erikh's ninja tråd; Nye deler og valg av ny hjelm
-
- Innlegg: 1370
- Registrert: 18 mai 2012, 14:36
- Motorsykkelen din: KTM
Re: erikh's ninja blogg. Siste: Valg av slipon....
Men har du en tilhørende ECU mapping av sykkelen? Høres litt søkt ut at du får mer kraft uten å øke bensinmengde osv.
Akrapovic har samme opplegget med KTM, men for å få noe ytelse kreves mapping av innsprut osv.
Akrapovic har samme opplegget med KTM, men for å få noe ytelse kreves mapping av innsprut osv.

Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000
Sjekk ut bloggen min!
Re: erikh's ninja blogg. Siste: Valg av slipon....
Det sitter en sensor av en eller annen sort på anlegget, jeg går utifra at ECU'en justerer noe utifra den, ellers vet jeg bare det som står oppgitt i papirene. Sykkelen har Honda sin 2012 software.
-
- Innlegg: 1370
- Registrert: 18 mai 2012, 14:36
- Motorsykkelen din: KTM
Re: erikh's ninja blogg. Siste: Valg av slipon....
Lambda sensoren (som sitter rett etter uttaket fra motor) gjør bare mindre justeringer, som lufttrykk, fuktighet osv.
For å justere bensintilførsel må man enten ha en auto PCV eller justere manuelt. Med mindre Honda har bygget inn noe PCV lignende greier (som ikke er helt lovlig pga utslipp), så burde den remappes om du fjerner katalysator og setter i et åpnere luftfilter f.eks.
Generelt går sykler ganske magert, spesielt i closed loop, fra fabrikk. AF raten der er ca 14.7, mens ideelt for motor er 13.2 - 13.5...
Sent from my GT-I9505 using Tapatalk 4 Beta
For å justere bensintilførsel må man enten ha en auto PCV eller justere manuelt. Med mindre Honda har bygget inn noe PCV lignende greier (som ikke er helt lovlig pga utslipp), så burde den remappes om du fjerner katalysator og setter i et åpnere luftfilter f.eks.
Generelt går sykler ganske magert, spesielt i closed loop, fra fabrikk. AF raten der er ca 14.7, mens ideelt for motor er 13.2 - 13.5...
Sent from my GT-I9505 using Tapatalk 4 Beta

Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000
Sjekk ut bloggen min!
Re: erikh's ninja blogg. Siste: Valg av slipon....
Da vet jeg ikke helt. Skal prøve å finne det ut.
Re: erikh's ninja blogg. Siste: Valg av slipon....
Hm gjelder alt dette på en så gammel sykkel som 2000 også?
Skjønner at for å øke effekten må jeg justere forgassere, men visste ikke at sykkelen min kan kobles til pc
trodde jeg hadde kjøpt en "årntli" sykkel uten så mye elektro 
Skjønner at for å øke effekten må jeg justere forgassere, men visste ikke at sykkelen min kan kobles til pc



-
- Innlegg: 6860
- Registrert: 31 aug 2010, 00:17
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Bosted: Bergen
- Kontakt:
Re: erikh's ninja blogg. Siste: Valg av slipon....
Er det ikke katalysator på sykkelen, og du bare skifter potten til slip-on er det IKKE behov for å mappe noe som helst. Monter, tut og kjør :-)
Re: erikh's ninja blogg. Siste: Valg av slipon....
På facebooks "liker"LordShaft skrev:Er det ikke katalysator på sykkelen, og du bare skifter potten til slip-on er det IKKE behov for å mappe noe som helst. Monter, tut og kjør :-)


-
- Innlegg: 1370
- Registrert: 18 mai 2012, 14:36
- Motorsykkelen din: KTM
Re: erikh's ninja blogg. Siste: Valg av slipon....
Trodde alt etter 96 hadde katalysator?
Men ja, om du har forgasser er det jo forgasserjustering og ikke ECU mapping som gjelder.
Men ja, om du har forgasser er det jo forgasserjustering og ikke ECU mapping som gjelder.


Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000
Sjekk ut bloggen min!
Re: erikh's ninja blogg. Siste: Valg av slipon....
Etter å ha lest meg litt opp virker det som om katalysatoren min ligger inni orginalpotta.. Så jeg går utifrå at forskjellen mellom de to akrapovic pottene er med og uten katalysator? Kan dette stemme?
Og hvis jeg da kjøper potta med katalysator, må jeg da inn på ett verksted og såkalt "mappe" om sykkelen slik at den skjønner at det er akra potte?
og siste, dette med mapping, er dette for å få en optimalt innstilling på sykkelen ved endring av f.eks potte? Noen som har en ca pris på dette?
Og hvis jeg da kjøper potta med katalysator, må jeg da inn på ett verksted og såkalt "mappe" om sykkelen slik at den skjønner at det er akra potte?
og siste, dette med mapping, er dette for å få en optimalt innstilling på sykkelen ved endring av f.eks potte? Noen som har en ca pris på dette?
- Kjellrf
- Innlegg: 1621
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Bosted: Sandefjord
Re: erikh's ninja blogg. Siste: Valg av slipon....
Er ikke katalysator på ZX6R fra 2000. Første Kawa som kom med det (og det var en av de første syklene på markedet) var ZX12R i 1999.erikh skrev:Etter å ha lest meg litt opp virker det som om katalysatoren min ligger inni orginalpotta.. Så jeg går utifrå at forskjellen mellom de to akrapovic pottene er med og uten katalysator? Kan dette stemme?
Ellers er det ikke så mye effekt å hente med annet anlegg på ZX6R, det originale anlegget er meget bra.
Personlig liker jeg anlegg i metall, ikke i karbon. Synger mye finere i metall, er ikke lagd så mange instrumenter i karbon...
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Re: erikh's ninja blogg. Siste: Valg av slipon....
Da jeg kjøpte min sykkel brukt med åpent annlegg hele veien (ikke katalysator) og orginal ECU gikk den ekstremt dårlig. Vill risting opp til 4000rpm og effekt som sikkert må ha vært mye lavere enn det den ble levert med originalt.
Kjøpte usb-kabel på ebay til 20$ og programvare til 100€ og flashet om til DP ecu for min eksos. Det ble helt ny sykkel, nå går den så silkemykt som en 996 L-twin kan gå, og effektøkningen ble mer enn merkbar.
Om du beholder katalysatoren går det vel for det samme, men kjører du fullt anlegg anbefaler jeg å enten få flashet ecu eller kjøpe en power-commander. Utifra hva jeg har lest på interwebben er Power-commander en god investering uansett.
Kjøpte usb-kabel på ebay til 20$ og programvare til 100€ og flashet om til DP ecu for min eksos. Det ble helt ny sykkel, nå går den så silkemykt som en 996 L-twin kan gå, og effektøkningen ble mer enn merkbar.
Om du beholder katalysatoren går det vel for det samme, men kjører du fullt anlegg anbefaler jeg å enten få flashet ecu eller kjøpe en power-commander. Utifra hva jeg har lest på interwebben er Power-commander en god investering uansett.
Ducati Monster S4R 12 000km - Solgt :'(
Kjørelengde
- 2013: 10 000km
Kjørelengde
- 2013: 10 000km
Re: erikh's ninja blogg. Siste: Valg av slipon....
Her er svaret jeg fikk fra More Power Racing når spurte om forskjellen på de to pottene til Akrapovic.
S-K6BO1-HC is what Akrapovic would recommend for "road use" I would suggest going with S-K6BO1-C instead.
Re: erikh's ninja tråd
Lenge siden innlegg og egentlig lenge siden jeg har gjort noe med sykkelen,bare nyter dagene og cruiser rundt
Noen som har noen gode kjøreruter i Oslo område? Kjørt mye gamlemossevei og ut mot nesodtangen,mye svinger og litt bakker er gøy, men den begynner å bli litt "oppkjørt"
Hvor pleier dere å kjøre i Oslo og omegn når dere bare skal kjøre?

Noen som har noen gode kjøreruter i Oslo område? Kjørt mye gamlemossevei og ut mot nesodtangen,mye svinger og litt bakker er gøy, men den begynner å bli litt "oppkjørt"
Hvor pleier dere å kjøre i Oslo og omegn når dere bare skal kjøre?
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Bosted: Åsgårdstrand
Re: erikh's ninja tråd
Når jeg bodde i Oslo (Carl Berner), kjørte jeg ofte opp Trondheimsveien, og ut av byen den veien. Kanskje opp til Hadeland, over til Jevnaker, Hønefoss, Sollihøgda og ned til Sandvika. Eller svinge til høyre oppå Hadeland og dra mot Gardermoen i stedet. Men når du først har kommet såpass langt ut av byen er det et utall av muligheter 

[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Re: erikh's ninja tråd; første nesten ulykke
Da har jeg opplevd min første nesten ulykke på tung mc...
Kom kjørende ned en gate i Oslo med biler parkert på begge sider, men veien er brei og trafikert med god oversikt. Så jeg kjørte vell i ca 60-70 tenker jeg, fartsgrensen er vell 60 mener jeg å huske...
Plutselig vrenger det en større kassebil ala mercedes vito eller vw caravelle ut i veibanen som har stått parkert langs med veien på høyre side... Uten bruk av blinklys eller speil tydeligvis..
Jeg smeller inn det som er av bremser, og bakhjulet låser seg selvfølgelig, men utrolig nok tenker jeg at det er litt dumt at dette låser seg, så slipper opp litt før jeg jeg på nytt låser det
skulle nesten tro jeg hadde abs på bakhjulet
kjenner også godt at rompa på sykkelen beveger seg mot høyre og sladden er på vei.. Heldigvis hadde jeg dama bakpå så har litt ekstra vekt over bakhjulet
Jeg rekker å tenke at dette kommer til å gjøre vondt og ser for meg ett merke av meg og sykkelen i siden på bilen (noe ala sånn man ser på tegnefilm)
Når jeg nå sitter å skriver lurer jeg litt på når jeg hadde tid til å tenke på alt dette
Jeg får så blikkkontakt med sjåføren som etter noe jeg syntes tok laaaang tid gir på og kommer seg ut av kjørebanen.. Og jeg klarer å passere bakenden av bilen med ett nødskrik og en grei hjertebank resten av turen.. :-)å :-)å
Sitter igjen med en erfaring rikere, da jeg har funnet at jeg ikke fryser helt, men sitter også igjen med ett spørsmål..
Hvorfor låser jeg bakhjulet? Har aldri øvd på dette, og i kjøregården med kjøreskolen brukte jeg kun forbremsen og fikk mye gode tilbakemeldinger på dette fra kjørelærer og egentlig utifra hvordan sykkelen reagerte..
Hadde jeg ikke hatt dama bakpå hadde jo bakbremsen på ninjaen vært til enda mindre nytte og jeg hadde jo låst bakhjulet enda tidligere, så er faktisk litt usikker på hvordan det hadde gått da..
Noen som har erfaringer kommentarer på dette?
Kom kjørende ned en gate i Oslo med biler parkert på begge sider, men veien er brei og trafikert med god oversikt. Så jeg kjørte vell i ca 60-70 tenker jeg, fartsgrensen er vell 60 mener jeg å huske...
Plutselig vrenger det en større kassebil ala mercedes vito eller vw caravelle ut i veibanen som har stått parkert langs med veien på høyre side... Uten bruk av blinklys eller speil tydeligvis..
Jeg smeller inn det som er av bremser, og bakhjulet låser seg selvfølgelig, men utrolig nok tenker jeg at det er litt dumt at dette låser seg, så slipper opp litt før jeg jeg på nytt låser det





Jeg rekker å tenke at dette kommer til å gjøre vondt og ser for meg ett merke av meg og sykkelen i siden på bilen (noe ala sånn man ser på tegnefilm)
Når jeg nå sitter å skriver lurer jeg litt på når jeg hadde tid til å tenke på alt dette


Jeg får så blikkkontakt med sjåføren som etter noe jeg syntes tok laaaang tid gir på og kommer seg ut av kjørebanen.. Og jeg klarer å passere bakenden av bilen med ett nødskrik og en grei hjertebank resten av turen.. :-)å :-)å
Sitter igjen med en erfaring rikere, da jeg har funnet at jeg ikke fryser helt, men sitter også igjen med ett spørsmål..
Hvorfor låser jeg bakhjulet? Har aldri øvd på dette, og i kjøregården med kjøreskolen brukte jeg kun forbremsen og fikk mye gode tilbakemeldinger på dette fra kjørelærer og egentlig utifra hvordan sykkelen reagerte..
Hadde jeg ikke hatt dama bakpå hadde jo bakbremsen på ninjaen vært til enda mindre nytte og jeg hadde jo låst bakhjulet enda tidligere, så er faktisk litt usikker på hvordan det hadde gått da..
Noen som har erfaringer kommentarer på dette?
Sist redigert av erikh den 21 jul 2013, 23:00, redigert 1 gang totalt.