Ut på tur - men hvor lange dagsetapper?
Re: Ut på tur - men hvor lange dagsetapper?
Treningssak og kjøreerfaring teller alt. Når du har en sesong med kjøring får du trent opp de rette musklene. Når du så etter hvert får erfaring slik at kjøringen går på auto og du ikke spenner kroppen mer enn nødvendig så øker kjørelengden drastisk, dersom du ikke får nakkeproblemer på grunn av feil sittestilling....
Dette er en sammensatt sak som ikke forårsakes av kun en ting men selvfølgelig har MCtype / kjørestilling svært mye å si.
Dette er i hvert fall min erfaring etter 4 år og slik jeg husker de 1 - 2 første årene på MC i denne omgangen som ikke er så veldig langt unna.
Dette er en sammensatt sak som ikke forårsakes av kun en ting men selvfølgelig har MCtype / kjørestilling svært mye å si.
Dette er i hvert fall min erfaring etter 4 år og slik jeg husker de 1 - 2 første årene på MC i denne omgangen som ikke er så veldig langt unna.
Re: Ut på tur - men hvor lange dagsetapper?
På fellesturene med old bikers stopper vi omtrent hver time + - ett kvarter, når man kjører flere sammen
bør man også ha fokus på det sosiale på kaffepausene.
De lengste søndagsturene er nok på ca 40 mil,
men det kan også bli noe lenger hvis det er overnattingsturer.
Kjører jeg alene blir det mye lenger mellom pausene (og endel høyere fart
)
bør man også ha fokus på det sosiale på kaffepausene.

men det kan også bli noe lenger hvis det er overnattingsturer.
Kjører jeg alene blir det mye lenger mellom pausene (og endel høyere fart

- Barbarozza
- Innlegg: 560
- Registrert: 21 apr 2011, 15:57
- Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400
Re: Ut på tur - men hvor lange dagsetapper?

Lett å regne ut, er du ute på kontinentet, står opp normalt og sitter på sykkelen kl 0900 så kan du fint kjøre 60-80 mil den dagen uten å bli fryktelig sliten. med en god lunsj og småpauser. Jo flere folk på tur, jo treigere går det. Da blir det røykepauser, tissepauser, bensinfyllinger, handling, is og brus osv osv. Da greier du kanskje 35 mil 45 mil ...
20 mil om dagen er altfor lite hvis du skal på ferie... og 20 mil....i 70 km i timen er ikke mer en drøye 3 timer i salen.....effektivt....
Sjekk at du kan bøye nakken bakover, løsne på klær, nakkekraver og evt ryggskinne hvis den kommer for høyt, hev styret ditt og ikke holdt hardt i holkene så kjører du 60 mil uten problemer i løpet av høsten :) Å finne noen man samkjører godt med på tur gjør turer mye hyggeligere. God tur :)
Memento mori
Re: Ut på tur - men hvor lange dagsetapper?
Barbarozza skrev:Ikke tenk på sånne ting, begynn å kjøre, du må kjøre inn rumpe, nakke skuldre osv.
Lett å regne ut, er du ute på kontinentet, står opp normalt og sitter på sykkelen kl 0900 så kan du fint kjøre 60-80 mil den dagen uten å bli fryktelig sliten. med en god lunsj og småpauser. Jo flere folk på tur, jo treigere går det. Da blir det røykepauser, tissepauser, bensinfyllinger, handling, is og brus osv osv. Da greier du kanskje 35 mil 45 mil ...
---- og venting på han som aldri er ferdig til å kjøre når alle vi andre er klar - men nå begynner nok justisen å bli slik at når 95 % av folka er klare så kjører vi......
---- . God tur :)
- PCP
- Innlegg: 562
- Registrert: 06 okt 2012, 18:29
- Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
- Bosted: Høvik
Re: Ut på tur - men hvor lange dagsetapper?
Kom akkurat hjem fra dagstur til Trysil via div omveier i regi av Tomtom "svingete veier", på min gamle VFR, og det ble 58 mil i strålende vær. Den første tiden jeg hadde den sykkelen annonserte jeg at jeg ALDRI kom til å kjøre noe mer enn 20 mil på en dag.
Så som mange har sagt, så vil det nok komme seg litt etter hvert. Men samtidig syns jeg egentlig 30-40 mil er best, over det blir mye lidelse oppi nytelsen. Heldigvis kjører jeg mest alene, for røykestoppene (7 min) kommer tettere og tettere mot slutten, samtidig som jeg egentlig ikke liker å stoppe, så det er raskt avgårde igjen.
Men dette må du bare føle deg frem til på egen hånd, blir interessant å se hva du syns etter ferien, hvis det blir mye kjøring.
Ellers er det selvsagt store forskjeller på sykkelene. Litt usikker på hvilken kategori din egentlig er, men mange av de mest egnet for å kjøre langt sitter man jo rett opp, godt beskyttet bak en vindskjerm, og på et sete med god stopping. Mens sykler som min VFR og sport-touring som har sitt utspring fra racing rett og slett ikke er laget for at man skal sitte som en potetsekk og slappe av. Setet er laget for at det skal være lett å skli rumpa fra side til side og når mange får vondt i skuldre og håndledd på sånne sykler så er det ofte fordi de sitter feil. Man er potetsekk som lener seg på styret, mens det som er ment er at man skal bruke bena til å holde overkroppen oppe, og klemme knær mot tanken for å unngå å skil fremover.
Så man kan gjøre det "riktig", og få vondt i lår/rumpe, eller gjøre det "feil" og få vonde skuldre og håndledd, men vondt får man uansett etter en tid på de fleste sånne sykler!

Så som mange har sagt, så vil det nok komme seg litt etter hvert. Men samtidig syns jeg egentlig 30-40 mil er best, over det blir mye lidelse oppi nytelsen. Heldigvis kjører jeg mest alene, for røykestoppene (7 min) kommer tettere og tettere mot slutten, samtidig som jeg egentlig ikke liker å stoppe, så det er raskt avgårde igjen.
Men dette må du bare føle deg frem til på egen hånd, blir interessant å se hva du syns etter ferien, hvis det blir mye kjøring.
Ellers er det selvsagt store forskjeller på sykkelene. Litt usikker på hvilken kategori din egentlig er, men mange av de mest egnet for å kjøre langt sitter man jo rett opp, godt beskyttet bak en vindskjerm, og på et sete med god stopping. Mens sykler som min VFR og sport-touring som har sitt utspring fra racing rett og slett ikke er laget for at man skal sitte som en potetsekk og slappe av. Setet er laget for at det skal være lett å skli rumpa fra side til side og når mange får vondt i skuldre og håndledd på sånne sykler så er det ofte fordi de sitter feil. Man er potetsekk som lener seg på styret, mens det som er ment er at man skal bruke bena til å holde overkroppen oppe, og klemme knær mot tanken for å unngå å skil fremover.
Så man kan gjøre det "riktig", og få vondt i lår/rumpe, eller gjøre det "feil" og få vonde skuldre og håndledd, men vondt får man uansett etter en tid på de fleste sånne sykler!


Sist redigert av PCP den 06 jul 2013, 22:22, redigert 1 gang totalt.
Re: Ut på tur - men hvor lange dagsetapper?
PCP skrev:Kom akkurat hjem fra dagstur til Trysil via div omveier i regi av Tomtom, på min gamle VFR, og det ble 58 mil i strålende vær. Den første tiden jeg hadde den sykkelen annonserte jeg at jeg ALDRI kom til å kjøre noe mer enn 20 mil på en dag.
Så som mange har sagt, så vil det nok komme seg litt etter hvert. Men samtidig syns jeg egentlig 30-40 mil er best, over det blir mye lidelse oppi nytelsen. Heldigvis kjører jeg mest alene, for røykestoppene (7 min) kommer tettere og tettere mot slutten, samtidig som jeg egentlig ikke liker å stoppe, så det er raskt avgårde igjen.
Men dette må du bare føle deg frem til på egen hånd, blir interessant å se hva du syns etter ferien, hvis det blir mye kjøring.
Ellers er det selvsagt store forskjeller på sykkelene. Litt usikker på hvilken kategori din egentlig er, men mange av de mest egnet for å kjøre langt sitter man jo rett opp, godt beskyttet bak en vindskjerm, og på et sete med god stopping. Mens sykler som min VFR og sport-touring som har sitt utspring fra racing rett og slett ikke er laget for at man skal sitte som en potetsekk og slappe av. Setet er laget for at det skal være lett å skli rumpa fra side til side og når mange får vondt i skuldre og håndledd på sånne sykler så er det ofte fordi de sitter feil. Man er potetsekk som lener seg på styret, mens det som er ment er at man skal bruke bena til å holde overkroppen oppe, og klemme knær mot tanken for å unngå å skil fremover.
Så man kan gjøre det "riktig", og få vondt i lår/rumpe, eller gjøre det "feil" og få vonde skuldre og håndledd, men vondt får man uansett etter en tid på de fleste sånne sykler!![]()
Potetsekk??????
- Carpa
- Innlegg: 4918
- Registrert: 20 aug 2012, 11:49
- Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
- Bosted: Røyken
Re: Ut på tur - men hvor lange dagsetapper?
Tror min sykkel går under kategorien sports-tourer....
Jeg har blitt mer bevist på å bruke nedre halvdel av kroppen når jeg kjører og prøve å slappe mer av i skuldre og armer.
Det blir garantert noen mil de 4 ukene jeg har ferie ja. Har planlagt to litt "lengre" turer, en i Telemark og en i Hallingdal. I tillegg så blir det helt sikkert noen dags- og/eller kveldsturer rundt i bygda.

Jeg har blitt mer bevist på å bruke nedre halvdel av kroppen når jeg kjører og prøve å slappe mer av i skuldre og armer.
Det blir garantert noen mil de 4 ukene jeg har ferie ja. Har planlagt to litt "lengre" turer, en i Telemark og en i Hallingdal. I tillegg så blir det helt sikkert noen dags- og/eller kveldsturer rundt i bygda.
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
- biker7
- Innlegg: 1309
- Registrert: 12 feb 2011, 15:41
- Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
- Bosted: solør
Re: Ut på tur - men hvor lange dagsetapper?
Man må venne seg til ALLE sykler. Dette kan jeg skrive under på, etter å ha leid Goldwing 1800 i 2009 og 2010. Ble faktisk lei i bakdelen i starten på denne også, selv om man nesten sitter i "stressless".
Klarte seg med +/- 40mil om dagen i starten. MEN etter et par dagers innkjøring, kunne vi lett kjøre 60-70mil uten å bli særlig slitne. Kunne nok lett ha passert 100 mil hvis behov. 


Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:
-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)
-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)
- PCP
- Innlegg: 562
- Registrert: 06 okt 2012, 18:29
- Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
- Bosted: Høvik
Re: Ut på tur - men hvor lange dagsetapper?
Det er bra å forsøke å være litt bevisst på dette, og ikke minst at man ikke sitter med stive armer ved bremsing, som jo også er fort gjort.Carpa skrev:Tror min sykkel går under kategorien sports-tourer....![]()
Jeg har blitt mer bevist på å bruke nedre halvdel av kroppen når jeg kjører og prøve å slappe mer av i skuldre og armer.
For min del faller deg seg ganske naturlig hvis farten er relativt høy, da får man god hjelp av vinden, og ved litt aktiv kjøring/svingete veier går det greit å være "løs og ledig", men når disse evinnelige 70 sonene med dobbel heltrukken linje, og en søndagskjører i 63 foran i køen går jeg lett i potetsekkmodus selv også, og det føles veldig anstrengende å holde seg oppe.
- PCP
- Innlegg: 562
- Registrert: 06 okt 2012, 18:29
- Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
- Bosted: Høvik
Re: Ut på tur - men hvor lange dagsetapper?
Det er vel et bra dekkende uttrykk?Duville skrev:
Potetsekk??????
Om man mangler erfaring med potetsekk, tenk; saccosekk, pløse, daukjøtt, slappfisk, Goldwing-sjåfør, slakt, pudding, eller noe...
- Carpa
- Innlegg: 4918
- Registrert: 20 aug 2012, 11:49
- Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
- Bosted: Røyken
Re: Ut på tur - men hvor lange dagsetapper?
Ingen problemer med å skjønne hva du mener, det er lett å synke litt sammen når man blir sliten.PCP skrev:Det er vel et bra dekkende uttrykk?Duville skrev:
Potetsekk??????
Om man mangler erfaring med potetsekk, tenk; saccosekk, pløse, daukjøtt, slappfisk, Goldwing-sjåfør, slakt, pudding, eller noe...
På tide å bygge opp core-musklaturen igjen kanskje

Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
-
- Innlegg: 3962
- Registrert: 04 nov 2010, 00:10
- Motorsykkelen din: x
Re: Ut på tur - men hvor lange dagsetapper?
Du sa noe der Carbis, Er du i god fysisk form så tåler du lengre dagsetapper.
Ellers gjelder jo at desto mer du kjører, jo bedre går det. Start med kortere turer, og øk på når du kjenner det går lettere. Og kjør ofte, flere ganger i uka. Har du lengre opphold mellom hver gang du er på sykkern, så er det som å begynne på scratch igjen. Kjører du ofte, blir du og mer dus med sykkern og mckjøringen, og kjører mer avslappet. Da går lengre turer bedre og. Og som de andre sier, stopp for en strekk innimellom.
Ellers gjelder jo at desto mer du kjører, jo bedre går det. Start med kortere turer, og øk på når du kjenner det går lettere. Og kjør ofte, flere ganger i uka. Har du lengre opphold mellom hver gang du er på sykkern, så er det som å begynne på scratch igjen. Kjører du ofte, blir du og mer dus med sykkern og mckjøringen, og kjører mer avslappet. Da går lengre turer bedre og. Og som de andre sier, stopp for en strekk innimellom.
- Jarle
- Innlegg: 562
- Registrert: 03 feb 2012, 22:33
- Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy
- Bosted: Bjørøyhamn
- Kontakt:
Re: Ut på tur - men hvor lange dagsetapper?
http://www.youtube.com/watch?v=hTmNj7bdqaA" onclick="window.open(this.href);return false; :-)Carpa skrev:Ingen problemer med å skjønne hva du mener, det er lett å synke litt sammen når man blir sliten.PCP skrev:Det er vel et bra dekkende uttrykk?Duville skrev:
Potetsekk??????
Om man mangler erfaring med potetsekk, tenk; saccosekk, pløse, daukjøtt, slappfisk, Goldwing-sjåfør, slakt, pudding, eller noe...
På tide å bygge opp core-musklaturen igjen kanskje
Jarle
Lone Bikers are people who care more when they ride, that what they ride
http://mymotorcycleadventure.com/
Lone Bikers are people who care more when they ride, that what they ride
http://mymotorcycleadventure.com/
Re: Ut på tur - men hvor lange dagsetapper?
Vi har i dag vært en uke på Mc-tur i Norge. Er pr nu på Bessheim på Flya. Etappene har vært mellom 6mil og 72. Kommer ann på veiene og antall stopp, og er det læreplasser i godvær, blir det mange stopp.
De 6 milene var mens vi var to overnattinger på hytta v Bodø.
De 6 milene var mens vi var to overnattinger på hytta v Bodø.
- Carpa
- Innlegg: 4918
- Registrert: 20 aug 2012, 11:49
- Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
- Bosted: Røyken
Re: Ut på tur - men hvor lange dagsetapper?
Jarle skrev:http://www.youtube.com/watch?v=hTmNj7bdqaA" onclick="window.open(this.href);return false; :-)Carpa skrev:
På tide å bygge opp core-musklaturen igjen kanskje
Å tusen takk .....

Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
- Carpa
- Innlegg: 4918
- Registrert: 20 aug 2012, 11:49
- Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
- Bosted: Røyken
Re: Ut på tur - men hvor lange dagsetapper?
Kanskje jeg må kjøpe meg en TigerZZR-Erling skrev:Vi har i dag vært en uke på Mc-tur i Norge. Er pr nu på Bessheim på Flya. Etappene har vært mellom 6mil og 72. Kommer ann på veiene og antall stopp, og er det læreplasser i godvær, blir det mange stopp.
De 6 milene var mens vi var to overnattinger på hytta v Bodø.


Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
Re: Ut på tur - men hvor lange dagsetapper?
Kremplasser :-)Carpa skrev:Kanskje jeg må kjøpe meg en TigerZZR-Erling skrev:Vi har i dag vært en uke på Mc-tur i Norge. Er pr nu på Bessheim på Flya. Etappene har vært mellom 6mil og 72. Kommer ann på veiene og antall stopp, og er det læreplasser i godvær, blir det mange stopp.
De 6 milene var mens vi var to overnattinger på hytta v Bodø.![]()
læreplasser, hva mener du med det?
Det ble akkurat 3000km på ei uke. En herlig tur! For at dagene skal bli fine, synes vi det er viktig med noen dager på en plass, og kanskje til og med gå litt. Vi tar også maks 10 mil, så pause og litt for og drikke. Også viktig med klær, sko og hjelm som ikke gneger noen plasse.
Re: Ut på tur - men hvor lange dagsetapper?
lengden på behagelige dagsetapper varierer med sykkel og dagsform.
Idag var 17 mil på stivramma veldig langt
, hjem fra Britannia-rally på Farmers sitt klubbhus /treffplass i Øyer.
Det er artig å ha med en slik spesiell sykkel på treff, men det koster jo litt slit å kjøre så ukomfortabel sykkel.
Idag var 17 mil på stivramma veldig langt

Det er artig å ha med en slik spesiell sykkel på treff, men det koster jo litt slit å kjøre så ukomfortabel sykkel.
- Jinta
- Innlegg: 107
- Registrert: 31 jan 2010, 16:59
- Motorsykkelen din: Kawasaki Z 1000 SX 2013 mod
- Bosted: Hvittingfoss
Re: Ut på tur - men hvor lange dagsetapper?
Min erfaring er at hva som føles oki i fht lengden på dagsetapper varierer noe. Er dagsformen god, været er fint og veiene tørre svingete og artige, så kjører jeg lett mellom 40-70 mil. Slik har det alltid vært uansett hvilken bike jeg har hatt. Har jo ligget på mellom 15-32 tusen km i året i alle år.
Men ; enkelte ganger så synes jeg det er mer enn nok med 25 mil. I alpene er 25 mil mye når man bare kjører fjellpass dagen lang.
Sjølsagt så har det mye å bety om man har en bike som passer deg bra både ergonomisk og i fht kjørestil. Åkjøre MC skal være en god opplevelse og gi glede og påfyll av energi. Å være i god fysisk form er utvilsomt en fordel. Det har jeg merket godt sjøl. Vi er også blitt bevisste på å ha med matpakke på turer og tar som regel en liten stopp for hver 10 mil og får lea litt på kroppen. Så er det bare tut og kjør videre
Men ; enkelte ganger så synes jeg det er mer enn nok med 25 mil. I alpene er 25 mil mye når man bare kjører fjellpass dagen lang.
Sjølsagt så har det mye å bety om man har en bike som passer deg bra både ergonomisk og i fht kjørestil. Åkjøre MC skal være en god opplevelse og gi glede og påfyll av energi. Å være i god fysisk form er utvilsomt en fordel. Det har jeg merket godt sjøl. Vi er også blitt bevisste på å ha med matpakke på turer og tar som regel en liten stopp for hver 10 mil og får lea litt på kroppen. Så er det bare tut og kjør videre

Live to ride - ride to live
Smia MC
MC`r: Suzuki 50, Yamaha XJ 600, Honda Magna 750, Suzuki 600 GSXF, Honda CBR 600 F/S, Honda 600 RR X 2, Honda VFR 800 V-Tec, Suzuki GSXR 750, Suzuki GSXR 1000 og nå Kawasaki Z 1000 SX
Smia MC
MC`r: Suzuki 50, Yamaha XJ 600, Honda Magna 750, Suzuki 600 GSXF, Honda CBR 600 F/S, Honda 600 RR X 2, Honda VFR 800 V-Tec, Suzuki GSXR 750, Suzuki GSXR 1000 og nå Kawasaki Z 1000 SX
-
- Innlegg: 205
- Registrert: 19 des 2010, 15:42
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Duke GT 2022
- Bosted: Røros
Re: Ut på tur - men hvor lange dagsetapper?
Hei!
Min lengste dagsetappe startet etter et møte på jobb hvor jeg og en kompis med FJ1100 ble bedt om å være i Nässjö sør i Sverige morgenen etter. Vi startet kl 1300 fra Røros og ruta ble slik; Røros-Trysil-Höljes-Kristinehamn-Örebro-Mariestad(kjørte 10 mil feil!)-Nässjö. Klokka 2400 var vi fremme og da viste triptelleren 820 km.
Kjente jeg var passe zoombie dagen etter. Vi jobbet full dag i Sverige denne dagen og startet på hjemturen kl 1430 og var på Røros kl.2400. Da hadde vi kjørt 1550 km på 35 timer med nesten full arbeidsdag mellom turene. Vi måtte til Røros denne kvelden pga et møte morgenen etter. Sliten dag på jobb denne fredagen ja!
Selv om jeg er i fysisk god form tross lam høyrearm(den er stroppet fast til kjørejakka), så ble SX'n stående et par dager i garasjen da gitt!
Min lengste dagsetappe startet etter et møte på jobb hvor jeg og en kompis med FJ1100 ble bedt om å være i Nässjö sør i Sverige morgenen etter. Vi startet kl 1300 fra Røros og ruta ble slik; Røros-Trysil-Höljes-Kristinehamn-Örebro-Mariestad(kjørte 10 mil feil!)-Nässjö. Klokka 2400 var vi fremme og da viste triptelleren 820 km.
Kjente jeg var passe zoombie dagen etter. Vi jobbet full dag i Sverige denne dagen og startet på hjemturen kl 1430 og var på Røros kl.2400. Da hadde vi kjørt 1550 km på 35 timer med nesten full arbeidsdag mellom turene. Vi måtte til Røros denne kvelden pga et møte morgenen etter. Sliten dag på jobb denne fredagen ja!
Selv om jeg er i fysisk god form tross lam høyrearm(den er stroppet fast til kjørejakka), så ble SX'n stående et par dager i garasjen da gitt!
Alt er mulig, bare du vil nok!
2022 KTM 1290 Super Duke GT
2017 Yamaha MT-10
2011 Kawasaki Z1000SX
2005 Kawasaki Z 750
1985 Yamaha FJ 1100
1986 Suzuki ER 100/125
1977 Suzuki AC 50
2022 KTM 1290 Super Duke GT
2017 Yamaha MT-10
2011 Kawasaki Z1000SX
2005 Kawasaki Z 750
1985 Yamaha FJ 1100
1986 Suzuki ER 100/125
1977 Suzuki AC 50
- Carpa
- Innlegg: 4918
- Registrert: 20 aug 2012, 11:49
- Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
- Bosted: Røyken
Re: Ut på tur - men hvor lange dagsetapper?
wow lefty293, det var heftige to dager og lange etapper, og jeg vil jo tro at du fysisk vil merke den lamme armen. Blir det ikke veldig mye belastning på venstre?
Men du kjørere jo drømmesykkelen da, og den dagen jeg får råd til å kjøpe en slik så skal jeg nok klare lengre etapper jeg også, og fysikken min er på vei oppover
Men du kjørere jo drømmesykkelen da, og den dagen jeg får råd til å kjøpe en slik så skal jeg nok klare lengre etapper jeg også, og fysikken min er på vei oppover

Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
-
- Innlegg: 205
- Registrert: 19 des 2010, 15:42
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Duke GT 2022
- Bosted: Røros
Re: Ut på tur - men hvor lange dagsetapper?
Hei Carpa!Carpa skrev:wow lefty293, det var heftige to dager og lange etapper, og jeg vil jo tro at du fysisk vil merke den lamme armen. Blir det ikke veldig mye belastning på venstre?
Men du kjørere jo drømmesykkelen da, og den dagen jeg får råd til å kjøpe en slik så skal jeg nok klare lengre etapper jeg også, og fysikken min er på vei oppover
Venstrearmen berger bra så lenge farten ikke blir for lav. Det sammer gjelder hvis det blir for statisk dvs ingen svinger, da blir det mye syre i skuldrene.
Men så har jeg drømmesykkelen, ja

Alt er mulig, bare du vil nok!
2022 KTM 1290 Super Duke GT
2017 Yamaha MT-10
2011 Kawasaki Z1000SX
2005 Kawasaki Z 750
1985 Yamaha FJ 1100
1986 Suzuki ER 100/125
1977 Suzuki AC 50
2022 KTM 1290 Super Duke GT
2017 Yamaha MT-10
2011 Kawasaki Z1000SX
2005 Kawasaki Z 750
1985 Yamaha FJ 1100
1986 Suzuki ER 100/125
1977 Suzuki AC 50
- Bjerknez
- Innlegg: 24656
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Ut på tur - men hvor lange dagsetapper?
Jeg har vel nærmest ikke "stemmerett" her en gang dajeg stort sett kun har øvekjørt, men det har blitt ett par etapper allikevel på rundt 20 mil. Siste etappe ble til slutt på ganske nøyaktig 20 mil og vi hadde vel kun ett par kortere stopper. Jeg følte vertfall ikke at 20 mil var noe problem overhodet på min Yamaha XVS 1300.
Så hvor lenge jeg kan kjøre uten at det blir ubehag vet jeg ikke, og jeg ser ærlig talt ikke poenget med å kjøre til det blir ubehag heller. Jeg gleder meg allerede til sommeren hvor jeg har planlagt en vestlandstur med sykkelen hvor jeg skal kjøre innom Trollstigen og Geiranger etc. på vei mot Molde. Turen blir på rundt 70 mil og jeg har planer om å overnatte på hytte i Geiranger. Jeg har ingen planer om å kjøre hele denne turen uten stopp bare for å komme fort frem. Jeg skal kose meg på veien og stoppe masse. Å kjøre til jeg bli øm i ræva ser jeg ikke poenget med...
Så hvor lenge jeg kan kjøre uten at det blir ubehag vet jeg ikke, og jeg ser ærlig talt ikke poenget med å kjøre til det blir ubehag heller. Jeg gleder meg allerede til sommeren hvor jeg har planlagt en vestlandstur med sykkelen hvor jeg skal kjøre innom Trollstigen og Geiranger etc. på vei mot Molde. Turen blir på rundt 70 mil og jeg har planer om å overnatte på hytte i Geiranger. Jeg har ingen planer om å kjøre hele denne turen uten stopp bare for å komme fort frem. Jeg skal kose meg på veien og stoppe masse. Å kjøre til jeg bli øm i ræva ser jeg ikke poenget med...
Re: Ut på tur - men hvor lange dagsetapper?
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European
- Bjerknez
- Innlegg: 24656
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Ut på tur - men hvor lange dagsetapper?
12 år siden jeg postet siste innlegg her
Med litt mer erfaring på baken, kan jeg vel si at en skikkelig dagstur for min del hvor jeg starter på morgenen og er hjemme ut over kvelden er rundt 40 mil. Det mener jeg er sånn passe hvis man skal føle at man har kjørt litt.
Kjører man samens med flere blir det gjerne kortere turer da det blir mer stopp og prat.
Er man på langtur og ikke skal hjem igjen samme dag kan jeg gjerne kjøre 60-70 mil på en dag. Da kjenner man at man har kjørt en del og øl'en smaker ekstra godt :)

Med litt mer erfaring på baken, kan jeg vel si at en skikkelig dagstur for min del hvor jeg starter på morgenen og er hjemme ut over kvelden er rundt 40 mil. Det mener jeg er sånn passe hvis man skal føle at man har kjørt litt.
Kjører man samens med flere blir det gjerne kortere turer da det blir mer stopp og prat.
Er man på langtur og ikke skal hjem igjen samme dag kan jeg gjerne kjøre 60-70 mil på en dag. Da kjenner man at man har kjørt en del og øl'en smaker ekstra godt :)