Er det noen som kan fortelle meg hva den siste bokstaven står for? Prisen ved bestilling, varierer med 300 kr. Alle er av merking: 190/50 ZR17 TL 73(W) M/C
Metzeler Roadtec Z8 Interact M
Metzeler Roadtec Z8 Interact O
Metzeler Roadtec Z8 Interact C
Metzeler Roadtec Z8 Interact
Referring to the test center, "... the Metzeler Roadtec Z8 Interact M / O beats the competition by far." In direct comparison with competing products, the new Roadtec Z8 Interact with the specifications (M) and (O) is the clear winner. For the comparison test, a Honda CBR 600 F / ABS and a Suzuki 1250 Badit / ABS were ridden. "
Men jeg sliter virkelig med å finne ut hva de forskjellige bokstavene står for
Ja selv Metzler gir jo ikke no klart svar på dette... Men var jo greit å få bekreftet at M eller O er å foretrekke.
Slår jeg inn sykkelen min på motorsykkeldekk.com, kommer typen som ikke har en bokstav opp og denne koster nesten 1600, mens både M og O er 200 billigere
Takk for svar Lord
(fra Viff'er til Duc til BMW... det går fremover )
Tar jeg ikke helt feil har både o og m dekkene ulik gummiblanding i slitebanen, og dette er ikke noe Z8 har hatt tidligere. Disse dekkene er vist bedre på alt, kontra de bokstavløse.
Hmmm.... det er noe drit når de skal lage så mye usikkerhet rundt modeller av dekkene. De burde ikke lage mer enn en modell. Tror den ene bokstaven er meningen for de som kjører med passasjer eller tung oppakning?
Ja, en må jo tilfredstille drømmene når det kommer til MC livet. Å jeg er utrolig glad for at jeg har begynt "rolig" å jobbet meg vei oppver
ZZR-Erling skrev:Tar jeg ikke helt feil har både o og m dekkene ulik gummiblanding i slitebanen, og dette er ikke noe Z8 har hatt tidligere. Disse dekkene er vist bedre på alt, kontra de bokstavløse.
Jeg leser vage ting om dette selv på nettet. Men har du noe konkret som kan bekrefte dette? Ser jo på bilder at de nye dekkene har ulik gummiblanding. Men ikke noe klar indikasjon på hva som er hva
Prøvd å googla det litt, er jeg fortsatt uten svar :-)
I mange land er lov-verket utformet slik at man kun kan kjøre med dekk oppført som godkjent fra produsenten.
Siden sykler varierer i vekt og størrelse lager da dekkprodusentene variasjoner på samme dekkmodell, og variasjonen består av styrken i korden på dekket, basert på sykkelens maksvekt.
Når de tester et dekk må testerne velge modellen godkjent for sykkelene de velger å benytte til dekktesten, derav spesifiserte bokstav.
Om man går inn på feks Metzler sin side har de laget en "kalkulator" hvor man velger merke og modell, og man får listet hvilken dekk som spesifiseres for nettopp nevnte modell.
Uten at jeg vet det banna bein sitter jeg igjen med inntrykket av at gummiblandingen er det samme, uansett bokstav til slutt.
Eksempel:
For Z8:
Yamaha FJR kan bruke M dekke eller ingen ekstra bokstav fremme, og O dekk bak.
BMW K 1300GT skal ha M dekk fremme, og bak er ikke spesifisert, trolig siden BMW ikke har giddet å oppdatere listen, da det var Z6 som var det grommeste da den kom på markedet.
Om man går til en forhandler og spørr om dekk vil de fleste se rart på deg om du spørr, og undertegnede har selv feks kjørt flere sett med Z8, selv om de ikke står på lista. Virker ikke som om Metzler (eller noen av de andre, for den saks skyld), bryr seg med å føre alle varianter i Norge. Om du snakker med dem blir det oftest til at Z8 er Z8, verken mer eller mindre.
For å konkludere:
Om man skal laste sykkelen til ripa og kjøre flatt ut bør man nok ta hensyn til denne belastnings spesifikasjonen.
Men de fleste driter i det, og det har faktisk funket helt greit.
Jeg kjøpte jo Z8 til 1050 Tigern i fjor, og da sa forhandlern at han hadde 2 typer Z8 på lager: En med hardere blanding på midten for touring, og en med bare myk gummi for mer sportsli kjøring (og kortere kjørelengde). De sto ved sia av hverandre i hylla, og så prikk like ut. Hva slags bokstav de hadde husker jeg ikke, men jeg valgte "touring" utgaven, som jeg er meget fornøyd med
M og o dekkene knuser jo de gamle boksravløse på vått iflg de som vet, Motorrad. Har bladet i en eller annen haug, men mener å huske at de har mer silica all over, samt er et pilotdekk vedr Metzelers måte å differensiere en slitebane. Før benyttet de kun antal ståltråder for å gjøre ett dekk hardere i midten..mens de på o m dekkene benytter ulik gummiblanding. O M dekkene vant testen.