RuneMC skrev:
Jeg ser heller på en rekke interessante MC'er enn på kjedelige biler på min vei til kantina.
Enig! Spiser lunsj i kantinen IT-Fornebu rett som det er. Parkerer da (bil) i gaten utenfor det som en gang var inngang til flyterminalen. Vi fikk forøvrig utdelt gult kort for 2 minutter over tiden der en gang, og vi ser en P-vakt stort sett hver gang vi er der, så hvis man klarer å parkere ulovlig der uten å få bot er man god!

På det annen side er de ikke det minste opptatt av hvor man står, så lenge man har gyldig billett. Det er jo noen ganske få lommer som er merket opp, men vi har både spurt P-vakter på stedet, samt praktisert parkering utenom oppmerking uten noe problemer. Litt forbausende egentlig...
Men det jeg egentlig skulle si var bare at vi tidligere, etter lunsjen syns det var hyggelig å gå opp den bratte gressbakken (altså rett til høyre når man kom ut av sør-inngang kantinen) for å se på motorsykler som pleide å stå linet opp der. Dette er det nå dessverre slutt på. Om jeg ikke er helt på bærtur er det vel nettopp her det nye miljø-profil miljø-bygget med miljø-bensin i kjeller'n er under oppføring, og hvor dere mistet plasser Rune?
Ellers må jeg bare si at trafikk-løsningene ute på Fornebu er noe av det flaueste jeg har sett. Har jobbet ytterst på området (Koksa) siden 2006/2007 så har virkelig fått merke det trafikale forfallet. Her hadde man den helt unike muligheten til å skape den perfekte infrastruktur for en middels stor by, helt fra starten av,
før byen er der. Det var flatt som en pannekake, ingen beboere å ta hensyn til, ingen rør, ledninger, ol, og så lenge det ikke var en sjelden ugress-art på stedet kunne man grave hvor som helst. Feks enkle ting som 2 dager med gravemaskin, så kunne man hatt underganger for fotgjengere ved alle bussholdeplassene i Snarøyveien. Kollektivfelt, planløse kryssninger, MC-parkering.
Isteden har vi endt opp med noe som er totalt underdimensjonert allerede nå, mens det fortsatt er mange tusen nye arbeidsplasser (og boliger) under oppføring. Kontorbygg blir satt opp med færre parkeringsmuligheter enn normalt, og det ble bygget en stadion/arena/konserthall helt uten parkeringsmuligheter, fordi det er kjempefint for miljø-profilen hvis alle bare kommer seg dit på annen måte. På de tetteste ettermiddagene bruker bussene nå ca 30 minutter i samme kø som bilene til Lysaker. Det er ganske ille på en strekning som før tok 2-3 min med bil.
Siden skaden allerede har skjedd og denne posten beklageligvis allerede har gått litt forbi MC-parkering må jeg ta med det siste i min lille Fornebu-"rant". Jeg lurer helt seriøst på om de som står bak dagens trafikkløsning selv kjører bil/MC, og eventuelt om de har prøvd å kjøre der selv?. Da tenker jeg egentlig på mindre detaljer som; dårlig skilting. Rundkjøring som munner ut rett i et trafikklys (som en del rett og slett ikke får med seg, og som stopper hele rundkjøringen). Total mangel på oppmerking før og i rundkjøringer (vanskelig å vite om det er 2 eller 3 utganger, og dermed riktig feltbruk). Rundkjøring med 2 definerte felt inn, som smuldrer inn til
ett felt i selve rundkjøringen.

Rundkjøring med prydbusker man ikke ser over, både i senter og langs ene kanten. Rundkjøring hvor det ene feltet munner rett ut i en buss-stopp så man må over i venstre, som så umiddelbart blir påbudt sving til venstre, så man må over i høyre felt, og til slutt tilbake til venstre. Alt dette i løpet av ca 200 meter, og rett foran bussen er det utkjørsel som kompliserer feltskiftingene ytterligere. Som en siste hilsen fra "veimaker'ne" står jeg nå på rødt lys i det siste lyskrysset retning Snarøya ved golf-senterert/Fornebu Senter hver morgen, og ofte flere ganger i løpet av dagen da jeg kjører en god del i jobb. Her er det svært sjelden kryssende trafikk og det finnes sensorer der som tidligere ble brukt så kryssende trafikk fikk grønt ved behov. Nå er det som standard rødt, og det tar en god stund før det blir grønt. Fryktelig vanskelig å forstå logikken bak dette, jeg mistenker at det ikke er noen...