Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

... om deler, tilbehør, MCutstyr, renhold, forsikring, kjøreklær til fører og passasjer osv.
Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Bosted: Oslo

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av ojda »

TheBandit skrev:Da har jeg brukt opp nok ett bakdekk (ca 8000 km er ikke verst det) og må ha nytt. Har i dag Michelin Anakee 2 og har mye godt å si om det, men jeg føler meg ikke helt trygg på det når det er vått. Men slitestyrken og komforten på trønderske veier med stort sett dårlig standard er jeg fornøyd med. :prf

Så det jeg sitter å funderer på er om jeg skal fortsette med anakee 2 (evt 3), eller om man skal gå over til mitt favorittdekk på Bandit'en, altså Metzeler Z6. :-k Jeg var veldig fornøyd med både grepet på våt vei og ikke minst hvor fantastisk det var å presse det i svingene.

Så hva mener dere om hvilket dekk jeg bør sette på V-strom'en? Jeg kjører 99% av tiden på asfalt (eller noe som ligner på asfalt ihvertfall). Sporttouring (Z6) eller dual-sport dekk (Anakee2)?

EDIT: Jeg ser at Z6 er ikke tilgjengelig som fordekk, så da er Pilot Road 3 en kandidat istede for Z6

Hva med å putte på Metzeler Tourance Next.
Har kjørt 2 sett med Tourance EXP nå, og bestilt Tourance Next som kommer på neste Onsdag :P :p
Kjempefornøyd med våtgrepet på de, de nye skal visnok være enda bedre :-)
Holder for øvrig 16000km, inkludert en god dose autobahn m passasjer + pikkpakk. Å I følge BusaTrond
også testvinnere av Allroad-dekk :thumleft I et blad i kiosken til BusaKakeKona :mk


[video]http://www.youtube.com/watch?v=rWBdV2F3aNk[/video]
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

ZZR-Erling

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av ZZR-Erling »

ojda skrev:
TheBandit skrev:Da har jeg brukt opp nok ett bakdekk (ca 8000 km er ikke verst det) og må ha nytt. Har i dag Michelin Anakee 2 og har mye godt å si om det, men jeg føler meg ikke helt trygg på det når det er vått. Men slitestyrken og komforten på trønderske veier med stort sett dårlig standard er jeg fornøyd med. :prf

Så det jeg sitter å funderer på er om jeg skal fortsette med anakee 2 (evt 3), eller om man skal gå over til mitt favorittdekk på Bandit'en, altså Metzeler Z6. :-k Jeg var veldig fornøyd med både grepet på våt vei og ikke minst hvor fantastisk det var å presse det i svingene.

Så hva mener dere om hvilket dekk jeg bør sette på V-strom'en? Jeg kjører 99% av tiden på asfalt (eller noe som ligner på asfalt ihvertfall). Sporttouring (Z6) eller dual-sport dekk (Anakee2)?

EDIT: Jeg ser at Z6 er ikke tilgjengelig som fordekk, så da er Pilot Road 3 en kandidat istede for Z6

Hva med å putte på Metzeler Tourance Next.
Har kjørt 2 sett med Tourance EXP nå, og bestilt Tourance Next som kommer på neste Onsdag :P :p
Kjempefornøyd med våtgrepet på de, de nye skal visnok være enda bedre :-)
Holder for øvrig 16000km, inkludert en god dose autobahn m passasjer + pikkpakk. Å I følge BusaTrond
også testvinnere av Allroad-dekk :thumleft I et blad i kiosken til BusaKakeKona :mk



[video]http://www.youtube.com/watch?v=rWBdV2F3aNk[/video]


Hvorfor velge gammel teknologi når det fins nyere? Jeg hadde valgt enten Tourance Next, Z8 O/M eller Angel GT.

TheBandit
Innlegg: 367
Registrert: 17 okt 2010, 10:32
Motorsykkelen din: ---

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av TheBandit »

.
Sist redigert av TheBandit den 28 feb 2015, 00:23, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4327
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Bosted: Røyken

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av RuneMC »

Litt erfaringer fra Anakee3 så langt.

Mønsteret var jeg skeptisk til før jeg kjøpte det og skepsisen er der fortsatt, spesielt etter velt der jeg oppfattet at forhjulet skled litt sideveis og gravde seg ned i grusen. Dvs på vei med lite grus så er det godt, men med mer grus er det noe mer rullefølelse (sideveis) enn med Anakee2. Sånn sett innenfor design-parametrene om 90/10 (asfalt/grus) - dvs en kundegruppe som primært kjører asfalt.

På asfalt er det generelt bedre pga stivere/sterkere sidevegger og konstruksjon (og tilsvarende tøffere å få av/på felgen for den som gjør jobben selv). Det gir en nyanse stødigere følelse i sving og ved stort nedlegg, samt i høy fart - ikke at Anakee2 var dårlige heller, det er snakk om nyanser dette. Jeg tror dog jeg ikke får utnyttet potensialet helt pga at jeg ikke kjører med full oppakning og i hastigheter som nok er mer passende på kontinentet. Og så har jeg jo en naturlig begrensning ved at jeg mangler det berømmelige 7-de giret på V-Strom'en da :roll Levetiden er det vanskelig å si noe om ennå, men tipper vel reklamen stemmer at det holder lengre. Dekket blir noe varmere enn Anakee2.
Vått og kaldt grep er juryen ennå ute på... har ikke fått noen klare indikasjoner ennå, men det er muligens litt mer gradvis slipp enn Anakee2 - som også var fin på det punktet (gradvis slipp kontra brått slipp er fint, da får tid til å reagere). Dog - følelsen er ikke like trygg i vått... men det kan ha noe med at jeg ennå ikke har kjørt det nok på vått føre.

Konklusjon: Anakee2 med sitt grovere mønster er kanskje hakket bedre på veier med litt mer grus. På asfalt en relativt klar favør til Anakee3, spesielt om man kjører tungt lastet og i høyere hastigheter. Anelsen mindre svingvillig, men det er forsåvidt samme egenskap som gjør det enklere å beregne nedlegget - har hatt flere nedlegg til rett over fotpinneskrap nå, hvor jeg føler at dekket hele tiden er stødig og lar meg kontrollere nedleggsvinkelen bedre. (Så unngår jeg å slite ut skrue-knottene under fotpinnene :-) )

Neste dekk: Usikker på om trenden med mindre mønster på "Allroad" dekk passer meg (dvs mer asfaltorienterte dekk). Både Anakee3 og Tourance Next har jo gått i den retningen. Jeg kjører av og til på veier med litt mer grus, så har begynt å vurdere om f.eks. Heidenau K60 er bedre, samtidig vet jeg ikke om dette vil kunne matche Anakee2 når det er våt og kald asfalt...
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av TheHaughom »

45316 skrev:Jeg har nå innsett at jeg trenger nye dekk til zzr600 98 mod. Var innom en forhandler og fikk en pris på 3400 kr begge hjul med Metzeler Z6 (De tar av hjula for meg, hvis jeg kom med løse hjul var det 2800). Forhandleren anbefalte 70 profil i stedet for 60 som er standard, hva er deres tanker rundt dette? Var på jobb så hadde ikke tid til å spørre og grave så mye rundt dette.
En 70 profil vil gjøre sykkelen litt høyere bak, som vil gi litt bedre svingvillighet. Ser ikke noe problem med det. :thumleft
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Bosted: Oslo

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av ojda »

RuneMC skrev:Litt erfaringer fra Anakee3 så langt.

Mønsteret var jeg skeptisk til før jeg kjøpte det og skepsisen er der fortsatt, spesielt etter velt der jeg oppfattet at forhjulet skled litt sideveis og gravde seg ned i grusen. Dvs på vei med lite grus så er det godt, men med mer grus er det noe mer rullefølelse (sideveis) enn med Anakee2. Sånn sett innenfor design-parametrene om 90/10 (asfalt/grus) - dvs en kundegruppe som primært kjører asfalt.

På asfalt er det generelt bedre pga stivere/sterkere sidevegger og konstruksjon (og tilsvarende tøffere å få av/på felgen for den som gjør jobben selv). Det gir en nyanse stødigere følelse i sving og ved stort nedlegg, samt i høy fart - ikke at Anakee2 var dårlige heller, det er snakk om nyanser dette. Jeg tror dog jeg ikke får utnyttet potensialet helt pga at jeg ikke kjører med full oppakning og i hastigheter som nok er mer passende på kontinentet. Og så har jeg jo en naturlig begrensning ved at jeg mangler det berømmelige 7-de giret på V-Strom'en da :roll Levetiden er det vanskelig å si noe om ennå, men tipper vel reklamen stemmer at det holder lengre. Dekket blir noe varmere enn Anakee2.
Vått og kaldt grep er juryen ennå ute på... har ikke fått noen klare indikasjoner ennå, men det er muligens litt mer gradvis slipp enn Anakee2 - som også var fin på det punktet (gradvis slipp kontra brått slipp er fint, da får tid til å reagere). Dog - følelsen er ikke like trygg i vått... men det kan ha noe med at jeg ennå ikke har kjørt det nok på vått føre.

Konklusjon: Anakee2 med sitt grovere mønster er kanskje hakket bedre på veier med litt mer grus. På asfalt en relativt klar favør til Anakee3, spesielt om man kjører tungt lastet og i høyere hastigheter. Anelsen mindre svingvillig, men det er forsåvidt samme egenskap som gjør det enklere å beregne nedlegget - har hatt flere nedlegg til rett over fotpinneskrap nå, hvor jeg føler at dekket hele tiden er stødig og lar meg kontrollere nedleggsvinkelen bedre. (Så unngår jeg å slite ut skrue-knottene under fotpinnene :-) )

Neste dekk: Usikker på om trenden med mindre mønster på "Allroad" dekk passer meg (dvs mer asfaltorienterte dekk). Både Anakee3 og Tourance Next har jo gått i den retningen. Jeg kjører av og til på veier med litt mer grus, så har begynt å vurdere om f.eks. Heidenau K60 er bedre, samtidig vet jeg ikke om dette vil kunne matche Anakee2 når det er våt og kald asfalt...
Jeg vet jo ikke hva slags trykk du kjører med i dekkene Rune,
men det kan fort vekk bare være for mye luft som er problemet på grus.
Slipp ut endel luft om du skal kjøre noe særlig strekke på grus, så oppfører
sykkelen seg helt annerledes :thumleft
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4327
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Bosted: Røyken

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av RuneMC »

@ojda - Ja, har jo sett råd om å ta ut noe luft av dekkene, samtidig som jeg synes det er bra å ha riktig trykk når en kommer over på asfalten igjen. Pause og portabel pumpe for å komme opp i trykk igjen ser jeg som litt upraktisk ift de relativt korte strekkene (1-2 mil) som det ofte er.

Men hvor mye er det å slippe ut "litt" - sånn i psi eller bar? Er det såpass lite at det vil fungere OK på asfalt også?
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Bosted: Oslo

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av ojda »

Jeg vil ikke gi deg fasit på det svaret Rune, men en 7-10 pund burde være greit å slippe.
Du kan sikkert få mer nøyaktige tall fra andre :P :p
Anakee II fungerte ihvertfall veldig bra med veldig lite luft,
var en tur/retur Årjeng med V-Stromen med 25 pund i dekkene uten
at det var håpløst å kjøre, (ubevisst selvsagt).
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

TheBandit
Innlegg: 367
Registrert: 17 okt 2010, 10:32
Motorsykkelen din: ---

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av TheBandit »

.
Sist redigert av TheBandit den 28 feb 2015, 00:23, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Bosted: Nordkapp

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av jhn »

RuneMC skrev:Litt erfaringer fra Anakee3 så langt.

Mønsteret var jeg skeptisk til før jeg kjøpte det og skepsisen er der fortsatt, spesielt etter velt der jeg oppfattet at forhjulet skled litt sideveis og gravde seg ned i grusen. Dvs på vei med lite grus så er det godt, men med mer grus er det noe mer rullefølelse (sideveis) enn med Anakee2. Sånn sett innenfor design-parametrene om 90/10 (asfalt/grus) - dvs en kundegruppe som primært kjører asfalt.

På asfalt er det generelt bedre pga stivere/sterkere sidevegger og konstruksjon (og tilsvarende tøffere å få av/på felgen for den som gjør jobben selv). Det gir en nyanse stødigere følelse i sving og ved stort nedlegg, samt i høy fart - ikke at Anakee2 var dårlige heller, det er snakk om nyanser dette. Jeg tror dog jeg ikke får utnyttet potensialet helt pga at jeg ikke kjører med full oppakning og i hastigheter som nok er mer passende på kontinentet. Og så har jeg jo en naturlig begrensning ved at jeg mangler det berømmelige 7-de giret på V-Strom'en da :roll Levetiden er det vanskelig å si noe om ennå, men tipper vel reklamen stemmer at det holder lengre. Dekket blir noe varmere enn Anakee2.
Vått og kaldt grep er juryen ennå ute på... har ikke fått noen klare indikasjoner ennå, men det er muligens litt mer gradvis slipp enn Anakee2 - som også var fin på det punktet (gradvis slipp kontra brått slipp er fint, da får tid til å reagere). Dog - følelsen er ikke like trygg i vått... men det kan ha noe med at jeg ennå ikke har kjørt det nok på vått føre.

Konklusjon: Anakee2 med sitt grovere mønster er kanskje hakket bedre på veier med litt mer grus. På asfalt en relativt klar favør til Anakee3, spesielt om man kjører tungt lastet og i høyere hastigheter. Anelsen mindre svingvillig, men det er forsåvidt samme egenskap som gjør det enklere å beregne nedlegget - har hatt flere nedlegg til rett over fotpinneskrap nå, hvor jeg føler at dekket hele tiden er stødig og lar meg kontrollere nedleggsvinkelen bedre. (Så unngår jeg å slite ut skrue-knottene under fotpinnene :-) )

Neste dekk: Usikker på om trenden med mindre mønster på "Allroad" dekk passer meg (dvs mer asfaltorienterte dekk). Både Anakee3 og Tourance Next har jo gått i den retningen. Jeg kjører av og til på veier med litt mer grus, så har begynt å vurdere om f.eks. Heidenau K60 er bedre, samtidig vet jeg ikke om dette vil kunne matche Anakee2 når det er våt og kald asfalt...
Jeg undrer meg alltid over å lese f.eks "generelt bedre pga stivere/sterkere sidevegger og konstruksjon", "gir en nyanse stødigere følelse i sving", "det er muligens litt mer gradvis slipp enn Anakee2" "følelsen er ikke like trygg i vått", "Anelsen mindre svingvillig"
Her er det jo snakk om små nyanser ... jeg klarer ikke å uttale meg så presist om så marginale forskjeller på to, eller flere dekk.
De gangene man kan sammenligne er jo ved dekkskifte ... dvs et gammelt kantete og blankslitt dekk vs et ferskt rundt med godt mønster.
Det er gjerne et år, kanskje to siden "gammeldekket" var ferskt .. det er lenge å huske eksakt hvilken følelse dekket ga. Så har man jo også "dagsformen" å ta hensyn til ... det er ikke alle dager det er like lett å finne flyten og rytmen på selv veldig kjente veier ... eller kanskje det er bare jeg som har det på denne måten?

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4327
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Bosted: Røyken

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av RuneMC »

Ja, nå skifter jeg litt oftere og de gamle dekkene var på ingen måte nedslitt ennå. Byttet jo bakdekk etter kun ca 5000km pga hull/plugging og fordekket skiftet jeg rett etterpå for å ha like dekk foran og bak. Fordekket var heller ikke helt nedslitt.
Men, for all del, subjektive inntrykk. Akkurat at oppbygningen er sterkere og stivere er noe farget av info fra youtube videoer, men også bekreftet ved at jeg la om selv og det var vesentlig tykkere og sterkere i sideveggen enn det gamle. Ellers har jeg en "test-sving" jeg kjører ganske ofte (hjem fra jobb f.eks.) der det er greit å få til nedlegg til fotpinne - her: http://goo.gl/maps/P5iH3 Med fart rundt 80 kommer det naturlig.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Bosted: Høvik

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av PCP »

Voodoodoo skrev: Kjørte ut mine PR3 i helga, bestillte nye Angel GT da PR3 trappet både framme og bak. de holdt også kun 700mil. Dvs. de skulle ha vært bytta på 600 da de siste 100 mila gikk på slicks og kord. :scratch
Selv har jeg nå kjørt over 10.000 km med Michelin PR3 bak, og det ser igrunn bare litt over halvslitt ut. Dog skal det sies at "se slitt ut-kurven" ikke nødvendigvis er særlig lineær, så mye kan vel skje fort i løpet av noen hundre mil.

Selvsagt har jo kjørestil svært mye med saken å gjøre, men mitt inntrykk er at mange har problemer med levetid på PR3 hvis de enten har de største cruiser'ne som FJR1400, Gold-Wing & co, eller de som deg har alt for mye kraft.

Jeg har de på en gammel VFR som har moderat kraft, moderat vekt, og som kjøres relativt moderat. Tror det er ganske perfekt valg for mellomklasse sports-touring.

Bakdekket har noe trapping, men ikke nok til at den er vond å kjøre. Ellers blir det interessant å se hvordan dette utvikler seg foran. Jeg gikk der fra et slitt og trappe-fullt Pirelli Angel, som jeg forøvrig aldri følte meg helt komfortabel med, men som jeg heller ikke fikk prøvd fra det var helt nytt.

Uansett, jeg kommer nok til å gå for PR3 igjen, og liker dem veldig godt. Det kjennes trygt og stabilt ikke minst på vått føre, og etter at jeg fikk økt til 42 psi bak er det akkurat passe kvikkstyrt uten å bli nervøst. I høye hastigheter er det ikke kvikkstyrt, men i så måte er nok VFR750 mer en tourer enn en R, så der skal det vel mer enn dekk til... ;-)

Brukeravatar
biker7
Innlegg: 1309
Registrert: 12 feb 2011, 15:41
Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
Bosted: solør

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av biker7 »

PCP skrev:
Voodoodoo skrev: Kjørte ut mine PR3 i helga, bestillte nye Angel GT da PR3 trappet både framme og bak. de holdt også kun 700mil. Dvs. de skulle ha vært bytta på 600 da de siste 100 mila gikk på slicks og kord. :scratch
Selv har jeg nå kjørt over 10.000 km med Michelin PR3 bak, og det ser igrunn bare litt over halvslitt ut. Dog skal det sies at "se slitt ut-kurven" ikke nødvendigvis er særlig lineær, så mye kan vel skje fort i løpet av noen hundre mil.

Selvsagt har jo kjørestil svært mye med saken å gjøre, men mitt inntrykk er at mange har problemer med levetid på PR3 hvis de enten har de største cruiser'ne som FJR1400, Gold-Wing & co, eller de som deg har alt for mye kraft.

Jeg har de på en gammel VFR som har moderat kraft, moderat vekt, og som kjøres relativt moderat. Tror det er ganske perfekt valg for mellomklasse sports-touring.

Bakdekket har noe trapping, men ikke nok til at den er vond å kjøre. Ellers blir det interessant å se hvordan dette utvikler seg foran. Jeg gikk der fra et slitt og trappe-fullt Pirelli Angel, som jeg forøvrig aldri følte meg helt komfortabel med, men som jeg heller ikke fikk prøvd fra det var helt nytt.

Uansett, jeg kommer nok til å gå for PR3 igjen, og liker dem veldig godt. Det kjennes trygt og stabilt ikke minst på vått føre, og etter at jeg fikk økt til 42 psi bak er det akkurat passe kvikkstyrt uten å bli nervøst. I høye hastigheter er det ikke kvikkstyrt, men i så måte er nok VFR750 mer en tourer enn en R, så der skal det vel mer enn dekk til... ;-)
Jeg har akkurat satt på PR3 bakdekk på ZX12R,en min. Blir spennende å se levetiden. På ZX9R jeg hadde før, så fikk jeg bortimot 11000km før det var utslitt. Får nok trolig ikke så mye ut av det denne gangen med mere gamp & kubikk :mc1
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:

-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)

Brukeravatar
KydeX
Innlegg: 546
Registrert: 04 jul 2012, 13:23
Motorsykkelen din: Honda VFR1200F

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av KydeX »

Hva er "trapping" egentlig?

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Bosted: Bergen
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av LordShaft »

tror det er noe slik som dette :lol

[video]http://www.youtube.com/watch?v=ytm05QUt4Zs[/video]

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av TheHaughom »

Trapping betyr vel egentlig at gummien beveger seg, at mønsteret strekkes/komprimeres osv.

Her er et ekstremt tilfelle:
Bilde
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Bosted: Oslo

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av ojda »

Et kortresyme fra testen av allroaddekkene.

http://www.bikeport.no/2013/05/27/metze ... ogatedekk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
KydeX
Innlegg: 546
Registrert: 04 jul 2012, 13:23
Motorsykkelen din: Honda VFR1200F

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av KydeX »

LordShaft skrev:tror det er noe slik som dette :lol

[video]http://www.youtube.com/watch?v=ytm05QUt4Zs[/video]
Blæh... :)

TheBandit
Innlegg: 367
Registrert: 17 okt 2010, 10:32
Motorsykkelen din: ---

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av TheBandit »

.
Sist redigert av TheBandit den 28 feb 2015, 00:22, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Bosted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Flanker »

TheBandit skrev:Etter å ha lest om folk som har fått styrewobbling og dårlig stabilitet rett frem på v-strom med Metzeler Tourance next, så falt valget på Michelin Pilot Road 3 Trail. Grusegenskapene ble valgt bort denne gang og jeg gleder meg til å få levert og testet de nye dekkene :knegg
Har du en kilde på dette? Er nysgjerrig på disse dekkene, ikke minst på negative tilbakemeldinger. Jeg har vært knallfornøyd med mine EXP, så Next står i utgangspunktet høyt på lista når de må byttes ut.

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Bosted: Åsgårdstrand

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av SuperMorten »

Flanker skrev:
TheBandit skrev:Etter å ha lest om folk som har fått styrewobbling og dårlig stabilitet rett frem på v-strom med Metzeler Tourance next, så falt valget på Michelin Pilot Road 3 Trail. Grusegenskapene ble valgt bort denne gang og jeg gleder meg til å få levert og testet de nye dekkene :knegg
Har du en kilde på dette? Er nysgjerrig på disse dekkene, ikke minst på negative tilbakemeldinger. Jeg har vært knallfornøyd med mine EXP, så Next står i utgangspunktet høyt på lista når de må byttes ut.
Jeg har lært å overse alle som "har hørt om", "lest om" og lignende. Akkurat i dette tilfellet vedder jeg på at det er førerfeil. V-Strom er så retningsstabil at wobling må provoseres frem av fører, som da jeg ikke fulgte med, hold på å kjøre i autovernet i 120, og må kaste sykkelen tilbake på veien.. Da snakker vi Wobbling....

Sent from my GT-P7500 using Tapatalk 2
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

45316
Innlegg: 920
Registrert: 24 apr 2013, 12:58
Motorsykkelen din: ZZR600 98mod

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av 45316 »

TheHaughom skrev:
45316 skrev:Jeg har nå innsett at jeg trenger nye dekk til zzr600 98 mod. Var innom en forhandler og fikk en pris på 3400 kr begge hjul med Metzeler Z6 (De tar av hjula for meg, hvis jeg kom med løse hjul var det 2800). Forhandleren anbefalte 70 profil i stedet for 60 som er standard, hva er deres tanker rundt dette? Var på jobb så hadde ikke tid til å spørre og grave så mye rundt dette.
En 70 profil vil gjøre sykkelen litt høyere bak, som vil gi litt bedre svingvillighet. Ser ikke noe problem med det. :thumleft
Takk! Da går jeg for 70 profil.

Er forskjellen mellom Z6 og Z8 så stor at det er verdt prisforskjellen? Jeg er fremdeles så ny i gamet at jeg er vel forholdsvis langt unna å benytte hele potensialet i dekkene... :scratch

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Bosted: Oslo

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av ojda »

Et søk på nettet ga da noe napp på dette, men om det er så mye å legge vekt på er en annen sak???

http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=166102" onclick="window.open(this.href);return false;

Akurat V-Stromen har en veldig myk gaaffel, og har mye å hente på å
få stivet opp denne :-k Har vært der, handlet og blitt meget fornøyd :thumleft
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Bosted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Flanker »

ojda skrev:Et søk på nettet ga da noe napp på dette, men om det er så mye å legge vekt på er en annen sak???

http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=166102" onclick="window.open(this.href);return false;

Akurat V-Stromen har en veldig myk gaaffel, og har mye å hente på å
få stivet opp denne :-k Har vært der, handlet og blitt meget fornøyd :thumleft
Det der er jo en tråd fra 2006 om det originale Metzeler Tourance dekket, lenge før både EXP og Next var påtenkt... Men når det gjelder gaffelen på V-Strom er jeg helt enig. Sonic Springs og ny olje gav meg en helt ny sykkel, og når den nye bakdemperen også ramler inn døra ila. noen dager blir det enda bedre :)

ZZR-Erling

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av ZZR-Erling »

Hvis man går til mer lettstyrte dekk, vil en bike som har litt lurvete kvalitet på styrelager og dempere, avsløre seg med styreskjelv. Wobbling er noe helt annet. Da flekser hele ramma.

Svar