
Punktert dekk og dekkskum
Re: Punktert dekk og dekkskum
Får skrive litt mer jeg og da, bare så folk ikke trur æ e på bærtur..
Først: let etter fremmedelementer i dekket-fjern dette med ei tang eller no, eller anse fremmedelemtet som en "plugg" til du komnmer deg hjem..skum! :)
Så: er skaden i slitasjebanen, forsøk skum, men helst plugg og CO2..fins greie sett på Biltema. Er skaden i siden...hvordan klarte du det?
..kaser tvert/bergingsbil..let frem whiskyen i ny og ne mens du venter på nytt dekk fra den svindyre lokale sjappa :-)å
Deretter: skal du kjøre jævli fort, bytt dekk snarest mulig. Om ikke kjør til det er utslitt, men følg med på lufttrykket utkentlig. Kjøp deg en brukbar måler til dette.

Først: let etter fremmedelementer i dekket-fjern dette med ei tang eller no, eller anse fremmedelemtet som en "plugg" til du komnmer deg hjem..skum! :)
Så: er skaden i slitasjebanen, forsøk skum, men helst plugg og CO2..fins greie sett på Biltema. Er skaden i siden...hvordan klarte du det?

Deretter: skal du kjøre jævli fort, bytt dekk snarest mulig. Om ikke kjør til det er utslitt, men følg med på lufttrykket utkentlig. Kjøp deg en brukbar måler til dette.
- fikse
- Innlegg: 953
- Registrert: 28 apr 2011, 19:48
- Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
- Bosted: Sund, Sotra, vest for Bergen
Re: Punktert dekk og dekkskum
ZZR-Erling; Er ikke du stadig på bærtur da?
Seriøst: Godt oppsummert

Seriøst: Godt oppsummert

Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!
Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)
Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)
- Kjellrf
- Innlegg: 1621
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Bosted: Sandefjord
Re: Punktert dekk og dekkskum
Skum skal ikke brukes i dekk med slange, kun i slangeløse dekk.SuperMorten skrev:I frykt for å spore av, selv om det vel er gjort for lenge siden, vil jeg bare fortelle om bakgrunnen for at jeg ville byttet umiddelbart. I min ungdom kjørte jeg lett. Hadde en Honda CB100. En dag i 1986 smalt fordekket. Det sa bokstavelig talt "pang". Farten var mellom 80 og 100, og det er ikke min skyld at jeg sitter her idag.
Sent from my GT-I9300
Jeg gjorde tabben å fylle skum i slangedekk (hva gjør man ikke en søndag ettermiddag for å komme hjem), og den slangen "eksploderte" noen km seinere. Med full oppakning og madammen bakpå, var ikke det så kjekt. Hadde heldigvis ikke mer enn 60, og holdt meg på hjula og på veien.
En sånn "eksplosjon", får man ikke med slangeløse dekk.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
- Carpa
- Innlegg: 4918
- Registrert: 20 aug 2012, 11:49
- Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
- Bosted: Røyken
Re: Punktert dekk og dekkskum
Det sto på den boksen vi brukte at den IKKE skal brukes på dekk med slange.Kjellrf skrev:Skum skal ikke brukes i dekk med slange, kun i slangeløse dekk.SuperMorten skrev:I frykt for å spore av, selv om det vel er gjort for lenge siden, vil jeg bare fortelle om bakgrunnen for at jeg ville byttet umiddelbart. I min ungdom kjørte jeg lett. Hadde en Honda CB100. En dag i 1986 smalt fordekket. Det sa bokstavelig talt "pang". Farten var mellom 80 og 100, og det er ikke min skyld at jeg sitter her idag.
Sent from my GT-I9300
Jeg gjorde tabben å fylle skum i slangedekk (hva gjør man ikke en søndag ettermiddag for å komme hjem), og den slangen "eksploderte" noen km seinere. Med full oppakning og madammen bakpå, var ikke det så kjekt. Hadde heldigvis ikke mer enn 60, og holdt meg på hjula og på veien.
En sånn "eksplosjon", får man ikke med slangeløse dekk.
Må har vært en kjip opplevelse, godt det gikk bra.
Takk for mange gode innspill, har ikke klart å lokalisere hullet enda men skal sjekkes nærmere i morgen. Dekket er fortsatt hardt så det tyder jo på at lekkasjen er stoppet......
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Bosted: Åsgårdstrand
Re: Punktert dekk og dekkskum
Husker ikke om det var med eller uten slange. Sikkert med. Uansett, hadde ikke fyllt noe skum forut for episoden. Det var bare en ren punktering, riktignok av den eksplosive sorten. Med det i bakhodet skal ihvertfall mine dekk være i perfekt stand. Hvor ofte punkterer man egentlig? Jeg har ikke punktert siden den gang i 86 (kanskje det var 87) :-)Kjellrf skrev:Skum skal ikke brukes i dekk med slange, kun i slangeløse dekk.SuperMorten skrev:I frykt for å spore av, selv om det vel er gjort for lenge siden, vil jeg bare fortelle om bakgrunnen for at jeg ville byttet umiddelbart. I min ungdom kjørte jeg lett. Hadde en Honda CB100. En dag i 1986 smalt fordekket. Det sa bokstavelig talt "pang". Farten var mellom 80 og 100, og det er ikke min skyld at jeg sitter her idag.
Sent from my GT-I9300
Jeg gjorde tabben å fylle skum i slangedekk (hva gjør man ikke en søndag ettermiddag for å komme hjem), og den slangen "eksploderte" noen km seinere. Med full oppakning og madammen bakpå, var ikke det så kjekt. Hadde heldigvis ikke mer enn 60, og holdt meg på hjula og på veien.
En sånn "eksplosjon", får man ikke med slangeløse dekk.
Sent from my GT-P7500 using Tapatalk 2
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
- fikse
- Innlegg: 953
- Registrert: 28 apr 2011, 19:48
- Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
- Bosted: Sund, Sotra, vest for Bergen
Re: Punktert dekk og dekkskum
CB-en hadde spilefelger og slange :-)
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!
Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)
Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)
Re: Punktert dekk og dekkskum
En sånn opplevelse har jeg hatt også, for mange år siden.Kjellrf skrev:Skum skal ikke brukes i dekk med slange, kun i slangeløse dekk.SuperMorten skrev:I frykt for å spore av, selv om det vel er gjort for lenge siden, vil jeg bare fortelle om bakgrunnen for at jeg ville byttet umiddelbart. I min ungdom kjørte jeg lett. Hadde en Honda CB100. En dag i 1986 smalt fordekket. Det sa bokstavelig talt "pang". Farten var mellom 80 og 100, og det er ikke min skyld at jeg sitter her idag.
Sent from my GT-I9300
Jeg gjorde tabben å fylle skum i slangedekk (hva gjør man ikke en søndag ettermiddag for å komme hjem), og den slangen "eksploderte" noen km seinere. Med full oppakning og madammen bakpå, var ikke det så kjekt. Hadde heldigvis ikke mer enn 60, og holdt meg på hjula og på veien.
En sånn "eksplosjon", får man ikke med slangeløse dekk.
Punktering, skum inn i slange og kjørte videre. Poff og ikkeno luft i bakhjulet, jeg var utenfor hvitstripene på begge sider før jeg fikk stoppet. Den gangen stod det ingenting på flaska om at den ikke skulle brukes på slangedekk.
Re: Punktert dekk og dekkskum
spinner man videre på en slik tanke bør man vel seriøst vurdere om man egentlig skal kjøre motorsykkel?knutk skrev: Gode dekk er vår livsforsikring. For hver sving eller oppbremsing vi gjør er vi 100% prisgitt at dekket holder. Dekket skal bare svikte en gang-- så er det kvelden--
Hvorfor kjipe ut og kjøre rundt i uvisshet for å spare en lusen tusenlapp? Her må man selvsagt sette seg ned å spørre seg selv: Hvor mye er jeg og livet mitt verdt?
Da er det vel kanskje for farlig å kjøre sykkel i det hele tatt?
- tagesk
- Innlegg: 2274
- Registrert: 05 nov 2008, 12:08
- Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
- Bosted: Toscana, Italia
- Kontakt:
Re: Punktert dekk og dekkskum
Jeg har fått spiker og skruer i dekk, både foran og bak.AJ skrev: Har punktert bakhjul to ganger. Begge ganger ble det brukt pluggsett og pluggingen ble utført av folk fra Falck og Viking uten at hjulet ble tatt av. Dvs. at pluggingen ble gjort utenfra og inn - fra slitebanen ved å stikke opp hullet med dertil egnet verktøy for deretter å tre inn lappelissa med den store nålen som følger med i dekkrep.settet.
Begge dekkene ble deretter brukt resten av levetiden uten problemer.
Mine plugg-sett kjøper jeg hos Louis.de; nettopp slike "lisser" som AJ beskriver.
Koster flere euro for et sett med ti "lisser" og verktøy.
At et dekk er plugget er ikke grunn til å skifte det.
Jeg som skal ha 3.0 i bakdekket, jeg gidder ikke dra på en plastpose ful av CO2-patroner.
En liten 12V kompressor gjør susen.
Det tar sikkert et kvarter å fylle bakdekket, men mens det skjer pakker jeg sammen
og avstår fra å røyke.
[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
- Kjellrf
- Innlegg: 1621
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Bosted: Sandefjord
Re: Punktert dekk og dekkskum
MC-Artikler AS har lappesaker:
http://www.mcartikler.no/index.php?main ... ath=69_570" onclick="window.open(this.href);return false;
:-)
http://www.mcartikler.no/index.php?main ... ath=69_570" onclick="window.open(this.href);return false;
:-)
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
- Carpa
- Innlegg: 4918
- Registrert: 20 aug 2012, 11:49
- Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
- Bosted: Røyken
Re: Punktert dekk og dekkskum
De hørte jeg om for bare noen få uker siden og de holder jo til rett nedi gata her. Må nok ta meg en tur ditKjellrf skrev:MC-Artikler AS har lappesaker:
http://www.mcartikler.no/index.php?main ... ath=69_570" onclick="window.open(this.href);return false;
:-)

Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
Re: Punktert dekk og dekkskum
Godt spørsmål.pelsen skrev:spinner man videre på en slik tanke bør man vel seriøst vurdere om man egentlig skal kjøre motorsykkel?knutk skrev: Gode dekk er vår livsforsikring. For hver sving eller oppbremsing vi gjør er vi 100% prisgitt at dekket holder. Dekket skal bare svikte en gang-- så er det kvelden--
Hvorfor kjipe ut og kjøre rundt i uvisshet for å spare en lusen tusenlapp? Her må man selvsagt sette seg ned å spørre seg selv: Hvor mye er jeg og livet mitt verdt?
Da er det vel kanskje for farlig å kjøre sykkel i det hele tatt?
Om man skal rote seg bort i det alvorlige hjørnet en sen fredagskveld kan man jo begynne med å konstatere at det stort sett er to sikre ting her i livet, skatten og døden. Mens førstnevnte er en årlig plage er sistnevnte engangsfenomen for hver av oss. Utfordringen ligger jo i å ikke fremskynde prosessen.
Mange aktiviteter man driver med inneholder en grad av fare. Det være seg fjellklatring, fallskjermhopping, dykking etc.
Motorsykler og biler eksponerer oss også for muligheter til å fremskynde prosessen. Nesten daglig leser vi om ulykker i trafikken og minner oss om hvor skjørt livet kan være.
Gjenganger for de fleste risiko-aktiviteter er at utøveren reduserer risikonivået til et akseptabelt nivå ved å ta forholdsregler.
I så måte er vel MC-hobbyen ikke av de aktiviteter hvor eksponeringen rundt sikkerhet er sterkest. Riktig nok forsøker kjøreskolene å prente holdningen inn i skallen på elevene sine, men slike som undertegnede, som lærte seg selv, og oppkjøringen bestod av 5 minutt rundt kvartalet, er sikkerhetstenkingen mer tilfeldig.
De fleste har oppfattet at kjøreutstyr er nyttig, men for mange blir selv bruk av en gul vest å trekke det for langt.
Nå skal jeg ikke dra i gang en vest-diskusjon. Men når det gjelder krav utover kjøreutstyr og synlighet blir holdningen mer varierende.
Kjøper man bremseklosser tenker for eksempel mange kun pris. Om man i en gitt situasjon kanskje ved riktig utstyr kunne bremse 2 m kortere, eller mer kontrollert, vil de fleste tenke på som en søkt og tøysete fremstilling.
Vel, poenget mitt med innlegget om skadet dekk er at dekket er en sentral del av vårt være eller ikke-være på vegen. Ta et utslitt dekk og se hvor tynt det egentlig er, kordlaget utgjør kun noen få mm. Tynne tråder er vevd inn i et gitt mønster, og dette skal holde oppbremsinger, G-krefter i sving og holde selv om man treffer en hump i veibanen under maks belastning.
En skadet kord vil svekke dekket. Ved pen kjøring, som utgjør 99% av tiden hjulet snurrer rundt er korden sterk nok til å tolerere en del svekkelser og like vel holde.
Men om en tenker sikkerhet i andre aktiviteter betraktes 99% som dårlige odds. Det er bakgrunnen for mitt innlegg. I min verden koster dekk så lite i forhold til et potensielt uhell at enhver tvil om dekkets styrke kvalifiserer til å halte seg hjem og skifte dekk ved første anledning.
Jeg har ikke fasit, og folk må gjøre som de vil. Jeg bare fronter mitt synspunkt som jeg praktiserer for meg selv.
- tagesk
- Innlegg: 2274
- Registrert: 05 nov 2008, 12:08
- Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
- Bosted: Toscana, Italia
- Kontakt:
Re: Punktert dekk og dekkskum
Det farlige (no pun intended) med å bruke et tall (99 her hos deg) er at det er nor håndfast som man kan spørre om. 99 kan ikke være en mening, det må være noe du vet. Jeg har vanskelig for å tro at du har dekning for tallet 99.knutk skrev: Men om en tenker sikkerhet i andre aktiviteter betraktes 99% som dårlige odds. Det er bakgrunnen for mitt innlegg. I min verden koster dekk så lite i forhold til et potensielt uhell at enhver tvil om dekkets styrke kvalifiserer til å halte seg hjem og skifte dekk ved første anledning.
Kanskje det riktige tallet er 99,99. Og da, se du, blir bildet anderledes. Om det er 0,01% sjanse for at dekket mitt punkterer akkurat der det punkterte sist (for det er dét vi snakker om), og et nytt dekk koster 150 euro, ja da tipper det lett andre veien.
Selv om jeg ikke har tro på tallet 99, hovedsakelig fordi du ikke kan dokumentere at det er riktig, så er jeg enig i fremgangsmåten: Alt man gjør skal ha et rasjonale bak seg. Jeg kjører med gul (vel orange) vest i by og tettbygd strøk. Hvorfor ikke på landevei? Der er trafikkbildet så oversiktlig at jeg tror alle lysene jeg har hengte på sykkelen gjør nytten. Og påkjørt fra siden på landevei? Kan ikke skje. Og man trenger ikke å ta grep mot noe som ikke kan skje.
Da er vi tilbake til dekket.
Her i Toscana har alle motorsykkel eller moped. Tror du 16-åringer kjøper et nytt dekk om det kan plugges? Derfor finnes det her betydelig mer erfaring med plugging enn det vi har i Norge. Alle jeg kjenner (her nede) er enige i at en plugg som er satt skikkelig i, det er helt uproblematisk. Husk: Pluggen vulkaniserer og blir en del av dekket. Pluggen er altså ikke som en treplugg som henger fast med litt lim: Den er fullt og helt en del av dekket.
Nå kan man kanskje si at man bør tenke forskjellig på foran og bak. Kanskje det, men bakdekket utsettes for mer krefter, og punkterer oftere (uten at jeg vet hvorfor). Så kanskje kan man finne statistisk grunnlag for å si at nettopp fordi fordekket er mindre utsatt så er sjansen mindre for at det skal bli problemer. Men her, tror jeg, er man langt ute i marginene. Da er det, for eksempel, viktigere å vurdere når man er ute og kjører.
Jeg vil tro at det er mye farligere å kjøre på lørdagskvelder og søndag for middag (når Bestefar er ute) enn på en tirsdag formiddag. Men dette vet jeg ingenting om.
Uansett - Jeg tror det viktigste med plugging er at man lærer seg å gjøre det. Øve. Når det er på tide å skifte dekk, da skrur man en skrue inn i dekket (husk briller!), drar den ut med et kubein, og setter inn en plugg. Ikke i regnet og mørket i fullt kjøreutstyr, men i ro og mak på gårdsplassen. Uken før du skal skifte dekke er en fin tid å sette inn ti plugger i dekket.
Men, som det er sagt: Aldri på siden av dekket; da skal det skiftes.
[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
Re: Punktert dekk og dekkskum
Skal ikke gjøre dette til en diskusjon om 99% er riktig verdi. Ei heller om plugging er en god løsning.
Utgangspunktet her var et hjul som mistet luften, og skadeomfanget på skaden er så langt ukjent.
Om man reparerer et dekk har man undersøkt dekket og vurdert skadeomfanget, og man går videre basert på hva man vet.
Om man står med et dekk som har mistet luften av ukjent grunn og bare kjører skum inn så det blir tett, vel da vet man ikke omfanget av skaden. Trolig er skaden til å leve med, men man kan ikke være sikker. Poenget er: hvordan forholder man seg til noe man ikke vet? Man tror det er ok.
I min verden hører troen til i kirka, ikke på bakhjulet.
Noe helt annet:
Vi punkterer oftest på bakhjulet fordi spiker, stifter etc blir kastet opp av fremhjulet og deretter overkjørt av bakhjulet.
Utgangspunktet her var et hjul som mistet luften, og skadeomfanget på skaden er så langt ukjent.
Om man reparerer et dekk har man undersøkt dekket og vurdert skadeomfanget, og man går videre basert på hva man vet.
Om man står med et dekk som har mistet luften av ukjent grunn og bare kjører skum inn så det blir tett, vel da vet man ikke omfanget av skaden. Trolig er skaden til å leve med, men man kan ikke være sikker. Poenget er: hvordan forholder man seg til noe man ikke vet? Man tror det er ok.
I min verden hører troen til i kirka, ikke på bakhjulet.
Noe helt annet:
Vi punkterer oftest på bakhjulet fordi spiker, stifter etc blir kastet opp av fremhjulet og deretter overkjørt av bakhjulet.