Hei, forumet!
Trenger hjelp til et problem som jeg ike klarer å bli kvitt. Ved normal kjøring, blir tennpluggene rå. Har prøvd mye, som bytte av luftfilter og plugger (mange ganger), rens av gassere, justert synkronisering av gasser rekka (på verksteed).
Det siste problemet nå, er at når jeg kommer opp i ca 5300 omdreininger, så virker det som sykkelen får "kols", astma og pustebesvær samtidig. Den vil ikke trekke mer...
Nå trenger jeg noen gode råd, litt fort, for til uka kommer jo godværet :)
Suzuki GL650L som får rå plugger ved normal kjøring...
- DrGreve
- Innlegg: 2304
- Registrert: 31 aug 2012, 01:50
- Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
- Bosted: Helgeland
Re: Suzuki GL650L som får rå plugger ved normal kjøring...
Tett innlufting til tanken når du drar på, vakuum?
Eller falskluft på innsugsbelgene?
Eller falskluft på innsugsbelgene?
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)
Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

-
- Innlegg: 94
- Registrert: 19 des 2010, 22:05
- Motorsykkelen din: Honda CBF1000-06, 3 stk. Yamaha veteran
- Bosted: Østfold
Re: Suzuki GL650L som får rå plugger ved normal kjøring...
Virker som om du har sjekket det meste.
Sjekk også membrane på alle gasserene. Sjekk også at alle tomgangs"pluggene" på gasserene går tilbake til nøytral når du tar av tomgangangen på styret/spaken.
Ta ut alle pluggene å se på fargen om de kan fortelle deg noe.
Gi oss gjerne tibakemelding om hva du finner ut.
Slike problemer møter de fleste av oss på
Sjekk også membrane på alle gasserene. Sjekk også at alle tomgangs"pluggene" på gasserene går tilbake til nøytral når du tar av tomgangangen på styret/spaken.
Ta ut alle pluggene å se på fargen om de kan fortelle deg noe.
Gi oss gjerne tibakemelding om hva du finner ut.
Slike problemer møter de fleste av oss på

-
- Innlegg: 94
- Registrert: 19 des 2010, 22:05
- Motorsykkelen din: Honda CBF1000-06, 3 stk. Yamaha veteran
- Bosted: Østfold
Re: Suzuki GL650L som får rå plugger ved normal kjøring...
Kan bli komplisert dette.
Er flottørventilene ok?
Luftfilter? Ikke noe uorginalt med annen motstand.......? I så fall kan det gi store utslag på motoren.
Er nivået i flottørhusene riktig innstilt? Beklager å si det, men noen verksteder er helt på jordet når det gjelder slike ting. Ikke stol på de!!
Mulig jeg banner i kjerka nå, men den nye generasjonen mc-mekanikere løser problemer via pc`n.
Når de får en god gammel mc med forgassere inn på mc-løfteren så er de helt blanke på hva de skal gjøre.
Selvsagt så gjelder ikke det alle yngre mc-mekanikere, men jeg har nylig møtt en mc-mekaniker som hadde fullført sin læretid uten å være innsatt i grunnleggende prosedyrer for å synkronisere og justere en forgasserrekke . Ikke bra!!
Er flottørventilene ok?
Luftfilter? Ikke noe uorginalt med annen motstand.......? I så fall kan det gi store utslag på motoren.
Er nivået i flottørhusene riktig innstilt? Beklager å si det, men noen verksteder er helt på jordet når det gjelder slike ting. Ikke stol på de!!
Mulig jeg banner i kjerka nå, men den nye generasjonen mc-mekanikere løser problemer via pc`n.
Når de får en god gammel mc med forgassere inn på mc-løfteren så er de helt blanke på hva de skal gjøre.
Selvsagt så gjelder ikke det alle yngre mc-mekanikere, men jeg har nylig møtt en mc-mekaniker som hadde fullført sin læretid uten å være innsatt i grunnleggende prosedyrer for å synkronisere og justere en forgasserrekke . Ikke bra!!
-
- Innlegg: 94
- Registrert: 19 des 2010, 22:05
- Motorsykkelen din: Honda CBF1000-06, 3 stk. Yamaha veteran
- Bosted: Østfold
Re: Suzuki GL650L som får rå plugger ved normal kjøring...
DrGreve er inne på noe svært vesentlig. Falsk luft!
Falsk luft = motoren suger luft gjennom utette gummier mellom forgasser og sylindertopp.
Meget typisk på classiske sykler som denne dersom innsugsgummiene ikke er byttet tidligere.
Beste trixet er å la motoren gå på tomgang mens du sprayer startgass på innsugsgummiene. hvis motoren øker turtallet så har du sannsyneligvis en luftlekkasje i en av eller flere av gummiene mellom forgasser og sylindertopp.
Vær observant med at intens spraying kan føre til at motoren suger inn startgass via luftfilterene. og gir en naturlig økning i turtallet.
Falsk luft = motoren suger luft gjennom utette gummier mellom forgasser og sylindertopp.
Meget typisk på classiske sykler som denne dersom innsugsgummiene ikke er byttet tidligere.
Beste trixet er å la motoren gå på tomgang mens du sprayer startgass på innsugsgummiene. hvis motoren øker turtallet så har du sannsyneligvis en luftlekkasje i en av eller flere av gummiene mellom forgasser og sylindertopp.
Vær observant med at intens spraying kan føre til at motoren suger inn startgass via luftfilterene. og gir en naturlig økning i turtallet.
-
- Innlegg: 94
- Registrert: 19 des 2010, 22:05
- Motorsykkelen din: Honda CBF1000-06, 3 stk. Yamaha veteran
- Bosted: Østfold
Re: Suzuki GL650L som får rå plugger ved normal kjøring...
Stusser litt.
Din profil sier GL650 1972 mod.??
Antar at det er du som er 1972 modell??
Tror ikke GL650 engang var på tegnebrettet i 1972?
Min "Vannbuss" GT 1972J Var fra den tiden.....en to-takter... som sikker andre her inne kjenner til. De gamle altså....
Sier vel litt om hvor gammel jeg har blitt.............
Din profil sier GL650 1972 mod.??
Antar at det er du som er 1972 modell??
Tror ikke GL650 engang var på tegnebrettet i 1972?
Min "Vannbuss" GT 1972J Var fra den tiden.....en to-takter... som sikker andre her inne kjenner til. De gamle altså....
Sier vel litt om hvor gammel jeg har blitt.............
-
- Innlegg: 94
- Registrert: 19 des 2010, 22:05
- Motorsykkelen din: Honda CBF1000-06, 3 stk. Yamaha veteran
- Bosted: Østfold
Re: Suzuki GL650L som får rå plugger ved normal kjøring...
Ser at jeg var litt upresis i tidligere svar.
"Tomgangs plugger" = "choke plugger"
"Tomgangs plugger" = "choke plugger"
- taco
- Innlegg: 401
- Registrert: 25 okt 2011, 10:31
- Motorsykkelen din: 02' Yamaha xj900 Diversion
- Bosted: Oslo
Re: Suzuki GL650L som får rå plugger ved normal kjøring...
Hvordan er det med ventilene? Er de sjekket i det siste?
Hadde samme symptomer på min Kawa 650.

Hadde samme symptomer på min Kawa 650.
2012: 7500 km
2013: 7400 km(mindre? Hmm..)
2013: 7400 km(mindre? Hmm..)
- Kjellrf
- Innlegg: 1621
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Bosted: Sandefjord
Re: Suzuki GL650L som får rå plugger ved normal kjøring...
Hadde samme problem på Kawa'n min da jeg kjøpte den. Da sto blandingsskruen mye lengre ut enn de skulle. Stilte de tilbake til grunnstilling og byttet til plugger med høyere varmeverdi, for bedre forbrenning.
Hvilke plugger har du i din?
Ellers er de syklene kjent for dårlige coiler/brudd i plugghettene. Sett et ohmmeter mellom plugghettene på 1-4 og du skal måle mellom 20-30 kohm. Gjenta det samme mellom 2-3. Har du vesentlig høyere verdi, skru av plugghettene og mål de. Skal være ca 5 kOhm i hver hette.
Hvilke plugger har du i din?
Ellers er de syklene kjent for dårlige coiler/brudd i plugghettene. Sett et ohmmeter mellom plugghettene på 1-4 og du skal måle mellom 20-30 kohm. Gjenta det samme mellom 2-3. Har du vesentlig høyere verdi, skru av plugghettene og mål de. Skal være ca 5 kOhm i hver hette.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Re: Suzuki GL650L som får rå plugger ved normal kjøring...
Membranene kalles oftest "diaphragm".
Du sier at alle pluggene er veldig våte? Èn fellesnevner på rekka er choken, sjekk at du får choken skikkelig av.
Ellers kan der være falskluft andre steder enn bare innsugsgummiene når sakene begynner å bli veldig gamle. Til og med dysene slites.
Litt fra Mikuni; regner med du har BS32SS-forgasserne: http://www.mtsac.edu/~cliff/storage/gs/ ... torial.pdf
Du sier at alle pluggene er veldig våte? Èn fellesnevner på rekka er choken, sjekk at du får choken skikkelig av.
Ellers kan der være falskluft andre steder enn bare innsugsgummiene når sakene begynner å bli veldig gamle. Til og med dysene slites.
Litt fra Mikuni; regner med du har BS32SS-forgasserne: http://www.mtsac.edu/~cliff/storage/gs/ ... torial.pdf
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...
they grow old because they quit playing...