Er det noen som kjenner til denne? Det er jo mange KTM-varianter av mer eller mindre samme type sykkel, men jeg synes kanskje denne er den fineste. Jeg lurer på å kjøpe en som ligger til salgs nå:
2005-mod.
12.500km
Har sett på den, og den er i veldig fin stand. Drevet opp bak slik at den er enda hissigere enn originalt.
Følger med tankveske o.l.
Han vil ha 56.000,- for den. Er det en upris? Det er ikke så mange av dem å sammenlikne med her til lands, så jeg famler litt i blinde når jeg skal mene noe om pris og hva jeg får for pengene.
Hvordan er serviceintervallene og kostnadene på disse syklene? Jeg forstår det slik at man må serve ganske ofte, men at det er veldig enkelt med unntak av storservicene? Hvordan er bensinforbruket? Den bruker vel mer enn en mer økonomiske sykler, men er det helt ekstremt?
Takker for alle innspill og deling av kunnskap.
KTM Duke 2 625
-
- Innlegg: 1370
- Registrert: 18 mai 2012, 14:36
- Motorsykkelen din: KTM
Re: KTM Duke 2 625
Denne modellen heter vel egentlig 640 Duke 2.
Serviceintervallene er på hver 5000km, så er litt ofte, ja. Storservice hver 10.000km. Små service kan man ta selv, for det meste bare bytte olje/filter og sjekke ventilklaring osv.
Prisen virker ok, tatt i betraktning at han har kostet på en overhaling av toppen til et-par-og-tjue tusen for 3500km siden.
Men ja, de er litt nøye på service, disse tidlige LC4-motorene. Men jeg skjønner ikke helt hvorfor han trengte overhaling av toppen allerede etter 9000km...
KTM er billige på deler, og ikke så værst på servicepriser (avhenger av verksted), men blir jo kategorisert som et dyrt merke å eie siden det er litt plunder med de modellene som begynner å dra på åra. Spesielt det elektriske har vært litt så som så. Men; mer morro for pengene skal du dog lete lenge etter!
Ang. bensinforbruk ligger min mellom 0.35 og 0.55, dette er dog 2012 versjonen som har doble tennplugger og litt annet stasj som hjelper på. Jeg tipper mellom 0.45 og 0.6/10km avhengig av kjørestil.
Serviceintervallene er på hver 5000km, så er litt ofte, ja. Storservice hver 10.000km. Små service kan man ta selv, for det meste bare bytte olje/filter og sjekke ventilklaring osv.
Prisen virker ok, tatt i betraktning at han har kostet på en overhaling av toppen til et-par-og-tjue tusen for 3500km siden.
Men ja, de er litt nøye på service, disse tidlige LC4-motorene. Men jeg skjønner ikke helt hvorfor han trengte overhaling av toppen allerede etter 9000km...
KTM er billige på deler, og ikke så værst på servicepriser (avhenger av verksted), men blir jo kategorisert som et dyrt merke å eie siden det er litt plunder med de modellene som begynner å dra på åra. Spesielt det elektriske har vært litt så som så. Men; mer morro for pengene skal du dog lete lenge etter!
Ang. bensinforbruk ligger min mellom 0.35 og 0.55, dette er dog 2012 versjonen som har doble tennplugger og litt annet stasj som hjelper på. Jeg tipper mellom 0.45 og 0.6/10km avhengig av kjørestil.

Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000
Sjekk ut bloggen min!
Re: KTM Duke 2 625
Hm, ok. Så en god morosykkel hvis man ikke forventer en Honda (mtp. service og vedlikehold)?
-
- Innlegg: 1370
- Registrert: 18 mai 2012, 14:36
- Motorsykkelen din: KTM
Re: KTM Duke 2 625
Er du nøye med olje og filterbytte, bruker god olje og sjekker ventilene regelmessig i henhold til manual, er de gode motormessig.
Det elektriske kan være litt mer plunder, etter det jeg har lest, men nå etter 7500km på Duke 4 har jeg ikke hatt noen problemer overhodet.
Så en teardown av LC4 (2012) etter 50.000km, og konklusjonen var minimalt med slitasje på motoren.
Det elektriske kan være litt mer plunder, etter det jeg har lest, men nå etter 7500km på Duke 4 har jeg ikke hatt noen problemer overhodet.
Så en teardown av LC4 (2012) etter 50.000km, og konklusjonen var minimalt med slitasje på motoren.

Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000
Sjekk ut bloggen min!
Re: KTM Duke 2 625
Nå er vel ikke Honda det beste å sammenligne med.frankh skrev:Hm, ok. Så en god morosykkel hvis man ikke forventer en Honda (mtp. service og vedlikehold)?
Hadde en 2008 mod. Transalp og den hadde intervall på 6000 km. Latterlig lite.
Men liten service på 5000 km som inkl. ventiljustering, lurer jeg på hva en stor på 10.000 innebærer på Ktm siden normalt er det noe som blir utført kun på større servicer. På min Ducati, hver 24.000 km. Yamaha R1 har ventilsjekk på 48.000 km. osv.
Re: KTM Duke 2 625
Neida - Honda er spesiellt. Jeg tenker på Honda som noe man nesten aldri trenger å ta service på, men det finnes åpenbart unntak. Jeg har kjørt Ducati til nå, og jeg misunner deg den nyere Ducatien din med 24.000 intervaller. Jeg har alltid hatt 10.000, og da snakker vi om 7-12.000,- kr. hver gang.simpson skrev:Nå er vel ikke Honda det beste å sammenligne med.frankh skrev:Hm, ok. Så en god morosykkel hvis man ikke forventer en Honda (mtp. service og vedlikehold)?
Hadde en 2008 mod. Transalp og den hadde intervall på 6000 km. Latterlig lite.
Men liten service på 5000 km som inkl. ventiljustering, lurer jeg på hva en stor på 10.000 innebærer på Ktm siden normalt er det noe som blir utført kun på større servicer. På min Ducati, hver 24.000 km. Yamaha R1 har ventilsjekk på 48.000 km. osv.
Men ja -jeg er også litt nysgjerrig på hva en storservice er på KTM. Men jeg tipper at ventilsjekk/justering er mindre komplisert på en ensylindret motor enn en fireventilers Ducati? Ihvertfall virker det som om ganske mange tar disse tingene selv?
-
- Innlegg: 1370
- Registrert: 18 mai 2012, 14:36
- Motorsykkelen din: KTM
Re: KTM Duke 2 625
Ventiljustering er i storservice, hver 10.000km på 640.
Men kan være fordel å sjekke ventilene hver 5.000km sammen med olje/filterbytte osv. Er ikke en veldig omfattende jobb.
Nye LC4 (2012) har liten service hver 10.000km og storservice hver 20.000km.
Men kan være fordel å sjekke ventilene hver 5.000km sammen med olje/filterbytte osv. Er ikke en veldig omfattende jobb.
Nye LC4 (2012) har liten service hver 10.000km og storservice hver 20.000km.

Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000
Sjekk ut bloggen min!
Re: KTM Duke 2 625
Tror nok det er litt mer jobb med desmodromiske ventiler og to sylindre enn det er på en endunker ja.frankh skrev:Neida - Honda er spesiellt. Jeg tenker på Honda som noe man nesten aldri trenger å ta service på, men det finnes åpenbart unntak. Jeg har kjørt Ducati til nå, og jeg misunner deg den nyere Ducatien din med 24.000 intervaller. Jeg har alltid hatt 10.000, og da snakker vi om 7-12.000,- kr. hver gang.simpson skrev:Nå er vel ikke Honda det beste å sammenligne med.frankh skrev:Hm, ok. Så en god morosykkel hvis man ikke forventer en Honda (mtp. service og vedlikehold)?
Hadde en 2008 mod. Transalp og den hadde intervall på 6000 km. Latterlig lite.
Men liten service på 5000 km som inkl. ventiljustering, lurer jeg på hva en stor på 10.000 innebærer på Ktm siden normalt er det noe som blir utført kun på større servicer. På min Ducati, hver 24.000 km. Yamaha R1 har ventilsjekk på 48.000 km. osv.
Men ja -jeg er også litt nysgjerrig på hva en storservice er på KTM. Men jeg tipper at ventilsjekk/justering er mindre komplisert på en ensylindret motor enn en fireventilers Ducati? Ihvertfall virker det som om ganske mange tar disse tingene selv?
Hadde en 748 før og det er godt at de har lenger intervaller på Testastrettamotorene i forhold de elder Desmoquattro ja.
Skal ha min inn til Løvaas ganske snart for 24.000 km og det går med rundt 12.000 kr om ikke det dukker opp noe unormalt :-)å
Re: KTM Duke 2 625
Testastrettamotorene kom jo først på 998, og ble videreført i 999/749, og der er det også 10.000km intervaller. Det er vel bare noen av de som kom etter det som begynte å få lengre intervaller. Vet ikke om 1098/1198 (fra 2007 til 2012) har mer enn 10.000? Hadde ikke inntrykk av det. Men i det minste har Panigalen 24.000, såvidt jeg vet, noe som jo er enda en ting som gjør den til den mest japanske Ducatien hittil.simpson skrev:Tror nok det er litt mer jobb med desmodromiske ventiler og to sylindre enn det er på en endunker ja.frankh skrev:Neida - Honda er spesiellt. Jeg tenker på Honda som noe man nesten aldri trenger å ta service på, men det finnes åpenbart unntak. Jeg har kjørt Ducati til nå, og jeg misunner deg den nyere Ducatien din med 24.000 intervaller. Jeg har alltid hatt 10.000, og da snakker vi om 7-12.000,- kr. hver gang.simpson skrev:Nå er vel ikke Honda det beste å sammenligne med.frankh skrev:Hm, ok. Så en god morosykkel hvis man ikke forventer en Honda (mtp. service og vedlikehold)?
Hadde en 2008 mod. Transalp og den hadde intervall på 6000 km. Latterlig lite.
Men liten service på 5000 km som inkl. ventiljustering, lurer jeg på hva en stor på 10.000 innebærer på Ktm siden normalt er det noe som blir utført kun på større servicer. På min Ducati, hver 24.000 km. Yamaha R1 har ventilsjekk på 48.000 km. osv.
Men ja -jeg er også litt nysgjerrig på hva en storservice er på KTM. Men jeg tipper at ventilsjekk/justering er mindre komplisert på en ensylindret motor enn en fireventilers Ducati? Ihvertfall virker det som om ganske mange tar disse tingene selv?
Hadde en 748 før og det er godt at de har lenger intervaller på Testastrettamotorene i forhold de elder Desmoquattro ja.
Skal ha min inn til Løvaas ganske snart for 24.000 km og det går med rundt 12.000 kr om ikke det dukker opp noe unormalt :-)å
-
- Innlegg: 1370
- Registrert: 18 mai 2012, 14:36
- Motorsykkelen din: KTM
Re: KTM Duke 2 625
Til sammenligning (dette er Duke 4) så er servicepriser noenlunde dette:
- Førstegangsservice: 1400 kr
- Liten service (hver 5000km på 640): 2800 kr
Storservice vet jeg ikke da jeg ikke har sett noen priser på det enda.
- Førstegangsservice: 1400 kr
- Liten service (hver 5000km på 640): 2800 kr
Storservice vet jeg ikke da jeg ikke har sett noen priser på det enda.

Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000
Sjekk ut bloggen min!