Nye BMW R 1200 GS vs. R 1200 GSA?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
knutk
Innlegg: 414
Registrert: 01 feb 2012, 11:27
Motorsykkelen din: BMW K1300GT/R90S/F700GS

Re: Nye BMW R 1200 GS vs. R 1200 GSA?

Legg inn av knutk »

Før man blir for ivrig å skryte på GS'n sine asfalt egenskaper vs mere gateorienterte sykler vil jeg bare nevne at i fjor vinter kjørte jeg en uke i Spania med en 2012 GS.
Vi kjørte på svingete asfalterte veier.

Sykkelen var lettkjørt og morsom å kjøre, men ved et par anledninger forsøkte jeg å kjøre den på samme måte som min K1300GT. (dvs samme fart og nedlegg).
Det var skremmende. Sykkelens chasiss og hjuloppheng er upåklagelig, men dekkene som de fleste GS er blir utstyrt med kan ikke måle seg på asfalt sammenlignet med rene asfalt dekk.
I mitt tilfelle hadde jeg to tilfeller av slipp på fremhjulet. Heldigvis grep hjulet når sykkelen sluttet å svinge (men svingen var der fortsatt).
Ikke forvent samme grep på asfalt av et dekk som ruller dobbelt så langt

Ja, man kan kjøre ganske friskt med GS også på asfalt, men vær forsiktig om man får los på en ren asfalt sykkel.

Skrakereid
Innlegg: 6
Registrert: 24 sep 2010, 17:46
Motorsykkelen din: Tiger

Re: Nye BMW R 1200 GS vs. R 1200 GSA?

Legg inn av Skrakereid »

Takker for gode tilbakemeldinger. Har alltid likt GS/GSA. Motoren, designet og størrelsen tiltaler meg. Er fornøyd med min Triumph Tiger 1050, men irriterer meg voldsomt over "buffeting" / turbulens fra vindskjermen, spesielt etter å ta i bruk ny C3 Pro-hjelm som skal være blant det beste på markedet. Har satt på MRA X-creen som reduserte problemet veldig, men er likevel i "skifte-MC-modus".

Bruker dessverre sykkelen for lite, og stort sett på landevei, men setter svært stor pris på de gangene anledningen byr seg. Da er det viktig at MC`en blir ren glede og aldri irritasjon. Har aldri hatt problem med tigeren bortsett fra turbulens-problemet og har hatt "et godt øye" også til Tiger 1200, men BMW forhandler er langt nærmere, og da jeg fikk en liten/kort prøvetur på en R 1200 GSA og oppdaget en "øredøvende" stillhet samt svært god beskyttelse fra regnværet, flyttet BMW langt oppover vil-ha lista.

Tror jeg må prøve begge, men tips og råd er jo alltid godt å ta med seg. Som sagt lenger her oppe er det ikke alt man kan få med seg i løpet av en prøvetur uten å være spesielt oppmerksom på det.

Eller så kan jeg jo alltids "snu tvert-om" og kjøpe HD for å gli rundt i solskinn, men det vil sannsynligvis undergrave intensjonen om mer kilometer på MC kraftig....(bur på vestlandet).

Brukeravatar
EtronX
Innlegg: 283
Registrert: 13 sep 2009, 15:31
Motorsykkelen din: BMW R1200 GSA 2010

Re: Nye BMW R 1200 GS vs. R 1200 GSA?

Legg inn av EtronX »

knutk skrev:Før man blir for ivrig å skryte på GS'n sine asfalt egenskaper vs mere gateorienterte sykler vil jeg bare nevne at i fjor vinter kjørte jeg en uke i Spania med en 2012 GS.
Vi kjørte på svingete asfalterte veier.

Sykkelen var lettkjørt og morsom å kjøre, men ved et par anledninger forsøkte jeg å kjøre den på samme måte som min K1300GT. (dvs samme fart og nedlegg).
Det var skremmende. Sykkelens chasiss og hjuloppheng er upåklagelig, men dekkene som de fleste GS er blir utstyrt med kan ikke måle seg på asfalt sammenlignet med rene asfalt dekk.
I mitt tilfelle hadde jeg to tilfeller av slipp på fremhjulet. Heldigvis grep hjulet når sykkelen sluttet å svinge (men svingen var der fortsatt).
Ikke forvent samme grep på asfalt av et dekk som ruller dobbelt så langt

Ja, man kan kjøre ganske friskt med GS også på asfalt, men vær forsiktig om man får los på en ren asfalt sykkel.

Så klart har dekkene mye å si. Prøv å monter på Heidenau K60 på din K1300 GT og du vil råkjøre i 50. Men dersom du setter på Metzeler Tourance eller enda bedre Michelin Street Pilot 3 er det svært få som vil følge deg. Jeg har brukt begge de to sistnevnte og det finnes ikke "kyllingstriper" på disse.

Dette har jo ingenting med GS'en sine asfaltegenskaper å si. I utgangspunktet er disse topp. Usian Bolt ville nok også rynket på nesen med forsvarets M77 på beina dersom han stilte til start på 100 meteren.

KawaKjetil

Re: Nye BMW R 1200 GS vs. R 1200 GSA?

Legg inn av KawaKjetil »

EtronX skrev:Men dersom du setter på Metzeler Tourance eller enda bedre Michelin Street Pilot 3 er det svært få som vil følge deg. Jeg har brukt begge de to sistnevnte og det finnes ikke "kyllingstriper" på disse.
Har kjørt 2 sett med Tourance EXP og kjører nå "gamle" Tourance da jeg trodde dette ville være bedre på grus, men de er ikke særlig egnet for frisk kjøring på asfalt. Kan godt tenke meg Pilot 3. Stor forskjell på EXP og Pilot 3 EtronX?
Og med rette dekk holder GS(A) følge med de fleste :prop: Det er bare å lempe sykkelen inn i svingene til hovedstøtten tar nedi. Litt ekkelt første gang... men så ser en hva sykkelen er kababel til :D Og jeg kjørte K1300S før..

knutk
Innlegg: 414
Registrert: 01 feb 2012, 11:27
Motorsykkelen din: BMW K1300GT/R90S/F700GS

Re: Nye BMW R 1200 GS vs. R 1200 GSA?

Legg inn av knutk »

Som dere begge antyder, jeg var ikke ute etter annet enn å påpeke at man ikke får i pose og sekk, og det bør man som GS kjører være klar over, eller kjører av andre modeller i samme kategori som er skodd med noe jeg vil karakterisere som kombi-dekk.

Om man satte rene asfalt dekk på GS var det mitt inntrykk at chassis helt klart hadde egenskaper til å "stå på krava".
Men rene asfalt dekk på en GS ville jo være å sløse bort mye av sjarmen med en GS og begrensende for dens bruksområde.

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: Nye BMW R 1200 GS vs. R 1200 GSA?

Legg inn av joo »

Skrakereid skrev: Er fornøyd med min Triumph Tiger 1050, men irriterer meg voldsomt over "buffeting" / turbulens fra vindskjermen, spesielt etter å ta i bruk ny C3 Pro-hjelm som skal være blant det beste på markedet. Har satt på MRA X-creen som reduserte problemet veldig, men er likevel i "skifte-MC-modus". .
Der er det de merkbare forskjelllene er på landevegen. GS-skjermen gir deg buffeting, GSA-skjermen er langt bedre og med den extra leppa fra Touratech eller Wonderlich blir det helt levelig. For min del var Givi-skjermen til GS det som var saliggjørende. Tviler på at jeg hadde hatt GS i dag om jeg var tvunget å kjøre med originalskjermen.
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Nye BMW R 1200 GS vs. R 1200 GSA?

Legg inn av tagesk »

Et mye brukt alternativ er å kjøpe "winglets" til GSA og sette dem på en GS.
Det er de flast-greiene som står nedenfor vindskjemen på GSA.

Delenumrene er:
06327657966 Skrue x 4
46612308594 Skive x 4
46637664846 Foring x 4
46637694399 venstre vinge
46637694400 Høyre vinge

Bilder på GSpot.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
Epylypzon
Innlegg: 1227
Registrert: 22 mar 2012, 06:46
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy -12, Yamaha WR426F -02
Sted: Stange
Kontakt:

Re: Nye BMW R 1200 GS vs. R 1200 GSA?

Legg inn av Epylypzon »

Bergen skrev:
EtronX skrev:Men dersom du setter på Metzeler Tourance eller enda bedre Michelin Street Pilot 3 er det svært få som vil følge deg. Jeg har brukt begge de to sistnevnte og det finnes ikke "kyllingstriper" på disse.
Har kjørt 2 sett med Tourance EXP og kjører nå "gamle" Tourance da jeg trodde dette ville være bedre på grus, men de er ikke særlig egnet for frisk kjøring på asfalt. Kan godt tenke meg Pilot 3. Stor forskjell på EXP og Pilot 3 EtronX?
Og med rette dekk holder GS(A) følge med de fleste :prop: Det er bare å lempe sykkelen inn i svingene til hovedstøtten tar nedi. Litt ekkelt første gang... men så ser en hva sykkelen er kababel til :D Og jeg kjørte K1300S før..

Vanlige Tourance ikke egnet for asfaltkjøring????
I fjor sommer arrangerte SPS/Arai/mc huset nydal banekjøring på vålerbana. Jeg med min GS800 på vanlige Tourance ble kun frakjørt av 1! GSXR1000. Der var det R1,R6,VFR,GSXR,RR osv osv, alt mulig av sykler. Med de dekkene kan man fint kjøre til støttene skurer på hver side.
Jeg kommer aldri til å kjøre på noe annet enn vanlige Tourance (bortsett fra på grustreff, da er det tkc80 som gjelder).
Mine mc er:
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125

Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km

http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp

knutk
Innlegg: 414
Registrert: 01 feb 2012, 11:27
Motorsykkelen din: BMW K1300GT/R90S/F700GS

Re: Nye BMW R 1200 GS vs. R 1200 GSA?

Legg inn av knutk »

Jeg bare forteller hva jeg har opplevd, så får hver enkelt benytte informasjonen etter eget ønske.

Bare husk at det er enorm forskjell på belastningen for et dekk om en kjører i 60 kontra 120. At dekket tåler kneskrap i 60 km/t betyr ikke at det holder i 120. Bare spørr meg :knegg

Nå ønsker jeg ikke å gjøre denne tråden til en dekk tråd. Jeg bare påpeker potensialet for en skogstur om man med kombidekk prøver å henge på i svingene på en gatesykkel når de får opp dampen på asfalt. Jeg vet det fordi jeg har prøvd det, ikke fordi jeg sitter på potta og leser MC-blad. Og GS'n jeg prøvde hadde relativt ferske dekk...Tipper det var hjulene BMW leverer med, fordi den hadde bare ca 5000 km på klokka.

OK. Tilbake til GS vs GSA

Brukeravatar
Epylypzon
Innlegg: 1227
Registrert: 22 mar 2012, 06:46
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy -12, Yamaha WR426F -02
Sted: Stange
Kontakt:

Re: Nye BMW R 1200 GS vs. R 1200 GSA?

Legg inn av Epylypzon »

knutk skrev:Jeg bare forteller hva jeg har opplevd, så får hver enkelt benytte informasjonen etter eget ønske.

Bare husk at det er enorm forskjell på belastningen for et dekk om en kjører i 60 kontra 120. At dekket tåler kneskrap i 60 km/t betyr ikke at det holder i 120. Bare spørr meg :knegg

Nå ønsker jeg ikke å gjøre denne tråden til en dekk tråd. Jeg bare påpeker potensialet for en skogstur om man med kombidekk prøver å henge på i svingene på en gatesykkel når de får opp dampen på asfalt. Jeg vet det fordi jeg har prøvd det, ikke fordi jeg sitter på potta og leser MC-blad. Og GS'n jeg prøvde hadde relativt ferske dekk...Tipper det var hjulene BMW leverer med, fordi den hadde bare ca 5000 km på klokka.

OK. Tilbake til GS vs GSA
Selvfølgelig er det det :)
Nå står jeg på trappa for å dra på MC huset for å prøvekjøre nye R1200GS. Så får vi se hvordan den er.
Mine mc er:
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125

Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km

http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp

Brukeravatar
Super Glide Custom
Innlegg: 58
Registrert: 04 mai 2013, 15:58
Motorsykkelen din: BMW R1200RT 2016
Sted: Lillestrøm

Re: Nye BMW R 1200 GS vs. R 1200 GSA?

Legg inn av Super Glide Custom »

Har veldig lyst til å prøvekjøre 1200GS sjøl, men jeg tror ikke at jeg tør. Har alt for lett til å signere kontrakt etterpå :prop:

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Nye BMW R 1200 GS vs. R 1200 GSA?

Legg inn av tagesk »

Super Glide Custom skrev:Har veldig lyst til å prøvekjøre 1200GS sjøl, men jeg tror ikke at jeg tør. Har alt for lett til å signere kontrakt etterpå :prop:
Jeg kjørte en stund på en 2010 12GS Adventure; jeg har ikke tall på antall flasker vin jeg måtte drikke efterpå for å roe meg ned.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

KawaKjetil

Re: Nye BMW R 1200 GS vs. R 1200 GSA?

Legg inn av KawaKjetil »

Spennende sykler iallefall. Og dekkvalg er et personlig valg. Jeg liker å kjøre heftig på asfalt og trenger dekk deretter :prop: Ikke noen som "klatrer" på asfalten. Så får jeg heller sette på knastedekk på Adventuredays :mk
bmw R 1200 GS Adventure 19.jpg
Og bare så det er nevnt, GS har god lastekapasitet :D
Full lastet GSA.jpg
Til trådstarter, du vil ikke plages av dårlige vestlandsveier lengre om du kjøper GS :yeyeye
Lykke til med prøvekjøring(er)!!

Brukeravatar
Epylypzon
Innlegg: 1227
Registrert: 22 mar 2012, 06:46
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy -12, Yamaha WR426F -02
Sted: Stange
Kontakt:

Re: Nye BMW R 1200 GS vs. R 1200 GSA?

Legg inn av Epylypzon »

Som sagt før i tråden har jeg i dag prøvd nye R1200GS.
Det var en meget artig sykkel, og er nok noen hakk vassere enn 800`n til asfaltkjøring. Veldig sterk motor som ville opp på de 3 første girene (ihvertfall med litt hjelp av clutchen på 3. :D :D )
I svinger er den mye mer stabil. Bremsene fikk jeg ikke testet så bra da de som hadde prøvekjørt den før meg hadde slitt ut klossene bak uten å si noe, dette merka jeg når jeg var 2mil unna MC Huset.
Jeg kommer nok ikke til å kjøpe en slik sykkel av den enkle grunn att jeg liker gruskjøring like godt som asfalt, å da virker 800`n mer leken.
Det var uansett en artig opplevelse
Mine mc er:
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125

Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km

http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp

Brukeravatar
Super Glide Custom
Innlegg: 58
Registrert: 04 mai 2013, 15:58
Motorsykkelen din: BMW R1200RT 2016
Sted: Lillestrøm

Re: Nye BMW R 1200 GS vs. R 1200 GSA?

Legg inn av Super Glide Custom »

Tror faktisk ikke at jeg tør å prøvekjøre den nye BMW'n nå i sommer. Da ender jeg opp med å kjøpe 2 sykkler i samme sesong. Harley'n min skal jeg beholde uansett. Våren 2014 kan jo være et bra tidspunkt, spesielt hvis 1200GSA er nylansert som "wethead" da. Time will show :)


Sent from my iPhone using Tapatalk

Svar