overskriften må betraktes som 50% spørsmål, og 50% påstand. Eller kanskje 60/40...

I alle fall, har nylig lest noen forskjellige MC-tester, og bla en test av nye BMW 1200GS, og har også kikket litt på BMW's "skrytebrosjyre" om alle finessene på samme sykkel. Den virker forsåvidt moderne nok den altså, men ser det bla skrytes av "E-gass"/"Throttle by wire"/"kall det hva du vil", når gass-spjeld styres elektrisk, og som gir mulighet for å modulere/manipulere måten motor reagerer på gass-rulla. Og videre at ASC/antispinn ikke lenger hardt og brutalt kutter tenning som det visstnok gjorde på forgjengeren, men nå samhandler med spjeldstyring/motorstyring. Så mener jeg det ble nevnt at ECU/motorstyring entrer "closed-loop", men det var muligens ikke nytt av året.
Poenget mitt er bare at jeg som "bil-mann" undres litt over at dette kom først nå, godt over 10 år senere enn både BMW og mange andre hadde all denne teknologien på vanlige familie-biler. Og litt det samme tenker jeg om min egen gamle VFR, hvor Honda altså holdt på med forgassere frem til 1999. Det er såvidt jeg husker også ca 10 år etter at "alle" biler hadde innsprøytning.
Dette syns jeg er litt rart, og på sett og vis også noe kontrastfullt, for jeg mener jo samtidig at MC generelt har vært i forkant av utviklingen når det gjelder ting som ventil-styring/kam-plassering, antall ventiler pr sylinder, og ikke minst effekt vs volum generelt.
Er det noen som vil dele noen tanker rundt dette, og hvorfor det har blitt sånn, eventuelt tar jeg feil? Mye av disse nyvinningene har vel opprinnelig sitt utspring i utslippskrav, har man kanskje vært mindre hissig på dette på MC, eller har det vært for stort og tungt, eller har man bare ikke brydd seg fordi det gamle funket godt nok (frem til nå)??