K1300S og Ricardo Engineering
K1300S og Ricardo Engineering
Alt er ikke som man tror bestandig...hehe:
http://www.ricardo.com/Documents/RQ%20p ... 2_2009.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ricardo.com/Documents/RQ%20p ... 2_2009.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: K1300S og Ricardo Engineering
Nå...
Er det noen her som har begynt å drømme om ny sykkel ?
Ricardo har også bidratt sterkt i utvikling av rekke-6 i K1600.
Utover det er det vel slutt på at Japansk er utelukkende Japansk, Engelsk kun Engelsk, etc.
På min K1300, i tillegg til ovennevnte, står der Brembo bremser (Italia), Denso generator (Japan), NGK tennplugger, etc etc.
Gaffel desing er "lånt" fra Hossak (Engelsk)
Kjøp deg en 1300S om du ønsker, og så bruker du Tiger på grusete veger. Ingen lov som sier at man kun skal eige en sykkel om gangen
Er det noen her som har begynt å drømme om ny sykkel ?
Ricardo har også bidratt sterkt i utvikling av rekke-6 i K1600.
Utover det er det vel slutt på at Japansk er utelukkende Japansk, Engelsk kun Engelsk, etc.
På min K1300, i tillegg til ovennevnte, står der Brembo bremser (Italia), Denso generator (Japan), NGK tennplugger, etc etc.
Gaffel desing er "lånt" fra Hossak (Engelsk)
Kjøp deg en 1300S om du ønsker, og så bruker du Tiger på grusete veger. Ingen lov som sier at man kun skal eige en sykkel om gangen

Re: K1300S og Ricardo Engineering
Slik har det jo vært i bilindustrien lenge. Prosjekter legges ut på anbud og løses over hele verden.
De forskjellige produsentene kan ikke sitte hjemme hver for seg og løse de samme problemene, da er det bedre å ha leverandører som kan løse de for dem.
Uansett har du noe å snakke om neste gang du møter en beamer som vil diskutere kvaliteten på britisk ingeniørkunst
De forskjellige produsentene kan ikke sitte hjemme hver for seg og løse de samme problemene, da er det bedre å ha leverandører som kan løse de for dem.
Uansett har du noe å snakke om neste gang du møter en beamer som vil diskutere kvaliteten på britisk ingeniørkunst

Ducati Monster S4R 12 000km - Solgt :'(
Kjørelengde
- 2013: 10 000km
Kjørelengde
- 2013: 10 000km
Re: K1300S og Ricardo Engineering
Ja, ingen ting er som det var.Kenny_85 skrev: Uansett har du noe å snakke om neste gang du møter en beamer som vil diskutere kvaliteten på britisk ingeniørkunst
Flere av de store bilfabrikkene i England er eigd av BMW. Triumph satser på å bygge sykler i India. ..BMW har modeller som delvis er bygd i Kina og Ducati er eigd av Audi..
Og slik er det over hele fjøla.
Re: K1300S og Ricardo Engineering
En ting er hvem som har konstruert motor og drivverk. En annen sak er hvor dette produseres. BMW mc blir produsert i Berlin hvis jeg ikke husker helt feil.
Britisk engineering er vel ikke det værste. Tenker spesielt på Lotus
Britisk engineering er vel ikke det værste. Tenker spesielt på Lotus

- PCP
- Innlegg: 562
- Registrert: 06 okt 2012, 18:29
- Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
- Bosted: Høvik
Re: K1300S og Ricardo Engineering
Er ingen Lotus-kjenner akkurat, men vi hadde en Lotus Elise inne for noe omfattende arbeid for et par år side. Jeg er 99% sikker på at motoren jeg fant baki bagasjerommet på den var en Toyota-motor. Men ja, det er vel bare sånn det har blitt, enten det er snakk om biler, laptops, eller Boeing fly. Norge er jo også ganske aktiv produsent av bildeler, feks forstillingsdeler (og div aluminium-deler), bensintanker, gir-overføringssytemer, osv. :-)FJZZR skrev: Britisk engineering er vel ikke det værste. Tenker spesielt på Lotus
Jeg er forresten ikke så sikker på om produksjons-land heller betyr så mye lenger, så fremt produsent/oppdragsgiver er tilstede å følger opp spesifikasjoner, metoder, etc. Er jo ikke helt uvanlig at samme fabrikk produserer varer som regnes for å være i begge ender av kvalitet-skalaen, i alle fall ikke når det gjelder ting som forbruker-elektronikk som laptops og denslags.
Re: K1300S og Ricardo Engineering
og Toyota da..... Handler motorer over en lav sko de også. Den som står utenfor har en gm/Isuzu diesel og Bosch komponenter så langt øyet rekker. Toyota har oppigjennom kjøpt endel motorer fra Yamaha, som også selger til f.eks Ford. Kan være noe slikt som fant veien bak i Elise'n. Lotus modifiserer vel motorer snarere enn å lage dem. Den som har sett en Opel Omega Lotus i fri dressur glemmer det ikke så lett 

Re: K1300S og Ricardo Engineering
Da jeg handla Triumph (1997) skrøt reklamen av at 50% av sykkelen var produsert på Triumphfabrikken! I motsetning til de fleste japser der andelen lå på rundt 25%.
Solgte en liten-BMW (650) i fjor. Den hadde motor fra Østerrike (Rotax selvsagt, med noen veivlager-versjoner specca av BMW) og var for det meste satt sammen på Aprilia-fabrikken.
At BMW bruker Ricardos ekspertise i utviklingen og spissing av teknologi av små spesialiteter er ikke oppsiktsvekkende.
Og selv om Ricardo er børsnotert i London er der vel for Europadelen av firmaet mest interessant de sentrene som ligger nettopp i Tyskland. Det vil igjen si at det nok er nøyaktige tyske ingeniører som står bak det meste av jobben, ikke bleikfeite engelske ølpimpere som er mest opptatt av å se på fotball og streike og mimre om gamle dager da de hadde okupert det meste av verden og fråtsa på andre lands ressurser
(Ja, er en tøddel ironi lenger opp i innlegget...)
Solgte en liten-BMW (650) i fjor. Den hadde motor fra Østerrike (Rotax selvsagt, med noen veivlager-versjoner specca av BMW) og var for det meste satt sammen på Aprilia-fabrikken.
At BMW bruker Ricardos ekspertise i utviklingen og spissing av teknologi av små spesialiteter er ikke oppsiktsvekkende.
Og selv om Ricardo er børsnotert i London er der vel for Europadelen av firmaet mest interessant de sentrene som ligger nettopp i Tyskland. Det vil igjen si at det nok er nøyaktige tyske ingeniører som står bak det meste av jobben, ikke bleikfeite engelske ølpimpere som er mest opptatt av å se på fotball og streike og mimre om gamle dager da de hadde okupert det meste av verden og fråtsa på andre lands ressurser

(Ja, er en tøddel ironi lenger opp i innlegget...)
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...
they grow old because they quit playing...
- PCP
- Innlegg: 562
- Registrert: 06 okt 2012, 18:29
- Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
- Bosted: Høvik
Re: K1300S og Ricardo Engineering
Haha, snev av ironi eller ei, morsomt var det i alle fall Joo...
Men de har da glimtet til med noe på ingeiør-siden. Som jetmotorer for fly, eller enda bedre den "halvdelen" av Concorde de sto bak. Det vil jeg påstå virkelig var ingeniør-kunst på høyt nivå, og vi vil neppe få se noe liknende igjen heller da ingen i dag ville finne på å pøse så absurd mye penger inn i noe så relativt meningsløst.
På, den annen side, hvis dette er det ferskeste eksempelet jeg klarer å komme opp med, så betyr det kanskje at du har rett likevel...


Men de har da glimtet til med noe på ingeiør-siden. Som jetmotorer for fly, eller enda bedre den "halvdelen" av Concorde de sto bak. Det vil jeg påstå virkelig var ingeniør-kunst på høyt nivå, og vi vil neppe få se noe liknende igjen heller da ingen i dag ville finne på å pøse så absurd mye penger inn i noe så relativt meningsløst.
På, den annen side, hvis dette er det ferskeste eksempelet jeg klarer å komme opp med, så betyr det kanskje at du har rett likevel...


Re: K1300S og Ricardo Engineering
Sir Harry Ricardos "The High Speed Internal Combustion Engine".
Les den og forstå hvor lite dere egentlig vet om motorer, og den ble utgitt i 1923.
Les den og forstå hvor lite dere egentlig vet om motorer, og den ble utgitt i 1923.
Re: K1300S og Ricardo Engineering
Absolutt. Engelskmenna var jo blant andre de som knakk koden for å få fly over lydmuren (ref flying stab) men amerikanerne stjal jo det også da engelskmenna ikke kunne nettopp pøse store midler inn. Og så mye annet de fant opp for et århundre siden, ingen tvil om det. At de ikke kunne omstille seg (moderne ord selv i dag) og lot japsebølgen ikke bare ta dem på senga men at de tviholdt på fortida ble jo en diger nedtur for nasjonen fra tidlig 70-tall.PCP skrev: Men de har da glimtet til med noe på ingeiør-siden. Som jetmotorer for fly, eller enda bedre den "halvdelen" av Concorde de sto bak. Det vil jeg påstå virkelig var ingeniør-kunst på høyt nivå, og vi vil neppe få se noe liknende igjen heller da ingen i dag ville finne på å pøse så absurd mye penger inn i noe så relativt meningsløst.
Ironi er greit, litt snev an sannhet er der gjerne inne i den også...

@teeU: Ja, og der er strengt tatt ikke veldig mye "nytt" som kan kalles revolusjonerende som er oppfunnet siden nettopp 20-tallet. Selv om ikke alt de kloke hodene fant ut ble satt i produksjon den gang eller passet inn i noen eksisterende konsepter.
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...
they grow old because they quit playing...
Re: K1300S og Ricardo Engineering
Ricardo sto bl.annet for forskning på drivstoff, Ricardo motoren (med variabel kompresjon) brukes ennå for å fastslå ett drivstoffs oktantall.
-
- Innlegg: 23
- Registrert: 30 des 2012, 10:42
- Motorsykkelen din: Suzuki DL650 V-Strom 2004
- Bosted: Rjukan
Re: K1300S og Ricardo Engineering
Ricardo konstruerte vel også den første dieselmotoren for bruk i personbil, tror jeg? Citroen ble slått til markedet av MB, men diesel-Traction Avant'en var konstruert av Ricardo.
Nå er det det vel slik at britene ofte har laget gode løsninger som de i neste omgang ikke har klart å produsere med tilstrekkelig god kvalitet. Engelsk design med en dash tysk/japansk produksjons-ingeniører måtte vært det ultimate...:-)
Nå er det det vel slik at britene ofte har laget gode løsninger som de i neste omgang ikke har klart å produsere med tilstrekkelig god kvalitet. Engelsk design med en dash tysk/japansk produksjons-ingeniører måtte vært det ultimate...:-)
- Andreas
- Innlegg: 888
- Registrert: 21 sep 2011, 09:23
- Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
- Bosted: Trondheim
Re: K1300S og Ricardo Engineering
Det er dagens biler fra Rolls Royce et bra eksempel påVaagen skrev:Engelsk design med en dash tysk/japansk produksjons-ingeniører måtte vært det ultimate...:-)
