Skal ringe og høre med Monsterbike i morgen og tar de det fort(senest mandag), og til en overkommelig pris så kjører jeg en tur ut til dem. Om det er dyrt/lang ventetid så sier jeg takk for hjelp. Nå har SuperMorten tilbydd seg å hjelpe men siden han jobber så er det litt mer stress for han og kanskje han er glad for å slippe ...
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår 2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning 2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5) 2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
Skal ringe og høre med Monsterbike i morgen og tar de det fort(senest mandag), og til en overkommelig pris så kjører jeg en tur ut til dem. Om det er dyrt/lang ventetid så sier jeg takk for hjelp. Nå har SuperMorten tilbydd seg å hjelpe men siden han jobber så er det litt mer stress for han og kanskje han er glad for å slippe ...
kake er ikke så viktig, får du tak i olje og eventuelt filter så er det enkel jobb. For å ikke dra til filter eller bunnplugg med feil moment er det greit å ha dokumentasjon tilgjengelig, owners handbook.
For å sitere en mc-mekaniker som jeg kjenner, "det er to ting som holder en motor sammen, tennpluggen og bunnpluggen" begge deler pleier hobbymekanikerne å dra til så gjengene ødelegges.
Monsterbike hadde ca en mnd ventetid på verkstedet.... så da er ihvertfall det utelukket.
De tar forøvrig betalt for 1 times jobb ved oljeskift så han anslo at det vil koste ca 1600-1700 kr.
Da reiser jeg og kjøper olje og oljefilter og er takknemlig for gode hjelpere.
Jeg har Haynes brukermanual, det bør vel holde. Der står det at man må han en "filter removing tool" for å få av oljefilteret. Hva slags verktøy er dette?
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår 2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning 2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5) 2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
Carpa skrev:Monsterbike hadde ca en mnd ventetid på verkstedet.... så da er ihvertfall det utelukket.
De tar forøvrig betalt for 1 times jobb ved oljeskift så han anslo at det vil koste ca 1600-1700 kr.
Da reiser jeg og kjøper olje og oljefilter og er takknemlig for gode hjelpere.
Jeg har Haynes brukermanual, det bør vel holde. Der står det at man må han en "filter removing tool" for å få av oljefilteret. Hva slags verktøy er dette?
Til nød kan det være en skrutrekker som du denger gjennom filteret for å løsne det :-)
Oljeskift er ikke noe hokus-pokus. Dette fikser du! Kan godt hende det ligger detaljerte beskrivelser ute på nett også, video til og med. Prøv et søk på "kawasaki er6 oil change howto" eller no i den dur...
Flanker skrev:
Oljeskift er ikke noe hokus-pokus. Dette fikser du! Kan godt hende det ligger detaljerte beskrivelser ute på nett også, video til og med. Prøv et søk på "kawasaki er6 oil change howto" eller no i den dur...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
Carpa skrev:Monsterbike hadde ca en mnd ventetid på verkstedet.... så da er ihvertfall det utelukket.
De tar forøvrig betalt for 1 times jobb ved oljeskift så han anslo at det vil koste ca 1600-1700 kr.
Da reiser jeg og kjøper olje og oljefilter og er takknemlig for gode hjelpere.
Jeg har Haynes brukermanual, det bør vel holde. Der står det at man må han en "filter removing tool" for å få av oljefilteret. Hva slags verktøy er dette?
Til nød kan det være en skrutrekker som du denger gjennom filteret for å løsne det :-)
Oljeskift er ikke noe hokus-pokus. Dette fikser du! Kan godt hende det ligger detaljerte beskrivelser ute på nett også, video til og med. Prøv et søk på "kawasaki er6 oil change howto" eller no i den dur...
Haynes manualen beskriver dette ganske greit med både ord og bilder men jeg er ikke noe mekaniker så jeg takker ja til hjelpen jeg har blitt tilbydd. Så får jeg se om det er så enkelt at jeg kan gjøre det selv neste gang :-)
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår 2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning 2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5) 2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
Spilloljedunk (10L holder i lange baner) bør du kjøpe på biltema. Greit for å samle opp oljen, som du etterhvert heller over på brukte spylevæske-dunker og leverer som farlig avfall på Follestad. (Pass på at den ikke kommer borti det varme eksosrøret når du skyver den under MC'n, du kan løsne tappeskruen før du skyver den under, det begynner ikke renne før skruen er skrudd nesten helt ut. Og ha en liten bit hønsenetting el. lign. over hullet så ikke skruen detter ned i dunken (been there, done that... :-) ) http://biltema.no/no/Bil---MC/MC/Verkst ... MC-191419/
Og noe poleringsduk eller annet du kan bruke til å tørke bort olje (puttes i plastpose som knytes tett og som også leveres som farlig avfall, sammen med ojlefilter evt.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul. RuneMC's foto på Flickr Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
Eller du kan rett og slett skjære et stort hull i siden på en brukt
spylerveskekanne, å bruke det som trau
Han fyren i denne siste videoen, er typisk en sånn som bruker
i overkant mye kraft for å stramme bunnplugg og filter
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel )
Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår 2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning 2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5) 2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
ojda skrev:
Han fyren i denne siste videoen, er typisk en sånn som bruker
i overkant mye kraft for å stramme bunnplugg og filter
Enig.
Egentlig et godt eksempel på hvordan det ikke skal gjøres...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
Som du ser koster den sannsynligvis bare en hundrelapp og tar ikke mye plass i verktøykassa. Du har selvsagt skralle som passer...?
Olje har dem også.
Og mye annet.
Hvis du får hjelp av noen "erfarne" til å trekke til tappeskruen igjen er det bra, hvis du ikke har handla momentnøkkel enda. Når du skrur løs tappeskruen kan det kjennes ut som den sitter noe inni h... Men den er sannsynligvis satt med rundt 20Nm bare.
Oljefilteret settes bare til med god handkraft. Smør gummiringen med olje.
Når du har skifta sjøl to ganger har du spart så mye at du kan kjøpe en brukbar momentnøkkel (absolutt ikke Biltema her)
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår 2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning 2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5) 2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)