Tomgsx-r skrev:Batteriet har hatt vedlikeholdslading og er i tipp topp, hadde diagnose på bikerstreet med det idag. Det er start reelet som klikker. Bypasset reelet, allikevel drar ikke startmotoren rundt. Jeg har nå skrudd fra hverandre sykkelen, og tatt ut startmotoren. Kanskje jeg burde tatt bilbatteri og koblet til jording, og pluss direkte på startmotoren. Men, det glemte jeg. Den er ihvertfall ute, og skrudd fra hverandre. Legger ved ett bilde da jeg ikke aner hva jeg gjør nå, og hvor jeg får deler, eller hvilke deler....??
Hei.
Jeg jobbet en stund som bilelektriker for mange år siden, og har reparert sikkert 1000 startere. Din starter ser OK ut på bildene. Det du har der er en dødsenkel sak med faste magneter (uten feltspoler). Stort sett det eneste som kan skje med denne er at det blir overslag til gods i ankeret. Starteren vil i så fall være død, men trekke enormt med strøm. Ditt anker ser bra ut på bildet. Vanligvis vil det være synlig brent, eller at noen av lamellene på kommutatoren (der hvor børstene går) vil være svarte og/eller løse, og/eller at den har kastet tinn. Jeg kan ikke se at dette har skjedd.
Ankeret kan testes med et ohmmeter. Mål mellom kommutatoren og gods: Det skal ikke være noen kontakt. En bedre test er å bruke en "growler": En slik har de på bilelektriske verksteder. Man legger ankeret i growleren, skrur på strøm, og måler med et metallblad rundt for å se om det er magnetisme (indikerer i så fall kortslutning i en vikling). Men ohming er en god nok test i dette tilfellet tror jeg.
Du bør også måle med ohmmeter på børsteholderen. Ett sett med børster skal være isolert fra jord, det andre skal være jordet.
Du kan også ha et jordingsproblem: Sjekk at børsteholderen er ordentlig jordet.
Jeg hadde gjort slik:
1) Vask alt i whitesprit og tørk
2) Mål anker med ohmmeter som beskrevet ovenfor
3) Mål børsteholder med ohmmeter som beskrevet ovenfor
4) Puss kommutatoren med fint slipepapir (400) for å fjerne glasering og belegg
5) Smør lagere med fett
6) Monter sammen. Du husker vel hvordan alt satt? Ikke glem skiver. Mål at det er kontakt mellom børsteholderen og gods.
7) Test starteren FØR du setter den inn. Prøv først med kabler direkte fra batteriet. Den skal snurre rundt med god fart, uten ulyd. Koble den så til kablene på sykkelen, men ikke monter den til motoren enda. Prøv med startknappen. Starteren skal snurre rundt med god fart. Monter til slutt på motoren, prøv med startknappen. Har du samme problem som tidligere ligger feilen et annet sted. Jeg hadde sjekket batteriet først. Det kan også være et mekanisk problem i motoren som hindrer starteren i å trekke den rundt.
Lykke til!