Selvfølgelig blir det "feil" å tenke økonomi når det gjelder mc for de fleste av oss.
Bruker man en "fornuftig" mc til fornuftig kjøring kan man kanskje påberope seg å spare noen kroner. Jeg tenker da f.eks. på de som kan kjøre mesteparten av året, kanskje på en 125 ccm, til og fra jobb etc. Da kan man jo spare på tid, bompenger, parkering og slike ting. Og man vil ha et beskjedent budsjett på vedlikehold.
Men for de fleste av oss tror jeg mc må (og skal) bedømmes som hobby/moro/rekreasjon osv. Og da spiller ikke økonomien like stor rolle, så fremt man har råd til å holde på.
Jeg skal tur/retur Helsinki den første del av ferien. Meningen var å bruke Voyageren. Men etter hvert så har jeg bestemt meg for å ty til Sitrona. Det blir ca 4500 km å kjøre, og mest på kjedelige "rett fram"-veier. Rent tilfeldig satt jeg i godstolen og regnet litt på det økonomiske, og det var ikke særlig koselig
4500 km på den slags veier vil fort si at man halvsliter et sett med dekk. Det vil si en utgift på drøyt 2400,- kroner. Eller drøyt 50 øre kilometeren. Videre kan man se på bensinforbruk. Voyageren bruker ca 0,5 liter pr. mil med full bagasje og passasjer. Da snakker vi om en kostnad på ca 7 kroner mila, eller 70 øre pr. km. Totalt når det gjelder dekk og bensin er vi altså oppe i 1,20 kr pr. km

Så kan vi jo for sikkerhets skyld legge på et oljeskift etter en slik tur. Olje + filter 450 kroner. Da har vi en ti-øring til pr. km.
Sitrona forbruker ca. 0,38 liter diesel pr. mil. Og hvis vi regner en liter-pris på 14 kroner, koster hver mil 5,32 kroner. Altså snaut 2 kroner mila spart. Nesten 1 tusenlapp på turen.
Dette blir jo absolutt ikke riktig utregning av faktiske kostnader på noen av kjøretøyene. Bare ment som en "folkelig" sammenligning.
Regner med at Sitrona koster meg 4 kroner kilometeren alt inklusive (verditap, service, forsikring, avgifter etc. ect. etc.). Voyageren tipper jeg koster meg omtrent det samme (alt medregnet). Men normalt merker man jo ikke verditap og slike utgifter på lommeboka direkte, så det blir jo til at man regner kun de direkte bruks-kostnadene. Og DA kommer mc dårlig ut, dessverre...