LordShaft - *KTM 1290 Super Adventure*

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Welshen
Innlegg: 442
Registrert: 27 okt 2010, 11:43
Motorsykkelen din: ?? Uten mc, men plutselig
Sted: Vestsida

Re: LordShaft - *Prøver å finne ny hjelm*

Legg inn av Welshen »

Hei. Jeg har kjørt med Shoei i to år, og sleit med at det var trangt i kinna.... mulig jeg er noe brei akkurat der, men det gikk seg aldri til. Det betydde at jeg "beit meg i kinna med hjelmen på....

Kjøpte meg schuberth c3 nå og den satt på en helt annen måte. Prøvde flere forskjellige som han hadde på HOF mc og fant ut at det ble C3.... de nye Shoei hjelmene var også for smale rundt kinna.... men vi er jo skrudd litt forskjellig sammen så prøv så mange du kan.

C3 var bedre på hodet enn c3 pro for meg, var et eller annet i nakken som ikke passet helt.... så dermed "sparte" jeg de 5-600 kr.... Fornøyd nå og den begynner allerede og sitte som støpt..... Stille er det også i forhold til Shoei hjelmen jeg hadde før.
I don`t care about little things.....

Tidligere tohjulte:

Tempo Trygg modell 080 82 modell
Suzuki GSF 650SA ABS 06 modell

BMW F650GS 11 modell

Brukeravatar
erlend_cbr
Innlegg: 115
Registrert: 03 apr 2013, 00:45
Motorsykkelen din: Honda CBR 600F 2011

Re: LordShaft - *Prøver å finne ny hjelm*

Legg inn av erlend_cbr »

GT Air

Hadde det vært meg som skulle på hjelmhandling i dag, så er jeg ikke i tvil om hva jeg skulle ha valgt.

Se her, fant en i hvit som du ønsket deg ;-)

Bilde
"It's all part of the game. We know the risks. No one is making us do anything, all part of the game." - Guy Martin

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: LordShaft - *Prøver å finne ny hjelm*

Legg inn av LordShaft »

Da har jeg hatt meg en lang dag med prøving av alt som er å oppdrive av hjelmer i de forskjellige butikkene her i Bergen :redface

X-light, Schubert, Nolan, og ISS skal bare ikke ned på padden min.... Det er bare ikke riktig i forhold til mitt hode.

Shark er god, men som noen sier... Ikke helt 100%, selv om den sitter godt.

Shoei, Arai og HJC er definitivt de hjelmene som sitter som støpt på min planet. Utrolig behagelig passform og veldig gode løsninger.
Ble faktisk veldig imponert over kvalitetsinntrykket på HJC sin topp modell (r-pha 10 +)

Problemet er jo at veldig få butikker her i Bergen har mulighet å ta inn de hjelmene jeg har lyst på. Mc-Marine kunne skaffe Shoei X-spirit 2 på 2 dager om jeg ønsket det.... men prisen er litt avskrekkende :redface 6500,-

Handler jeg på nett derimot.
Bilde
4329,- men må handle sotet visir i tillegg.... :roll

Bilde
2429,- og det følger med sotet visir :prf

Bilde
3643,- og det følger med sotet visir :prf

Sånn rent økonomisk sett er det helt klart lettest å falle mot HJC, men designet på shoei hjelmen er utrolig pent å se på :thumleft
Får gå noen runder med meg selv før jeg eventuellt trykker på kjøp knappen i kveld :scratch

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: LordShaft - *Prøver å finne ny hjelm*

Legg inn av LordShaft »

Da er hjelm på vei i posten :thumleft

Ble en Shoei X-Spirit 2
Blir spennende å se hvor lang tid de klarer å bruke fra UK til Norge :-k Satse på at det ikke går alt for mange dagene ;-)

Ser de har "tilbud" på dressen min på nettet for tiden også... Spørs om jeg ikke må finne meg råd til å kjøpe dress også denne sesongen :P :p
En ting er hvertfall sikkert. Det blir 2-delt dress ved neste kjøp. Så jeg kan kjøpe meg forskjellige størrelse bukse og jakke. Ikke godt å finne heldress som passer optimalt til denne skrotten :-)å

Brukeravatar
Alas
Innlegg: 128
Registrert: 01 apr 2013, 17:04
Motorsykkelen din: Triumph Tiger 800 XC 2013
Sted: Bergen

Re: LordShaft - *Pakke på vei i posten. igjen*

Legg inn av Alas »

Kul hjelm! Driver og ser litt på en Shoei Neotec, åpningshjelm riktignok, men så har jeg ikke et sånt fartsmonster som det du har heller :lol

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: LordShaft - *Pakke på vei i posten. igjen*

Legg inn av LordShaft »

Jeg skal være tilbøyelig å si at jeg kanskje har kjøpt mere hjelm enn jeg strengt talt trenger.... men denne hadde helt klart fetest form og design :-) Ikke vil jeg ha innebygget solvisir heller. Det er jo uhørt å kjøre R sykkel med touringhjelm =; :redface

Shoei er desidert den hjelmen som sitter best på padden min. Ikke noe dumt valg det Øyvind.
Men hvorfor går du får åpningshjelm? Er det ikke mye mer støy med disse en helhjelmer? :scratch

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: LordShaft - *Pakke på vei i posten. igjen*

Legg inn av Snikendeugle »

Nesten offtopic, men UPS lovte det som sto på planned delivery date 20/06

"Oslo, Norway 06/20/2013 6:33 A.M. Out For Delivery "

-Visiret mitt. Da tar det nok ikke lange tiden før du får hjelmen din heller :)

Nesten litt artig at det går fortere å bestille noe fra UK enn nettsjapper i Norge.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
KydeX
Innlegg: 546
Registrert: 04 jul 2012, 13:23
Motorsykkelen din: Honda VFR1200F

Re: LordShaft - *Pakke på vei i posten. igjen*

Legg inn av KydeX »

LordShaft skrev: Men hvorfor går du får åpningshjelm? Er det ikke mye mer støy med disse en helhjelmer? :scratch
Generelt sett, ja, men ikke alltid. Schuberth C3 er f.eks meget god på støyreduksjon og er faktisk hakket bedre enn deres egen S2 helhjelm.

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: LordShaft - *Pakke på vei i posten. igjen*

Legg inn av LordShaft »

Snikendeugle skrev:Nesten offtopic, men UPS lovte det som sto på planned delivery date 20/06

"Oslo, Norway 06/20/2013 6:33 A.M. Out For Delivery "

-Visiret mitt. Da tar det nok ikke lange tiden før du får hjelmen din heller :)

Nesten litt artig at det går fortere å bestille noe fra UK enn nettsjapper i Norge.
På min står det 25 som delivery :-) Så satser på at det går like smooth med leveringen min :prf
KydeX skrev:
LordShaft skrev: Men hvorfor går du får åpningshjelm? Er det ikke mye mer støy med disse en helhjelmer? :scratch
Generelt sett, ja, men ikke alltid. Schuberth C3 er f.eks meget god på støyreduksjon og er faktisk hakket bedre enn deres egen S2 helhjelm.
Det er jo utrolig bra at åpningshjelmene er kommet så bra etter de siste årene. Husker for noen år tilbake, da var det helt håpløs forskjell.
Men hva får folk til å velge åpningshjelm framfor hel? Hva er nytteverdien?

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: LordShaft - *Pakke på vei i posten. igjen*

Legg inn av SuperMorten »

LordShaft skrev: Men hva får folk til å velge åpningshjelm framfor hel? Hva er nytteverdien?
I mitt tilfelle da, kjører jeg hjemmefra, og rett ut på motorveien. Lukker selvsagt hjelmen. Kommer inn til Oslo, det er sommer (vi kjører jo stort sett bare i den varme årstiden), det går sakte, det er lyskryss for hvert kvartal. Da er det ubeskrivelig deilig å få litt luft. Det gjelder forsåvidt alle stopp man gjør, da er det veldig behagelig å åpne og få litt luft i stedet for å rive av seg hjelmen og lete etter et sted å henge/legge den.
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: LordShaft - *Pakke på vei i posten. igjen*

Legg inn av Snikendeugle »

Jeg valgte eeegentlig S2 hjelmen, men da den ikke var på lager fikk jeg tilbud av Hof-mc om å få C3 pro til samme pris : ) (han kom også med store oppramsinger om hvorfor S2 var et dårlig kjøp.. :p)

Rent funksjonsmessig har det ikke så mye å si for meg om det er en åpningshjelm eller ikke, da eneste gangene jeg "åpner" den, er når jeg tar den av og på. Det er jo en knall helhjelm bortsett fra det :)
Den sitter jo også ekstra godt rundt halsen og haka (kan ikke ta av hjelmen mens den er lukket igjen) som hjelper endel på støy også.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
KydeX
Innlegg: 546
Registrert: 04 jul 2012, 13:23
Motorsykkelen din: Honda VFR1200F

Re: LordShaft - *Pakke på vei i posten. igjen*

Legg inn av KydeX »

LordShaft skrev: Men hva får folk til å velge åpningshjelm framfor hel? Hva er nytteverdien?
Tja, man trenger ikke ta hjelmen av for å bare ta en kort stopp. F.eks synes jeg det er digg å åpne den når jeg skal fylle bensin. Man har også muligheten til å drikke uten å måtte ta av hjelmen. Eller kysse kona uten at vi må ta av hjelmene ;) Jeg synes ihvertfall det er veldig praktisk, men det blir jo opp til hver enkelt å vurdere nytteverdien.

Brukeravatar
Desmo
Innlegg: 3400
Registrert: 02 nov 2008, 12:52

Re: LordShaft - *Pakke på vei i posten. igjen*

Legg inn av Desmo »

LordShaft skrev:Men hva får folk til å velge åpningshjelm framfor hel? Hva er nytteverdien?
Jeg velger åpningshjelm fordi jeg bruker briller. Å træ brillestenger i mellom hjelmfor og kålhue er ikke bare lett. Og så er de enklere å få på seg også.
We have met the enemy and he is us.
Pogo

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3461
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: LordShaft - *Pakke på vei i posten. igjen*

Legg inn av JohnnyTh »

Enig med alle her. Drikke, korte stop osv så er det deilig å kunne åpne hjelmen bare. Nedover Europa i kø og bykjøring så hadde jeg hjelmen mye åpen mens jeg kjørte.. Ja da ja da jeg vet man ikke skal gjøre det, men alternativet var heteslag. Neste gang tror jeg det blir en hvit hjelm!
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: LordShaft - *Pakke på vei i posten. igjen*

Legg inn av Snikendeugle »

LordShaft skrev:
Snikendeugle skrev:Nesten offtopic, men UPS lovte det som sto på planned delivery date 20/06

"Oslo, Norway 06/20/2013 6:33 A.M. Out For Delivery "

-Visiret mitt. Da tar det nok ikke lange tiden før du får hjelmen din heller :)

Nesten litt artig at det går fortere å bestille noe fra UK enn nettsjapper i Norge.
På min står det 25 som delivery :-) Så satser på at det går like smooth med leveringen min :prf


Oooog DER, var visiret hjemme :p (fikk telefon av UPS fyren netopp, ba han levere pakken til nabo bensinstasjonen)
Bilde
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Svar