Takk! :) At horisonten ikke er i vater er nok gjort ganske bevisst :) Blant annet for å motbalansere vinkelen til sykkelen. Er nok en smak sak der mange sikkert ikke er enig i det valget.ZZR-Erling skrev:Det øverste er ikke i vater da, men det nederste likte jeg godt!
Foto ?
Re: Foto ?
ega16 skrev:
Takk! :) At horisonten ikke er i vater er nok gjort ganske bevisst :) Blant annet for å motbalansere vinkelen til sykkelen. Er nok en smak sak der mange sikkert ikke er enig i det valget.
Har selv kronisk allergi mot skjeve horisonter, så selv om det er bevisst får jeg ikke det til å rime

Men ellers er bildene meeeget flotte!
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...
En liten setting i hhv kamera og programvare: sRGB vs AdobeRGB
http://www.kenrockwell.com/tech/adobe-rgb.htm
Konklusjon: sRGB er best.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
- Bringisen
- Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
GrattisLeffy skrev:Halleluja!! :)Bringisen skrev:knutk skrev: Jeg synes det er verdt å investere i hobbyer som gir gleder , på den måten er fotografering akkurat på lik linje som motorsykkelen er for meg. Kunne klart meg med mye rimeligere kamera og motorsykkel , kunne også kjøpt brukt. Men hvorfor spare på noe som gir meg større glede ?
Jeg er ikke mer enn en amatør som elsker bilder, men pengene ruller ut for det. Gjort helomvendig i fotoleieren og byttet ut til fullformat nå de siste ukene. Og det går jo selvsagt i canon. Så nå er jeg klar til mange mcturer med masse bilder :)
Kamerahus:
Canon 5DmkII
Objektiver:
Canon EF 70-200mm f/4 L USM
Canon EF 17-40mm f/4 L USM
Canon EF 50mm f1.4 USM
Diverse tilbehør:
Stativ
ND filtere 2,4,8 stop
CPL filter
Boblbee Procam 500s sekk. Gikk nylig til innkjøp av denne også. Ordentlig god sekk. Anbefales.
Ekstra batterier og noe småtteri.
Har ikke allverdens av utstyr, men er da godt rustet til mine områder.
Tidligere utstyr:
Canon 400D hus
Canon 7D hus
Sigma 17-70mm F2.8-4 C DC Macro OS
Canon EF-S 10-22/3,5-4,5 USM
Canon EF 50mm f/1.8 II
Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS

Her har du en pakke som garantert kommer til å gi masse glede. Nå står det i alle fall ikke på utstyret

2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.
- Bringisen
Ken Rockwell er nok kjent for å være ganske kontroversiell og hos mange er han vanskelig å stole på. Men likevel skaper han mange diskusjoner og det liker jeg.RuneMC skrev:En liten setting i hhv kamera og programvare: sRGB vs AdobeRGB

At sRGB kan være best for de fleste er jeg ikke i tvil om siden dette fargerommet er utviklet med tanke på skjermvisning. Flertallet av bilder som blir fotografert av amatører i dag blir vist på skjerm , derfor er det naturlig at sRGB er "best".
Men AdobeRGB inneholder et ganske mye større fargerom uansett , slik at for seriøse fotografer som liker å sitte å behandle sine bilder og få disse trykket er det enda RGB som gjelder.
Jeg er litt som Ole Brum , ja takk begge deler. Derfor fotograferer jeg i RAW med kameraet innstilt på Adobe RGB slik at jeg er sikret alle fargene. Når bildene blir konvertert til jpg så konverteres de også til fargerommet sRGB. Da kan de vises på skjerm i beste kvalitet. Skal jeg trykke bildet , har jeg også en RAW versjon i RGB. :-)
På mitt kamera har jeg også to minnekort spor , det ene som er SD kort blir jpg bildene lagret , det andre som er CF kort blir RAW bildene lagret. Da kan jeg enkelt ta SD kortet å stappe det rett i Ipadden og spre bilder

2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.
- Bringisen
Stemningsfulle bilder som etter min smak er fint balansert mellom lyst og mørkt , selv om de kanskje ble litt for mørkt akkurat på sykkelen. Jeg er jo glad i forsiktige HDR bilder og siden det her er statiske motiver kunne dette vært et spennende HDR opptak.ega16 skrev:Får vel nesten slenge inn et innlegg her jeg også. Er i overkant interessert i foto og film, har vel holdt på i 10-12 år.
Det startet vel egentlig i å være mest opptatt av selve fotoutstyret, bruke mye tid på å snakke og lese om det. Den epoken er heldigvis over for meg og jeg har funnet ut at det enkleste ofte er det beste.Så nå bruker jeg stortsett bare et Leica M9 (uten autofokus) kamera med 2 fast objektiver (24 og 50mm). Det er på ingen måte lenger banebrytende når det gjelder oppløsning og støy i forhold til lysfølsomhet, (optikken derimot :)) men det funger såpass bra for meg at jeg har sluttet å holde meg oppdatert på kamera fronten. At kameraet er såpass manuelt og at jeg ikke har noen zoom muligheter tvinger meg til å tenke nøye igjennom ting som egen plassering, komposisjon, fokuspunkt og eksponering før jeg tar bilder. Det eneste ulempen jeg føler er at man ikke ser 100% utsnitt med et rammesøker kamera slik at det ofte blir noen forsøk på å få til et bra perfekt utsnitt i motiver som inneholder mye symmetri, men man har jo andre fordeler som f.eks at man kan se motiver og time de før de kommer inn i ramma.
Et par bilder av MCen :)
Jeg er enig i at den skjeve horisonten legges godt merke til , men skjønner tanken din. Kanskje burde landskapet bak ikke vært med i et slikt bilde , men igjen så tar vi ofte bilder for å tilfredsstille oss selv så om du synes dette er ok så er det det

Kameraet ditt er jo et ikon , men som du selv påpeker kan det bli litt støy. Jeg synes å se en del støy i bildet , men samtidig kler det bildet litt med den rustikke stilen på lyset.
Ellers synes jeg at det mangler en del detaljer i bildet , kanskje kan det være forsøk på støyfjerning som dessverre ødelegger detaljer. Kanskje kan det være at bildet er blitt behandlet og lagret for mange ganger i jpg , eller nedskalert for mye ?
Uansett et stemningsfullt bildet av en flott sykkel

-
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Kontakt:
Gutter....=? hvilket kamera bør jeg gå for?
Har jo et conan S100 som jeg er greit fornøyd med, men det fikk seg et ublidt møte med store mengder vann på langtur en tid tilbake. Får det ikke helt til å fungere igjen
Kikket litt på Sony RX100, men så også at canon har kommet med et S110 som ser veldig sweet ut.
Noe annet jeg bør vurdere å kikke på? Noen meninger?
På forhånd takk for svar.
Har jo et conan S100 som jeg er greit fornøyd med, men det fikk seg et ublidt møte med store mengder vann på langtur en tid tilbake. Får det ikke helt til å fungere igjen

Kikket litt på Sony RX100, men så også at canon har kommet med et S110 som ser veldig sweet ut.
Noe annet jeg bør vurdere å kikke på? Noen meninger?
På forhånd takk for svar.

Det går rykter om en RX100 II om ikke lenge.
Canon S95/S100/s110 har samme størrelse bildebrikke - som er en god del mindre enn RX100 sin. Dvs mindre oppløsning og mer bildestøy når det er lite lys.
Jeg oppgraderte fra S95 til RX100 og bildekvaliteten er en god del bedre på RX100. RX100 er igjen ikke fullt så god som kameraer med APS-C størrelse bildebrikke.
NEX6 med det nye korte zoomobjektivet kan være et alternativ - størrelse på bildebrikken er her igjen større enn RX100 - og faktisk like stor som på speilreflekskameraer (APS-C størrelse bildebrikke)
Fujifilm X20 (noe større bildebrikke enn S110 men mindre enn RX100) eller X100S (APS-C størrelse bildebrikke) er gode alternativ hvis en noe utstikkende linse er akseptabel. Fujifilm er spesielt gode på rask og presis autofokus.
Til slutt: Hvis bruksområdet er å publisere bilder til web/evt litt forminsket så holder det fint med S110. Det er først når det blir aktuelt å forstørre opp bilder eller utsnitt av bilder at støy i bildet kan bli synlig. Samme gjelder ift lysforhold - alle kameraer tar fine bilder i sol. Ikke alle kameraer tar gode bilder innendørs eller når det er på vei til å bli mørkt. S95 gjorde absolutt en brukbar jobb innendørs og den egenskapen har blitt noe bedre i S100 og S110.
Canon S95/S100/s110 har samme størrelse bildebrikke - som er en god del mindre enn RX100 sin. Dvs mindre oppløsning og mer bildestøy når det er lite lys.
Jeg oppgraderte fra S95 til RX100 og bildekvaliteten er en god del bedre på RX100. RX100 er igjen ikke fullt så god som kameraer med APS-C størrelse bildebrikke.
NEX6 med det nye korte zoomobjektivet kan være et alternativ - størrelse på bildebrikken er her igjen større enn RX100 - og faktisk like stor som på speilreflekskameraer (APS-C størrelse bildebrikke)
Fujifilm X20 (noe større bildebrikke enn S110 men mindre enn RX100) eller X100S (APS-C størrelse bildebrikke) er gode alternativ hvis en noe utstikkende linse er akseptabel. Fujifilm er spesielt gode på rask og presis autofokus.
Til slutt: Hvis bruksområdet er å publisere bilder til web/evt litt forminsket så holder det fint med S110. Det er først når det blir aktuelt å forstørre opp bilder eller utsnitt av bilder at støy i bildet kan bli synlig. Samme gjelder ift lysforhold - alle kameraer tar fine bilder i sol. Ikke alle kameraer tar gode bilder innendørs eller når det er på vei til å bli mørkt. S95 gjorde absolutt en brukbar jobb innendørs og den egenskapen har blitt noe bedre i S100 og S110.
RuneMC's foto på Flickr
RuneMC's foto på Flickr
- hakhap
- Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Jeg glemte å legge til mitt seneste kjøp til kamerat mitt , en Canon 70-200mm 28.8 IS objektiv. Bare lekt lit med det en så lenge, men det lover veldig godt innfør ferien min om lit over en uke

Ken rockwell skriver mye tull. Dersom man kun skal vise bildene sine på web i jpg så kan man sikkert holde seg til sRGB. Dersom man derimot ønsker å hente mest mulig ut av bildene sine og har en skjerm/printer med et større fargerom enn sRGB så lønner det seg heller jobbe i et større fargerom som Adobe RGB eller ProPhoto RBG og heller konvertere til sRGB ved behov. Men uansett skal man få bra resultater (spesielt på print) må man også kalibrere skjerm og printer, det kommer man ikke utenom.RuneMC skrev:En liten setting i hhv kamera og programvare: sRGB vs AdobeRGB
Takk for det! Enig i at det ble litt vel mørkt på sykkelen på det siste bildet. Er glad i mørke bilder, og det er alltid en utfordring å treffe riktig balanse når man editerer.Bringisen skrev: Stemningsfulle bilder som etter min smak er fint balansert mellom lyst og mørkt , selv om de kanskje ble litt for mørkt akkurat på sykkelen. Jeg er jo glad i forsiktige HDR bilder og siden det her er statiske motiver kunne dette vært et spennende HDR opptak.
Jeg er enig i at den skjeve horisonten legges godt merke til , men skjønner tanken din. Kanskje burde landskapet bak ikke vært med i et slikt bilde , men igjen så tar vi ofte bilder for å tilfredsstille oss selv så om du synes dette er ok så er det det![]()
Kameraet ditt er jo et ikon , men som du selv påpeker kan det bli litt støy. Jeg synes å se en del støy i bildet , men samtidig kler det bildet litt med den rustikke stilen på lyset.
Ellers synes jeg at det mangler en del detaljer i bildet , kanskje kan det være forsøk på støyfjerning som dessverre ødelegger detaljer. Kanskje kan det være at bildet er blitt behandlet og lagret for mange ganger i jpg , eller nedskalert for mye ?
Uansett et stemningsfullt bildet av en flott sykkel
Har ikke lagt på noe støyfjerning, kun eksportert fra lightroom, men sikkert mistet litt detaljert når det ble lastet opp på imgur også.
Får slenge opp et par tre til :)

Dette ble ikke så ille til å være tatt igjennom fettete glassrute på f/3.8. Ser riktignok at det er litt uskarpt mot kantene, men irriterer meg mer over at man ikke kunne se mt fuji den dagen :)

-
- Kontakt:
Det nex6 kameraet så unektelig bra ut... her må jeg inn å kikke littRuneMC skrev:Det går rykter om en RX100 II om ikke lenge.

Takk for godt svar!
Det "er" her. Eller; på web-sider med levering i slutten av måneden.RuneMC skrev:Det går rykter om en RX100 II om ikke lenge.
Sikler litt, mye dårlige bilder fra Alpeturen i juni. Tror min G9 holder på å dø i fra meg

Men do not quit playing because they grow old,
@joo - yes, følger nok ikke så nøye med. Kameraet gjør jobben - selvfølgelig finnes det mye å velge på - men mitt krav om at det skal passe i jakkelomma og ikke koste en absolutt formue setter rammevilkårene. Det tar "gode nok" bilder til mitt bruk - og uansett er det ofte viktigere å finne rett motiv og evt gjøre moderat etterbehandling for å få litt mer stemning i fotoene.
RuneMC's foto på Flickr
RuneMC's foto på Flickr
-
- Kontakt:
Der er jo ikke en butikk i mil omkrets som selger noen av de jeg har lyst på. Noen plass dere kan anbefale å bestille fra?