Ja Alas, jeg er veldig glad i Tomtom'en, den er alltid med. Men min bruk har vist seg å bli annerledes enn jeg trodde, for jeg kjøpte den jo primært for å få hjelp til å finne veien, og legge opp reiseruter. Men i praksis bruker jeg den nok aller mest til å rote meg vekk på helt ukjente veier. Jeg tenkte først at funksjonen "Svingete veier" bare var en gimmik, et eller annet som kunne forsvare at en litt gammeldags og klumpete relativt liten Tomtom koster dobbelt så mye som en til bil, men jeg syns virkelig dette er en fantastisk funksjon. Kom nettopp hjem fra "svingete veier" fra Ørje til Oslo på masse flotte bygdeveier uten en bil. Men smak og behag, er jo ikke sikkert dette er "din greie" men må bare nevne det for alle som vil høre (og noen til

)
Tilbake til selve Tomtom, så er den funksjonsmessig ellers veldig lik bil, så likte du den du hadde før vil du like denne også. Jeg har noen negative ting å si om den også, men det finnes jo flere versjoner, hvorav den nye Rider5 såvidt jeg vet har eliminert en del av tingene jeg vil nevne. Jeg har altså den gamle 3,5" modellen, og den versjonen som het "Tomtom Rider Pro" (hvor det følger med ScalaRider Solo blåtann mic/høyttalere, og kostet ca 2800,-).
Det første problemet er at alle de festene som følger med (etter mine mål) er ubrukelig på sykler som min VFR. Jeg løste det ved å kjøpe feste for hullet i styrelageret fra England.
Det neste problemet er at holderen (som forøvrig er veldig grei, lett å klikke den ut og inn av festet) ikke har noen strømtilgang. det er altså en passiv holder. Og som om ikke det er døvt nok så er holderen/GPS konstruert slik at det ikke går an å ha lade-kabel i samtidig som den sitter i festet, fordi den vanntette luken kommer i konflikt med holder. Det går an å skjære vekk litt av holderen, og deretter la vær å lade i regnvær, men min løsning ble å kjøpe en aktiv holder som er ganske så dyr.
Det siste på irritasjons-listen er at kanten/rammen rundt skjermen bygger litt for mye, eller alternativt "OK-knappen" i menyene skulle vært litt større. For min fingre ødelegger dette litt for hanskevennligheten, fordi skjermen ofte registerer det som et trykk på skjermen, når jeg prøver å trykke på "OK".
Bortsett fra det liker jeg menyene, en annen ting som skiller menyen fra bil-GPS er en hanskekledd fingertupp symbol, og det er hurtigmeny for et par ting som er kjekt å ha tilgang til i fart. Er kun to ting jeg gjør mens jeg kjører, og det er bensinstasjon, eller "Hjem" også er det å gå videre til neste punkt på reiserute (så man slipper å havne inn i sentrum, hvis man egentlig bare skal videre til neste by/tettsted). Dette går veldig greit da med unntak av OK-knappen som er litt lei av og til.
Større skjerm er egentlig ikke noe savn for min del, jeg har hodet såpass nære og den er lett justerbar og lettlest. Men ellers tror jeg disse andre tingene som sagt ikke gjelder på den nye, at man der får med aktiv holder, og jeg syns også det på bilder ser ut som skjermen ikke er fullt så nedsenket ifht rammen som på min, samt at den jo er større. Man bør vel uansett gå for den nye versjonen om man skal kjøpe i dag, det ville i alle fall jeg gjort.
Sånn har jeg festet den;
2013-07-06 12.33.20.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.