Grusom motorolje!

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
xwill
Innlegg: 7
Registrert: 22 jun 2013, 07:50
Motorsykkelen din: Husqvarna SMR 510 2010

Grusom motorolje!

Legg inn av xwill »

Hei

Kjøpte meg en Husky smr 510 mod 10 for en stund tilbake. Har nesten ikke kjørt dem iom. at jeg ikke er ferdig med MC lappen:-( Det er imidlertid ikke lenge igjen til oppkjøring så jeg startet i dag med å gå gjennom sykkelen.

Da jeg omsider fikk ut bunnpluggen og oljen rant ut var den skikkelig grusom. Noe spon på magneten, men ikke nevneverdig. Oljefilteret så heller ikke ut. Før jeg skiftet oljefilter tømte jeg motoren for olje. Helte på nye olje, lot motoren gå litt før jeg tømte den på nytt og skiftet filter.
-Det var merkbar forskjell på oljen fra gang 1 til 2, men den nye oljen etter bare noen minutter med oppvarming var forsatt skikkelig svart og grumsete.
-castrol 4-takts racing olje er svin dyr mao. jeg har ikke råd til å bruke litervis for å renske motoren. Kan man bruke andre motoroljer? (eks. biltema)..

Har dere noen tips til å få rensket motoren skikkelig? Ser ikke ut som tidligere eier har vært særlig grundig...

Håper på svar

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Grusom motorolje!

Legg inn av RuneMC »

Bruker denne på min - skifter hver 6000 km
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/MC/Ol ... W40-36958/

Den er JASO MA2 spesifisert som garanterer at oljen skal beholde egenskapene over tid - og ikke brytes ned i små-molekyler av våtclutchen. Dvs smøre motoren og samtidig gi riktig friksjon til clutchen.

Skal du bare "vaske" motoren kan du vel nesten helle på hva det skal være med riktig viskositet (10w-40 er for min MC, vet ikke om Husqvarna skal ha noe annet) - men vær obs på at olje for bil gjerne har tilsetninger for å gjøre oljen mest mulig smørende/glatt og da vil våtclutchen på en MC kunne slure (og evt slure seg til døde...)
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

xwill
Innlegg: 7
Registrert: 22 jun 2013, 07:50
Motorsykkelen din: Husqvarna SMR 510 2010

Re: Grusom motorolje!

Legg inn av xwill »

Tusen takk for svar RuneMC.

Da jeg tok ut bunnpluggen fikk jeg hjelp av en mekaniker, han mente man ikke skulle skulle blande motoroljer siden dem hadde ulike karakterer.
Dette med "tørkløtsj" problematikken er utenfor mitt ekspertiseområde.. Skulle ønske flere hadde synspunkter på dette:-)..

Brukeravatar
Busa Trond
Innlegg: 2736
Registrert: 23 sep 2010, 20:58
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016

Re: Grusom motorolje!

Legg inn av Busa Trond »

:vs
Jeg banner vel i kirka nå som jeg sender deg til et annet forum :oh
Med en slik sykkel så skal du jo bytte olje ganske ofte, så å finne en olje med en fornuftig pris er sikkert lurt med en gang. Ring Cross Centeret Snellingen, dem gir deg dem rette tipsene på olje til den sykkelen.

xwill
Innlegg: 7
Registrert: 22 jun 2013, 07:50
Motorsykkelen din: Husqvarna SMR 510 2010

Re: Grusom motorolje!

Legg inn av xwill »

Busa Trond skrev::vs
Jeg banner vel i kirka nå som jeg sender deg til et annet forum :oh
Med en slik sykkel så skal du jo bytte olje ganske ofte, så å finne en olje med en fornuftig pris er sikkert lurt med en gang. Ring Cross Centeret Snellingen, dem gir deg dem rette tipsene på olje til den sykkelen.

Takk for svar.. Har prøvd det andre forumet men har enda ikke fått svar:-)

Brukeravatar
Jalmar
Innlegg: 1979
Registrert: 31 okt 2008, 10:56
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Grusom motorolje!

Legg inn av Jalmar »

Har for lenge siden egentlig bestemt meg for å ikke blande meg inn i "olje-tråder" :[-X Det blir som regel en hel haug med synsing og meninger, som kan være både riktige og gale.

At en olje oppleves som grusom når den tappes ut av en motor, kan ha flere forklaringer. Det kan være lenge siden siste skift, noe som er negativt. Men det kan også være at motoroljen har gjort jobben sin på en skikkelig måte, altså positivt.

Man kan si at det som i mange tilfeller skiller en god olje fra en dårlig olje er evnen til å rense en motor. Skal man produsere en billig motorolje, kan man kutte ut eller redusere additivene. Kravene til motoroljer går på smøre-effekt, dessverre har ikke rense-effekt noen godkjenningsordning.

Gjorde for noen år siden noen tester med en billig-olje (biltema). Testobjektet var min gamle Z650SR med nærmere 100K på telleren. Forrige eier skrøyt hemningsløst av billig-olja når jeg overtok sykkelen. "Olja er like blank etter 5K km" var ett av utsagnene.

Nå er det slik at hvis motorolja er like blank etter 5K km på en nesten utslitt luftkjølt aluminiums motor, da er det noe galt et sted. :lol Så jeg skiftet til Silkolene. Måtte skifte igjen etter 1K km og da var det vel nesten så olja måtte hjelpes ut. Sort,grå og seig. Det blei noen hyppige oljeskift med den dyre olja før møkka var ute av motoren for å si det slik. Etter dette har jeg kjørt på 87K km på den gamle motoren, med olje av god kvalitet og renseevne. Lettere giring, mindre ulyder og mindre oljeforbruk nå enn da jeg overtok sykkelen for mange år siden :D

Så mitt tips til de som ønsker å "rense" motoren for slagg og rester etter "billigolje" er å bruke en kvalitetsolje til denne jobben. Forskjellen ligger i additivene. Det er ikke nødvendigvis prisen på produktet som viser om kvaliteten er høy heller. Noen merker flyter godt på navnet sitt, og kan derfor ta høy pris for "drittolje". Ikke alltid lett å orientere seg i jungelen.

Alle motoroljer som selges gjør jobben sin når det kommer til smøring, men svært få av dem er gode når det kommer til den nest viktigste jobben. Nemlig det å rense og løse opp slagg og transportere dette til filteret.

P.S. De beste oljene når det kommer til rensing er de fullsyntetiske oljene. Men her bør man være obs på at det også kan ende med et smell. En slik olje på en eldre motor full av slagg kan gjøre at slagget løsner og tetter til oljekanaler, noe som igjen kan hindre smøring. Så man bør vel skynde seg sakte.

Jeg er fornøyd med produktene fra Silkolene (Fuchs), og anbefaler dem gjerne. Uten dermed å si at andre merker er verken bedre eller dårligere. Finn for all del ditt favoritt-merke, men sørg for at oljen har additivene som trengs for god rensing.
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave



c")

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Sted: Høvik

Re: Grusom motorolje!

Legg inn av PCP »

xwill skrev: Dette med "tørkløtsj" problematikken er utenfor mitt ekspertiseområde.. Skulle ønske flere hadde synspunkter på dette:-)..
På farkoster som har "tørr-clutch" er det ingen spesiell problematikk. (Den er som navnet tilsier tørr, går uten noen form for smøring, og kjøles av luften omkring clutchen.)

Men svært mange motorsykkel-motorer har altså "våt-clutch". Dette innebærer at clutchen er nedsenket i olje, og oljen sørger også for kjøling av clutchen.

Om man feks sammenlikner med en typisk bil, ser man fort at MC-oljen har flere utfordringer, som tildels er motsetningsfulle, og som oljen må evne å ta seg av på en tilfredsstillende måte. Bilmotoren har separat motorolje som kun smører/renser/kjøler motoren, så har man giroljen separat som gjerne er en mye "tykkere" olje enn den på motor, også er det typisk tørr-klutch som ikke krever olje. (Eventuelt kan det være våt-clutch i en automatgir-kasse, som da gjerne er påfylt veldig tyntflytende ATF-olje) Til slutt kan det være enda en separat olje for differensial, som gjerne er enda "tykkere" enn giroljen.

Tilbake til en typisk MC-motor så har man da altså en og samme olje som både må fungere som smører/renser/kjøler for motoren, den må være oljen for girkassen, og samtidig må den fungere som olje for clutchen. I motor og gir vil vi han minst mulig friksjon, og oljen må skape en hinne som hindrer metall mot metall kontakt, mens den i clutchen er nødt til å sørge for god friksjon mellom metall/kompositt-platene i clutchen.

Det er vel kort sagt dette som er problematikken.

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Grusom motorolje!

Legg inn av RuneMC »

Er det ikke bare Ducati omtrent som har den berømmelige tørrclutchen? :scratch

De fleste andre så bades clutchen i samme oljen som sirkulerer i motoren.

Skal ikke si noe om renseeffekten til Biltema oljen. For meg virker den OK, oljen er passelig svart når den byttes og ingen spon/partikler å se på bunnpluggen. Motoren går fint og girskiftene er helt greie. Nå har jeg ikke så mye sammenligningsgrunnlag, men det er mindre "klonkete" giring enn på min forrige BMW - men så er jo sistnevnte kjent for å være litt "jordbruksmaskineri" på det punktet :-)
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Jalmar
Innlegg: 1979
Registrert: 31 okt 2008, 10:56
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Grusom motorolje!

Legg inn av Jalmar »

Jeg mener det er tørrklutch på BMW boxerne også? :-k

Jeg skal ikke si noe om renseeffekten på Biltema-oljen nå i forhold til før. Jeg har ikke fulgt med i timen de siste åra, og utviklingen går fort og fint fremover.

Da jeg surret med dette i 2005-06 var Biltema-olja en Statoil-olje. Hva de bruker nå, vet jeg ikke. Ved spretting og utbretting av oljefilter etter bruk den gangen, var det STOR forskjell på forurensinger i filteret ved bruk av "billigolja" mot den dyrere olja. Betraktelig mer "forurenset" filter med Silkolene. Noe som kan tyde på at mer av slagget i motoren blei løst opp og fanget i filteret, framfor å bli "lagret" som avleiringer i motoren.
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave



c")

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Grusom motorolje!

Legg inn av ejs »

:thumleft
Min Moto Guzzi har tørrclutch og separat girkasse + kardang.
3 forskjellige olje typer. :-)å
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Sted: Høvik

Re: Grusom motorolje!

Legg inn av PCP »

ejs skrev::thumleft
Min Moto Guzzi har tørrclutch og separat girkasse + kardang.
3 forskjellige olje typer. :-)å
Ja, jeg "sikret meg" ved å skrive at svært mange MC-motorer har våt-clutch. (Ingen nevnt, ingen glemt)

Av nysgjerrighet; hva slags skift-intervall har du på motoroljen på Guzzi'n?
I teorien burde man vel kunne kjøre noe lenger når man slipper at clutchen griser til oljen... :scratch


Forresten vedrørende blanding av oljer lærte vi på oljekurs hos Fina for mange herrens år siden at alle motor-oljer kan blandes, men at kvaliteten naturlig nok forringes. Den gang var det mest aktuelt i forbindelse med å etterfylle mineral-olje på biler med syntetisk. All oljen ble da å betrakte som mineral, med dertil tilhørende kortere skift-intervall. (Og samme gjaldt API-standarden, som blir tilsvarende den laveste)

Mulig dette er foreldet, men jeg tviler egentlig på det. Ville selv uansett gjort som Rune_MC foreslår dersom oljen bare skal brukes til "rensing".

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Grusom motorolje!

Legg inn av ArcticTiger »

ejs skrev::thumleft
Min Moto Guzzi har tørrclutch og separat girkasse + kardang.
3 forskjellige olje typer. :-)å
:vs :scratch Hva-i-helv...-ere-som-har-skjedd-a-Ejs, harru bytta Kawan i en "Traktor" :-)å :knegg :lol :lol

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Grusom motorolje!

Legg inn av simpson »

RuneMC skrev:Er det ikke bare Ducati omtrent som har den berømmelige tørrclutchen? :scratch

De fleste andre så bades clutchen i samme oljen som sirkulerer i motoren.

Skal ikke si noe om renseeffekten til Biltema oljen. For meg virker den OK, oljen er passelig svart når den byttes og ingen spon/partikler å se på bunnpluggen. Motoren går fint og girskiftene er helt greie. Nå har jeg ikke så mye sammenligningsgrunnlag, men det er mindre "klonkete" giring enn på min forrige BMW - men så er jo sistnevnte kjent for å være litt "jordbruksmaskineri" på det punktet :-)
Nå har flere japser også tørrclutch
Bla fikk du GXR 750 R med dette på den første modellen.

Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: Grusom motorolje!

Legg inn av Barbarozza »

Jalmar skrev:
Ved spretting og utbretting av oljefilter etter bruk den gangen, var det STOR forskjell på forurensinger i filteret ved bruk av "billigolja" mot den dyrere olja. Betraktelig mer "forurenset" filter med Silkolene. Noe som kan tyde på at mer av slagget i motoren blei løst opp og fanget i filteret, framfor å bli "lagret" som avleiringer i motoren.
Som du sier sjøl så bør man holde seg unna oljetråder, det er omtrent som å diskutere religion eller politikk og stå på hver sin side. men jeg kan ikke dy meg :)

Jeg har 100.000 km på tema olja eller billig olja da på Kawa og Hondaene mine :D Når jeg studerer kammene, eller andre deler så ser det helt ok, det er normalt slitt, olja er passe mørk når jeg skifter etter 5000 km ink filter. Ikke så fæl som 2 liters dieselen min etter 20" ( tema olje på den også)

Å brette ut filteret slik du sier er vel ikke akkurat seriøs vitenskap for å se om det er mer partikler i den ene kontra den andre.

Skal man si noe om kvaliteten på en olje så tror jeg nok du er enig i at man IKKE KAN SE på en olje om den har bra kvalitet eller ikke. Den kan være skikkelig svart, men smøre bra, og den kan være helt ren og pen og skape skjæring fordi molekylene er brudt ned....

Jeg skal gi et eksempel som jeg har nevnt før, en stor lastebil har gjerne 60 tusen km mellom bytte, ja sågar noen har 80000-100000 km, noen bruker separatorer ( en oljeslynge enkelt forklart) og filter og olja kan se ganske pen ut...men additivene er delvis borte, og oljemolekylkjedene er malt i stykker (populært sagt) Men fortsatt så bra at på feks helt kurant på 50 tusen eller 80 tusen km ...den har jo enten 10 tusen eller 20 tusen km igjen før Merchedes eller MAN sier du skal bytte

Det skulle nok vært morsomt å vist om hvem som lager smøreolja til både Motorex, Silikolene og Castrol og noen av de andre merkene. Ville ikke forundre meg om det er samme smøreoljefabrikk eller i alle fall raffineri og baseolje

Olje handler om penger, det handler om branding og det handler ikke minst om følelser, og i slike fora som dette så har "ingen" av oss nok kompetanse til å fortelle om hva som gjør den ene bedre en den andre.

For meg handler det om egen erfaring, bytte ofte nok og pris :-) Hva andre ønsker å bruke pengene sine på vet jeg ikke og det angår jo strengt tatt ikke meg heller.

Til trådstarter så vil jeg si, bare bytt til ny olje, så du vet at den er ny

Og det var vel nok om dette temaet for en stund... :-)å
Memento mori

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Grusom motorolje!

Legg inn av tagesk »

PCP skrev: Av nysgjerrighet; hva slags skift-intervall har du på motoroljen på Guzzi'n?
I teorien burde man vel kunne kjøre noe lenger når man slipper at clutchen griser til oljen... :scratch
BMW har fattige 10.000 km intervall på motoroljen, 20.000 på girkassen og i kardangen.
Årsaken til at det bare er 10.000 km på motoroljen er at motoren kan kjøre på SF.
Med så dårlig olje må man skifte ofte.

De fleste kjører jo med mye (mye!) bedre olje.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Svar