Ut på tur - men hvor lange dagsetapper?
- Carpa
- Innlegg: 4918
- Registrert: 20 aug 2012, 11:49
- Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
- Bosted: Røyken
Ut på tur - men hvor lange dagsetapper?
Jeg ser at noen av dere lett kjører 40-50 mil på en dag, og det uten å blunke.
Selv synes jeg det holder i massevis med maks 30 mil, men helst 20-25 mil.
Er det fordi jeg er fersk?
Eller kan det være min sykkelen som er mer slitsom å kjøre enn andre sykler?
Eller...?
Jeg kjører minst mulig på europaveier, og helst på riks- og fylkesveier med 60-70-80 km.
Må jo legge til at jeg ikke er den som vil kjøre lengst mulig på kortest mulig tid. Jeg liker å stoppe opp og ta litt bilder, en kaffe i sola etc....
Hva er ditt kjøremønster, hva vil du få ut av turene din og hvor lang er din ideelle dagsetappe (her i Norge)?
Selv synes jeg det holder i massevis med maks 30 mil, men helst 20-25 mil.
Er det fordi jeg er fersk?
Eller kan det være min sykkelen som er mer slitsom å kjøre enn andre sykler?
Eller...?
Jeg kjører minst mulig på europaveier, og helst på riks- og fylkesveier med 60-70-80 km.
Må jo legge til at jeg ikke er den som vil kjøre lengst mulig på kortest mulig tid. Jeg liker å stoppe opp og ta litt bilder, en kaffe i sola etc....
Hva er ditt kjøremønster, hva vil du få ut av turene din og hvor lang er din ideelle dagsetappe (her i Norge)?
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
- Epylypzon
- Innlegg: 1227
- Registrert: 22 mar 2012, 06:46
- Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy -12, Yamaha WR426F -02
- Bosted: Stange
- Kontakt:
Re: Ut på tur - men hvor lange dagsetapper?
Det kommer veldig ann på HVEM jeg kjører med og hvor mange vi er.
Om jeg kjører alene så kan det også variere utifra hvor jeg skal og hva jeg kjører innom. Tok en rundtur med Trollstigen/Geiranger/Dalsnibba i fjor sommer, den ble på 78mil. Litt sliten i baken mot slutten men det gikk greit. Syns jeg tok meg god tid egentlig. Men jeg kjører effektivt og tar effektive stopper. Tar også endel bilder underveis.
Vet ikke om jeg har hatt så lang dagsetappe på R6`en noengang her i norge da jeg hadde den. Men hadde da helgeturer på 150mil + -.
Jeg har vært borti å kjøre med folk som skal ha røyke/kaffepause på 10-15min pr 5. mil, det blir litt for mye pause for min del. Jeg liker å KJØRE!
Om vi er flere i lag så blir det somregel 30-40 mil pr dag sånn ca. Også på langturer over flere dager.
Hvis du ikke har kjørt mer enn denne sommeren skal du nok se at det går lengre og lengre for hver tur du tar :)
Om jeg kjører alene så kan det også variere utifra hvor jeg skal og hva jeg kjører innom. Tok en rundtur med Trollstigen/Geiranger/Dalsnibba i fjor sommer, den ble på 78mil. Litt sliten i baken mot slutten men det gikk greit. Syns jeg tok meg god tid egentlig. Men jeg kjører effektivt og tar effektive stopper. Tar også endel bilder underveis.
Vet ikke om jeg har hatt så lang dagsetappe på R6`en noengang her i norge da jeg hadde den. Men hadde da helgeturer på 150mil + -.
Jeg har vært borti å kjøre med folk som skal ha røyke/kaffepause på 10-15min pr 5. mil, det blir litt for mye pause for min del. Jeg liker å KJØRE!
Om vi er flere i lag så blir det somregel 30-40 mil pr dag sånn ca. Også på langturer over flere dager.
Hvis du ikke har kjørt mer enn denne sommeren skal du nok se at det går lengre og lengre for hver tur du tar :)
Mine mc er:
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125
Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km
http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125
Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km
http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp
Re: Ut på tur - men hvor lange dagsetapper?
Kommer nok mye ann på sykkelen. En touring sykkel med oppreist sittestilling er nok lettere å kjørelangt på.Carpa skrev:Jeg ser at noen av dere lett kjører 40-50 mil på en dag, og det uten å blunke.
Selv synes jeg det holder i massevis med maks 30 mil, men helst 20-25 mil.
Er det fordi jeg er fersk?
Eller kan det være min sykkelen som er mer slitsom å kjøre enn andre sykler?
Eller...?
Jeg kjører minst mulig på europaveier, og helst på riks- og fylkesveier med 60-70-80 km.
Må jo legge til at jeg ikke er den som vil kjøre lengst mulig på kortest mulig tid. Jeg liker å stoppe opp og ta litt bilder, en kaffe i sola etc....
Hva er ditt kjøremønster, hva vil du få ut av turene din og hvor lang er din ideelle dagsetappe (her i Norge)?
Hvor langt jeg liker å kjøre ervanskelig å si da det kommer veldig ann på forholdene men gjerne lettere å måle det i tid. Kjører jeg alene blir det gjerne 10 timer kanskje også mer hvis formen er der. Noen dager vil man bare ikke stoppe. 2-3 timers etapper før en liten stopp synes jeg er passelig. Er man flere i følge blir det oftes mer pause og mindre mil.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
- Epylypzon
- Innlegg: 1227
- Registrert: 22 mar 2012, 06:46
- Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy -12, Yamaha WR426F -02
- Bosted: Stange
- Kontakt:
Re: Ut på tur - men hvor lange dagsetapper?
Må også legge til en ting.
Om jeg får kjøre i mitt tempo på svingete og varierte veier blir jeg sjeldent sliten. Den som gjør meg "irritert" og deretter sliten i kroppen er å komme bak de som er på søndagstur deluxe å skal ligge i 50-60 i 80 soner. Og 50-60 soner generelt.
Om jeg får kjøre i mitt tempo på svingete og varierte veier blir jeg sjeldent sliten. Den som gjør meg "irritert" og deretter sliten i kroppen er å komme bak de som er på søndagstur deluxe å skal ligge i 50-60 i 80 soner. Og 50-60 soner generelt.
Mine mc er:
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125
Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km
http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125
Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km
http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp
Re: Ut på tur - men hvor lange dagsetapper?
søndagskjørere er vel ikke noen problem når du kjører MC?Epylypzon skrev:Må også legge til en ting.
Om jeg får kjøre i mitt tempo på svingete og varierte veier blir jeg sjeldent sliten. Den som gjør meg "irritert" og deretter sliten i kroppen er å komme bak de som er på søndagstur deluxe å skal ligge i 50-60 i 80 soner. Og 50-60 soner generelt.
problemet er vel heller ungene som aldri ble voksne og fortsatt lurer i buskene men nå med makt og myndighet til å stoppe deg...
- Carpa
- Innlegg: 4918
- Registrert: 20 aug 2012, 11:49
- Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
- Bosted: Røyken
Re: Ut på tur - men hvor lange dagsetapper?
Jeg anser meg selv som ganske så fersk enda. Begynte å øvelseskjøre sent i august i fjor og har vel totalt med øvelseskjøring, kjøretimer og egen kjøring kjørt rundt 400 mil tenker jeg.
Mer slitsomt å kjøre sammen med noen enn å kjøre alene. Når jeg kjører alene kan jeg kjøre som jeg selv vil ut å føle at jeg blir "pushet"...
Mer slitsomt å kjøre sammen med noen enn å kjøre alene. Når jeg kjører alene kan jeg kjøre som jeg selv vil ut å føle at jeg blir "pushet"...
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
- Epylypzon
- Innlegg: 1227
- Registrert: 22 mar 2012, 06:46
- Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy -12, Yamaha WR426F -02
- Bosted: Stange
- Kontakt:
Re: Ut på tur - men hvor lange dagsetapper?
Det går somregel bra ja :)Duville skrev:søndagskjørere er vel ikke noen problem når du kjører MC?Epylypzon skrev:Må også legge til en ting.
Om jeg får kjøre i mitt tempo på svingete og varierte veier blir jeg sjeldent sliten. Den som gjør meg "irritert" og deretter sliten i kroppen er å komme bak de som er på søndagstur deluxe å skal ligge i 50-60 i 80 soner. Og 50-60 soner generelt.
problemet er vel heller ungene som aldri ble voksne og fortsatt lurer i buskene men nå med makt og myndighet til å stoppe deg...
Dem har jeg heldigvis holdt meg unna etter jeg fikk mc lappen :)
Mine mc er:
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125
Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km
http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125
Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km
http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp
- DrGreve
- Innlegg: 2304
- Registrert: 31 aug 2012, 01:50
- Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
- Bosted: Helgeland
Re: Ut på tur - men hvor lange dagsetapper?
Maks 50-60 mil på en dag og stopper ca. 10 mil for røyk og drikke. Er været bra og naturen vakker kan jeg ta en lengre stopp bare for å nyte turen.
Jeg har aldri skjønt det jaget om å kjøre lengst mulig pr. dag når man har fri/ferie. Pleasure before pain in the ass :)
Jeg har aldri skjønt det jaget om å kjøre lengst mulig pr. dag når man har fri/ferie. Pleasure before pain in the ass :)
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)
Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

-
- Innlegg: 58
- Registrert: 04 mai 2013, 15:58
- Motorsykkelen din: Honda Goldwing 2008
- Bosted: Lillestrøm
Re: Ut på tur - men hvor lange dagsetapper?
Kjører maks 40 mil pr dag. Gjerne pause hver 10 mil. Turen er målet, ikke det å komme frem " i går" 

Re: Ut på tur - men hvor lange dagsetapper?
Jeg blir og minst sliten på svingete veier. Man er vel i mer bevegelse da. 10 timer på svingete veier i hellas var mye lettere en 120 mil gjennom Kroatsia
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
- tagesk
- Innlegg: 2274
- Registrert: 05 nov 2008, 12:08
- Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
- Bosted: Toscana, Italia
- Kontakt:
Re: Ut på tur - men hvor lange dagsetapper?
Når vi er på langtur kjører Hustruen og jeg vanligvis 8 timer per dag. I tillegg kommer pauser.
Det betyr 1000 km på motorvei, eller tilsvarende på veier med lavere fartsgrenser.
Her i Toscana er det helt urealistisk å kjøre mer enn 500 km på en 8-timersdag.
[TaSK]
Det betyr 1000 km på motorvei, eller tilsvarende på veier med lavere fartsgrenser.
Her i Toscana er det helt urealistisk å kjøre mer enn 500 km på en 8-timersdag.
[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
- Carpa
- Innlegg: 4918
- Registrert: 20 aug 2012, 11:49
- Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
- Bosted: Røyken
Re: Ut på tur - men hvor lange dagsetapper?
8-10 timer effektiv kjøring på sykkelen hadde gjort meg til krøpling i flere dager etterpå....
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
Re: Ut på tur - men hvor lange dagsetapper?
Første langturen jeg hadde mens lappen var fersk var Røyken - Bergen via E16 og retur via litt andre veier. Det var langt nok på en relativt naken sykkel hvor vinden treffer godt - virket som om det fortsatt suste vind en stund etter at jeg kom fram for å si det sånn. Men flott tur
Været har selvfølgelig endel å si også.
Senere har jeg kjørt flere turer med dagsetapper på ca 70 mil på V-Strom'en som har langt bedre vindbeskyttelse og mer behagelig sete enn forrige MC. Det er ca der jeg legger maks.
Er nok triveligst å unngå motorveier og ta dagsetapper på 40-50 mil +/- (og mindre hvis en evt skal gjøre lengre stopp/se på severdigheter osv)
Været har selvfølgelig endel å si også.
Senere har jeg kjørt flere turer med dagsetapper på ca 70 mil på V-Strom'en som har langt bedre vindbeskyttelse og mer behagelig sete enn forrige MC. Det er ca der jeg legger maks.
Er nok triveligst å unngå motorveier og ta dagsetapper på 40-50 mil +/- (og mindre hvis en evt skal gjøre lengre stopp/se på severdigheter osv)
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Bosted: Åsgårdstrand
Re: Ut på tur - men hvor lange dagsetapper?
Rekorden min er 45 mil mener jeg. På V-Stromen på svingete Telemarksveier. Husker ikke helt detaljert, men det ble nok ca 10 timer inkl bensin stopp, mat/drikke/tissepauser 
Sent from my GT-I9300

Sent from my GT-I9300
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
- taco
- Innlegg: 401
- Registrert: 25 okt 2011, 10:31
- Motorsykkelen din: 02' Yamaha xj900 Diversion
- Bosted: Oslo
Re: Ut på tur - men hvor lange dagsetapper?
Meg også!Carpa skrev:8-10 timer effektiv kjøring på sykkelen hadde gjort meg til krøpling i flere dager etterpå....
Det er ikke aktuelt med den sykkelen jeg har nå. Tror nok det er sykkelen som bestemmer mye av hvor langt du kan kjøre i løpet av en dag. Men som det sies her, man blir mer sliten på motorvei enn på svingete småveier.
I forhold til den sykkelen jeg har i dag, så er jeg kanskje litt for høy. Blir litt for mye foroverlent enn ønskelig, og blir sliten i henda og nakken etter hvert, og i baken selvfølgelig. Skulle sitti enda mer oppreist med armene rett frem.
Satt på Tiger'n til Ojda, og det er nok perfekt for min kropp. Da kunne jeg sikkert lagt 50-60 mil bak meg, hvis jeg hadde hatt det ønsket.
Men det er ikke slik at jeg higer etter så lange etapper. Syns det er bedre med 20 mil som du også sier. Det er ikke BARE kjørina som er i fokus når jeg er ute på tur - som er stort sett kvelds- og søndagsturer.

2012: 7500 km
2013: 7400 km(mindre? Hmm..)
2013: 7400 km(mindre? Hmm..)