Forrige helg begynte Runerytter og jeg den fine oppgaven med å fikse clutcen på DR600'en min. Den har i en liten evighet vært så hard at jeg nesten fikk senebetennelse i venstrearmen etter noen mil!
Bra trim tenkte jeg, men Runerytter mente det var lett å fikse; "kurven" som holder clutchlamellene på plass inni huset var mest sannsynlig slitt i kantene etter lamellenes vandring over årene, og med litt pussepapir skulle det være en smal sak og fikse dette!
Jeg er som sagt ræva på å huske bilder, men jeg fant et bilde av den "kurven" jeg snakker om. Mellom hver vegg her var det mange små "fjelltopper" pga lamellenes evige sliting fram og tilbake. Pusser man disse så det blir glatt og fint så skal clutchen i teorien bli lett igjen!
Som sagt så gjort, det var massive slitespor å finne, så etter en time med intens pussing ble lamellholderen godtkjent for montering!
Tradisjonen tro så er det jo umulig for Runerytter og meg å fikse noe på syklene uten at det oppstår en og annen tidkrevende utfordring, og denne helgens morsomme hendelse var at clutchlamellene knakk i handa mi da jeg løftet de opp før montering!
Det var jo veldig surt, for jeg er ivrig på å kjenne etter om det clutchen ble lettere, men samtidig er jeg glad det skjedde i mine hender og ikke inne i motoren!

Det kan virke som at de var blitt sprø etter flere år med høy varme og "slem" bruk.
Da jeg kom hjem bestilte jeg nye lameller og samtidig også 2 framdrev (-1 tann og - 2 tenner) fra 'wemoto.com. Pakken ble sendt rimelig kjapt, men nå har den ligget i flere dager hos Oslo Letter Center. Sikkert hos Tollvesenet!
Håper de får ut fingern så vi kan få lappet sammen Suzukien og kjørt oss en tur!!!