Hvor trang skal hjelmen være?

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Tiki
Innlegg: 65
Registrert: 12 apr 2012, 19:23
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2015, Triumph Sprint 1050

Hvor trang skal hjelmen være?

Legg inn av Tiki »

Hei,

Jeg skal kjøpe Shoei GT-Air og er 60 cm i hodet som betyr at jeg skulle være str. L. Den er trang å tre på knollen og sitter stramt, får ikke klemt noe opp mellom panne og hjelm. XL er mer behagelig og får klemt litt av fingeren opp mellom pannen og hjelmen. Sideveis får jeg dratt den litt frem og tilbake. Bør jeg gå for L?
Hjelmen jeg har i dag er nok for stor da det er store "utslag" når jeg drar litt i den (men behagelig er det).
Jeg prøvde også Schubert S2 hvor jeg synes XL ble for stor men L var for liten.

Hilsen Thomas

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: Hvor trang skal hjelmen være?

Legg inn av MaxTron »

Skal ikke være mulig å få noen finger inn noen plass.

Noen sier at den skal være så trang at en får litt vindt første sessongen, når den da går ut blir den perfekt.... :scratch
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Hvor trang skal hjelmen være?

Legg inn av Snikendeugle »

Ja, den skal vel sitte trangt i starten. Den tilpasser seg hodeformen din etter et par dager/ukers bruk.
Kjipt om du kjøper en som er for stor, selvom den er komfortabel der og da i butikken, da vil den nok mest sannsynligvis bli utvidet senere og sitte løst.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
erikh
Innlegg: 156
Registrert: 16 jun 2013, 18:38
Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R
Sted: Oslo

Re: Hvor trang skal hjelmen være?

Legg inn av erikh »

Skal kjøpe sammen hjelmen i morra..
Jeg kjøper small selv om det er medium som passer meg helt perfekt nå,men som mest sannsynlig blir litt for stor når den utvider seg
erik

Kawasaki ZX6R 2000
link til tråden min

Brukeravatar
erikh
Innlegg: 156
Registrert: 16 jun 2013, 18:38
Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R
Sted: Oslo

Re: Hvor trang skal hjelmen være?

Legg inn av erikh »

Hvilken farge tenker du å kjøpe btw?
erik

Kawasaki ZX6R 2000
link til tråden min

Tiki
Innlegg: 65
Registrert: 12 apr 2012, 19:23
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2015, Triumph Sprint 1050

Re: Hvor trang skal hjelmen være?

Legg inn av Tiki »

Jeg tenkte på Journey TC-5 som er svart med litt grafikk, eller wanderer TC-6 som også er sort men matt med hvit stripe over. Har funnet de billigst på Eians motorshop (ca. 4500,- inkl. frakt). Så da blir det str. large på meg.

Thomas

Brukeravatar
erikh
Innlegg: 156
Registrert: 16 jun 2013, 18:38
Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R
Sted: Oslo

Re: Hvor trang skal hjelmen være?

Legg inn av erikh »

Tiki skrev:Jeg tenkte på Journey TC-5 som er svart med litt grafikk, eller wanderer TC-6 som også er sort men matt med hvit stripe over. Har funnet de billigst på Eians motorshop (ca. 4500,- inkl. frakt). Så da blir det str. large på meg.

Thomas
Men det er uten dobbel D festeanordning, men den hurtigklipsen? Lurer på om jeg skal kjøpe fra utlandet for å dobbel D..
erik

Kawasaki ZX6R 2000
link til tråden min

Tiki
Innlegg: 65
Registrert: 12 apr 2012, 19:23
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2015, Triumph Sprint 1050

Re: Hvor trang skal hjelmen være?

Legg inn av Tiki »

Jeg fant ut fra et par nettsteder i Tyskland og USA at det ikke ble særlig å spare når du legger på norsk moms og frakt. Det er hurtigklips på, ikke dobbel D ring.

Brukeravatar
erikh
Innlegg: 156
Registrert: 16 jun 2013, 18:38
Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R
Sted: Oslo

Re: Hvor trang skal hjelmen være?

Legg inn av erikh »

Tiki skrev:Jeg fant ut fra et par nettsteder i Tyskland og USA at det ikke ble særlig å spare når du legger på norsk moms og frakt. Det er hurtigklips på, ikke dobbel D ring.
Tenkte ikke på prisen, men vet det finnes en versjon av hjelmen med dobbel D ringer.. Men har ikke sett denne i Norge...
erik

Kawasaki ZX6R 2000
link til tråden min

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Hvor trang skal hjelmen være?

Legg inn av LordShaft »

Tiki skrev:Jeg fant ut fra et par nettsteder i Tyskland og USA at det ikke ble særlig å spare når du legger på norsk moms og frakt. Det er hurtigklips på, ikke dobbel D ring.
Shoei X-Spirit 2 med mørkt racing visir koster 6900,- i Norge.

Fra UK inkluder frakt som var på 200,- kom den på totalt 4800. Trenger ikke være stødig i matte for å skjønne at det er stor forskjell i pris

Tiki
Innlegg: 65
Registrert: 12 apr 2012, 19:23
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2015, Triumph Sprint 1050

Re: Hvor trang skal hjelmen være?

Legg inn av Tiki »

LordShaft skrev:
Tiki skrev:Jeg fant ut fra et par nettsteder i Tyskland og USA at det ikke ble særlig å spare når du legger på norsk moms og frakt. Det er hurtigklips på, ikke dobbel D ring.
Shoei X-Spirit 2 med mørkt racing visir koster 6900,- i Norge.

Fra UK inkluder frakt som var på 200,- kom den på totalt 4800. Trenger ikke være stødig i matte for å skjønne at det er stor forskjell i pris
Det var ikke tilfelle i denne saken, men ser nå at Eians som hadde denne modellen til 4500,- nå har lagt seg på prisnivået til de fleste andre. Så da vil det igjen være aktuelt å bestille fra utlandet.

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Hvor trang skal hjelmen være?

Legg inn av LordShaft »

https://www.fc-moto.de/epages/fcm.sf/se ... -TC-1-0007" onclick="window.open(this.href);return false;

den koster 4300....
Når du legger den inn i kassen og skal kjøpe den, trekker de fra 19% VAT... også kommer eventuellt norsk moms oppå der igjen etterpå.

Når jeg kjøpte fra helmetcity kom det ikke norsk moms på i tillegg!

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: Hvor trang skal hjelmen være?

Legg inn av TheHaughom »

Norsk moms kommer vel først når den passerer Norskegrensa. Så betaler du ved henting av hjelmen på postkontoret, evt. får giro i posten?
Om du ikke er heldig og den går igjennom.
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Hvor trang skal hjelmen være?

Legg inn av LordShaft »

Jeg måtte ikke betale noe når jeg hentet pakken på posten.

Jeg har heller ikke fått noe regning i posten i etterkant. Dette kan kanskje ta noen uker, men fortsatt ikke hørt noe :-k

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Hvor trang skal hjelmen være?

Legg inn av Snikendeugle »

Ville den ikke da isåfall blitt stoppet hos tollvesenet, og gitt beskjed til deg først? (Hvor du må sende bekreftelse på at du vil ha varen, og at ekstra kostnader kan påfølge. Ihvertfall det jeg måtte på denne skilthengeren jeg har liggende hos tollvesenet nå).
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Svar