Lurer på om noen her har foretatt motorbytte og registrert dette hos biltilsynet.
Har en forestående stor motorjobb på sykkelen min. Det viser seg at jeg kan få en helt ny motor billigere. Får da noen år nyere motor. 100 kubikk og 9hk mer.
Hvordan forhold jeg meg til biltilsynet. Må sykkelen vises FØR byttet?
Regler for motorbytte
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39762
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Regler for motorbytte
Har bare så vidt skummet gjennom denne fila, men siden det står noe om motorbytte kan det hende den er aktuell i ditt tilfelle:
http://www.vegvesen.no/_attachment/62009" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.vegvesen.no/_attachment/62009" onclick="window.open(this.href);return false;
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: Regler for motorbytte
Ja og denne tolker jeg slik at jeg må vise sykkelen før evnt motorbytte. Spørs om de mener motoren er identisk eller ikke. Er jo samme motor, bare at den har litt større slagvolum på nyere modeller. Hmmmm.
Re: Regler for motorbytte
Det står jo ganske klart her:
Reparasjon
Vegdirektoratet mener det må aksepteres at den uendrede hovedkomponenten på et senere
tidspunkt repareres eller helt eller delvis skiftes ut i forbindelse med reparasjon. Dette under
forutsetning av at de delene som skiftes ut, skiftes ut med identiske deler. Med identisk del
menes en del som normalt kan anses som en reservedel for den opprinnelige delen.
Hovedpoenget er at en slik senere utskiftning kommer inn under definisjonen av reparasjon i
kjøretøyforskriften § 7-2.
Du snakker om en reparasjon når du skifter ut men en tilnærmet identisk motor, det som "kan ansees som en reservedel".
Reparasjon
Vegdirektoratet mener det må aksepteres at den uendrede hovedkomponenten på et senere
tidspunkt repareres eller helt eller delvis skiftes ut i forbindelse med reparasjon. Dette under
forutsetning av at de delene som skiftes ut, skiftes ut med identiske deler. Med identisk del
menes en del som normalt kan anses som en reservedel for den opprinnelige delen.
Hovedpoenget er at en slik senere utskiftning kommer inn under definisjonen av reparasjon i
kjøretøyforskriften § 7-2.
Du snakker om en reparasjon når du skifter ut men en tilnærmet identisk motor, det som "kan ansees som en reservedel".
- ejs
- Innlegg: 1635
- Registrert: 25 jun 2004, 23:52
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
- Bosted: 4645 Nodeland
Re: Regler for motorbytte

Vil jo øke ytelsen med 10% ??
Trimming ??
Står motor nr i vognkortet ??
Hvis ikke,så hadde iallefall jeg bare byttet uten å gjøre noe mere med det.

If it ain't broke, I'll break it.
Re: Regler for motorbytte
Jo denne setningen sier jo at det ikke burde være noe problem: Med identisk del menes en del som normalt kan anses som en reservedel for den opprinnelige delen.
Men slipper jeg da å melde det inn? Står ikke noe motornummer i vognkortet(del 2 som jeg har tilgang til nå).
Men slipper jeg da å melde det inn? Står ikke noe motornummer i vognkortet(del 2 som jeg har tilgang til nå).
Re: Regler for motorbytte
Kimmern skrev:Jo denne setningen sier jo at det ikke burde være noe problem: Med identisk del menes en del som normalt kan anses som en reservedel for den opprinnelige delen.
Men slipper jeg da å melde det inn? Står ikke noe motornummer i vognkortet(del 2 som jeg har tilgang til nå).
Du har jo 2 valg som de sier i reklamen noen ganger - du kan melde det inn og må forholde deg til det de sier og da sier de for sikkerhets skyld at dette er en ombygging, eller du kan dekke deg bak din tolking av setningen og si at dette er en reservedel. Hva kan skje? 10 % opp i effekt er jo ikke dramatisk dersom dette ikke medfører at MCen kommer over i en annen førerkortklasse. I så fall må du omdefinere til den nye klassen --- mener nå jeg uten at du kan henge meg i ettertid

Re: Regler for motorbytte
Kimmern skrev: Står ikke noe motornummer i vognkortet(del 2 som jeg har tilgang til nå).
Motornummer og rammenummer er identiske på mopper som har original motor montert,derfor trenger ikke begge å stå i vognkort. Er det ikke matching nummer,så har motor vært byttet.
Om noen vil henge seg opp i det,er en annen sak