Takker for positive kommentarer !
@KydeX - ja kan nok ha vært lavt skydekke det stykket jeg oppfattet som tåke, men hadde jo sjekket værmeldinga for Lysebotn på forhånd og den sa oppklaring utover dagen - det stemte heldigvis
@relax /Voodoodoo - fikk en bedre opplevelse av Suleskar på veien tilbake, så timing er nok alfa og omega
@Æljen - ja, syntes å huske noe om 24t - ikke aktuelt for min del... men forsåvidt hvis det er en gitt distanse og fri fart, så er det straks mer mulig...
Returen fra Lysebotn
Været ble stadig bedre og på vei opp igjen var det omtrent bare sol. Noe lettere å kjøre oppover, men tipper det er her en virkelig får uttelling for en MC som har litt mer krefter på lave turtall, så går det sikkert å cruise oppover på 3.dje istedenfor hele tiden måtte ned i andre gir. Mindre trafikk var det også, men et par stykker som var i ferd med å gå
rulleski opp igjennom den bratte tunnelen

Ikke kjempemye plass, men de tok litt kortere steg i skøyteteknikken sin, så da gikk det bra å passere :-)
På vei oppover tok jeg i farten en liten avstikker:
http://goo.gl/maps/lSCMR Jeg tenkte at det sikkert var en blindvei til noe kraftanlegg eller lign, og det stemte. Veien var sperret pga landskapsområde, men fant ut at det var fint sted å ta en liten rast.
Fin steindemning som det var flere av på denne kanten av landet
Her var veien tydeligvis sperret videre pga landskapsvernområde (flasken er ikke min, her går det i iskaffe og søpla tar jeg med meg)
På vei ned igjen var det fremdeles noen utenlandske turister som jeg hadde passert i begynnelsen av avstikkeren, og fruen der tok bilde av meg når jeg kom kjørende nedover. Mulig jeg hadde gjort et eller annet inntrykk når først kjørte sakte forbi dem (de hadde et par barn) og så gasset på oppover :-)
Været ble etterhvert helt fantastisk og både turen tilbake fra Lysebotn og tilbake via Suleskarveien ble helt topp. Det var forsåvidt et par bobiler i starten på Suleskarveien, men han første kjørte til side for å slippe meg forbi og han andre fikk jeg passert kort stund etter. Etter det var det kun personbiler som var enklere å passere.
Rett nedenfor siste bilde var det bilberging på gang, tydeligvis bil med motorstopp eller lignende, og bred bilbergingsbil betydde full stopp for bilene. Men jeg og en cruiser som kom foran meg idet jeg tok foto, smatt innimellom og forbi. Så det betydde null biler i vår retning
Mye flott natur rundt hver sving
Parkert der jeg tok forrige foto
En definitiv "road hazard" langs veien var alle sauene og lammene - men heldigvis av den rolige sorten... var vel et par tre som løp vekk når de hørte MC'n, men ellers bare rolige... Men de beitet ofte tett ved veien, for det grønneste gresset var jo typisk akkurat der - helt tett opptil veien... merkelig det der :-)
Nok av vann og fjell på turen
Utsikter på rekke og rad (... og hvor mange "ulldotter" teller dere i dette bildet? )
Vel ferdig med Suleskarveien og nede ved Nomeland fikk jeg det for meg å kjøre sørover istedenfor nordover pga litt dårlig skilting. Det står jo ikke Dalen eller noe slikt, kun Haukelifjell nordover og Evje sørover, og jeg mente å huske at det kunne være alternativ å kjøre sørover og så finne en "tversover" vei mot øst.
Ca ved Rysstad tror jeg dette var - flott fjell
Enda et stykke lenger sørover så jeg en bro og tenkte at jeg kunne ta et par bilder der
Videre sørover
Nordover
Jeg kjørte enda et lite stykke sørover, men begynte å bli i tvil da det kun stod Evje på skiltene, og Evje syntes jeg å huske fra geografien var litt for langt syd i forhold til hjemtur samme dag... Så svingte til side på en rasteplass som het
Hækniøyi - og den kan virkelig anbefales. Så ut som om den bare lå i skogen, men når jeg hadde stoppet opp, så jeg at det gikk stier innover i skogen, ned til diverse trebenker og bord plassert ved et utsiktspunkt til elva (Kvernåni)
Virkelig flott rasteplass
Eller for den som foretrekker et enda mer MC-orientert motiv
Google maps på mobilen ble forespurt om korteste vei hjem, og det var nordover igjen og inn på vei 45 og til Dalen og deretter Notodden via E134 for det meste. 4 timer og 26 minutter skulle det ta. Det var egentlig da jeg bestemte meg for å kjøre helt hjem istedenfor å ta en overnatting for formen var god. :-)
Her et bilde vestover langs 45-veien (ca 40min kjøring fra rasteplassen)
Østover
Flott natur også her
Sykkel i natur...
Sånne
lupiner (takk for korreksjon) var det fullt av mange steder... litt typisk for Telemark det også tror jeg...
Så ble det "deja vu" med Dalen igjen - om mulig enda bedre utsikt i litt kveldssol og litt skygger som gir form til fjellene
Opp fra Dalen fortsatte jeg å følge vei 45 og der var det også noen hårnålssvinger oppover en ganske bratt fjellside., Ikke fullt så god utsikt pga for mye trær, men absolutt en interessant MC-vei.
Ikke lenge etter oppstigningen var det skiltet til Eidsborg Stavkyrkje, så det ble turens siste foto-stopp.
Finfin stavkirke dette her
Det var også et museum med kafé som lå litt tilbaketrukket mot skogen.
Dette var dog søndag kveld så det var jo ingenting som var åpent
Det var også noen andre eldre bygninger ved parkeringsplassen
Resten ble stort sett transport langs E134 via Notodden, Kongsberg, Drammen og hjem. Endel trafikk. Noe passerte jeg, men etterhvert var det såpass mange biler foran at jeg bare hang på... det var helt grei fart på trafikken uansett.
Konklusjonen etter turen er at dette er nok ikke noe jeg gjentar med det aller første, men likevel er det veldig mange synsinntrykk en får med seg på en sånn dag - og nå har jeg ihvertfall mye bedre idé om hva som er av opplevelser i en del av landet jeg ikke har vært før. En ting er sikkert - når det skiltes for skarp sving i Telemark og vestover så er det virkelig skarp sving der en bør godt ned i fart... ikke en sånn østlandsk "daff" sving som en knapt trenger senke farten for
Det blir som reklamen sier: "Turen varer en kort stund men minnene varer lenge." Det gjør seg når vinteren setter inn... tenke tilbake spesielt på
nedkjøringen til Lysebotn - den satt ! - Hvem vet, kanskje det kribler etter en sånn langtur igjen når det har gått en stund