Plaget av turbulens på g650gs sertao, trenger tips
Plaget av turbulens på g650gs sertao, trenger tips
Hei.
Jeg har kjøpt meg en BMW G650gs sertao. Er veldig fornøyd bortsett fra med en ting. Jeg plages skikkelig av turbulens når hastigeten er 80-100, dvs akkurat i marsjfart. Er det noen som har erfaring med gode løsninger for dette? Vil det hjelpe med en høyere vindskjerm?
Ser også på nettet at det finnes justerbare"spoilere" som kan monteres på øverst på skjermen. Er det noen som har erfaring med disse evt kan anbefale en modell som er bra og ikke for dyr hvis det virker bra?
Jeg har kjøpt meg en BMW G650gs sertao. Er veldig fornøyd bortsett fra med en ting. Jeg plages skikkelig av turbulens når hastigeten er 80-100, dvs akkurat i marsjfart. Er det noen som har erfaring med gode løsninger for dette? Vil det hjelpe med en høyere vindskjerm?
Ser også på nettet at det finnes justerbare"spoilere" som kan monteres på øverst på skjermen. Er det noen som har erfaring med disse evt kan anbefale en modell som er bra og ikke for dyr hvis det virker bra?
- Flanker
- Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
- Kontakt:
Re: Plaget av turbulens på g650gs sertao, trenger tips
Har en V-Strom, som er kjent for mye av den samme problematikken. Dessverre finnes det ingen universalløsning på problemet. Det kommer an på deg, høyden din, hvordan du sitter, hjelmen din ++ like mye som sykkelen. Vanlige fix'er på dette problemet er:
Ny hjelm
Høyere vindskjerm
Lavere vindskjerm
Endret vinkel på vindskjerm
Spoiler av no slag til vindskjerm
Mer aerodynamiske speil
Det viktigste du gjør er å identifisere så nøyaktig som mulig hva som skaper turbulensen og hvor den treffer deg. Så kan du begynne å lete etter løsningen, men regn med prøving og feiling. Noe som kan bli dyrt.
Ny hjelm
Høyere vindskjerm
Lavere vindskjerm
Endret vinkel på vindskjerm
Spoiler av no slag til vindskjerm
Mer aerodynamiske speil
Det viktigste du gjør er å identifisere så nøyaktig som mulig hva som skaper turbulensen og hvor den treffer deg. Så kan du begynne å lete etter løsningen, men regn med prøving og feiling. Noe som kan bli dyrt.
-- Sjekk ut min MC blogg! --
Min MCsiden.no logg
Mine filmer på Vimeo
Smia MC
------------------------

Min MCsiden.no logg
Mine filmer på Vimeo
Smia MC
------------------------

- tagesk
- Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
- Kontakt:

Jeg er "litt" over gjennomsnittet, og selv om jeg har den høyeste vindskjermen som er praktisk på min GS så er jeg plaget med turbulens.
Løsningen er en "spoiler" fra Touratech.
Det er viktig at den IKKE bare er en forlengelse av skjermen. Den slipper inn luft på baksiden, og dette økte trykket på baksiden bidrar til å "løfte" luftstrømmen over hodet.
[TaSk]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
Turbulens bak vindskjerm arter seg på to måter.
-Den lager luftvirvler som treffer hjelmen. Om man eksponeres lenge av denne støyen kan den på sikt forårsake varige hørselproblem.
- Turbulensen vil og i enkelte tilfelle forårsake at man påvirkes fysisk av virvlene. Dette fører til press på hjelmen, og i verste fall sitter man og slenger med hodet.
Dersom turbulensen kun er et støyproblem er billigste løsning hørselpropper.
Om derimot turbulensen gjør at man sitter og slenger med hodet har vel Flanker sagt det som må sies.
-Den lager luftvirvler som treffer hjelmen. Om man eksponeres lenge av denne støyen kan den på sikt forårsake varige hørselproblem.
- Turbulensen vil og i enkelte tilfelle forårsake at man påvirkes fysisk av virvlene. Dette fører til press på hjelmen, og i verste fall sitter man og slenger med hodet.
Dersom turbulensen kun er et støyproblem er billigste løsning hørselpropper.
Om derimot turbulensen gjør at man sitter og slenger med hodet har vel Flanker sagt det som må sies.
- SuperMorten
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Jeg er ca 194 høy, og hadde store problemer med turbulens på V-Stromen. Løsningen ble Givi sin Airflow.
Sent from my GT-I9300
Sent from my GT-I9300
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
- Flanker
- Kontakt:
Vær også obs på at du kan bli lurt! Det er ikke sikkert det er vinden som passerer over skjermen som er problemet. Speilene kan skape vel så mye turbulens, som treffer under sidene av hjelmen. Eller det kan være lufta som passerer over lårene dine som slår opp. Du må nesten bare kjenne godt etter med hånda i fart og prøve deg frem med løsninger...
Min MCsiden.no logg
Mine filmer på Vimeo
Smia MC
------------------------

Min MCsiden.no logg
Mine filmer på Vimeo
Smia MC
------------------------

- Intruder
- Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Nå kjører jeg av nostalgiske grunner uten skjerm,den jeg hadde hadde etter min oppfatning god virkningsgrad,den var relativt høy
Nå kjører jeg uten skjerm,og opptil 120 synes jeg det også er levelig.Men med halvhjelm attåt blir det litt mye vindsus...

Nå kjører jeg uten skjerm,og opptil 120 synes jeg det også er levelig.Men med halvhjelm attåt blir det litt mye vindsus...

Evig eies kun det tapte !
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Takker for tips.
Problemet er turbulens som kommer over skjermen og treffer toppen av hjelmen. Jeg er ikke så høy, 182, men når jeg huker med litt ned, ca 5 cm, kommer jeg under tubulensen og problemet blir borte. Men det er ingen behagelig kjørestilling. Hvis jeg reiser meg opp ca 15 cm kommr jeg over. Jeg har og prøvd å sette håndflaten oppe på skjermen, dvs "forlenget" skjermen med omtrent 10 cm og da blir også problemet borte. Så kanskje løsningne er en somm "spoiler" fra Touratec. Får bestille en sånn og prøve :-)
Problemet er turbulens som kommer over skjermen og treffer toppen av hjelmen. Jeg er ikke så høy, 182, men når jeg huker med litt ned, ca 5 cm, kommer jeg under tubulensen og problemet blir borte. Men det er ingen behagelig kjørestilling. Hvis jeg reiser meg opp ca 15 cm kommr jeg over. Jeg har og prøvd å sette håndflaten oppe på skjermen, dvs "forlenget" skjermen med omtrent 10 cm og da blir også problemet borte. Så kanskje løsningne er en somm "spoiler" fra Touratec. Får bestille en sånn og prøve :-)
- Flanker
- Kontakt:
Du har ikke mulighet for å senke skjermen da? Når du sier at 5 cm. ned med hodet er nok til at turbulensen forsvinner er det svært lite skjermen må flyttes ned for å gi god effekt. Billigere vil det også være.
Hvis den ikke kan justeres vil jeg anbefale å fore ut de nederste festene, slik at vinkelen endres og toppen av skjermen kommer lavere. Ikke mye som skal til, og nesten gratis! :-)
Hvis den ikke kan justeres vil jeg anbefale å fore ut de nederste festene, slik at vinkelen endres og toppen av skjermen kommer lavere. Ikke mye som skal til, og nesten gratis! :-)
Min MCsiden.no logg
Mine filmer på Vimeo
Smia MC
------------------------

Min MCsiden.no logg
Mine filmer på Vimeo
Smia MC
------------------------

Jeg er litt usikker på om det vil hjelpe å senke skjermen, for hvis jeg skal komme over turbulensen slik den er i dag må jeg reise meg litt i salen slik at holdet kommer 10-15 cmhøyere. Jeg kommer da over turbulensen. Skal jeg da bli kvitt den tenker jeg at skjermen må tilsvarende 10-15 cm ned.
Det virker som om turbulensen treffer de øverste 5 cm av hjelmen. Når jeg kjøpte sykelen sto det på et sete som er 4 cm høyere enn det orginale setet. Da var det enda værre, og jeg måtte enda mer ned med hodet. Prøver nå orginalsetet men kommer fortsatt noem cm for høyt med hodet. Men jeg kan kanskje prøve å fore ut de øverste festene av skjermen slik at den "bikker" litt mer fra meg, og derved blir litt høyere for å se om det hjelper. Er iallefall billigere som du skriver, og verdt et forsøk :-)
Det virker som om turbulensen treffer de øverste 5 cm av hjelmen. Når jeg kjøpte sykelen sto det på et sete som er 4 cm høyere enn det orginale setet. Da var det enda værre, og jeg måtte enda mer ned med hodet. Prøver nå orginalsetet men kommer fortsatt noem cm for høyt med hodet. Men jeg kan kanskje prøve å fore ut de øverste festene av skjermen slik at den "bikker" litt mer fra meg, og derved blir litt høyere for å se om det hjelper. Er iallefall billigere som du skriver, og verdt et forsøk :-)
- Flanker
- Kontakt:
Du kan prøve begge deler. Men å fore ut skjermen slik at den kommer lengre fra deg kan også bidra i motsatt retning. Avstanden mellom fører og skjerm på allroad sykler er hovedårsaken til at disse så ofte er plaget med turbulens. Si fra om noe av det virket da. Jeg blir fryktelig nysgjerrig 

Min MCsiden.no logg
Mine filmer på Vimeo
Smia MC
------------------------

Min MCsiden.no logg
Mine filmer på Vimeo
Smia MC
------------------------

- omaas
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi Stelvio 1200 8V 2011
Moto Guzzi Stelvio 8V 2011
Honda NTV 650 Revere 1991
Honda NTV 650 Revere 1991
Første kortsiktige løsning ble ørepropper, noe som gjorde det veldig mye bedre :-)
Neste steg blir å prøve andre tiltak. Trur jeg kommer til å havne på en aller annen type "spoiler" men er usikker på hvilken foreløpig.
Neste steg blir å prøve andre tiltak. Trur jeg kommer til å havne på en aller annen type "spoiler" men er usikker på hvilken foreløpig.
- E-strom
- Motorsykkelen din: BMW R1250GS og DRZ400S
- Kontakt:
Takk for tipset!Flanker skrev:...Det viktigste du gjør er å identifisere så nøyaktig som mulig hva som skaper turbulensen og hvor den treffer deg. Så kan du begynne å lete etter løsningen, men regn med prøving og feiling. Noe som kan bli dyrt.
Jeg opplever mye lyd og turbulens på høyre side i hastigheter fra 70 og oppover. Fant ut at hvis jeg holdt venstre hånd under høyre speil så forsvant mye av den støyen... La også merke til at høyre speil står litt lengre bak enn venstre. Skal prøve å flytte det fram og se hva som skjer. Hvis det ikke hjelper skal jeg prøve å legge på en liten "spoiler" under speilet.
Har tre vindskjermer, og bruker enten den største (Wind-strom eller den minste (original). Har også regulerbar brakett for å justere høyde og vinkel.
Tips; jeg opplevde mindre støy/turbulens ved å legge skjermen mer bakover - fikk altså renere luft mot toppen av hjelmen, og opplevde det som stillere...
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle

Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html
-
OnlineAJ
- Administrator
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Kontakt:
Speil og speilarmer i seg selv kan være årsaken til støy og turbulens, ja. En løsning kan være å forlenge speilarmene slik at disse blir stående litt lenger ut i tillegg at de også kan heves noe med en bestemt type speilarmforlenger.E-strom skrev: Jeg opplever mye lyd og turbulens på høyre side i hastigheter fra 70 og oppover. Fant ut at hvis jeg holdt venstre hånd under høyre speil så forsvant mye av den støyen... La også merke til at høyre speil står litt lengre bak enn venstre. Skal prøve å flytte det fram og se hva som skjer. Hvis det ikke hjelper skal jeg prøve å legge på en liten "spoiler" under speilet.
Har tre vindskjermer, og bruker enten den største (Wind-strom eller den minste (original). Har også regulerbar brakett for å justere høyde og vinkel.
Tips; jeg opplevde mindre støy/turbulens ved å legge skjermen mer bakover - fikk altså renere luft mot toppen av hjelmen, og opplevde det som stillere...
Kanskje noen av disse kan passe?
http://www.ebay.com/sch/i.html?_odkw=un ... n&_sacat=0" onclick="window.open(this.href);return false;

De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.