Dilemmaet for sykler i denne klassen er at reglene kom i år.
Man kan velge en sykkel med motor svak nok til å komme under streken, men da er motor liten=liten sykkel.
Alternativet er større motorer med redusert effekt.
Fabrikkene tilpasser sine produkter til regler som gjelder når sykkelen selges ny. Tilpassing og resertifisering av eldre modeller sitter nok lenger inne. Derfor err utvalget på brukte sykler tilpasset A2 begrenset.
Et alternativ er muligens å kjøpe et reduseringskit fra frittstående produsent. Men da er det ofte bare en begrensing på gasswire som gjør at motor begrenses ved å hindre full gass. Hvordan dette er å kjøre med i motsetning til motor med begrenset innsug kan jeg ikke svare på.
Dette firma formidler sett for ombygging
http://www.greybikes.no/side7.html. Sjekk deres oversikt. Der er flere sykler i 600-800 segmentet med romslig sitteplass. Gjerne litt adventure type, som Varadero, V-Strom, og BMW er allerede nevnt.
Når du kontakter en forhandler får du en lenger avhandling om fabrikk-godkjenning.
Firma ala greybike formidler et tysk sett og de legger ved TÜV godkjenning, uten å blande inn forhandler.
Om det bare er å ta med TÜV papirne til biltilsynet har jeg ingen erfaring med. Om du finner en sykkel innen for ditt budsjett og som står oppført på listen til Greybike vil det trolig være greit å høre med Biltilsynet på forhånd. Kan og tenkes at om du kontakter på forhånd og får "din" saksbehandler så blir prosessen enklere, siden du da ikke bare "kommer her og kommer her" , men har tatt dem med i prosessen fra starten. Dette siste vet jeg ikke, prøver bare å tenke hvordan byråkrater tenker. Der er mange småkonger innen biltilsynet. Enkelte er fornuftige mennesker man får god hjelp av, andre er småsjefete vriompeiser-- akkurat som i resten av samfunnet.
Lykke til.
Del gjerne dine erfaringer med andre her i forumet. Trolig mange rundt i det ganske land som sitter med samme problemstilling.