UP ute med storslegga
- Carpa
- Innlegg: 4918
- Registrert: 20 aug 2012, 11:49
- Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
- Bosted: Røyken
UP ute med storslegga
Spørs om ikke de vil ut på flere slike kontroller, med den inntekten det medførte......
http://dt.no/nyheter/up-ute-med-storslegga-1.7944226
Fire sekunder etter at lasermåleren startet søket ble en motorsyklist målt til 104 km/t i 60 sonen
http://dt.no/nyheter/up-ute-med-storslegga-1.7944226
Fire sekunder etter at lasermåleren startet søket ble en motorsyklist målt til 104 km/t i 60 sonen
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
Re: UP ute med storslegga
Ouch... Ja, man vet aldri hvor de står. Jeg fikk meg en lærepenge selv i fjor, da jeg og en kompis ble vinket inn. Vi kjørte nok begge over "miste lappen" grensa. Etter en lang skjennepreken kom det fram at de holdt på å rigge ned og fikk derfor ikke måling på oss... Så nå tar jeg det litt mer med ro.
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Bosted: Nordkapp
Re: UP ute med storslegga
Æ synes ikke det e så farlig med de derre fartskontrollan, det gikk i allefall ganske fint sist æ blei stoppa ...
...æ kom kjøranes i min gode gamle Honda CRV ... i en 30-sone, plutselig gikk det en mann rett ut i gata ... rett foran bilen min ... "ka i hælvette ... det e jo en politimann" tenkte æ, og svingte ut til anvist plass.
Han kom ruslanes ganske rolig over veien, med hendern i lomma, og så gaanske så brysk ut.
Etter ei lita stund sa han:
"God dag"
"God dag" sa æ, og kjente en svak svie i lommeboka
"Vi har fartskontroll" sa han
"Åh dæven, har dokker det" sa æ, og kjente at den svake svien blei litt sterkere
"Ja" sa han, og så enda litt bryskere på mæ.
"Du kjørte litt fort ... du har ikke lysan te..." "har æ ikke det" sir æ "dæm skal jo være automa .." "...å du har ikke belte på"
"Ånei?" Svien begynte å bli virkelig ubehagelig
Han kik fremdeles bryskt på mæ, og med hendern i lomma ..."Æ rægne med du fikse det der ... ha en god dag" sa han , og vinka mæ videre.
Æ nådde såvidt å gi han en tommel opp før han snudde og gikk over veien igjen ... med hendern i lomma.
(Æ glemte, i all viraken, å ta på belte)
Det var en politimann etter min smak ... trur nok æ lærte like mye av den kontrollen som om æ skulle fått en trippel bot ... æ har vært meget påpasselig med både lys og belter etter den dagen ... fartsgrensa e litt vanskeligere å følge ... men æ prøve
...æ kom kjøranes i min gode gamle Honda CRV ... i en 30-sone, plutselig gikk det en mann rett ut i gata ... rett foran bilen min ... "ka i hælvette ... det e jo en politimann" tenkte æ, og svingte ut til anvist plass.
Han kom ruslanes ganske rolig over veien, med hendern i lomma, og så gaanske så brysk ut.
Etter ei lita stund sa han:
"God dag"
"God dag" sa æ, og kjente en svak svie i lommeboka
"Vi har fartskontroll" sa han
"Åh dæven, har dokker det" sa æ, og kjente at den svake svien blei litt sterkere
"Ja" sa han, og så enda litt bryskere på mæ.
"Du kjørte litt fort ... du har ikke lysan te..." "har æ ikke det" sir æ "dæm skal jo være automa .." "...å du har ikke belte på"
"Ånei?" Svien begynte å bli virkelig ubehagelig
Han kik fremdeles bryskt på mæ, og med hendern i lomma ..."Æ rægne med du fikse det der ... ha en god dag" sa han , og vinka mæ videre.
Æ nådde såvidt å gi han en tommel opp før han snudde og gikk over veien igjen ... med hendern i lomma.
(Æ glemte, i all viraken, å ta på belte)
Det var en politimann etter min smak ... trur nok æ lærte like mye av den kontrollen som om æ skulle fått en trippel bot ... æ har vært meget påpasselig med både lys og belter etter den dagen ... fartsgrensa e litt vanskeligere å følge ... men æ prøve
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Bosted: Åsgårdstrand
Re: UP ute med storslegga
Synes det er helt greit at de er ute.
Jeg ønsker meg derimot et større fokus på ukonsentrerte sjåfører. Dvs folk som skal gjøre alt mulig annet enn å kjøre samtidig med at de kjører.. Gjelder i svært liten grad mc-førere, da vi har for mye turbulens til å lese avisen mens vi kjører, evt gjøre kontorarbeid..

[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
- Carpa
- Innlegg: 4918
- Registrert: 20 aug 2012, 11:49
- Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
- Bosted: Røyken
Re: UP ute med storslegga
Det står å lese i artikkelen
"I Hokksund fikk 19 bilister 1.300 kroner i bot for bruk av mobiltelefon."
Jeg synes denne boten er alt for lav, kunne svidd litt mer når du setter andres liv i fare
"I Hokksund fikk 19 bilister 1.300 kroner i bot for bruk av mobiltelefon."
Jeg synes denne boten er alt for lav, kunne svidd litt mer når du setter andres liv i fare
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
- Voodoodoo
- Innlegg: 1077
- Registrert: 07 mai 2012, 22:05
- Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
- Bosted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu
Re: UP ute med storslegga
Ser ikke noe problem i å skravle i telefonen mens jeg kjører. Undersøkelser har belyst at det er hipp som happ med konsentrasjonen om en bruker handsfree eller holder telefonen i handa...
Teksting derimot....
Teksting derimot....

Artificial intelligence is no match for natural stupidity
Re: UP ute med storslegga
Jepp, merker at folk mister like mye fokus på kjøring om de snakker i handsfree, holder den på øret eller snakker med sidemannen. Dog har de som snakker med tlf holdt opp til øret en tendens til å gire/akselerere enda saktere og/eller droppe blinklys.Voodoodoo skrev:Undersøkelser har belyst at det er hipp som happ med konsentrasjonen om en bruker handsfree eller holder telefonen i handa...
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
- poulet_cavalier
- Innlegg: 1272
- Registrert: 25 feb 2012, 21:55
- Motorsykkelen din: R1200GS
- Bosted: Asker
Re: UP ute med storslegga
Det ensidige fokuset på fart og mobilbruk kan vel bare forklares med budsjetter. Det tar fokuset vekk fra viktigere ting som kjøring i rus og hensynsløshet i trafikken.
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
- Intruder
- Innlegg: 8271
- Registrert: 08 des 2008, 10:44
- Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
- Bosted: Brumunddal
Re: UP ute med storslegga
Tommel UP `mer..mer..mer.. 

Evig eies kun det tapte !
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Nil satis nisi optimum !
http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Bosted: Nordkapp
Re: UP ute med storslegga
Vet ikke helt om jeg er enig i at tlf-bruk så lettvint assossieres med livsfare, det blir litt drøyt.Carpa skrev:Det står å lese i artikkelen
"I Hokksund fikk 19 bilister 1.300 kroner i bot for bruk av mobiltelefon."
Jeg synes denne boten er alt for lav, kunne svidd litt mer når du setter andres liv i fare
Jeg synes også denne boten er for drøy ... det var vel strengt tatt påbudt å være våken og observant i trafikken før mobiltelefonens tid også.
Hva med passasjerer, Nav og musikk ... det kan vel være like distraherende?
Jeg mener det kanskje ikke burde være forbudt, men det kunne blitt straffet forholdsvis hardt om det viste seg at tlf-bruk (uoppmerksomhet) forårsaket en ulykke ... elns. ... f.eks .... kanskje ... muligens ....
- Carpa
- Innlegg: 4918
- Registrert: 20 aug 2012, 11:49
- Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
- Bosted: Røyken
Re: UP ute med storslegga
Jeg skal ikke gå inn på noe heftig diskusjon vedrørende bruk av mobil i bilen og jeg tror ikke at det å prate i telefonen er det farligste, det er nok de som leser/skriver tekstmeldinger som er værstingene. Men, det er flere dødsulykker som er forårsaket av at folk bruker mobiltelefon så jeg har ingen problemer med å kalle det livsfarlig.
En interessant undersøkelse her vedrørende ulykker, og dagdrømming er på 1. plass
http://bil.bt.no/bil/Her-er-de-ti-farli ... cMYQvlM-zk
En interessant undersøkelse her vedrørende ulykker, og dagdrømming er på 1. plass
http://bil.bt.no/bil/Her-er-de-ti-farli ... cMYQvlM-zk
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Bosted: Åsgårdstrand
Re: UP ute med storslegga
Jeg tror vel at det er forskjell på Ola Normanns hverdag rundt omkring.
Mer eller mindre hver eneste dag er det en eller annen form for ulykke i forbindelse med rushtrafikken inn og ut av Oslo. Disse ulykkene skyldes for det meste svikt i oppmerksomheten. JHN bor så vidt jeg vet i landets nordligste kommune. Rushtrafikken er neppe like ille der. Altså er det ikke like ille med litt dagdrømming eller svikt i konsentrasjonen i bygde-Norge som i storby-Norge. Jeg har prøvd begge deler..
Sent from my GT-I9300
Mer eller mindre hver eneste dag er det en eller annen form for ulykke i forbindelse med rushtrafikken inn og ut av Oslo. Disse ulykkene skyldes for det meste svikt i oppmerksomheten. JHN bor så vidt jeg vet i landets nordligste kommune. Rushtrafikken er neppe like ille der. Altså er det ikke like ille med litt dagdrømming eller svikt i konsentrasjonen i bygde-Norge som i storby-Norge. Jeg har prøvd begge deler..
Sent from my GT-I9300
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Re: UP ute med storslegga
Jepp jhn, ta deg en tur til Oslo i rushtrafikken og se på de som har 100m luke foran seg fordi de ikke følger på - de sitter alltid med en mobil på øret. Eller de som er så sirup i akselerasjonen at det bare blir et par biler som rekker over på grønt. Og selvfølgelig blir blinklys-hånden opptatt når mobilen er på øret... 
Boten kunne gjerne vært 5000,- for å virke litt avskrekkende.
De som knotter på GPS'en når de kjører er like dårlig fokusert - gi gjerne bot til de også.

Boten kunne gjerne vært 5000,- for å virke litt avskrekkende.
De som knotter på GPS'en når de kjører er like dårlig fokusert - gi gjerne bot til de også.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
- poulet_cavalier
- Innlegg: 1272
- Registrert: 25 feb 2012, 21:55
- Motorsykkelen din: R1200GS
- Bosted: Asker
Re: UP ute med storslegga
Føreren av denne Audien kan gjerne få både prikker og bot i godt monn (mobiltelefon eller ikke):
http://www.budstikka.no/nyheter/motorsy ... -1.7945384
Det er denne typen kjøring UP burde fokusert på - og jeg ser sånne hver dag.
http://www.budstikka.no/nyheter/motorsy ... -1.7945384
Det er denne typen kjøring UP burde fokusert på - og jeg ser sånne hver dag.
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
- PCP
- Innlegg: 562
- Registrert: 06 okt 2012, 18:29
- Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
- Bosted: Høvik
Re: UP ute med storslegga
I det hele tatt ville nok et forbud mot Audi gjort trafikk-situasjonen mye bedre i Asker og Bærum!!poulet_cavalier skrev:Føreren av denne Audien kan gjerne få både prikker og bot i godt monn (mobiltelefon eller ikke):
http://www.budstikka.no/nyheter/motorsy ... -1.7945384
Men jeg er ellers helt enig med deg, biler som plutselig vrenger er noe av det skumleste vi kan oppleve på MC, og disse wire-midtdelerne som bla er på E18 ut mot Asker er jo veldig bra for biler, men neppe særlig attraktive å treffe med en kropp. Godt at det angivelig gikk bra med denne karen i dag. (Og nå skjønner jeg hvorfor jeg sto i stillestående kø på vei fra Fornebu til Biltilsynet Billigstad ved 14 tiden)
Vedrørende håndholdt telefon syns jeg ikke det er så plagsomt at noen gjør det på landeveien, men i Oslo-trafikken er det helt klart en uting ja. Og det at de fleste i Norge insisterer på manuelt gir og diesel gjør saken desto verre.