Er nettopp gått på ferie, men hodet tar ikke pause..
Driver med ventilasjon og har en del utfordringer..
Trenger noen kloke hoder som jeg kan utveksle meninger , teorier og ideer med
Er du der ???
Luftdynamikk, har du peiling ?
Luftdynamikk, har du peiling ?
Kan alt om ingeting, men ingeting om alt.....
Ville helt kjørt MC nå....
Ville helt kjørt MC nå....
Re: Luftdynamikk, har du peiling ?
Hva er problemet?
Mine sykler i dag
2016 Triumph Bonneville 1200
1938 DKW SB350
1980 Kawasaki Z1000 ST
1970 Triumph Tiger 650
1980 Honda CBX
1975 Norton Commando 850 MkIII
2010 BMW S1000 RR (bane)
2013 KTM SFX350 MX
2017 Yamaha WR450F enduro
1984 Yamaha RD500LC
2016 Triumph Bonneville 1200
1938 DKW SB350
1980 Kawasaki Z1000 ST
1970 Triumph Tiger 650
1980 Honda CBX
1975 Norton Commando 850 MkIII
2010 BMW S1000 RR (bane)
2013 KTM SFX350 MX
2017 Yamaha WR450F enduro
1984 Yamaha RD500LC
Re: Luftdynamikk, har du peiling ?
Innregulering av ventilasjonsanlegg pluss noen nye ideer til kanlaløsninger..
Kan alt om ingeting, men ingeting om alt.....
Ville helt kjørt MC nå....
Ville helt kjørt MC nå....
Re: Luftdynamikk, har du peiling ?
??? ja?
Prosjektert en del anlegg etter hvert
Prosjektert en del anlegg etter hvert
Re: Luftdynamikk, har du peiling ?
Innregulering mener jeg at jeg kan, selv med kort fartstid i bransjen.
Det jeg ofte sliter med er Automatikere som ikke forstår eller kan ventilasjon, ikke blir ferdig i tide osv....
Har for en god del år siden begynt på flylappen, der var det en del lære luftdynamikk som var avgjørende.
Men i kveld fikk jeg en irriterende ide som ikke sliper taket.......... Flylappen..................
Alle påstikk er 90 gader, hovedstreng eller bistreng. Dette gjør etter mitt hode mye turbulens og motstand.
Ville det bli mere effektivt å montere 45 graders bend som følger tilluft og avtrekk ???
Det jeg ofte sliter med er Automatikere som ikke forstår eller kan ventilasjon, ikke blir ferdig i tide osv....
Har for en god del år siden begynt på flylappen, der var det en del lære luftdynamikk som var avgjørende.
Men i kveld fikk jeg en irriterende ide som ikke sliper taket.......... Flylappen..................
Alle påstikk er 90 gader, hovedstreng eller bistreng. Dette gjør etter mitt hode mye turbulens og motstand.
Ville det bli mere effektivt å montere 45 graders bend som følger tilluft og avtrekk ???
Kan alt om ingeting, men ingeting om alt.....
Ville helt kjørt MC nå....
Ville helt kjørt MC nå....
Re: Luftdynamikk, har du peiling ?
Nei, dessverre. Med de hastigheter vi opererer med i dag har dette svært liten betydning. Med en sfp faktur på 2 så blir hastigheter så lave at det er nesten ikke til å regne på. Der du likevel skal være litt obs er ut fra aggregat og på hovedrør før avgreninger så vil det være riktig å tenke den veien du tenker, men ikke så langt som til 45 graders avgreninger.bm skrev:Innregulering mener jeg at jeg kan, selv med kort fartstid i bransjen.
Det jeg ofte sliter med er Automatikere som ikke forstår eller kan ventilasjon, ikke blir ferdig i tide osv....
Har for en god del år siden begynt på flylappen, der var det en del lære luftdynamikk som var avgjørende.
Men i kveld fikk jeg en irriterende ide som ikke sliper taket.......... Flylappen..................
Alle påstikk er 90 gader, hovedstreng eller bistreng. Dette gjør etter mitt hode mye turbulens og motstand.
Ville det bli mere effektivt å montere 45 graders bend som følger tilluft og avtrekk ???
Ser du på anlegg fra 50 og 60 tallet så ser du slike løsninger. På den tiden ble kanalene laget av blikkenslagerne og viftene var ikke så effektive mht trykkbygging. Da var det en hensikt i å gjøre dette men ikke så mye nå lenger.
Dette er i hvert fall slik jeg tenker under prosjektering av anleggene jeg lager selv, men andre hadde kanskje gått litt lenger i energiøkonomisering men da blir kost / nytteverdi kanskje negativ og da har det liten hensikt....
Re: Luftdynamikk, har du peiling ?
Takker, da ligger jeg den teorien dødDuville skrev: Dette er i hvert fall slik jeg tenker under prosjektering av anleggene jeg lager selv, men andre hadde kanskje gått litt lenger i energiøkonomisering men da blir kost / nytteverdi kanskje negativ og da har det liten hensikt....

Holder på å innregulere noen anlegg med tilsammen 150 - 200k m3/h. På en del av anleggene har jeg elendige målepunkt.
Tenkte da å bruke K-faktor på turbinene, her er ferdige nippler lagt ut i yttervegg.
Men K verdien går "feil" vei, er vant med at jo større en ventil er jo høyere K verdi.
Noen god forklaring på dette ?
Kan alt om ingeting, men ingeting om alt.....
Ville helt kjørt MC nå....
Ville helt kjørt MC nå....