TheHaughom skrev:Det er en prøveordning noen trafikkstasjoner holder på med, todelt oppkjøring.
Først kjører man opp i kjøregården, deretter tar man lang og banekjøring for så å ta siste oppkjøring på vei. Ikke det at jeg ser poenget med det...
Det opplegget høres veldig rart ut og jeg kan ikke se gevinsten i det
Jo, jeg skjønner poenget, og tanken er i utgangspunktet god. Slik den gamle ordningen er må du gjøre veldig mye feilfritt etter hverandre, og driter man seg ut i kjøregården kan det ødelegge en ellers perfekt oppkjøring. Det synes i hvert fall jeg er urimelig, oppkjøringsordningen burde være mykere. Man kan uansett ikke forventes å kunne noe man aldri har øvd på, så dette må jo være en glipp fra kjøreskolen.
Er vel sånn det går når en velger billigste og ikke beste kjøreskole
Men seriøst, når det i ditt distrikt er todelt oppkjøring burde det jo fokuseres ekstra mye på kjøregården. Og så heller legge en trafikktime eller to foran del2 av oppkjøringen.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul. RuneMC's foto på Flickr Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
Du må for all del ikke godta dette her. Du betaler i dyre dommer for at de skal lære deg, og forberede deg på førerprøven.
Jeg synes det er helt utrolig at kjørelæreren ikke forsikrer seg om at du har gått igjennom alle øvelsene i kjøregården, om han ikke husker selv så kan han vel spørre deg i det minste. Min kjørelærer var veldig opptatt av å ha en lav strykprosent og det tror jeg nok gjelder de fleste.
Da jeg var på banekurs fokuserte de på bremsing i høy hastighet, bremsing i sving og unnamanøvrering, ikke noe om krypkjøringa og jeg tror heller ikke de som holder banekursene er ansvarlige for å lære deg de øvelsene, det er det kjørelæreren som har ansvaret for.
I den kjøregården jeg øvelseskjørte privat så lå det gode beskrivelser av alle 5 øvelsene, og du finner også videoer på youtube som demonstrerer disse. Så kan du ihvertfall få en oversikt selv over hva som kreves av deg under førerprøven.
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår 2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning 2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5) 2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
RuneMC skrev:Er vel sånn det går når en velger billigste og ikke beste kjøreskole
Men seriøst, når det i ditt distrikt er todelt oppkjøring burde det jo fokuseres ekstra mye på kjøregården. Og så heller legge en trafikktime eller to foran del2 av oppkjøringen.
Ofte er vel billig ikke best men jeg hadde en av de rimeligste kjøreskolene og jeg besto på første forsøk, og har ingenting å utsette på kjøreskolen.
Når det er todelt så er det vel lagt opp til langkjøring etter del 1, før del 2
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår 2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning 2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5) 2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
Jeg fikk i det minste gratis veilledningstime :-) det var jo noe......Men nå har jeg absolutt ingen grunn til å skylde på andre enn meg selv OM jeg skulle stryke i kjøregården Grundig gjennomgang i dag og kjørte feilfritt. Bare synd dette ikke var oppkjøringen. Så nå blir det sikkerhetskurs på bane og vei en og samme dag...før oppkjøring i kjøregården til og med Så jeg kan fortsatt nå målet om lappen før utgangen av Juli.
Bubbel skrev:Jeg fikk i det minste gratis veilledningstime :-) det var jo noe......Men nå har jeg absolutt ingen grunn til å skylde på andre enn meg selv OM jeg skulle stryke i kjøregården Grundig gjennomgang i dag og kjørte feilfritt. Bare synd dette ikke var oppkjøringen. Så nå blir det sikkerhetskurs på bane og vei en og samme dag...før oppkjøring i kjøregården til og med Så jeg kan fortsatt nå målet om lappen før utgangen av Juli.
Hadde du oppkjøring i kjøregården FØR du har hatt sikkerhetskurs på bane?
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår 2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning 2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5) 2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
Neida, for all del, trenger ikke være direkte avhengig av pris. Kjøreskolene skal jo ha godkjente instruktører osv, men stusser jo litt når "basics" ikke er gått igjennom.
Men nå vet jeg ikke om pris var utslagsgivende for valget av skole her.
Poenget mitt er bare at fokuset på pris på opplæringen virker noe stort av og til - mens pengene ofte sitter vesentlig løsere når det gjelder diverse "stash" til MC'n osv...
Four wheels move the body. Two wheels move the soul. RuneMC's foto på Flickr Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår 2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning 2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5) 2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)