gsx750_80 skrev:Variator skrev:Hei,
Er helt rykende fersk her på forumet, registrerte meg i kveld :-) Har for tiden 2 veteransykkler og en som snart blir det.
Denne tråden med Bol d`or modellene interesserte meg veldig da jeg kjøpte meg en 900f-81 for vel et år siden, dette var en med kåpe som jeg var lite begeistret for, så jeg bygget det om til naken.
Har ikke gjort veldig mye med den, den hadde ca 60`på telleren og var i rimelig god stand, jeg hadde de vanlige feilene, slurrende starterclutch og og deffekt luftassistanse på framgaffelen. Rep.sett til starterclutchen er greit å få tak i og ble raskt montert, men delene til luftassistansen på gaffelen er verre. Jeg fikk tak i gaffeltoppene i Tyskland og fikk tak i nippler og fikk laget slange mellom dem på TESS. Har også skiftet CDI-enhtene(kjøpt i statene)
Sykkelen er tight og fin og rimelig god å kjøre men den noe daff i mellomregistere synes jeg, er det andre som også har den erfaringen?
Jeg har litt "nøling" og rykking ved gasspådrag men har planer om å ta en skikkelig gjennomgang av forgasserne.
Deler har jeg kjøpt fortrinnsvis hos Vemoto i England
http://www.wemoto.com/bikes/honda/cb900fa/" onclick="window.open(this.href);return false;
Legger ved bilde av gliset :-)
Forresten! Hvis det er noen som trenger en kåpe så send meg en PM!
Sykkelen din ser fin ut.. Ellers har jeg sett en del fine og billige eksemplar av CB 750 / 900 / 1100 på
http://www.blocket.se" onclick="window.open(this.href);return false; i det siste.
Hvis du føler for å øke bestanden er det kanskje et bra sted å lete.
Jeg sitter med en artikkel fra Classic Bike fra september 2012 foran meg. Der er det en "Honda CB900F Buyers's Guide" med
undertittel "Enjoy CBX 1000 speed for a fraction of the price". Noen punkter fra artikkelen, på blanding av engelsk og norsk:
* Pga 2 kamkjeder dobles muligheter for trøbbel relatert til disse.
- Kamkjedestrammerne kan sette seg, og være vanskelig å justere uten å ta av toppdekselet. Men ellers et problem pga manglende service.
* Sidedeksler og kåpedeler er tilgjengelige fra hhvis David Silver Spares og CMS i Nederland.
* Veivstaker er det svake punktet på CB 900, og disse kan knekke pga høyt turtall (grunnet bomgearing (min tolkning)).
-Ikke så vanlig her, men på CBX1000. Dimensjonert for max 20% mer effekt.
* Dynamo svikter relativt ofte, så lading bør sjekkes ved evt kjøp. Electrex World og David Silver Spares har reservedeler.
- Dette skjer hvis man legger sykkelen ned på dynamosida. Dekselet er da så dårlig sentrert at det sklir sideveis, og stator og rotor treffer hverandre og blir ødelagt. Ellers kan rotor ryke helt av seg selv...
* Starterclutch skaper trøbbel bla fordi enkelte bolter løsner. Loctite skal kunne kurere dette.
- Boltene skal settes inn med Loctite 243 (blå). Hovedproblemet er underdimensjonering, bruk Yuasa's originalbatteri, eller batteri som leverer høyere startstrøm (gel e.l.). Billigbatterier er å be om problem med starterclutsjen, da starteren ikke vil gå fort nok rundt, starterclutsjen vil slure og alt rister ifrahverandre.
* David Silver Spares har eksosanlegg som likner originalen, til 495 GBP i følge artikkelen.
John Wyatt (Rising Sun Restorations) er ekspert på disse syklene, og gjør motoroverhalinger. Han sier bla at:
- CB 900 F enkelt går like godt som en CBX 1000, men til en brøkdel av prisen (i England).
-- CB900F var bedre på bane enn CBX, CBX'en var for brei og tung.
- Sjekk comstar-hjulene. De er bortimot umulige å reparere ved enkelte skader.
- Legeringer i feks bremsekalipere er dårlig, så om de henger anbefales full demontering og overhaling.
- Krom på gaffelbein er ikke hard nok, så nye gaffeltettinger hindrer ikke nødvendigvis lekkasje. Mao bør hardkromming vurderes.
- Sjekk at sykkelen går pent på tomgang. Hvis ikke er gjerne "pilot jets" (dyser?) tette. De er vanskelige å gjøre rene. Skift
luftfilter.
- Som alle luftkjølte Hondaer er CB 900 F relativt stor forbruker av olje. Skift alltid olje og filter samtidig, og hver 1500 miles
( ca hver 2500 km).
-- Kan anbefales, spesielt hvis man bruker mineralolje. Når oljenivået har gått fra max til min, er det på tide å bytte olje, de er svært harde på olja. En kompis kjørte Pennzoil mineral (rimeligste), han merket at olja var kaputt etter snaut 3000km, pga hardere gange og vanskeligere girskift. Byttet til Motul 5100 delsyntet, og sykkelen gikk fint 5000km uten de problemene ham hadde med Pennzoil etter 3000.
- Spesialverktøy trenges for å skifte shims, og shims er relativt dyre.
- En del originaldeler er vanskelig å finne, som feks instrumenter og blinklys.
Dette er basert på artikkelen, og er ikke mine egne erfaringer. Andre må selvfølgelig supplere, om ønskelig.
En engelsk lenke, relevnt for syklene:
http://www.hondacbfownersclub.co.uk/" onclick="window.open(this.href);return false;