EU-Kontroll for oss motorsykkelister!

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4327
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Bosted: Røyken

Re: EU-Kontroll for oss motorsykkelister!

Legg inn av RuneMC »

Er det muuulig :scratch - viser jo at demokratiet elegant overstyres av EU parlamentarikere ](*,) ](*,)
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Bosted: Buskerud

Re: EU-Kontroll for oss motorsykkelister!

Legg inn av hakhap »

RuneMC skrev:Er det muuulig :scratch - viser jo at demokratiet elegant overstyres av EU lobbyister ](*,) ](*,)
Rettet den for deg :lol
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

Brukeravatar
Erman
Innlegg: 399
Registrert: 04 mai 2010, 13:13
Motorsykkelen din: Yamaha XV950R Bolt
Bosted: Oslo

Re: EU-Kontroll for oss motorsykkelister!

Legg inn av Erman »

FY. F***!!!!
:bandana
2014 Yamaha Bolt XV950R
1984 BMW K100

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: EU-Kontroll for oss motorsykkelister!

Legg inn av gorbys »

hakhap skrev:
RuneMC skrev:Er det muuulig :scratch - viser jo at demokratiet elegant overstyres av EU lobbyister ](*,) ](*,)
Rettet den for deg :lol
Det er vel ikke så mye å le av, det er vel dette som er den triste sannheten.... :evil

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: EU-Kontroll for oss motorsykkelister!

Legg inn av TheHaughom »

Er det mulig? Trodde det ble fremlagt gang på gang statistikker som viser at teknisk svikt ikke er grunn til ulykker i tilnærmet alle tilfeller?
Som sagt over her har jeg også sett noe statistikk på at det ikke er nok verksteder til å ta EU-kontroll på alle sykler i Norge.
Man må jo allerede bestille enkle servicer uker i forveien...

Nei, jeg håper Norge klarer å komme seg utav denne her, men den sjansen er vel heller liten :sorry

Enda en utgiftspost som ikke har en dritt for seg.
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4327
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Bosted: Røyken

Re: EU-Kontroll for oss motorsykkelister!

Legg inn av RuneMC »

Lobbyisme brukes både av FEMA og av motparten (kommersielle interesser).

Det at parlamentarikerne lar seg påvirke såpass mye og ensidig av de kommersielle interessene tyder derimot på korrupsjon.

Men så skal en jo huske på at EU er tuftet på å fremme industri og handel - ikke på en interesse for borgernes beste.

@TheHaughom - jepp, det blir en fin inntekt for selskapene som tar seg av PKK. Det blir ekstra utgifter og umyndiggjøring av deg og meg (myndighetene sier jo da at de ikke stoler på at MC-førere er seg sitt ansvar bevisst og gjør "daglig kontroll"). Med den underkapasiteten som er på verkstedene ift dette, så vil det også sannsynligvis bety at endel MC'er vil kjøre på veien med mindre defekter i lengre tid ettersom verkstedene får enda lengre bestillingstid. Det er altså gode sjanser for at PKK for MC kan virke mot sin hensikt.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2761
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: EU-Kontroll for oss motorsykkelister!

Legg inn av simpson »

SuperMorten skrev:Lurer på om jeg skal bli MC-mekaniker og starte eget verksted.. Ser ut til at det blir nok å gjøre..... :mk

Men seriøst, mener å huske at jeg leste tallene her et sted, over hvor mange tohjulinger som finnes i Norge, og at dette knapt er gjennomførbart...
Det er så vidt jeg vet god kapasitet på vinterstid.
Ikke noe som sier at dette må gjøres i sesongen?

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: EU-Kontroll for oss motorsykkelister!

Legg inn av TheHaughom »

Da blir det interessant å se alle som sklir rundt i slapset og isen :thumleft
Det vil også føre til mer ulykker :roll

:prop:
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2761
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: EU-Kontroll for oss motorsykkelister!

Legg inn av simpson »

TheHaughom skrev:Da blir det interessant å se alle som sklir rundt i slapset og isen :thumleft
Det vil også føre til mer ulykker :roll

:prop:
Nå er da faktum at ganske mange faktisk velger vinterlagring inklusive service hos verksted/forhandler, så problemet med kjøring på glatta er ikke noe problem.
Men uansett bruker de fleste varebil eller tilhenger for sykkeltransport vinterstid isteden for å kjøre sykkel på glatta. Og det forandres vel ikke av en eukontroll? :-)å

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Bosted: Røyken

Re: EU-Kontroll for oss motorsykkelister!

Legg inn av Carpa »

Lurer på om jeg er innenfor de 3% som kan komme ut for en ulykke pga teknisk feil... jeg er ikke teknisk begavet når det kommer til motorsykler...

Når det gjelder EU kontroll på vinterstid så er det vel mange som setter syklene sine til vinterlagring og service hos forhandler, da er det jo enkelt å inkludere en EU sjekk også.

Sier ikke at jeg er for denne kontrollen, men jeg er nok ikke en iherdig motstander av den heller. Satser på å sette sykkelen min hos forhandler på vinterstid, og inkluderer en klargjøring av sykkelen og da vil vel kanskje de finne eventuelle tekniske feil på den?

I motorsykkelverdenen så finnes det nok veldig mange kompetente eiere som er i stand til å holde sykkelen i tipp topp teknisk stand, mye mer enn man finner i bilverdenen.
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: EU-Kontroll for oss motorsykkelister!

Legg inn av mekkern »

"problemet" er jo at dette koster penger/tid-ingen jobber gratis.
og har en flere sykler/biler blir det penger ut av dette i tillegg til ulemper/tap av inntekt/fri fra jobb.
bor en litt "u-sentralt" kan dette bli veldig dyrt/plundrete i tillegg.
en vet jo heller ikke hvordan/tidspunkt dette skal gjennomføres på året.(på bil er reg nr avgjørende-mulig MÅ vinter eller sommer)

Og HVA var gjennomgående feil de la til grunn????? jo Lufttrykket i dekkene... ](*,) hvilket vi justerer ut i fra bruk/type dekk-ikke instruksjonsbok.

så essensen i dette er at vi skal betale en tusenlapp for at de skal sjekke lufttrykket.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2761
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: EU-Kontroll for oss motorsykkelister!

Legg inn av simpson »

Carpa skrev:Lurer på om jeg er innenfor de 3% som kan komme ut for en ulykke pga teknisk feil... jeg er ikke teknisk begavet når det kommer til motorsykler...

Når det gjelder EU kontroll på vinterstid så er det vel mange som setter syklene sine til vinterlagring og service hos forhandler, da er det jo enkelt å inkludere en EU sjekk også.

Sier ikke at jeg er for denne kontrollen, men jeg er nok ikke en iherdig motstander av den heller. Satser på å sette sykkelen min hos forhandler på vinterstid, og inkluderer en klargjøring av sykkelen og da vil vel kanskje de finne eventuelle tekniske feil på den?

I motorsykkelverdenen så finnes det nok veldig mange kompetente eiere som er i stand til å holde sykkelen i tipp topp teknisk stand, mye mer enn man finner i bilverdenen.
Hvis du vinterlagrer hos forhandler går de gjerne over sykkelen før henting.
Men EU-kontroll er jeg motstander av, selv om det er gjennomførbart.
Tipper at hvis det virkelig kommer, går det ett par år, så finner vi oss i det og godtar det i stillhet som de gode nordmenn vi er med nisselue godt trukket ned over øra.

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: EU-Kontroll for oss motorsykkelister!

Legg inn av mekkern »

Dette er en forordning-dette er Norge pliktig til å gjennomføre fra 1 januar 2016.
Vedtaket er gjort-spørsmålet er hvordan det skal gjennomføres-DET er en nasjonal oppgave.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
lasse_hansen
Innlegg: 1717
Registrert: 18 jun 2011, 20:36
Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
Bosted: Sarpsborg

Re: EU-Kontroll for oss motorsykkelister!

Legg inn av lasse_hansen »

Snart er det vel slik at jeg må transportere huset jeg bor i opp på biltilsynet eller en annen godkjennings nemnd for å få godkjent huset annhvert år eller noe nå vel? Eller for ikke å snakke om den fjernstyrte bensindrevne leke bilen min... Fysj og fysj

EDIT: Men siden dem innfører EU kontroll på Mc, så fjerner dem kanskje EU kontroll på biler? Er jo tross alt Norge vi snakker om, så det skulle vel egentlig bare mangle? :redface

Brukeravatar
lasse_hansen
Innlegg: 1717
Registrert: 18 jun 2011, 20:36
Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
Bosted: Sarpsborg

Re: EU-Kontroll for oss motorsykkelister!

Legg inn av lasse_hansen »

Løpet er ikke helt kjørt enda :-)å



Tirsdag 2. juli var det avstemming i Europaparlamentet om PKK (Periodisk kjøretøykontroll) for motorsykkel. 754 medlemmer i EU-parlamentet stemte og det ble til slutt et tap på 31 stemmer for oss motorsyklister.



Til tross for at FEMA har gitt parlamentsmedlemmene korrekt informasjon gjennom hele vinteren og våren, valgte flesteparten å se bort fra dette.



Flere FEMA komitemedlemmer var tilstede under avstemmingen, inkludert Morten Hansen (NMCU), Eric Thiollier (FFMC), Dolf Willigers (MAG NL) og Chris Hodder (BMF). Etter avstemmingen gikk Wim Van De Camp (CDA/NL) ut for å forklare betydningen av avstemningen til de mange motorsyklistene som ventet utenfor.



Det var massiv motstand fra Socialist and Democrats men i følge NMCU er løpet er langt fra kjørt! Europaparlamentet går nå i nye forhandlinger med Rådet og motorsyklistene må igjen kjøre på med en ny runde med SD (Socialists and Democrats)

Teksten er hentet herifra :
http://www.bikeport.no/2013/07/03/eu-kontroll-for-mc/" onclick="window.open(this.href);return false;

Svar