være ærlig om hva sensoren sa til meg da :knegg

Sikkerhetsspørsmål: Tror jeg gjorde det meste feil og bablet litt febrilsk om noen gafler... Tilbakemeldingen jeg fikk var at jeg burde bedt han om hjelp til å løfte sykkelen opp så forhjulet sto fritt, slik at jeg kunne utføre sjekken også.... (ingen midstøtte nemlig)

Daglig sjekk: Alt bra bortsett fra at jeg burde brukt mer kraft når jeg sjekket bremsene. Han sa jeg bare skulle utføre den og at jeg ikke trengte å prate, men jeg bablet i vei om hva jeg gjorde *mas

Kjøregård: Litt vel forsiktig med bremsing i sving (det regnet og var veldig vått) og giret ikke ned til 1. gir, litt vingling i unnamanøvreringen, men krypkjøringen og bremsing i høy fart var bra.

Trafikken: God flyt og samhandling, ingenting å utsette. Påpekte som positivt at jeg hadde sneket meg inn i en luke mellom to biler i rundkjøring i saktegående trafikk. Han ble stående å vente så vi fikk en bil mellom oss, men det gjør ingenting, du skal jo kjøre som om du er alene (bare ikke mist kontakten med han, da bør du nok stoppe og vente)

Etter å ha øvelseskjørt så mye som du har gjort så har du nok en god forståelse av trafikkbildet, tror det kan være den største utfordringen for dere som ikke har kjørt bil før.
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: oppkjøring i mai

Legg inn av TheHaughom »

Stianlarsn skrev:ja, jeg har nå fått oppkjøringsdatoen, dette er på den 25. Juni, om 3 uker fra i dag. gruer meg og gleder meg, føler jeg klarer det, men vil ikke ha for store forhåpninger.

kan dere vennligst komme med tilbakemeldnger fra hva sensoren sa om deres kjøring, hva han la merke til som var dårlig og hva som var bra? så vi er litt obs på hva vi burde huske på for å enten få (+/-) for bra valg i trafikken.

jeg føler at jeg kunne klart oppkjøringa nå, sikkert mange som sier det samme, men jeg har nå øvelseskjørt i over 1 år med faren min på egen sykkel. men føles helt annerledes å kjøre med kjørelærer, her er jeg mer stressa på å ikke gjøre feil. det er som regel da jeg gjør dem. men får håpe edt går bra. kom med tips er dere snille! og helst tilbakemeldinger fra sensor, både gode og dårlige
Husk å sjekke begge veier om du skal inn på forkjørsvei. Du har også vikeplikt for andre kjøretøy som foretar forbikjøringer.
Så inn mot kryss til forkjørsvei: Selv om du skal til høyre holder det ikke å bare sjekke fra venstre. Jeg fikk påpekning om det, men mener selv jeg sjekket begge veier - men var ikke noe strykgrunn ettersom det ikke kom noen fra høyre.

Ellers var han godt fornøyd med kjøringen min. Kjøregården var han veldig imponert over, og responsen etter den trafikale delen var "Dette er jo helt klart bestått så det holder!!".
Han sa jeg hadde veldig god oversikt i trafikken, med meget gode sporvalg/plassering og samspill med andre trafikanter.
Teknisk så han også at jeg hadde god kontroll på gir/clutch og generell behandling av kjøretøyet.

Ellers er jo graverende feil som kjøring på rødt lys, brudd på vikeplikt/stoppskilt, ikke overholde vikeplikt for fotgjengere som skal krysse veien osv. direkte stryk. Gjør du ingen slike feil har du en ganske god margin, da skal man tulle ganske mye før man stryker. :thumleft
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

Stianlarsn
Innlegg: 49
Registrert: 25 apr 2013, 22:19
Motorsykkelen din: Yamaha yzf r125
Sted: Fredrikstad

Re: oppkjøring i mai

Legg inn av Stianlarsn »

Tusen hjertelig takk. dette hjelper mye, ja, jeg har god trafikkflyt og et godt trafikkbilde mener jeg selv. har også øvelseskjørt en liten Mini cooper nå i 5 måneder. ganske gøy, føler jeg får til alt greit.

jeg er som regel flink til plassering i veien, både i sving og vanlig vei, er ganske selvsikker i rundkjøringer og på høyreregel vei og forkjørsvei! men er vel mest det at nervene tar over og stresser meg allerede nå i en lang og god stund før.
jeg føler meg mer sikker på hva jeg skal gjøre og hva jeg burde øve på om jeg får fra noen som har vært igjennom dette før! takk for tips, skal ta de til meg!

her i østfold er det jo todelt oppkjøring, så er jo ferdig med daglig kontroll, kjøregård og kontrollspm. har jo oppkjøring (trafikk) den 25 ( 2 uker og 5 dager ) merker nå at det kribler i magen
IF YOU WANNA BE THE BEST, YOU GOTTA TAKE OUT THE BEST.

Neburern
Innlegg: 18
Registrert: 22 feb 2013, 22:27
Motorsykkelen din: Honda rebel 125cc

Re: oppkjøring i mai

Legg inn av Neburern »

Okey, nå kom nervene her!:)
Fikk netopp melding om oppkjøring, og det skjelver i kneerne bare jeg tenker på det.
Det hele smeller på onsdagen nå, og jeg lurer bare på noen ting, f.eks.:
Hvis man kjører på forskjørsvei og du kommer til et kryss hvor det kommer en bil fra høyre og man er selv usikker på om man er på forskjørsvei, er det ille om manstopper for bilen da? :scratch er det enstrykfeil. Jeg spør kankje ganske dumt nå men jeg er så utrolig redd for å stryke nå! Og ifølge kjørelærern så har jeg tolket det slik at alt, inkludert kjøregårdsøvelsene og sikkerhetspm og hele kjøringen Skal være plettfri for å få bestått.
Talker for alle svar og tips :thumleft
Hilsen en utrolig nervøs 16 åring som har lysttil å bestå :vs

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: oppkjøring i mai

Legg inn av DrGreve »

Er du i tvil, så se etter om det står ett skilt i krysset på kryssende vei som har spissen pekende nedover. Da er det garantert et vikepliktskilt :)
Ellers, så er forkjørsvei merket med skilt ganske regelmessig.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Neburern
Innlegg: 18
Registrert: 22 feb 2013, 22:27
Motorsykkelen din: Honda rebel 125cc

Re: oppkjøring i mai

Legg inn av Neburern »

Ok :) men ellers sånn. Jeg skjønner at det varierer fra sensor til sensor, men er de veldig strenge med dette med feil og sånn. Må alt være plettfritt for å bestå?

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: oppkjøring i mai

Legg inn av TheHaughom »

Ikke plettfritt, du må bare ikke utgjøre en fare for deg selv/andre trafikanter og at du har nok selvinnsikt til å se at du har MYE forbedringspotensiale, at du kan se egne feil osv.
Litt småfeil går greit, du er jo ikke verdensmester etter et par obligatoriske timer på en MC...

Jeg stoppet en gang for en jeg ikke hadde vikeplikt for (i kjøretime, ikke oppkjøring). Jeg trodde jeg hadde vikeplikt, men når læreren spurte svarte jeg "Han så så stressa ut, og jeg har jo god tid - så tenkte han kunne få kjøre først". Da var det helt OK og kjørelæreren oppsummerte det positivt etter kjøretimen.
Funker jo ikke i alle situasjoner, i dette tilfellet hadde han stått og ventet litt uten klar bane.

Men ja, det er mye du kan snakke deg utav om du klarer å tenke kjapt nok. :P :p
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

Brukeravatar
erlend_cbr
Innlegg: 115
Registrert: 03 apr 2013, 00:45
Motorsykkelen din: Honda CBR 600F 2011

Re: oppkjøring i mai

Legg inn av erlend_cbr »

Er nok ikke strykgrunnlag hvis resten av oppkjøringen er godt utført

Jeg hadde en omvendt situasjon på oppkjøring kl.A:

Kom til et Y-kryss, hvor jeg skulle til venste. Det kom en bil fra høyre.

Jeg har jo da vikeplikt, men siden bilen stoppet helt opp og kom liksom aldri i gang, så valgte jeg å kjøre. Sensor sa etter at kjøringen var ferdig at det var for henne den riktige beslutningen for å holde trafikkflyten i gang, og det var ingen feil registrert.
"It's all part of the game. We know the risks. No one is making us do anything, all part of the game." - Guy Martin

Stianlarsn
Innlegg: 49
Registrert: 25 apr 2013, 22:19
Motorsykkelen din: Yamaha yzf r125
Sted: Fredrikstad

Re: oppkjøring i mai

Legg inn av Stianlarsn »

Ja, idag er det bare 14 dager igjen til jeg har oppkjøring. ganske nervøs selv, prøver å leve meg inn ved at jeg tror sensor kjører bak meg hele tiden. når jeg kjører privat og med skolen.
IF YOU WANNA BE THE BEST, YOU GOTTA TAKE OUT THE BEST.

Neburern
Innlegg: 18
Registrert: 22 feb 2013, 22:27
Motorsykkelen din: Honda rebel 125cc

Re: oppkjøring i mai

Legg inn av Neburern »

Bestått!!:)
Fy fader hvor deilig. Takker for alle svar her på mc-siden.

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: oppkjøring i mai

Legg inn av Snikendeugle »

Awesome! gratulerer! : )

Har selv oppkjøring neste fredag! :o
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Svar