Bukse, Rukka Armas vs Cosmic
-
- Motorsykkelen din: BMW K1600GT
Bukse, Rukka Armas vs Cosmic
Jeg skal kjøpe meg ny bukse og lurer på om noen har erfaringer med Armas og/eller Cosmic. Heller vel kanskje i retning Cosmic pga bedre ventilasjon. men delvfølgelig blir det som alltid masse vurderinger og spekulasjoner
Hvorfor er det så mye å velge blandt?

-
- Motorsykkelen din: Yamaha FJR
Re: Bukse, Rukka Armas vs Cosmic
Jeg har ikke helt den store erfaringen med Rukka sine produkter annet enn at jeg og min kone for tiden stort sett bruker Rukka sine ting.
Hvis du bruker en kåpesykkel eller bensintanken har god kåpeeffekt så kanskje du også skal ta Rukka Basti med i vurderingen. Ønsker ikke å avlede deg, men Rukka Armas buksen kan muligens være litt overkill.
Men det er opplagt, kjører du «åpen» sykkel, mye offroad og ikke lar deg forstyrre av hva som kommer fra himmelhvelvingen til alle døgnets tider, ja så er vel Armas eller Cosmic et overlegent valg. Den nye Cosmic kjenner jeg ikke til annet enn at den har noenlunde samme Armacor materiell i buksesnittet.
Basti buksen kan formodentlig kjennes mer tøyelig og behagelig pga. sin pustende, vann- og vindtette stretch Cordura.
Jeg har selv Rukka Armas, men har på oppfordring, bestilt meg en Basti bukse. Armas jakken beholder jeg.
Håper at jeg ikke har forvirret deg…
Hvis du bruker en kåpesykkel eller bensintanken har god kåpeeffekt så kanskje du også skal ta Rukka Basti med i vurderingen. Ønsker ikke å avlede deg, men Rukka Armas buksen kan muligens være litt overkill.
Men det er opplagt, kjører du «åpen» sykkel, mye offroad og ikke lar deg forstyrre av hva som kommer fra himmelhvelvingen til alle døgnets tider, ja så er vel Armas eller Cosmic et overlegent valg. Den nye Cosmic kjenner jeg ikke til annet enn at den har noenlunde samme Armacor materiell i buksesnittet.
Basti buksen kan formodentlig kjennes mer tøyelig og behagelig pga. sin pustende, vann- og vindtette stretch Cordura.
Jeg har selv Rukka Armas, men har på oppfordring, bestilt meg en Basti bukse. Armas jakken beholder jeg.
Håper at jeg ikke har forvirret deg…
Cosmic har vel tatt over for ArmA'en. det ble jeg fortalt hos Louis i Berlin. Jeg prøvde en Cosmic og kan bare si at jeg er glad jeg ikke har kjøpt en ArmS enda. Denne Cosmicen var veldig behaglig og har mer lommer og ventilasjon. Som sagt har jeg bare prøvd de i butikken men helt klart mine neste bukser.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
-
Takk for svar. Rart at det går an å bruke så mye tid på bare å kjøåe en bukse
Basti var et interessant tips, må lese meg opp litt. Cosmic er jo dyrere, og dyrere er jo alltid bedre, eller.......

Basti var et interessant tips, må lese meg opp litt. Cosmic er jo dyrere, og dyrere er jo alltid bedre, eller.......
normalt får man det man betaler for, men jeg har rukka unit bukse. billigste rukkaen altså og godt fornøyd med den. men kommer nok til å bytte den ut med cosmic for å litt mer beskyttelse og smarte løsninger
Armas har flere forsterkninger på utsatte steder, men mest merkbar blir nok forskjellen ved kjøring i regnvær.
Armas har Gortex laminert til ytterstoffet, mens Cosmic har tetningen som egen membran. Det driver opp prisen.
Begge buksene vil holde deg tørr, men Armas vil ta opp mindre vann og tørke fortere.
Armas har Gortex laminert til ytterstoffet, mens Cosmic har tetningen som egen membran. Det driver opp prisen.
Begge buksene vil holde deg tørr, men Armas vil ta opp mindre vann og tørke fortere.
-
Det visste jeg ikke om Cosmic, jeg trodde at den var laminert på samme måte
Sent from my GT-I9505 using Tapatalk 4 Beta
Sent from my GT-I9505 using Tapatalk 4 Beta
Det ble fortalt at Armas hadde gått ut som modell men ser ikke ut som det er riktig. Både armas og Cosmic er oppført hos Rukka. Mulig det bare er hos den ene forhandleren de har sluttet å føre Armas.
På Fc-moto.de står det dette om Cosmic buksa: Gore-Tex Pro 3-layer laminate with Armacor product technology, combination of high-tech fibres aramid (Kevlar) and Cordura
Rukka D3O Air limb protectors meet the requirements of Norm prEN 1621-1 2010
Og dette om Armas: Gore-Tex Pro Shell 3-layer laminate with Armacor product technology, combination of high-tech fibres aramid (Kevlar) and Cordura
Tear and abrasion resistant GTX Super Fabric reinforcements
RVP air Protectors meet the requirements of CE Norm EN 1621-1
Jeg prøvde ikke samtidig og det var en stund siden jeg hadde prøvd Arma men opplevde Cosmicen som mer behaglig. Mulig Armas er i et tyngre stivere stoff.
På Fc-moto.de står det dette om Cosmic buksa: Gore-Tex Pro 3-layer laminate with Armacor product technology, combination of high-tech fibres aramid (Kevlar) and Cordura
Rukka D3O Air limb protectors meet the requirements of Norm prEN 1621-1 2010
Og dette om Armas: Gore-Tex Pro Shell 3-layer laminate with Armacor product technology, combination of high-tech fibres aramid (Kevlar) and Cordura
Tear and abrasion resistant GTX Super Fabric reinforcements
RVP air Protectors meet the requirements of CE Norm EN 1621-1
Jeg prøvde ikke samtidig og det var en stund siden jeg hadde prøvd Arma men opplevde Cosmicen som mer behaglig. Mulig Armas er i et tyngre stivere stoff.
-
Jeg tror buksene er ganske like bortsett fra super facric stoffet på knærne, pluss noen småting til. Det blir nok Cosmic tenker jeg, Basti var et bra innspill men jeg kjører litt naken sykkel.
I går gikk plenklipperen til h.., og da ser det vel ut som ny klipper har prioritet over bukse. Hmm, det finnes jo mange tøffe klippere spekulere på, Klippo ser jo tøft ut.......
I går gikk plenklipperen til h.., og da ser det vel ut som ny klipper har prioritet over bukse. Hmm, det finnes jo mange tøffe klippere spekulere på, Klippo ser jo tøft ut.......
Der datt jjeg helt avolepeder skrev:Jeg tror buksene er ganske like bortsett fra super facric stoffet på knærne, pluss noen småting til. Det blir nok Cosmic tenker jeg, Basti var et bra innspill men jeg kjører litt naken sykkel.

-
Godt å høre, det ble en svært uspennende avsporing :-)JohnnyTh skrev:Der datt jjeg helt avolepeder skrev:Jeg tror buksene er ganske like bortsett fra super facric stoffet på knærne, pluss noen småting til. Det blir nok Cosmic tenker jeg, Basti var et bra innspill men jeg kjører litt naken sykkel.
Har bestemt meg nå, blir Cosmic enkelt og greit.